יום שלישי, 9 באוקטובר 2012
ציורי תנ"ך/"תורה ציווה לנו משה"/ ציירה: אהובה קליין (c)
בס"ד
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
יום שני, 8 באוקטובר 2012
פרשת וזאת הברכה-במה קשורה לשמחת תורה?/מאמר מאת: אהובה קליין.
בס"ד
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
פרשת
וזאת הברכה- במה קשורה לשמחת תורה?
מאת: אהובה
קליין.
הפרשה פותחת
במילים:"וזאת הברכה אשר ברך משה איש האלוקים את בני ישראל לפני מותו... תורה
ציווה לנו משה.."
תוך כדי עיון בפרשה מתעוררות כמה שאלות:
שאלה א] מדוע
הפרשה פותחת בוו החיבור-"וזאת הברכה" הרי לא כתוב לפני כן משפט אחר, מה
ההיגיון שבדבר?
שאלה ב] מה
הקשר בין הברכה לתורה?
שאלה ג] מהי
מטרת לימוד התורה?
שאלה ד] מה
הקשר בין שמחת תורה לבין פרשת וזאת הברכה?
התשובה
לשאלה א] האות וו ברגע
שהיא מתחברת למילה:"זאת" היא מוסיפה חיים לעולם- עץ חיים נדבק באות וו וכאשר
עם ישראל אינו מיטיב את דרכו- אזי האות וו חסרה, לכן בפרשת מצורע
נאמר:"זאת תהיה תורת המצורע -
[ללא וו] כי
המצורע נחשב למת.
דוגמא נוספת:"זאת התורה אדם כי ימות באוהל"
גם כאן חסרה האות וו במילה:"זאת".
התשובה
לשאלה ב] הקשר בן הברכה
לתורה, המילים: "וזאת הברכה"- היא התורה הקדושה והטהורה המתחילה בברכה
ומסתיימת בברכה והראיה לכך: חומש בראשית מתחיל באות ב' ועל כך נאמר בזוהר הקדוש:ר'
אליעזר בן ר' שמעון בר יוחאי טוען: כי לפני שהעולם נוצר באו לפני הקב"ה כל
האותיות, אך הקב"ה בחר דווקא באות ב'- כי היא מרמזת על ברכה ממנה נוצר העולם
ועל כן וזאת הברכה- היא התורה
ובהגדה של פסח אנו אומרים מידי שנה:"והיא שעמדה לאבותינו.." והכוונה
לתורה הקדושה, אלא שהאות ב' אינה מופיעה לבדה וכל התורה כולה מורכבת מעשרים ושתיים
אותיות, ללא התורה לא היה נוצר עולם ולא היו חיים על פני האדמה.
מכאן שהתורה
נבראה טרם בריאת העולם.
התשובה
לשאלה ג] מטרת לימוד התורה:
התורה היא מלשון הוראה- היא סוללת לאדם את הדרך בחיים- היא מעניקה לו את דרך גילוי
האמת ,על ידי האמת האדם זוכה לתקן את נפשו.
התורה נותנת
חיים ללומדיה ולמקיימי מצוותיה- בעולם הזה וגם בעולם הבא-
כפי שנאמר
במסכת אבות[פרק חמישי ז]" גדולה תורה שהיא נותנת חיים לעושיה בעולם הזה
ובעולם הבא" וההוכחה לך:
[ משלי ד] "כי
חיים הם למוצאיהם וכל בשרו מרפא"
ועוד נאמר שם:
"עץ חיים
היא למחזיקים בה ותומכיה מאושר"
וכן:"כי
אורך ימים ושנות חיים ושלום יוסיפו לך"
גם דוד המלך
דיבר רבות בשבחה של התורה:"טוב לי תורת פיך מאלפי זהב
וכסף" [תהילים קי"ט]
ובמסכת אבות
נאמר[פרק חמישי י"ד]"אמר ר'
חנניא בן עקשיא: רצה המקום לזכות את ישראל- לפיכך הרבה להם תורה ומצוות
שנאמר[ישעיה מ"ב]
"ה' חפץ
למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר"
התשובה
לשאלה ד] הקשר בן הפרשה:
וזאת הברכה לבין שמחת תורה- דבר זה מרומז בפסוק:"תורה ציווה לנו משה.."
פרשה זו אנו נוהגים תמיד לקרוא בשמחת תורה ולא בשבת.
