יום שלישי, 19 ביוני 2012

ציורי תנ"ך/ מחלוקת קורח /ציירה: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

"ויקח קורח בן-יצהר בן קהת בן לוי,ודתן ואבירם בני אליאב,ואון בן פלת בני ראובן: ויקומו לפני משה,ואנשים מבני-ישראל חמישים  ומאתיים,נשיאי עדה קראי מועד אנשי-שם: ויקהלו על משה ואהרון ויאמרו אליהם:רב -לכם,כי כל העדה כולם קדושים ובתוכם ה':ומדוע תתנשאו על-קהל ה'? [במדבר ט"ז,א-ד]

הטכניקה: שמן על בד.iyn5vxbizstwu86roe82.jpg

*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום שני, 18 ביוני 2012

פרשת קורח-הידעתם כי פלאי פלאים גנוזים בקטורת?/מאמר מאת: אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
פרשת קורח/ הידעתם- כי פלאי פלאים  גנוזים בקטורת?/מאת: אהובה קליין.

הפרשה פותחת במחלוקת  קורח ואנשיו, הבאים לפני אהרון  ומשה בטענות - כפי שהתורה  מתארת :
"וייקהלו על משה ועל אהרון ויאמרו אליהם רב לכם כי כל העדה כולם קדושים ובתוכם ה' ומדוע תתנשאו על קהל ה' ?"
ובהמשך  תגובתו של משה:
"וישמע משה וייפול על פניו וידבר אל קורח ואל כל עדתו לאמור וידע ה' את אשר לו ואת הקדוש והקריב אליו ואת אשר יבחר בו יקריב אליו"
משה מציע לקחת מחתות קטורת:
"זאת עשו קחו לכם מחתות קורח וכל עדתו ותנו בהן אש ושימו נעליהן קטורת לפני ה' מחר והיה האיש אשר יבחר ה' הוא הקדוש רב לכם בני לוי"[ במדבר ט"ז,ה-ז]
השאלות הן:
א] מה היו עיקר טענותיהם של קורח ואנשיו?
ב] מה הייתה תגובתו של משה ומדוע?
ג] מדוע משה אמר להם לקחת ,דווקא,מחתות עם קטורת?[מחתות- כלים כדוגמת מחבת ובו נותנים גחלים[
התשובה לשאלה א]
לפי הסברו של רש"י: כוונתו של קורח הייתה כי משה לקח לעצמו יותר מידי  גדולה, הרי כולם שמעו את התורה בהר סיני- לפיכך כולם קדושים, אם כן מדוע משה לקח לעצמו מלכות  ולאחיו- אהרון  לקח גם כהונה?
לפי רבי שמואל דויד לוצטו: קורח היה סבור כי מאז  שהוקם המשכן והתקיימו העבודות במקום- הרי יכול כל אחד להיות כוהן ונביא בלעדי משה ואהרון, לכן קורח ועדתו אומרים למשה: די לכם שהשתררתם  עד היום.
עד כה היינו  זקוקים לכם, אך לאחר הקמת המשכן- אין אנו זקוקים לכם,"כי כל העדה כולם קדושים ובתוכם ה' "
התשובה לשאלה ב]
 תגובתו של משה לטענות קורח ואנשיו הייתה אולי בלתי  צפויה, הוא נפל על פניו,
הוא היה המום, על כך  אומר רש"י: כי הדבר היה חמור מאד מפני שזו לא הייתה המחלוקת הראשונה בעם, אלא  הביזיון חזר על עצמו פעם רביעית.
וקדמו לכך החטאים : חטא העגל, המתאוננים, המרגלים.
בהמשך רש"י מביא משל: מעשה בבן מלך שחטא כלפי אביו, בא אוהבו ופייס אותו[השפיע על המלך שיסלח לבנו] כמה פעמים עד פעם שלישית, אך בפעם הרביעית נתרשלו ידיו של האוהב כלפי  בן  המלך- כי חשב שהמלך לא יסלח יותר.
