יום שלישי, 29 במאי 2012

פרשת נשא-מסירות נפש בפרשה-כיצד?/ מאמר מאת:אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
פרשת נשא- מסירות נפש בפרשה-כיצד?
מאמר מאת: אהובה קליין
פרשת נשוא הגדולה בפרשיות התורה, כוללת את הפרק הארוך ביותר:פרק ז-
הסיבה לאריכות הפרק היא: פירוט המתנות שהביאו הנשיאים לחנוכת המשכן.
וכך התורה מתחילה לפרט את אשר הביאו הנשיאים:
"ויהי ביום כלות משה להקים את—המשכן וימשח אותו ויקדש אותו ואת כליו ואת המזבח ואת כל כליו וימשחם ויקדש אותם:ויקריבו  נשיאי ישראל ראשי בית אבותם הם נשיאי המטות הם העומדים על הפקודים: ויביאו את קורבנם לפני ה' שש –עגלות צב ושני עשר בקר עגלה על-שני הנשיאים ושור לאחד ויקריבו אותם לפני המשכן:ויאמר ה' אל משה לאמור:קח מאיתם והיו לעבוד את—עבודת אוהל מועד ונתת אותם אל הלויים איש כפי עבודתו וייקח משה את העגלות ואת-הבקר וייתן אותם אל –הלויים.."
ובהמשך התורה מפרטת מה הביא כל אחד:"ויהי המקריב ביום הראשון את-קורבנו נחשון בן עמינדב למטה יהודה וקורבנו קערת כסף אחת שלושים ומאה משקלה מזרק אחד כסף שבעים שקל בשקל הקודש שניהם מלאים סולת בשמן מנחה כף אחת עשרה זהב מלאה קטורת: פר אחד בן בקר איל......."ביום השני הקריב נתנאל בן-צוער נשיא יששכר.."
השאלות הן:
א] מדוע התורה מפרטת באריכות מה הביא כל נשיא,בזמן שכולם הביאו אותה מתנה?
ב] מדוע התורה אינה מכנה את נחשון בשם:" נשיא" כדוגמת שאר הנשיאים?
ג] מה הן עגלות צב?
ד] היכן מוצאים אנו בתנ"ך דוגמאות למסירות נפש בקרב אנשים?
התשובה לשאלה א]
לפי דעת חז"ל ,למרות שכל נשיא הביא אותו דבר,הרי כל אחד מהם כיוון בליבו ופנימיותו באופן שונה.
ולפי דעת הרמב"ן:הפירוט בא כדי לחלוק כבוד ליראיו כמו שנאמר:"מכבדי אכבד"
לפי:"בעל אבני שהם": למרות שכל נשיא הקריב אותו תוכן,הרי מבחינה פנימית כל אחד היה שונה מחברו במדרגתו הרוחנית.
הכוונות היו ייחודיות לכל נשיא באופן נפרד-איש,איש לפי מעלתו הייחודית.
לפי אברבנאל כוונותיהם של הנשיאים היו בהתאם לצרכיו של כל שבט ושבט.
לעניות דעתי: עניין המתנות מפורט מהסיבה:כל המתנות שהביאו הנשיאים -הייתה מסירות נפש אחת גדולה-מהטעמים הבאים:
1]ההוכחה לכך שהם הביאו את נדבתם במו ידיהם ולא  בקשו ממשרתיהם להנהיג את העגלות ולכן כאשר ה' ראה כי משה מהסס לקבל את  המתנות,אמר לו:"קח מאיתם"
כלומר- קח את מה שהם טרחו והביאו בכוחות עצמם.
2] הנשיאים,בהביאם את העגלות עם המתנות,כוונתם הייתה  להעבירם ללויים כדי שלא יצטרכו לסחוב את  חלקי המשכן על כתפיהם- במטרה להקל עליהם.
אך ,הלויים חששו מכך שמעתה לא יישאו בעצמם את חלקי המשכן,ורק כאשר  משה היה משכנעם  בציווי ה', כי עליו לקחת את עגלות מהנשיאים,הם נענו לכך.