בחג זה- עולים כל המתפללים ,כולל הילדים,
גם אלה שלא הגיעו לגיל מצוות- קוראים את רוב הפרשה וזאת במטרה לזכות כל אחד ואחד מתוך עם ישראל
בברכות התורה- היות וחג שמחת תורה מסמל את ייחודו של עם ישראל כעם יחיד ומיוחד
הנבחר על ידי הקב"ה- לקבל את התורה.
יהי רצון,
שאחדות זו של עם ישראל תתקיים גם לאחר החג לאורך כל השנה כשם שהתרחשה במעמד הר סיני- כל העם היו מאוחדים כאיש אחד בלב
אחד במתן תורה.
בע"ה הדבר יזרז את הגאולה ממש בתקופה הקרובה .
אמן ואמן.יום ראשון, 7 באוקטובר 2012
פרשת וזאת הברכה- מאין לנו כי ישראל נתברכה לדורותיה?/אהובה קליין.
בס"ד
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
פרשת וזאת הברכה-מאין לנו כי ישראל נתברכה
לדורותיה?
מאמר
מאת:אהובה קליין.
פרשת: "וזאת
הברכה" נקראת בחג שמחת תורה ולא
בשבתות כדוגמת שאר פרשיות התורה.
השאלות הן:
א] מדוע
קוראים בחג פרק ראשון מחומש בראשית בנוסף לפרשת:"וזאת
הברכה"?
ב] מאין לנו
כי עם ישראל נתברך בברכות לאורך כל הדורות?
ג] מדוע זכה
בנימין בברכה: שבית המקדש יבנה דווקא בחלקו?
התשובה לשאלה א]
לפי
שפרשת:"וזאת הברכה" היא האחרונה
המסיימת את חומש דברים.
וכדי לא לקיים
הפסקה בין סוף חמישה חומשי תורה לבין תחילת התורה.
מיד קוראים גם
פרק בחומש בראשית.
זאת
לומדים חז"ל מהמשפט האחרון
בפרשה:"לעיני כל בני ישראל"
ומהמשפט
הראשון בחומש בראשית: המתחיל במילה:"בראשית"
שתי האותיות
הראשונות : במשפט המסיים את התורה והמשפט הפותח את התורה הן:לב.
כשם שלב האדם פועל כל ימי חייו ובלעדיו אינו
יכול להמשיך לחיות- כך גם עם ישראל אינו רשאי להפסיק את לימוד וקיום התורה.
בהיות התורה סם חיים הזורם בעורקיו לנצח והוא
המעניק לו את היתרון המיוחד- כעם נבחר בתוך אומות העולם.
התורה משמשת ברית נצחית בין עם ישראל לאלוקים ,ובזכות
קיומה עם ישראל מתברך ואין האויבים יכולים להביסו לנצח.
כל יהודי
הדבוק לתורה ומקפיד לקיים את מצוותיה- הלכה למעשה, נפתחים לפניו שערי שמים וגם אם
הוא עובר קשיים ומשברים הדבר נעשה כדי
להעמידו בניסיון כמו שנאמר:"למען ענותך
לנסותך"- האם למרות מורדות אלו ימשיך לעלות ולהתעלות במעלות התורה?
אשרינו שזכינו
באוצר כה יקר- התורה הקדושה שהיא מקור החוכמה.
כפי שאמר דוד
המלך:"תורת ה' תמימה משיבת נפש עדות ה' נאמנה מחכימת פתי" [תהלים י"ט,ח] ועל מצוותיה אומר:"הנחמדים
מזהב ומפז רב ומתוקים מדבש ונופת צופים"[שם
י"ט,י"א]
ועל כך השמחה הגדולה השורה על כולנו ביום חגינו זה-
חג שמחת תורה.
התשובה לשאלה ב]
על כך
עונה: רבי חנוך צבי לווין בספרו:"יכהן
פאר" והוא מסתמך על דעת חז"ל:
נאמר:"וזאת
הברכה" , המילה:"וזאת" באה להמחיש שביום מותו של משה, ה' הראה לו
את כל דורות עם ישראל עד אחרית הימים.
לכן,
כאשר משה בירך את העם הוא כלל את כל
הדורות לאורך העתיד.
מסיבה זו קיים
המנהג: כי בשמחת תורה כל קהל המתפללים
עולה לתורה,כולל ילדים שעדיין לא הגיעו לעול מצוות.
התשובה לשאלה ג]
על
בנימין נאמרה הברכה:"ידיד ה' ישכון
לבטח עליו,חופף עליו כל- היום ובין כתפיו שכן" [דברים ל"ג,י"ב]
רש"י
מפרש : כי בית המקדש מגן על
שבט בנימין, ומעולם משנבנתה ירושלים לא
שרתה השכינה במקום אחר.