והנמשל ברור, משה הבין כי הגיעו מים עד נפש אחרי כל החטאים  שקדמו למחלוקת זו, הכול נבע מתוך מידות רעות- מתוך קנאה ושנאה.כיצד יתחנן לפני ה' שיסלח לחוטאים? לכן נפל על פניו.
התשובה לשאלה ג]
לפי דברי רש"י: רצה משה להסביר להם כי אצל הגויים יש הרבה כמרים וכולם מתאספים במבנה אחד,
לעומתם לעם ישראל ישנו  ה' אחד, אהרון אחד  ותורה אחת ומזבח אחד וכוהן גדול אחד ואילו הם -מאתיים  חמישים איש- מבקשים כהונה גדולה.
לפיכך אמר להם :לקחת קטורת כי היא הייתה חביבה ביותר בהשוואה ליתר הקורבנות., אך סם המוות נמצא בה, כאשר נעשה בה שימוש ללא ציווי מאלוקים, בדומה למה שקרה לנדב ואביהוא נשרפו -  מפני שלא נהגו לפי צווי ה' ,אלא על דעת עצמם.
אולם,הקטורת היא  גם סם חיים כאשר היא על פי צווי אלוקי.
ורק האיש אשר  ה' יבחר בו הוא הקדוש, משה רצה להעמיד אותם על חומרת העניין כדי שיזהרו, מי שלא יבחר על ידי  ה'  עונשו מוות[לפי מדרש רבה]
לפי הזוהר: הקטורת נובעת מהמילה בארמית:קטרא- והמשמעות שלה =קשר ואילו המילה קורבן השורש שלה: קרוב- הקורבן תפקידו לקרב את העולמות זה לזה והקטורת תפקידה לקשור אותם יחדיו- קושרת את העולמות זה לזה- היא מסוגלת לחבר את האנשים מחדש זה לזה לאחר שהיה ביניהם נתק
בשל לשון הרע.
לכן כאשר קורח גורם למחלוקת בעם וזורע פירוד- התיקון לכך הוא דווקא על ידי הקטורת שנעשית בציווי ה' או, על ידי משה עבדו.
בהמשך הפרשה ניתן לראות דבר מדהים, לאחר שקורח ואנשיו נבלעו באדמה- למחרת מופיעים  עדת ישראל בטענה  כי אהרון ומשה היו אשמים במות החוטאים כפי שכתוב:"...אתם המיתם את עם- ה'"
העונש לא איחר לבוא- הייתה מגפה בעם, אך בסוף בעזרת הקטורת הייתה כפרה לעם והמגפה נעצרה.
למסקנה מעניינת מגיע רבי יוסי:"אין דבר חביב לפני הקב"ה כקטורת, שעומדת לבטל כשפים ודברים רעים מבית.
דבר זה נגזר מלפני הקב"ה:שכל מי שמכוון וקורא בכל יום פרשת הקטורת – ינצל מכל הדברים הרעים
וכשפים שבעולם...אמר רבי שמעון: אם היו יודעים האנשים כמה חשוב מעשה הקטורת  לפני הקב"ה- היו נוטלים כל תיבה ותיבה ממנו והיו מעלים לה להיות עטרה על ראשם,ככתר זהב".
מתוך הפרשה ניתן ללמוד- כי כוח מיוחד טמון בקטורת ממש, פלאי פלאים, וכשם שיש בה כוח  חס ושלום להמית- כאשר הדבר בניגוד לרצון ה'- כך יש בה כוח להחיות - כאשר  הדבר בצווי עליון ויש  בה סגולות מיוחדות ונעלות.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

המרגלים וחטאם/שיר מאת: אהובה קליין(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
המרגלים וחטאם
שיר מאת: אהובה קליין (c)

השמש האירה פנים
חולות מדבר צוקים
שנים עשר נשיאים
למסע רגלי יוצאים.