למעשה זו הייתה יוזמת הנשיאים, לא ציווי ה',וכאשר ה' ראה זאת,העריך את נתינתם מאד ופקד על משה לקחת את נדבתם וקרא לכך בשם:"קורבן".
התשובה לשאלה ב]
לדעת חז"ל : נחשון היה מיוחד בהשוואה לשאר הנשיאים בכך ששמו הלך  לפניו,בזמן קריעת ים סוף  היה הראשון שקפץ לתוך המים,
לכן: השם  נחשון עולה על כל תואר והרי שמו של אדם הוא מהותו,
ואני  משערת כי נחשון-היה נחוש בדעתו לזנק למים.[ יש לכך רמז בשמו]
לפי פירוש בעל ה"חיזקוני" לא צוין התואר:"נשיא" ליד שמו מהסיבה:
כדי שלא יתגאה על כך שזכה להביא קורבנו  בחנוכת המזבח לפני שאר הנשיאים.
התשובה לשאלה ג]
"עגלות צב" לפי דברי רש"י:
עגלות מחופות  ומכוסות.
לפי ריב"ש: עגלות כבדות במיוחד שנוסעות באופן איטי- בגלל כובד משקלן כפי שהצב איטי  בתנועתו.
לפי דעת ה"חיזקוני"- הכוונה לעגלות צבאיות, עגלות שניתן היה להשתמש בהן גם בזמן מלחמה.
התשובה לשאלה ד]
בתנ"ד ניתן  למצוא  דוגמאות למעשים שנבעו מתוך מסירות נפש:
אברהם אבינו: הצטיין בתכונה זו וזאת ניתן לראות בכמה מקרים במקרא.
*כאשר ה' רצה להעניש את סדום ועמורה,כמה התחנן והתפלל לה' כדי שאולי בזכות כמה  צדיקים ניתן  יהיה לבטל את הגזרה.
*כאשר לוט נלקח בשבי המלכים, נאמר על אברהם:
"וישמע אברם כי נשבה אחיו וירק את חניכיו ילידי ביתו שמונה עשר ושלוש מאות וירדוף עד דן...וישב את כל הרכוש וגם את- לוט אחיו ורכושו השיב וגם את  הנשים ואת העם"[בראשית  י"ד,י"ד-י"ז]
וכמובן כל אשר התרחש  בסיפור עקדת יצחק מוכיח עד כמה אברהם  חרף נפשו למען האמונה באלוקים ולמען הזולת.
יעקב: עבד שנים אצל לבן, ולמרות זאת הצליח לקיים תרי"ג מצוות ועבד שבע שנים נוספות למען רחל.
את כל מה שעבר עליו סיפר יעקב לרחל ולאה:"ואתנה ידעתן כי בכל כוחי עבדתי את אביכן ואביכן התל בי והחליף את- משכורתי עשרת מונים ולא נתנו אלוהים להרע עימדי"
[בראשית  ל"א,ן-ז]
משה: כמה פעמים הלך אל פרעה  לשכנעו שישחרר את עם ישראל ממצרים,ופעמים רבות היה מתפלל למען העם וכל זה במסירות נפש גדולה.
לסיכום:
מסירות הנפש ניכרת היטב אצל הנשיאים המשתתפים בחנוכת המשכן , הדבר  מוכח מכוח רצונם להקל על הלווים במשא חלקי המשכן ומיוזמתם להביא את עגלות הצב בעצמם ללא כוח עזר.
תכונה נעלה זו מתגלה גם אצל אישים נוספים במקרא: אברהם,יעקב,משה וגם הנשיאים.
וכמובן שיש דוגמאות נוספות רבות לכך בתנ"ך שלא הוזכרו במאמר זה.
מי ייתן ועם ישראל יאמץ תכונה זו בקיום מצוות בין אדם למקום ומצוות בין אדם לרעהו ובכך יתרום,בחסדי ה', לזירוז הגאולה בפרט ובכלל.אמן ואמן.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

