יום חמישי, 10 ביולי 2014

ציורי תנ"ך/ אליהו הנביא יושב בצל עץ הרותם/ ציירה: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
" ויבט והנה  מראשותיו עוגת רצפים וצפחת מים.."

[מלאכים -א,י"טו]3448606.jpg

הטכניקה: שמן על בד.




Elijah sitting under a tree in the desert
Biblical painting-Ahuva Klein
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום שלישי, 8 ביולי 2014

בלק מלך מואב/ שיר מאת: אהובה קליין(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)





ציורי תנ"ך/ בלעם ואתונו/ ציירה:אהובה קליין (c)

בלק מלך מואב/ שיר מאת: אהובה קליין©

בלק מלך מואב

לוטש בישראל עיניו

ליבו סוער כגלים

מוחו קודח הרהורים.

 

הדור  לבוש מלכות

שפוף כאלון בכות

אימה  ופחד באבריו

נהרות שנאה בעורקיו.

 

תר אחר פתרון

להביס זה ההמון

לא כמלך מצרים

שגזרותיו זעקו לשמים.

 

אלא דרכים עקלקלות

מאבק בעזרת  קללות

אלוקים  נוצר בניו

כנשר נושא גוזליו.

הערה: השיר בהשראת פרשת בלק [חומש במדבר]
Balak, king of Moab / Song By: Ahuva Klein ©

Balak, king of Moab

Israel eyes staring

Heart stormy waves

Reflections feverish mind.

 

Queens dressed Generation

Squat oak denominations

Fear and limbs

Rivers hated his veins.

 

Searching for a solution

This beat the crowd

Not as the king of Egypt

Decrees cried out to heaven.

 

But devious ways

Struggle with curses

God created the New

Subject eagle chicks.


*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום שלישי, 1 ביולי 2014

ציורי תנ"ך/ בלק מלך מואב משקיף על עם ישראל/ ציירה: אהובה קליין(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)




"וירא בלק בן --ציפור את כל- אשר עשה ישראל לאמורי:ויגר מואב מפני העם מאד כי רב- הוא.."[במדבר כ"ב,ב-ג]

הטכניקה: שמן על בד.

*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת בלק- מדוע נקראה הפרשה על שמו?/ מאמר מאת: אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)


פרשת  בלק- מדוע נקראה הפרשה על שמו?



מאמר מאת: אהובה קליין.


[המאמר מוקדש לעילוי נשמת אמי –חיה ז"ל-בת בן- ציון.]


הפרשה  פותחת במבטו של מלך מואב  אל עבר עם ישראל ההולך, מתרבה ומתעצם לנגד עיניו, כפי שנאמר:


"וירא בלק בן- צפור את כל אשר עשה ישראל לאמורי: ויגר מואב מפני העם מאד כי רב הוא וייקץ מואב מפני ישראל: ויאמר מואב אל-זקני מדיין עתה ילחכו הקהל את כל—סביבתינו כלחוך השור את ירק השדה ובלק בן ציפור מלך בעת ההיא".


בהמשך בלק מנסה למצוא פתרון לפגוע בעוצמת עם ישראל ולשם כך שולח שליחים אל בלעם, כפי שהכתוב מתאר:


תיאור: C:\Users\ahuva klein\Desktop\תמונות\פרה אדומה 010.jpg
ציורי תנ"ך/ שליחת המלאכים אל בלעם/ציירה: אהובה קליין (c)
[שמן על בד]


"וישלח מלאכים אל- בלעם בן—בעור פתורה אשר על- הנהר ארץ בני עמו לקרוא לו לאמור הנה עם יצא ממצרים הנה כיסה את  עין הארץ והוא יושב ממולי: ועתה לכה- נא ארה לי את העם הזה כי עצום הוא ממני אולי אוכל נכה- בו ואגרשנו מן הארץ..."[במדבר כ"ב, ב-י]


השאלות הן:


א] מפני מה זכה בלק שתיקרא פרשה  בתורה על שמו?


ב] מי היה בלק בן ציפור?


ג] "וירא בלק"- מה ראה?


ד] איזה מלך מזכיר לנו בלק בראייתו?


התשובה לשאלה א]


על כך עונים חז"ל:" בשכר ארבעים ושניים קורבנות, שהקריב בלק מלך מואב- זכה ויצאה ממנו רות, שיצאו ממנה דויד ושלמה"[מסכת סוטה מ"ז, ע"א]


בכל התורה כולה ישנן רק חמש פרשיות  הנקראות בשמות אנשים, ופרשת בלק- היא אחת מהן.


וזאת לפי שעמדה לבלק הזכות ,שממנו יצאו שני המלכים החשובים בתולדות עם ישראל ומתוכם -שלמה שזכה לבנות את המקדש.