פניהם מועדות לארץ כנען
עתירת פירות עשירת טעם.
עיני ה' בה  תמיד
מראשית ועד אחרית.

בעיניים גשמיות מרגלים
מדבש ותירוש מתעלמים
מערים בצורות חוששים
בשליחותם  כושלים נופלים.

החיים והמוות ביד הלשון
שליחות קטלנית הרת אסון
דיבתם הרחיקה אורות
בכייתם בכי דורות.
הערה: השיר בהשראת פרשת שלח [חומש במדבר]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

המרגלים/ שיר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
המרגלים/ שיר מאת: אהובה קליין (c)

לארץ הקודש יעלו
יופייה רזיה יגלו
מסך עשן יאטום עיניהם
יטעה לבבם יבלבל חושיהם.

אשכול ענבים נושאים
תאנים רימונים משובחים
במוחם מתערבלות מחשבות
שערי קדושה נועלות.

במשימת קודש כשלו
ארץ חמדה מאסו
עיניהם דומעות כמים
עוונותיהם חקוקים בשמים.

הערה: השיר  נכתב בהשראת פרשת שלח.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת שלח-במה חטאו המרגלים?/מאמר מאת: אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
פרשת שלח- במה חטאו המרגלים?-
 מאת: אהובה קליין

 הפרשה פותחת בנושא המרגלים: "וידבר ה' אל משה לאמור: שלח- לך אנשים ויתורו את ארץ כנען אשר אני נותן לבני ישראל" [במדבר י"ג , א]
מספר המרגלים: שנים עשר איש- ראשי העם- אנשים מכובדים רמי מעלה.
כיצד ניתן להבין את מעשיהם- הוצאת דיבה על ארץ ישראל? הם מדברים בגנותה של ארץ ישראל לעיני משה וכל העם?
"ויספרו לו ויאמרו באנו אל הארץ אשר שלחתנו וגם זבת חלב ודבש היא וזה פיריה: אפס כי עז העם היושב בארץ והערים בצורות גדולות מאד וגם ילידי הענק ראינו שם"
על שאלה זו ישנם כמה  תשובות:
א] לפי דעתו של הגר"י  ניימן בספרו "דרכי מוסר": ישנם  כמה דרגות של אמונה, המדרגה הנמוכה ביותר היא: להאמין כי כל מה שעינו של האדם רואה בסביבתו- נברא על ידי בורא עולם כגון:  עצים , פרחים, בעלי חיים וכו'
ישנה דרגה גבוהה יותר:כאשר אדם היוצר דבר מה- כגון: נגר יוצר מהחומר גלם שברשותו- רהיטים- גם זה ממעשיו של ה' ואל יחשוב האדם:"כוחי ועוצם ידי עשה לי את החיל הזה"
מסיבה זו נאמר בסיפור יציאת מצרים:"אנוכי ה' אשר הוציאתך מארץ מצרים"
הקב"ה בכבודו ובעצמו הוציאם  ממצרים ולא משה- משה שימש כשליח ה'.
ואם הקב"ה אמר כי ארץ ישראל היא טובה- יש להאמין  בכך.
ודווקא בדרגה  זו של אמונה- חטאו המרגלים וכשלו.
ב] מעניינת  במיוחד  תשובתו של רבי צבי הירש  קלישר- מאבות הציונות הדתית במאה הי"ט, לדעתו מי שנמצא בארץ ישראל- ונהנה מפריה ללא עמל ויגע- סופו שיזלזל וידבר בגנות ארץ ישראל  וכך היה  עם המרגלים- הם אכלו מפרי הארץ ללא עמל מיוחד והתוצאה הייתה- ראיה שלילית על המקום.
ג] תשובה נוספת מביא ר' יצחק אלחנן ספקטור: חטא המרגלים היה גדול במיוחד היות והם חטאו נגד כל העם, על חטא בן אדם למקום, או חטא בן אדם לחברו- כשאדם מצטער על מעשיו ומבקש מחילה- אלוקים מוחל, אבל כאשר מנהיג פוגע בעם שלם- על כך אין כפרה, לכן ה' גזר על יוצאי מצרים:"במדבר הזה יפלו פגריכם" [י"ד,כ"ט]
ד] תשובה נוספת אומר: ר' יעקב צבי מקלנבורג-  בעל" הכתב והקבלה":
לדעתו, בלשון הקודש ישנו הבדל בין "תיור" לבין "ריגול",
הרי נאמר:"שלח לך אנשים ויתורו את ארץ כנען" [י"ג,כ]
המילה: לתור- היא במובן חיובי- לראות את הטוב והיפה, אך המילה ריגול- היא במטרה לחפש את השלילה שבדבר.
וכאן היה חטאם, הם לא הלכו  במטרה לחפש את הצד הטוב של ארץ ישראל, אלא כוונתם הייתה לשלול אותה בכל מיני טענות.
הדבר מוכח מהמשפט:"ויבואו עד נחל אשכול וירגלו אותה" [דברים א, כ"ד]
תוצאת התנהגותם - המיטה אסון כבד על העם ומנעה  כניסתם לארץ ישראל בארבעים שנה.
לאור כל הנאמר, נשאלת השאלה כיצד ניתן לתקן את חטא המרגלים?
על כך עונה: האר"י הקדוש- [רבי יצחק לוריא- אבי הקבלה המעשית במאה הט"ז]
המרגלים בהביאם את פרי הארץ דיברו רעה, אך  ניתן לתקן את העברה על-ידי שנוהגים בזמן המקדש להביא  ביכורים כדי להודות על פרי הארץ. הדבר מעורר את חיבת הארץ- לכן מסיבה זו נצטוו להביא  ביכורים מתוך שבעת המינים [דברים ח,ח]
ויש לדבריו הוכחה במשנה- מסכת ביכורים, המשנה מזכירה את הפירות שהביאו  המרגלים איתם:גפן, תאנה, רימון,
כך נאמר בלשון המשנה:"יורד אדם לתוך שדהו  ורואה- תאנה שביכרה, אשכול ענבים רימון שביכר- קושרו בגמי[בגומא] ואומר: הרי אלו ביכורים"
יהי רצון ועם ישראל יזכה בקרוב לגאולה שלמה.
ובית המקדש השלישי יבנה  ונזכה כאיש אחד בלב אחד - לעלות לרגל לירושלים כדי  להביא ביכורים לכפר על חטא המרגלים.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום שבת, 16 ביוני 2012

