"ויפן וירד משה מן -ההר ושני לוחות העדות בידו לוחות כתובים משני עבריהם מזה ומזה הם כתובים"]שמות ל"ב,ט"ו]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
יום שני, 21 במאי 2012
ציורי תנ"ך/ רות מלקטת שיבולים/ציירה: אהובה קליין (c)
בס"ד
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
חג שבועות-מהות החג./מאמר מאת: אהובה קליין.
בס"ד
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
שבועות- מהות החג /מאמר מאת: אהובה קליין
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
שבועות- מהות החג /מאמר מאת: אהובה קליין
את חג השבועות
אנו חוגגים בתאריך: ו' בסיוון והמקור לכך
הוא:"שבעה שבועות תספור לך, מהחל חרמש בקמה [כלומר מתחילת עונת הקציר ממחרת
יום ראשון של חג הפסח] תחל לספור
שבעה שבועות ועשית חג שבועות לה'
אלוקיך" [דברים ט"ז, ח- י]
לחג כמה שמות:
א] חג
השבועות: מעניין כי התורה איננה מציינת את התאריך המדויק של החג- כפי שהיא נוהגת לעשות כן בציון יתר החגים, וזאת
מהסיבה: כי חג הפסח וחג השבועות קשורים זה בזה – לפי שחג הפסח מציין את גאולתנו
ממצרים ומיום שני של חג הפסח אנו סופרים
שבע שבתות עד חג השבועות - כפי שהתורה
מציינת: [ויקרא כ"ג] "וספרתם
לכם ממחרת השבת... שבע שבתות"
וכך מסביר
ספר החינוך: " משרשי
המצווה, על צד הפשט, לפי שכל עיקרן של ישראל אינו, אלא התורה... והיא
העיקר והסיבה שנגאלו ישראל ויצאו -ממצרים"
וכמו שאדם מצפה למשהו טוב ומשמח - סופר
את הימים לקראת האירוע החשוב- כך ישראל סופרים את הימים כדי להגיע ליום המיוחל
והאהוב כדי לחגוג אותו בשמחה.
ב] חג מתן
תורה: בחג השבועות הקב"ה כרת ברית עם ישראל ונתן לו את התורה, מעמד מיוחד
במינו - בו עם ישראל ראה את הקולות וחזה בכבודו ובעצמו מראה גדול ונורא:
"וכל העם
רואים את הקולות ואת הלפידים ואת קול השופר ואת ההר עשן וירא העם וינועו ויעמדו
מרחוק.." [שמות כ, ט"ו]
ציורי תנ"ך/ מעמד הר סיני/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]
ציורי תנ"ך/ מעמד הר סיני/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]
במעמד הר
סיני- עם ישראל היה מאוחד כאיש אחד בלב אחד.
מטרת נתינת התורה- היא לשם כריתת ברית בין עם ישראל למלך מלכי המלכים- כתוצאה מכך עם ישראל
מצווה לקיים את מצוות התורה ובכך יגיע לדרגה של :"ממלכת כוהנים וגוי
קדוש"
ובעתיד לבוא
בזמן הגאולה- עם ישראל ישמש אור לגויים.
ראיתי מדרש
יפה [מדרש שוחר טוב פרק ס"ח] המספר: כי הר סיני היה קדוש עוד בטרם מתן
תורה- לפי שהוא ניתלש בחלקו מהר מוריה -
המקום בו נעקד יצחק.
המשותף לשני
ההרים הוא: הניסיון והיראה.
בהר מוריה
אברהם היה ירא אלוקים ועמד בניסיון הקשה-
כפי שהקב"ה אומר:" עתה ידעתי, כי ירא
אלוקים אתה ולא חשכת את בנך , את יחידך ממני" ובהר סיני עם ישראל עמד בניסיון
לקבל את התורה והוא קיבל זאת ביראה רבה.
ג] חג הבכורים: כידוע- חג השבועות הוא אחד מבין שלושת הרגלים:
פסח, שבועות וסוכות, כפי שהתורה מתארת זאת:
"וביום
הבכורים בהקריבכם מנחה חדשה לה'[ הכוונה לחיטה החדשה] בשבועותיכם, מקרא קודש יהיה
לכם"
היו נוהגים
לעלות לרגל לבית המקדש להביא מפירות שנשתבחה בהם ארץ ישראל ובעיקר - משבעת המינים כדי להודות לקב"ה על פרי
הארץ.
ד] חג הקציר: בלשון התורה:"וחג הקציר בכורי
מעשיך אשר תזרע בשדה.."
[שמות כ"ג, ט"ז]
חג זה חל בעונת הקציר- לכן נקרא בשם : חג הקציר.
ה] עצרת: המקור לכך נמצא במשנה[תורה שבעל פה]
מסכת ראש השנה פ"א מ"ב: "בארבע
פרקים העולם נידון... ובעצרת על פירות האילן"
כלומר זהו יום
מיוחד שבו נידונים פירות האילן, ומכאן השם עצרת.
המנהגים
בחג:
א] תיקון
ליל חג השבועות
המשמעות
להיות ערים בליל החג ולעסוק בלימוד תורה.
והסיבה היא: לפני מתן תורה- בני ישראל נרדמו וישנו כל הלילה ולא
קיימו את ההכנה למתן תורה כראוי, וכדי
לכפר על מעשה זה- אנו לומדים תורה בליל חג השבועות.
ב] לפנות בוקר
קוראים: את פרק י"ט בחומש שמות המתאר את מעמד הר סיני והמשמעות היא: כאילו אנו עומדים מחדש למרגלות ההר לקבל את
התורה.
ג] קריאת
מגילת רות מדוע?
