יום שבת, 12 במאי 2012

פרשת בחוקותיי-הדרך למציאת האושר האמיתי כיצד?/מאמר-מאת:אהובה קליין

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
פרשת  בחוקותיי:  הדרך למציאת האושר האמיתי- כיצד?
מאמר  מאת: אהובה קליין.

פרשת בחוקותיי פותחת בפסוקים הבאים:
"אם בחוקותיי תלכו ואת מצוותי תשמרו ועשיתם אותם ונתתי גשמיכם בעיתם ונתנה  הארץ יבולה, ועץ השדה ייתן פריו, והשיג  לכם דיש  את - בציר, ובציר ישיג את- זרע ואכלתם לחמכם לשובע וישבתם לבטח בארצכם ונתתי שלום בארץ..." [ויקרא כ"ו,ג-ו]
בהמשך מתוארים העונשים-  במידה ועם ישראל לא יקיים את מצוות התורה:
"ואם לא תשמעו לי ולא תעשו את כל- המצוות האלה ואם בחוקותיי תמאסו ואם את משפטיי תגעל אתכם ,לבלתי עשות את כל מצוותיי,להפרכם את בריתי אף אני אעשה זאת לכם, והפקדתי עליכם בהלה, את השחפת ואת הקדחת  מכלות עיניים ומדיבות נפש, וזרעתם לריק זרעכם ואכלהו אויבכם..."
תוך כדי התבוננות מעמיקה בכתובים- מתעוררות כמה שאלות:
א] מדוע התורה מדגישה את עניין ההליכה:"אם בחוקותיי תלכו?
ב]האם נכון להגיד כי-  התורה מצמצמת בתיאור הברכות ומנגד מרחיבה בתיאור הקללות?
ג] האם ישנו קשר בין:"ואכלתם לחמכם לשובע ובין:"וישבתם לבטח בארצכם"? [ויקרא  כ"ו,ה]
ד] מהו המתכון למציאת האושר האמיתי?
התשובה  לשאלה א]
"אם בחוקותיי תלכו"- על כך אומר: האדמו"ר רבי יצחק מאיר מגור בעל: "חידושי הרי"ם:
התורה באה ללמדנו- כי כל יהודי חייב להיות בתנועה מתמדת – על מנת להצליח  ולקדם את מדרגתו הרוחנית וימנע   מעמידה  ממושכת  באותו מקום זמן רב- שמא דבר זה יגרום לו,חלילה,  נסיגה.
ומוסיף על כך האדמו"ר רבי משה מקוברין: במסכת  מכות [י,ע"ב]:"בדרך שאדם רוצה לילך בה- מוליכין אותו" מכאן המסקנה- כי יש לשאוף  ללכת ולהמשיך בהליכה הרוחנית- כי בדרך שאדם ישאף להגיע - לשם  מוליכים אותו.
רש"י אומר:  כי הכוונה שיהיו עמלים בתורה.
 לפי רבי משה אליקים מקוז'ניץ:  אין הכוונה רק ללמוד תורה, אלא לנהל את כל החיים ברוח התורה, לדוגמא: אדם העוסק במסחר, נזהר מלהונות בני אדם- גם בדרך זו עמל  בתורה- כי מקיים את  המצוות בפועל.
במסכת אבות נאמר: "בתורה אתה עמל"- אדם חייב לשאוף כי כל עמלו במהלך חייו  יתנהלו  על פי התורה  הקדושה.
התשובה לשאלה ב]