ציורי תנ"ך/חנוכת המשכן/ ציירה: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
"ויקריבו נשיאי ישראל ראשי בית אבותם הם נשיאי המטות הם העומדים על הפקודים: ויביאו את קורבנם לפני ה' שש עגלות צב ושני עשר בקר עגלה על-שני הנשיאים..." [במדבר  ז,ב-ג]
הטכניקה: שמן על בד.4acfgmnfqosaslu6k0v1.jpg
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

הנשיאים/ שיר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
הנשיאים/ שיר מאת: אהובה קליין.(c)

הנשיאים  פוסעים  במעלה ההר
בלב נרגש חוש  נמהר
כאיילים העורגים לאפיקי מים
כן נפשם תערוג  לשמים.

בנשמותיהם מתנגנת נגינה
צליליה והדיה אמונה
עצמותיהם תאמרנה שירה
כנהר  עולה על גדותיו הודיה.

ענני כבוד מעל המשכן
יקדמו פניהם והקורבן
אורות זוהרים יחללו
בצרור ברכות יהללו.

הערה: השיר נכתב בהשראת פרשת נשא[חומש במדבר]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום שני, 28 במאי 2012

פרשת נשא-חנוכת המזבח כיצד?/מאמר מאת: אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
פרשת נשא- חנוכת המזבח כיצד? מאת: אהובה קליין.

בפרשה זו- מופיע סיקור נרחב על הבאת המתנות על ידי הנשיאים לחנוכת המזבח, וכך נאמר בלשון הכתובים:
"ויהי ביום כלות משה להקים המשכן:  וימשח אותו ויקדש אותו... ויקריבו נשיאי ישראל ראשי בית אבותם- הם נשיאי המטות הם העומדים על הפקודים ויביאו את קורבנם לפני ה' שש עגלות צב ושנים עשר בקר עגלה על שני הנשיאים ושור לאחד ויקריבו אותם לפני המשכן..." [במדבר ז, א- ג]
תוך כדי עיון בפסוקים- מתעוררות כמה שאלות:
שאלה ראשונה :מי היו אותם נשיאים?
התשובה לכך: א] לפי פשוטו: הם היו אנשים שנבחרו על ידי בני שבטיהם ועמדו בראש השבטים בעת איסוף התרומות למשכן.
ב] לפי המדרש: היו אלה שוטרי ישראל מזמן תקופת עבדות מצרים- שחסו על אחיהם בדבר השלמת מכסת הלבנים- ולכן עלה בזכותם להגיע לדרגת הנשיאים.
שאלה שנייה: מדוע התורה מפרטת את מתנות הנשיאים באופן כה נרחב, הרי אפשר היה לקצר בכך?
על כך עונים חז"ל: אין התורה מפרטת את הדברים ללא  סיבה, אלה המטרה: ללמדנו, שאף אחד מהנשיאים לא חיקה את רעהו, ולמרות שנראה אותו סדר מתנות אצל כולם- הרי כל נשיא הקריב באופן נפרד בכוונה מיוחדת, פנימית ומקורית משלו.
שאלה שלישית: מדוע הנשיאים  התנדבו אחרונים בהבאתם את הקורבנות?
על כך עונה רש"י: הם חיכו לראות מה הציבור יתנדב להביא ומה שיחסר הם ישלימו.
שאלה רביעית: האם הנשיאים פעלו לפי כל הכללים והציוויים?
התשובה לדעת חז"ל:הנשיאים נהגו- "שלא כהוגן" כגון: שכל אחד מהם הקטיר קטורת והרי ידוע שהיחיד אינו מתנדב בהקטרת קטורת, כל יחיד הקריב חטאת למרות שלא חטא, וידוע, שאין זה מקובל שהיחיד מביא  חטאת, אלא אם כן נודע שחטא. בנוסף לכך-  אחד מהנשיאים הקריב גם בשבת?
על כך אומרים חז"ל: שהתורה באה ללמדנו:" כמה קרבן הנשיאים חביב לפני הקב"ה", מתברר שהייתה - הוראת שעה מיוחדת- בהתאם לכך הם היו רשאים להקריב קורבנם באופן מיוחד וחריג זה.
לפי מה שמתברר בתנ"ך- גם לעתיד לבוא – בזמן בית שלישי, זמן גאולתנו, בע"ה-
תהיה הוראת שעה ועל כך מדבר הנביא יחזקאל:
" שבעת ימים תעשה שעיר חטאת ליום,ופר בן בקר  ואיל מן  הצאן תמימים יעשו..." [יחזקאל מ"ג, כ"ה- כ"ז]
הרמב"ם בהלכות מעשה הקורבנות [פ"ב, הי"ד ט"ו] אומר: הכוונה בפסוקים אלה-  לימות המשיח כשיבנה בית המקדש השלישי.
שאלה חמישית: מדוע נחשון איננו מכונה "נשיא"-  כשאר הנשיאים, הר הוא נכלל ברשימת הנשיאים?
על כך עונה: רבי חזקיה בן מנוח, בעל ה"חיזקוני" : כדי שלא יתגאה שהיה ראשון מבין כל הנשיאים שהביא קורבן.
לפי דעתו של :"אור החיים":  השמטת התואר-"נשיא יהודה" באה להדגיש את ענוותנותו של נחשון שלא היה מחשיב עצמו כנשיא, אלא מפשוטי השבט.
שאלה שישית: האם יש משמעות מיוחדת לך - שכל אחד מהנשיאים הביא:"כף אחת , עשרה זהב מלאה קטורת" ? [במדבר ז,י"ד]
על כך עונה ר' שמחה  בונים מפשיסחה:"כף אחת" = היא כפיפה אחת שיהודי מכופף עצמו לפני ה' שווה- " עשרה זהב"- הרבה מאד- כי בכך מגיע לתכונת הענווה  וצניעות ואין מידה גדולה מזו.
יהי רצון שדברי יחזקאל הנביא יתגשמו במהרה
ועם ישראל יזכה לבניין בית שלישי ולגאולה שלמה. אמן ואמן.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום ראשון, 27 במאי 2012