והוא מסתמך על המקור [מכילתא ריש פר' בא]:"עד
שלא נבחרה ירושלים הייתה כל ארץ ישראל
ראויה לשכינה משנבחרה יצתה א"י. שנאמר כי בחר ה' בציון"[תהלים
קל"ב,י"ג]
ובספרי
נאמר:כי בנימין זכה שבחלקו
יבנה המקדש -לפי שכל אחיו נולדו בחוץ לארץ
ואילו הוא נולד בארץ ישראל.[בראשית ל"ה,ט"ז- י"ח]
פירוש אחר:היות וכל אחי יוסף השתתפו במכירת יוסף לעבדות
ובנימין לא לקח חלק בדבר.
לכן אמר
הקב"ה :שאינו משרה את שכינתו עליהם היות ולא גילו רחמים על יוסף בעת השלכתו לבור ואחר כך במכירתו
לישמעאלים.
כמו שנאמר
[בראשית רבה צ"ט,א]
בשעה שעמד
שלמה המלך לבנות את בית המקדש היה ויכוח בין השבטים:
זה אומר:
בתחומי יבנה וזה אומר: בתחומי יבנה, אמר להם ה' אתם לא גילתם רחמים במכירת
יוסף,אלא הייתם שותפים לכך,פרט לבנימין שלא השתתף, לכן ה' השרה עליו את שכינתו,כמו שנאמר:"ההר חמד
אלוקים לשיבתו"
[תהלים ס"ח,י"ז]
לסיכום,לאור
הנאמר לעיל:
מגיעים
למסקנה: כי הברכות שבירך משה ביום מותו את עם ישראל יחולו על העם לדורותיו עד אחרית הימים.
ובנימין זכה
לברכה מיוחדת במינה: שבחלקו יבנה המקדש.
עם ישראל זכה
בתורה הקדושה המעניקה לו כוח חיות לעד וכך שרד לאורך כל הדורות ,מי ייתן ונמשיך
כאיש אחד להתאחד ולהיות דבוקים בתורה לאורך ימים ושנים ,כפי שנאמר:"ויהי בישורון מלך בהתאסף
ראשי עם יחד שבטי ישראל"
[דברים
ל"ג,ה]ואז מובטח לנו כי: נזכה להגנה מבורא עולם תמיד.
מתנת ברכות/ שיר מאת: אהובה קליין (c)
בס"ד
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
מתנת הברכות
שיר מאת: אהובה קליין ©
מתנת טנא
ברכות
תציף כים
לבבות
תרומם עם
סגולה
מתוך עמקי
מצולה.
מפי איש אלוקים
יתברכו השבטים
שבט,שבט ופועלו
יקטוף פרי
עמלו.
תורה קדושה
ניתנה מורשה
בה נהגה יומם
ולילה
ביום חגה נשמח ככלה.
הערה: השיר בהשראת: פרשת:"וזאת הברכה"[חומש
דברים]
וחג שמחת תורה.
ציורי תנ"ך/ שמחת תורה/ ציירה: אהובה קליין/(c)
בס"ד
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
יום חמישי, 4 באוקטובר 2012
ציורי תנ"ך /חג האסיף/ ציירה: אהובה קליין.(c)
בס"ד
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
אך בחמישה עשר יום לחודש השביעי באוספכם את- תבואת הארץ תחוגו את חג ה' שבעת ימים ביום הראשון שבתון וביום השמיני שבתון" [ויקרא כ"ג,ל"ט]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
סוכות במדבר/ שיר מאת: אהובה קליין (c)
בס"ד
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
סוכות
במדבר
/ שיר מאת: אהובה קליין (c)
ביד רמה
יוצאים ממצרים
נחשול אדם
קולות מים
אזור מדברי
רחב ידיים
ענני כבוד
סוככים משמים.
ככלה
המאושרת ביום חופתה
יעלזו ישראל
בתפארת סוכתם
טובלים במצווה
במלוא גופם
רוח קדושה עוטרת
נשמתם.
מענגים נפשם
במאכל ומשתה
כיד המלך יין
ומשקה
אמונתם איתנה
כסלע בליבם
יזכו לישב בסוכת
לוויתן.
ימי גאולה
קרבים ובאים
אומות העולם
לירושלים נקבצים
לחזות בעיניהם
בגדולת אלוקים
המולך לבדו על
כל הברואים.
הירשם ל-
רשומות (Atom)