האבן עזרא עונה על שאלה זו בצורה מעניינת:"רייקי מוח אמרו, כי הקללות רבות  מהברכות: ולא אמרו אמת, אלא הברכות נאמרו בכללות [בניסוח כללי ללא כניסה לפרטים,] ואילו הקללות נאמרו בפרטות [בפירוט רב]- לירא ולהפחיד השומעים".
כלומר הקללות נאמרו באריכות כדי להפחיד את העם.
התשובה לשאלה ג]
על כך עונה רבי יעקב צבי מקלנבורג - בעל "הכתב והקבלה":
ישנו  קשר הדוק בין שתי הברכות,כי בזמן שאדם  נתקל במצב של עניות וחוסר פרנסה, בלית ברירה  נאלץ לעזוב את הארץ ולנדוד לארצות רחוקות בדומה לאברהם שירד מצרימה בזמן הרעב, כמו שכתוב:"ויהי רעב בארץ וירד אברם מצרימה לגור שם- כי כבד הרעב בארץ" [בראשית י"ב,י]
וכך  התרחש אצל יצחק:"ויהי רעב בארץ מלבד הרעב הראשון  אשר היה בימי אברהם וילך יצחק אל אבימלך מלך פלשתי גררה" [בראשית כ"ו,א]
בדומה לכך קרה ליעקב ובניו  אשר ירדו למצרים:"ויקם יעקב מבאר שבע ויישאו בני ישראל את- יעקב אביהם ואת- טפם ואת נשיהם בעגלות אשר שלח פרעה לשאת אותו וייקחו את מקניהם ואת רכושם אשר רכשו בארץ כנען ויבואו מצרימה יעקב וכל זרעו איתו,בניו ובני בניו אתו, בנותיו ובנות בניו וכל זרעו הביא איתו מצרימה" [בראשית מ"ו,ה-ח]
לכן הקב"ה מבטיח לעם ישראל  הבטחה כפולה:ראשית: "ואכלתם לחמכם לשובע" –כלומר הפרנסה תמצא בשפע.
שנית:"וישבתם לבטח בארצכם" כתוצאה מהמצב הכלכלי הטוב, לא יזדקק היהודי לרדת לארצות  זרות על מנת לפרנס את בני ביתו.
האבן- עזרא טוען משהו דומה:הוא מזכיר מצב יותר קדום: "וישבתם לבטח בארצכם"
הכוונה שלא יהיה שוב מצב שיאלצו לרדת מארץ ישראל בזמן רעב, כפי שהיה בימי קין ובעבור  חטאו נענש בשתי קללות:"כי תעבוד את האדמה, לא תוסף תת כוחה לך: נע ונד תהיה בארץ" [בראשית ד,י"ב]
התשובה לשאלה ד]
מתוך כל האמור לעיל, ניתן ללמוד כי כדי שאדם ישיג את אושרו הנכסף, עליו לפעול:
להתמיד בהליכה  במטרה להגיע למדרגה גבוהה, לקיים את מצוות התורה הלכה למעשה ,לחיות ברוח של קדושה- אזי יפתחו בפניו: שערי שלום, בטחון, פרנסה ,רגיעה ואושר אמיתי.
יהי רצון ועם ישראל יתמיד בקיום מצוות התורה ויתאחד כאיש אחד בלב אחד והישועה לא תאחר לבוא ובע"ה נתפלל לקב"ה שיהפוך יגון לשמחה- כדברי דוד המלך:"הפכת מספדי למחול לי, פיתחת שקי ותאזרני שמחה" [תהילים  ל,י"ב]
וכך עם ישראל יגיע , בסייעתא דשמיא- למצב האידיאלי של ישיבה  ללא מורא בארץ ישראל הפרנסה  תהיה מצויה בשפע,
והשמחה והאושר תהיה  נחלת הכלל.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום חמישי, 10 במאי 2012