נדודי מדבר/שיר מאת: אהובה קליין(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
נדודי מדבר/ שיר מאת: אהובה קליין((c

סבל  רב בל יתואר
שנות נדודי מדבר
ים מדברי  נטול גבולות
אבק דרכים גדוש חולות.

יד אלוקים ניסים גלויים
מים מתוקים לחם אבירים
שמלות ובגדים אינם בלים
ברוח נישאים בשר שלווים.

עם  מתהווה בכור ברזל
זיעה דמעה יחדיו מתחשל
זוכה למנהיג דגול כמשה
מרעיף אהבה צדק עוטה.

הערה: השיר בהשראת פרשת במדבר.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת במדבר-משמעות סדר חניית עם ישראל/ מאמר מאת: אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
פרשת במדבר- משמעות סדר חניית עם ישראל
מאמר מאת:/ אהובה קליין

זוהי הפרשה הראשונה הפותחת את חומש במדבר, גדושה בנושאים ופרטים רבים,אך מעניין במיוחד לשים לב:  לסדר חנייתם של עם ישראל במדבר.
התורה מתארת  את הנושא בפסוקים הבאים: "וחנו בני ישראל איש על מחנהו ואיש על דגלו לצבאותם  והלווים יחנו סביב למשכן העדות ולא יהיה קצף על עדת בני ישראל"
[במדבר א,נ"ב- נ"ג]
ובהמשך כתוב:"איש על דגלו באותות לבית אבותם יחנו בני ישראל מנגד סביב לאוהל מועד יחנו" [ויקרא ב, ב]
בסדר חנייתם- היו מחולקים ישראל לשלושה מחנות:
א] מחנה כהונה הפנימי ביותר- סביב אוהל מועד.
ב] מחנה הלווים היה באמצע.
ג] ישראל היה במחנה הקיצוני ביותר- היינו במעגל השלישי.
סדר החנייה נקבע מראש על-ידי בורא עולם כפי שכתוב: "ככל אשר ציווה ה' את משה כן חנו לדגליהם.
נשאלת השאלה: האם ישנה משמעות לסדר חנייתם של עם ישראל?
התשובה לכך חיובית ויש לכך כמה טעמים:
א] ניתן לראות בפרשה את חשיבות עם ישראל כאשר הוא קרוב למוקד הקדושה- המשכן, עלינו להסיק מתוך כך- לגבי מהלך חיי בני אדם  בכלל וגם בפרט, אדם המחפש מקום מגורים שקט, או אזור יוקרתי, אל יסתפק רק  במטרה הגשמית,אלא גם ובעיקר ידבק במטרה רוחנית, עליו להקפיד להיות  תמיד קרוב לקדושה גם למען חינוך ילדיו.
שהרי האדם מורכב משני יסודות: נשמה וגוף-  כפי שמצוין בחומש בראשית:"וייצר ה' אלוקים את- האדם עפר מן האדמה וייפח באפיו נשמת חיים ויהי האדם לנפש חיה" [בראשית ב,ז] מכאן שעליו לדאוג גם לנשמתו.
ב] חשוב מאד להתרחק משכן רע כפי שכתוב: "ניתאי הארבלי אומר: הרחק משכן רע ואל תתחבר לרשע" [אבות א,ז]
 ונאמר גם [נגע',י"ב,ו] "אוי  לרשע ואוי לשכנו"
למרות  שחנייתם של השבטים נקבעו על פי ציווי ה' וע"פ מהות כל שבט- ניתן לראות
שחייב אדם להיזהר משכן רע,הנה דוגמא לכך:
השכנות של שבט ראובן בסמוך  לקהת מדרום למשכן: ידוע  כי קורח יצא מקהת- מרד בה' ושבט ראובן נגרר אחריו, נשאלת השאלה כיצד קרה הדבר במיוחד  לאחר שכל שבט התיישב במקום קבוע מראש?