וישנה עוד דעה מעניינת: בדרך כלל האויבים השונאים את ישראל מסתירים את שנאתם על ידי מעטפת מילים יפות וכך הם מטעים את ישראל,  ומסיבה זו אין  ישראל נזהרים מהם כראוי. אך בלק היה  גוי "הגון" לפי שגילה את האמת- שנאתו הגדולה לישראל לעיני כולם וגוי ישר כמוהו-ראוי שתקרא פרשה על שמו[מתוך  דברי הרה"ק  ר"מ מפרמישלן זצ"ל ]




התשובה לשאלה ב]


לפי דברי רבינו בחיי: בלק בן ציפור היה מלך מואב, אך יש לשאול: מדוע בפסוק הראשון אין התורה מציינת מיד שבלק היה  מלך, אלא כתוב: "וירא בלק בן ציפור את כל אשר עשה ישראל לאמורי.." התורה מגלה לנו את חששותיו ופחדיו של מלך מואב  לאחר שראה שמתו  סיחון ועוג מלך הבשן ומה עוללו עם ישראל לאמורי ולעוג-בחסדי ה'-  בלק לא החשיב עצמו למלך  לפיכך הכתוב הזכירו רק בשמו ולא בתואר: מלך.


וכבר ניבא הנביא עמוס על גורלו של האמורי: "ואנוכי השמדתי את האמורי מפניהם אשר כגובה ארזים גבהו וחסון  הוא כאלונים ואשמיד פריו ממעל ושורשיו מתחת"[עמוס ב, ט]


ורבינו בחיי מביא משל, משל למלך שהיו לו  שומרים וסמך עליהם שהם יגנו עליו כראוי מפני האויב,


אך כאשר הגיע האויב  והרגם ,מיד המלך החל חושש לשלומו.


והנמשל: בלק ראה את תבוסתם של סיחון –מלך האמורי ועוג מלך הבשן, והרי הוא היה משלם להם תמורת שמירתם עליו והם היו שקולים כנגד כולם, כפי שנאמר: "לסיחון מלך האמורי ולעוג מלך הבשן ולכל ממלכות כנען"[תהלים קל"ה, י"א ]


לפיכך החל לפחד.


הרמב"ן אומר: שאין הוא יודע את הטעם ,מדוע הוזכר  בלק שהוא מלך-"בעת ההיא" מן הראוי היה שהכתוב יציין  כבר בתחילה כי בלק בן ציפור הוא  מלך ולכן הרמב"ן מעלה השערה: כי יתכן שבלק היה גיבור שנודע במעשה  גבורתו , ולכן הכתוב מזכיר ,כי אף על פי כן  שהוא היה באותו זמן מלך תקיף ואמיץ ונחשב כגיבור  בליבו,  למרות זאת פחד מאד  מישראל.


מוסיף הרמב"ן ואומר: כי יתכן שבאותה תקופה לא היה למואב מלך, אך המואבים  פחדו מאד מבני ישראל ולכן עשו שני דברים:


א]שלחו אל  זקני מדיין  להגיד מה כוחה של ישראל


ב] הקימו עליהם מלך זה -בעצת מדיין.


הרמב"ן מביא גם מדרש:[מדבר סיני רבה כ, ד] בלק בן ציפור היה מלך בעת ההיא, אך בתחילה הוא היה נסיך, אלא משנהרג  סיחון, המואבים המליכו אותו עליהם וזה היה צורך השעה.


הגאון רבי חיים סולוביינצ'יק אומר: כי בלק לא היה כלל מגזע המלוכה במואב, וגם לא התאים למלכות בגלל סגולותיו האישיות, אלא לאחר הניצחונות  של עם ישראל בעבר הירדן המזרחי, החל בלק  בולט באופן מיוחד בעיני אנשי מואב כצופה המזהיר אותם , בעודו-  ניצב בשער- מפני עם ישראל החזקים ומכוון שהיו לו עצות שונות כיצד לפגוע בעוצמת ישראל מינוהו באותו זמן למלך- הם עשו זאת כי האמינו כי יש בכוחו להצילם מידי ישראל.


התשובה לשאלה ג]


יש אומרים: "וירא" מלשון ראייה ממש- ראה שעם ישראל-מתרבה מאד כפי שהדבר מתואר בפסוק:" ויגר מואב מפני העם מאד כי רב הוא.."[במדבר כ"ב,ג]


לפי דברי רש"י: "וירא"- לשון הבנה והתבוננות - מתוך שהתבונן במפלתו של האמורי הגיע לפחד מפני ישראל"


לפי דברי רבינו בחיי: הוא מביא מדרש: "כל ראייתם של רשעים לפורענות"


וההוכחה שבהמשך הוא פקד על בלעם לקלל ולעקור אומה שלמה.


רבינו בחיי מביא עוד דוגמאות לראייתם של רשעים שמטרתם פורענות:


"וירא חם אבי כנען את ערוות אביו...."[בראשית ט, כ"א]


"ויראו בני האלוהים את בנות האדם "[בראשית ו,ב]


"ויראו אותה שרי פרעה.."[שם י"ב, ט"ו] - המצרים ראו את שרה-אשת אברהם.