"ושבתה הארץ"/שיר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
"ושבתה הארץ"/ שיר מאת: אהובה קליין (c)

יושב בצל העצים
מעיין בספר הספרים
שמחה מציפה נשמתו
מסיר דאגה מליבו.

שש שנים עמל
חרש זרע שתל
לא ידע מחסור
מבורך בכל מכל.

האדמה נושמת לרווחה
עת לשקוט עת מנוחה
מצטנעת במלבושי יבולים
אסירת  תודה לאלוקים.

הערה: השיר בהשראת פרשת בהר[חומש ויקרא]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

ישנו הר/שיר מאת: אהובה קליין(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
ישנו הר/ שיר  מאת: אהובה קליין (c)

ישנו הר בין ההרים
צנוע נחבא אל הכלים
מורכב חולות אבנים וסלעים
חקוקים מצוירים באצבע אלוקים.

ישנו הר בין ההרים
נבחר בידי מלך המלכים
עליו ניתנו עשרת הדיברות
לעיני כולם נראו הקולות.

ישנו הר בין ההרים
עיניו נושאות אל הבנים
מושיט ידיו אליהם באהבה
למען ישבו בצל השכינה.

ישנו הר בין ההרים
עליו נתנו פרטים וכללים
לכל המצוות וגם המעשים
ארץ חמדה  מובטחת למקיימים.

הערה: השיר בהשראת פרשת בהר,[חומש ויקרא]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום רביעי, 9 במאי 2012

פרשת בהר-מאין כי התורה כולה ניתנה על הר סיני /אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
פרשת בהר- מאין לנו כי התורה כולה ניתנה על הר סיני?/מאמר מאת: אהובה קליין.
פרשת בהר  פותחת בפסוק:"וידבר ה' אל- משה בהר סיני לאמור: דבר אל בני ישראל ואמרת אליהם: כי תבואו אל הארץ אשר אני נותן לכם,ושבתה הארץ שבת לה' : שש שנים תזרע שדך ושש שנים תזמור כרמך ואספת את תבואתה: ובשנה השביעית שבת שבתון יהיה לארץ,שבת לה',שדך לא תזרע וכרמך לא תזמור"
השאלות הן:
א] מדוע נאמר:"וידבר ה' אל משה בהר סיני"?
 הרי בדרך כלל  כתוב:"וידבר ה' אל משה לאמור"?
ב] מדוע נבחרה מצוות  שמיטה כמודל לשאר המצוות שנתנו בהר סיני?
ג] מאימתי היו מחויבים בני ישראל לקיים את מצוות השמיטה ומהיכן לומדים זאת?
התשובה  לשאלה א]
רש"י עונה לשאלה זו ואומר: מכאן לומדים: כמו שמצוות שמיטה נאמרה על הר סיני-על כל פרטיה ודקדוקיה- כך כל מצוות התורה נאמרו על  הר סיני.
 ישנה מידה שמינית מתוך י"ג מידות שהתורה נדרשת בהן והיא:"כל דבר שהיה בכלל ויצא מן הכלל ללמד-לא ללמד על עצמו יצא,אלא ללמד על הכלל כולו יצא"
לפי זה  ניתן להבין: כי מצוות שמיטה יצאה מן הכלל בכך שהכתוב מדגיש כי ניתנה על הר סיני על כל כללותיה ודקדוקיה – באותה מתכונת ניתנו כל המצוות עם כל כללותיהן ודקדוקיהן בסיני.
כך ניתן להסיק מתורת כוהנים.
הכוונה -לשמיטת הקרקע שאינה מוזכרת בספר דברים,היות ומשה לא הזכיר אותה שנית בערבות מואב.
ומכאן- נמצאנו למדים  כי יתר המצוות שמשה  הזכיר אותן שנית בערבות מואב כבר נאמרו בסיני.
התשובה לשאלה ב]
לפי  החת"ם סופר[רבי משה סופר] מצוות השמיטה מוכיחה באופן נפלא כי כל התורה כולה היא יצירתו של הקב"ה בכבודו ובעצמו-לומדים זאת מהשכר המובטח לעם -על שמירת מצוות השמיטה:"וציוותי את ברכתי לכם בשנה השישית ועשה את התבואה לשלוש שנים[ויקרא כ"ה,כ"א] הרי זה משהו ניסי שאין אדם בשר ודם מסוגל להבטיח  ולקיים.
החיד"א [רבי חיים דויד אזולאי]  אומר:
דבר זה מסופר במסכת ברכות[ל"ה,ע"ב]-
מבקש רבא מתלמידיו:כי בימי חודשי  תשרי וניסן שלא יראו לפניו בבית המדרש ,אלא יהיו עסוקים בעבודות השדה.זאת כדי שלא יהיו טרודים אחרי  מזונותיהם במהלך כל השנה.
מכאן  נמצאנו למדים:שמידי שנה היו עסוקים במשך חודשיים  בענייני פרנסה וממילא לא  היו עסוקים באותם זמנים בלימוד תורה.
יוצא,אפוא,כי במשך שש שנים סה"כ ישנם שנים עשר חודשים של ביטול  תורה.
אך עוון זה מתוקן במהלך שנת השמיטה- בה אין מעבדים את העבודה אלא במשך כל השנה לומדים תורה.
לפיכך מצוות השמיטה  נבחרה כמודל לשאר המצוות שניתנו על הר סיני.
התשובה לשאלה ג]
על כך עונים חז"ל: מצוות שמיטה חלה על עם ישראל מרגע שנכנסים לארץ,והיא נוהגת :אחרי שבע שנות כיבוש.ושבע שנות חלוקה לשבטים.
חז"ל מסתמכים על הפסוק:"כי תבואו אל הארץ,אשר אני נותן לכם...[ויקרא כ"ה,ב]
יהי רצון ועם ישראל יקיים את כל מצוות התורה ויזכה לברכות וישועות בכלל ובפרט-כפי שהתורה מבטיחה:"ועשיתם את חוקותיי,ואת משפטיי תשמרו ועשיתם אותם,וישבתם על- הארץ לבטח ונתנה הארץ פריה,ואכלתם לשובע,וישבתם לבטח עליה" [ויקרא כ"ה,י"ח- י"ט]
כמה זקוקים אנו לשבת במנוחה ושלווה בארצנו הקדושה,ובידנו הדבר לעשות כן ולראות את כל ההבטחות מתקיימות  הלכה למעשה.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת בהר-דמיון מדהים בין מצוות השמיטה לשמירת שבת-כיצד?/אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
פרשת בהר- דמיון מדהים בין מצוות שמיטה לשמירת השבת-כיצד?
מאמר  מאת: אהובה קליין.