על כך עונה: המהר"ל-  ב"גור אריה": קהת התיישבו דרומית למשכן עוד בטרם נצטוו על כך מפי הבורא, אך לאחר שנקבע סדר חנייתם של השבטים-  הם  הורשו להישאר במקומם.
דוגמא נוספת לשכן רע והשפעתו השלילית על צדיק ניתן למצוא בחומש בראשית,
השכנות של אברהם ולוט : אברהם אבינו הצדיק שעמד בעשרה ניסיונות בהצלחה,כל עוד שהיה בחברתו של לוט - שלא נחשב לצדיק הדור - לא שרתה עליו השכינה.
כי לוט אומנם היה מכניס אורחים, אך רועיו היו רועים בשדות הכנעני והפריזי- היינו נהנו  מהגזל וכאשר לוט נפרד מאברהם בחר לגור באזור סדום- מקומם של רשעים, הדבר מוכיח כמה היה אדם שלילי.
רק לאחר שנפרדו  דרכיהם של השניים- שוב השכינה חזרה לשרות  על אברהם ואלוקים דיבר אליו ישירות.
ג] מעצם  תאור סדר החנייה-  ניתן ללמוד עד  כמה ישנה  משמעות חזקה לעניין הסדר- כך אומר הגר"א  קוטלר זצ"ל בספרו "משנת רבי אהרון" [עמוד  קצ"ג]
גם הגמרא אומרת: כי בהעדר  עניין הסדר עלולים ענייני הקדושה הגדולים להשתבש.
הסדר חיוני גם לאדם באופן פרטי וגם לכלל.
ד]האדמור ר' יהודה ליב מגור-  בעל  "שפת אמת" אומר: כי מהמשפט:"באותות לבית אבותם" - ניתן ללמוד כי כל יהודי חייב להשתדל בחיי היום יום שלו להדמות בהתנהגותו לאבות אבותיו כבסיס לקיום האומה.
ה]חז"ל אומרים על המשפט:"כאשר יחנו כן יסעו.." [במדבר ב, י"ז]
פעמים ישנם אנשים שבמקום מושבם קובעים עיתים לתורה, אך כאשר יוצאים למסע -הם משנים מהרגלם ומפנים עורף לאורח החיים הרוחני, לכן התורה מדגישה: "כאשר יחנו כן יסעו"- כלומר על האדם להתנהג בדרכים מחוץ לביתו כפי שרגיל במקום מושבו.
ו] על המשפט:"איש על דגלו"[במדבר ב,ב] אומר "בעל הטורים"- רבנו יעקב בן אשר:
יעקב לפני מותו רמז לבניו מי יהיה ראש הדגל:"ראובן בכורי  אתה"[בראשית מ"ט,ג]
יהודה: "יהודה אתה יודוך אחיך" [שם ח]
יוסף: "מאל אביך ויעזרך" [שם כ"ה]
דן:  לישועתך קיוויתי ה'" [שם י"ח]
המסקנה: עלינו ללמוד מסדר  חניית בני ישראל- כמה חשוב  לו לאדם להקפיד להדבק בקדושה ולנהל את חייו על פי סדר באופן קבוע.
יהי רצון ועם ישראל יממש את רצון ה': "ואתם תהיו לי ממלכת כוהנים וגוי קדוש" ונשמש דוגמא  חיובית לעולם ובכך נזכה לקרב בע"ה את הגאולה  בקרוב.אמן ואמן.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

ציורי תנ"ך/חניית בני ישראל במדבר/ציירה: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
"איש על-דגלו באותות לבית אבותם יחנו בני ישראל..." [במדבר ב,ב]
הטכניקה: שמן על בד.

*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

הרב אבינר