1] לפי שהאירוע המתואר במגילה אירע בעונת הקציר,
"בתחילת קציר שעורים"- כפי שמתואר במגילה.
2] דוד המלך
נולד ונפטר בחג השבועות והיה הנין של רות.
3] רות המואבייה
קיבלה על עצמה יהדות כשם שעם ישראל קיבל את התורה.
4] לפני מעמד הר סיני קיימנו רק שבע מצוות בני נח,
במעמד הר סיני נוספו לנו עוד רו"ת מצוות סך הכול- 606 מצוות = רו"ת ועוד 7= תריי"ג מצוות.
5] חז"ל
אומרים: " ללמדך כמה שכר טוב לגומלי חסדים" רו"ת מסמלת את החסד והנאמנות- ככלתה של
נעמי לכן זכתה להיות האם של שושלת
מלכות דוד.
ד] אכילת
מאכלי חלב בחג השבועות:
1] חלב
בגימטריא: 40 – המזכיר לנו ארבעים יום וארבעים לילה שבהם שהה משה בהר סיני.
2] עדיין לא
היו להם כלים לבשר בנפרד ולחלב בנפרד, לכן אכלו מאכלי חלב בלבד.
ה] קישוט
בתי הכנסת בירק לכבוד החג- הוא הביטוי לחג הקציר ויום הבכורים
וזכר למתן
תורה, לפי חז"ל : הר סיני היה מכוסה
כולו בירק.
לסכום: חג מתן
תורה הוא חג המאחד את כל עם ישראל מחדש ומחזיר אותו לקבלת התורה שנית .
יהי רצון
שאחדות זאת בעם תימשך גם לתוך חיי היום, יום ובכך נזכה בקרוב לגאולה שלמה.
ציורי תנ"ך/השבועה לירושלים/ ציירה: אהובה קליין (c)
בס"ד
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
יום שבת, 19 במאי 2012
פרשת במדבר-קשר מופלא ליום ירושלים ולחג שבועות/מאת:אהובה קליין.[מאמר]
בס"ד
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
פרשת: במדבר- קשר מופלא ליום ירושלים ולחג שבועות
/ מאת אהובה קליין
פרשת במדבר היא הפרשה הראשונה מתוך חומש במדבר- הספר הרביעי מתוך חמישה חומשי התורה.
חומש במדבר נקרא גם בשם:" חומש הפקודים" והטעם לכך הוא: על פי חז"ל –בתחילתו וגם בסופו מתואר מפקד מקיף שערך משה לשבטים בציווי אלוקי.
המעניין, שפרשת במדבר נקראת לפני חג מתן תורה ועל כך אומרים חז"ל- כי סברתו של עזרא הסופר:"תכלה שנה וקללותיה" הפרשה באה להפסיק בן פרשת בחוקותיי שהיא נחשבת לתוכחה ובין חג השבועות- שלפי חז"ל הוא ראש השנה לפירות האילן.[מסכת ראש השנה א, ב]
אנו קרובים לחג: יום ירושלים וחג השבועות, ישנו דבר משותף לחג מתן תורה ויום ירושלים, במתן תורה עם ישראל היו מאוחדים כאיש אחד בלב אחד וגם ירושלים היא בעלת סגולה מיוחדת בכך שמאחדת את יושביה, כפי שאמר דוד המלך: "ירושלים הבנויה כעיר שחוברה לה יחדיו" [ירושלמי ב"ק פ"ז, ה"ז]"עיר שמחברת את ישראל זה לזה" ובנוסף לכך ירושלים מחברת גם את תפילותיהם של עם ישראל כפי שכתוב במלכים:" והתפללו אליך דרך ארצם אשר נתת לאבותם, העיר אשר בחרת והבית אשר בנית לשמך"
ולפי הגמרא: יהודי שנמצא בחוץ לארץ יכוון תפילתו לכוון ירושלים ואם עומד בתוך ירושלים, יכוון עצמו לכוון בית במקדש ואם היה עומד בבית המקדש עליו לכוון לקודש הקודשים...
בהפטרת במדבר ניתן לראות- את סוד אחדותם של עם ישראל כפי שכתוב:"והיה מספר בני ישראל כחול הים" [הושע ב]
הכוונה לכך: כל שבט נמצא באחדות עם השבט השני וכולם יחד מתאחדים ומקיימים את מצוות התורה
והאחד משלים את רעהו וכולם יחד מקיימים את מצוות התורה.
והקב"ה משכין שכינתו בירושלים של מעלה.
בגמרא כתוב [מסכת ברכות נח,א] המשותף ליום ירושלים ומתן תורה ואירועים היסטוריים בחיי האומה היהודית היא: האחדות:" לך ה' הגדולה" - זו קריעת ים סוף.
"והגבורה" - זוהי מכת בכורות.
"והתפארת"- זו מתן תורה,"
והנצח " - היא ירושלים.
"וההוד"- הכוונה לבית המקדש.
באירועים אלו- עם ישראל היו מאוחדים.
דןד המלך והגורן/שיר מאת: אהובה קליין(c)
בס"ד
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
דוד המלך והגורן/ שיר מאת: אהובה קליין (c)
דוד המלך צופה למרחקים
אל עבר דורות שלמים
רוח קודש ומחשבה נבונה
תזמנו למלך ארונה.
חלקת אדמה מקודשת לעם
עוד משחר ימי אברהם
הר המוריה פסגת הסגולה
שם נתנסה אבי האומה.
הגורן ירכוש במלוא המעות
כי שונא בנשמתו מתנות
שם עתיד להבנות מקדש
לעם הנצח לעד מקודש.
ציורי תנ"ך/דוד המלך קונה את הגורן מארונה היבוסי/ציירה: אהובה קליין(c)
בס"ד
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
הירשם ל-
רשומות (Atom)