רוח אחרת/שיר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
רוח אחרת / שיר מאת אהובה קליין (c)

ישנו אדם ורוחו  רופפת
בכל צעד ושעל מתחלפת,
כעלה נידף נישא ברוח
משנה כיוון וסופו לצנוח.

ישנו אדם ורוחו איתנה
כעץ ששורשיו עמוק באדמה.
אינו ירא מבשר ודם
אלא בוטח בבורא עולם.

ישנו מנהיג עז כנמר
על מדיניותו אינו מוותר,
התורה נר לרגליו
ממנה ישאב דעותיו.

ישנו מנהיג רך לבב,
רוחו משנה בכל מצב,
מדבר אמת ירחק
ועל עמו ישחק.

הגאולה קרבה ומבשרת
על מנהיג ברוח אחרת:
ככלב בן יפונה ויהושע-
העתידים את העם להושיע
בהודעתם :"עלה נעלה...
כי יכול נוכל לה"

הערה: השיר בהשראת פרשת שלח[ חומש  במדבר]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום שישי, 15 ביוני 2012

ציורי תנ"ך/ מצוות ציצית/ ציירה: אהובה קליין

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

"...ועשו להם ציצית על כנפי בגדיהם לדורותם, ונתנו על ציצית הכנף פתיל תכלת" [במדבר ט"ו,ל"ח]

6ndvidxwrzbs8trvp677.jpg

הטכניקה: שמן על בד.

*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

הרב אבינר