"וירא אותה שכם בן חמור"[שם ל"ד,ב] - הסיפור על דינה.


לפי דברי "כלי יקר": ידוע כי דרכם של מלכים להתבונן בספר דברי הימים אשר שם ניתן לקרוא כל מה שהתרחש בדורות הקודמים - וזאת לעומת ההמון העם  אשר יודע את מה שמתרחש בהווה ,או מפי השמועה על העבר.


לכן בלק קרא בספר את מה שעשה יעקב  כנגד האמורי, כפי שיעקב אומר זאת ליוסף בנו: "ואני נתתי לך שכם אחד על- אחיך אשר לקחתי מיד האמורי בחרבי ובקשתי"-וזה היה ניצחון של מעטים כנגד רבים-כנגד אומה שלמה-האמורי[בראשית מ"ח, כ"ב]


לפי דעת חז"ל [בבא  בתרא קכ"ג, ע"א]:"בחרבי ובקשתי"- פרושו בתפילתי- לפי זה ראה מלך  מואב כי כוחו של יעקב בכוח התפילה- שבפיו - מכאן הגיע למסקנה גם להשתמש בכוח הפה.


ולכן נאמר: "וירא בלק" ולא נאמר שהוא שמע-אלא ראה את ההיסטוריה בספר דברי הימים למלכי האדמה  כתוצאה מכך- נכנס פחד  בליבו.


התשובה לשאלה ד]


בלק מלך -מואב מזכיר מאד את פרעה מלך מצרים בראייתו והתבוננותו בעם ישראל-ההולך ומתרבה.


אצל פרעה נאמר:" ויקם מלך חדש על מצרים אשר לא ידע את יוסף: ויאמר אל עמו הנה עם בני ישראל רב ועצום ממנו: הבה נתחכמה לו פן- ירבה  והיה כי תקראנה מלחמה ונוסף גם הוא על שונאנו ונלחם בנו.."[שמות א,ח]


ואילו אצל  מלך מואב נאמר: "ויגר מואב מפני העם מאד- כי רב הוא"


ההבדל הבולט בין שני מלכים אלה: פרעה  חיפש כל מיני דרכים גשמיות כדי להמעיט את עם ישראל ואילו בלק חיפש דווקא דרכים רוחניות- לקלל את העם- כי ידע שכוחו של עם ישראל הוא בפיו-בכוח התפילה, לכן חשב  כי באמצעות קללות יצליח לפגוע בישראל.


אך ,בסייעתא דשמיא, לא עלה בידו להשיג את המטרה, כפי שגם פרעה נכשל במעשיו.


והקללות הפכו לברכות.


יהי רצון שעם ישראל יתחזק בקיום מצוות בין אדם למקום ומצוות בין אדם לחברו והקב"ה יגן עלינו כמו שנאמר: "ה' ילחם לכם ואתם תחרישון" [שמות י"ד, י"ד]


*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום שני, 30 ביוני 2014

הנחש / שיר מאת: אהובה קליין(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

הנחש /שיר מאת: אהובה קליין ©
עוד משחר בראשית
הנחש את חווה הסיט
הופיע באצטלת צדיק
 דברי פיתוי ותרמית.
 
זוהמה  הטיל בנפשה
בכך דעתה השתבשה
אכלה מפרי האסור
לאדם נתנה אישור.
 
קלקול זה חלחל
דור המדבר בלבל
לחם אבירים מאסו
במשה ואלוקים בגדו.
 
כהרף עין נחשים
הציפום כנהרות אדירים
הפילו בקרבם חללים
מיד  הודו בחטאים.
 
משה העמיד שרף
בראש עמוד  ניצב
נשאו עיניהם לשמים
שפכו ליבם כמים.
 
אלוקים נענה לבקשתם
שלח מזור לכאבם
תיקנו דרכיהם הרעה

שבו לאביהם נאמנה.

הערה: השיר בהשראת פרשת  חוקת [חומש במדבר]



Snake / Song By: Ahuva Klein ©

Since the dawn of the early
Snake Eve shifted
Appeared in the guise righteous
Words of seduction and deceit.
Filth cast soul
This disrupted her
Ate the forbidden fruit
Man gave approval.
This corruption has seeped
Generation of the desert puzzle
Knights were fed bread
Moses and God betrayed.
Snakes jiffy
Htzifum mighty rivers
Dropped dead in their midst
Immediately India sins.
Moses put the resin
Top of page stands
Looked up to the sky
Poured their hearts like water.
God granted the application
Send to cure pain
Fixed evil ways
Where their father well.

*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום שני, 23 ביוני 2014

ציורי תנ"ך/ משה ונחש הנחושת/ציירה: אהובה קליין(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
ויעש משה נחש נחושת וישימהו על-- הנס והיה אם- נשך הנחש את-איש והביט אל-נחש הנחושת וחיי
[במדבר כ"א,ט]
הטכניקה: שמן על בד.
Biblical painting
Moses puts the bronze serpent  head board
By  Ahuva  Klein


*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

הרב אבינר