פרשת חיי שרה-מהם התנאים היסודיים לבניית האומה
הישראלית? מאת:אהובה קליין.
בפרשה זו פוגשים אנו את נושא
השידוך,אברהם משביע את אליעזר-עבדו-כפי שהתורה מתארת:
"ויאמר אברהם אל- עבדו זקן ביתו
המושל בכל אשר-לו שים-נא ידך תחת ירחי ואשביעך בה' אלוהי השמים ואלוהי הארץ אשר
לא-תיקח אישה לבני מבנות הכנעני אשר אנוכי יושב בקרבו כי אל-ארצי ואל-מולדתי תלך
ולקחת אישה לבני ליצחק"[בראשית כ"ד,ב-ה]
ובהמשך אליעזר מציב שאלה לאברהם ומקבל
מייד תשובה:"ויאמר אליו העבד אולי לא תאבה האישה ללכת אחרי אל הארץ הזאת ההשב
אשיב את – בנך אל-הארץ אשר-יצאת משם? ויאמר אליו אברהם:הישמר לך פן תשיב את בני
שמה:ה' אלוהי השמים אשר לקחני מבית אבי ומארץ מולדתי ואשר דיבר-לי ואשר נשבע-לי
לאמור:לזרעך אתן את-הארץ הזאת הוא ישלח מלאכו לפניך ולקחת אישה לבני משם:ואם-לא
תאבה האישה לכת אחריך וניקית משבועתי זאת רק את-בני לא תשב שמה"[שם
כ"ד.ה-ט]
השאלות הן:
א] מה היו התנאים שהעמיד אברהם לאליעזר
לבחירת בת זוג עבור יצחק?
ב] מדוע אברהם מדגיש:"ה' אלוהי
השמים ואלוהי הארץ" ובפסוק ז[פרק כ"ד]מסתפק במילים:"ה'
אלוהי השמים"?
ג] מאין לומדים כי זיווגו של אדם נקבע
מראש על ידי הקב"ה?
ד] על פי מה החליט אליעזר כי רבקה-היא
האישה המיועדת ליצחק?
התשובה לשאלה
א]
התנאים היו:
1] לא לקחת אישה מבנות הכנעני.
2] האישה תבוא אל הארץ המובטחת-ארץ
ישראל.
שני הגורמים הנ"ל הם תנאים
יסודיים לבניינה של האומה הישראלית,אברהם מצווה את יצחק
לא לעזוב את הארץ ומזהירו מהתבוללות,דבר זה חופף לדברי חז"ל
האומרים:"ולזרעך אחריך ..את ארץ כנען-לא תיסב כנענית ושפחה,דלא ליזל זרעך
בתרה"[יבמות ק',ע"ב]
ובכך שאברהם אוסר על יצחק בנו לעזוב את
ארץ ישראל הדבר מקביל לדברי חז"ל:
"לעולם ידור אדם בארץ ישראל אפילו
בעיר שרובה גויים,ואל ידור בחו"ל אפילו בעיר שרובה ישראל"
[מסכת כתובות ק"י.ע"ב]
התשובה לשאלה
ב]
לפי דברי רש"י:
אברהם משביע את אליעזר
באומרו:"אלוהי השמים ואלוהי הארץ" כי עכשיו כבר אברהם פרסם בעולם את
קיומו של בורא עולם,אבל לפני זה כאשר ה' לקח אותו מבית אביו= באותו הזמן היה נקרא
רק:"אלוהי השמים" מפני שרק גורמי השמים הכירו את אלוהותו, כי אז שמו
עדיין לא היה שגור בפי הבריות לפי שלא היו מכירים בו.
לפי הרמב"ן:
אברהם ציווה את יצחק: לא לעזוב את ארץ הקודש
אפילו במטרה לשאת אישה והשתמש במילים:"אלוהי השמים" -כדי להדגיש את
הרעיון שאמר גם דוד המלך:"כי גרשוני היום מהסתפח בנחלת השם לאמור לך עבוד
אלוהים אחרים".חז"ל הסיקו מדברים אלה: כי כל הדר בחו"ל כאילו אין
לו אלוקים.
[כתובות ק"י]
התשובה לשאלה ג]
חז"ל [במסכת מועד קטן י"ח]אומרים:
כי זיווגו של אדם נקבע מראש על-ידי ההשגחה העליונה :
"אמר רב משום רבי ראובן בן
אצטרובילי: מן התורה ומן הנביאים ומן הכתובים מה' אישה לאיש.
מן התורה- דכתיב:"ויען לבן ובתואל
ויאמרו: מה' יצא הדבר"[בראשית כ"ד,ג]
ומן הנביאים- דכתיב:"ואביו
ואימו[הכוונה להורי שמשון] לא ידעו כי מה' היא"[הכוונה לאשתו הבאה מבנות
פלישתים[שופטים י"ד,ד]
מן הכתובים- דכתיב:"בית והון נחלת
אבות[האדם מקבל בירושה] ומה' אישה משכלת"[אישה בעלת דעת]
[משלי י"ט,י"ד]-מקבל מה'.
התשובה לשאלה
ד]
מסתבר שאליעזר בדק את מידת גמילות החסדים אצל רבקה וחז"ל שואלים מדוע?
על כך עונה:רבי שלמה אפרים מלונצ'יץ
בפירושו:"כלי יקר" ומסתמך על דברי חז"ל במסכת
תענית[כ"ד,ע"א]:"כלה שעיניה יפות,אין כל גופה צריך בדיקה".
"עיניה יפות" הכוונה שיש
לכלה את מידת החסד-היינו שהיא גומלת חסדים בעין יפה עם הבריות.
מתוך בדיקה זו הבין שגם יתר תכונותיה הן
חיוביות.
לסיכום,לאור האמור לעיל ניתן להסיק:
כי מטרת אברהם אבינו הייתה להעמיד יסוד
חשוב לטהרת המשפחה הישראלית, דבר הכרחי
לקיום בניית האומה ישראלית אשר יכולה וחייבת לשמש אור לגויים.
ולכן הקפיד: שבנו-יצחק לא יישא אישה
מבנות הכנעני, יקים את ביתו בארץ המובטחת-ארץ ישראל.
אליעזר - עבד אברהם השכיל,בע"ה, להתאים
אישה צדיקה כרבקה- למשפחתו של אברהם.
חז"ל אומרים על הפסוק:"וזרח
השמש ובא השמש"[מגילת קוהלת א.ה]
הקב"ה דואג -ברגע ששמשו של צדיק
שוקעת מייד מזריח שמשו של צדיק חברו.
כדוגמת: שרה,ברגע שנפטרה ,מייד באה רבקה
להמשיך את דרכה.
אין ספק כי הזיווג הזה היה משמים-כפי
שחז"ל מזכירים זאת.
יהי רצון וגם בימינו ירבו שמחות בישראל
ברוח של קדושה וטהרה,ויתקיים בנו הפסוק:
"עוד
ישמע בערי יהודה ובחוצות ירושלים קול ששון וקול שמחה קול חתן וקול כלה.." [ירמיהו ל"ג,י"א]