פרשת בהר פותחת במצוות השמיטה  ומסיימת במצוות שמירת שבת:
בפתיחת הפרשה נאמר:"וידבר ה' אל- משה בהר סיני לאמור:דבר אל בני ישראל ואמרת אליהם:
כי תבואו אל- הארץ אשר אני נותן לכם, ושבתה הארץ שבת לה'
שש שנים תזרע שדך ושש שנים תזמור כרמך ואספת את- תבואתה ובשנה השביעית שבת שבתון יהיה לארץ,שבת לה',שדך לא תזרע וכרמך לא תזמור" [ויקרא כ"ה,א-ה]
בסיום הפרשה נאמר:"את שבתותי תשמרו ומקדשי תיראו, אני ה'"
[ויקרא,כ"ו,ב]
השאלות המתעוררות הן:
א] מה הדמיון בין שתי המצוות- השמיטה והשבת?
ב] מדוע התורה מקדימה למצוות השמיטה את תאור  עבודת האדמה במשך שש שנים?
ג] מה ניתן ללמוד מתוך מצוות השמיטה?
התשובה לשאלה א]
לגבי  השבת והשמיטה- במבט ראשון נראה כי המקיים מצוות אלו מגיע להפסד ממון ממש, אבל בסופו של דבר מוכח כי ההפסד הוא מדומה בלבד ותלוש מן המציאות.
ההפך הוא הנכון, כל השומרים מצוות אלו מתברכים בידי שמים במיטב הברכות.
ההוכחה לכך: נאמר במסכת ביצה[ט"ז,ע"א]:
"כל מזונותיו של אדם קצובים לו[כלומר נקבעים לו מראש בשמים- למשך כל השנה]
מראש השנה ועד יום הכיפורים,חוץ מהוצאת שבתות והוצאת ימים טובים,והוצאת בניו לתלמוד תורה,שאם פחת[כלומר- צמצם הוצאות אלו בביתו]- פוחתין לו ואם הוסיף- מוסיפין לו" ועוד נאמר שם[ט"ז,ע"ב]:"אמר להם הקב"ה לישראל: בני,לוו עלי וקדשו קדושת היום[יום השבת] והאמינו בי- ואני פורע"
רבי אליעזר מגרמיזה,אומר:כי יש עניין שווה בין השבת לשמיטה: כשם שבשבת "מוסיפים מחול לקודש"[הכוונה מקדימים לקבל את השבת לפני השקיעה בערב שבת ובמוצאי שבת מאחרים לצאת מקדושת היום] כך יש לנהוג גם במצוות השמיטה: להוסיף "מהחול על הקודש" – מתחילים איסורי עבודות הקרקע שלושים יום לפני ראש השנה והדבר נקרא :"תוספת שביעית",אך הלכה זו הייתה נהוגה כל עוד בית המקדש עמד על תילו.
אך בימנו  ,יש היתר לעבוד את האדמה עד ראש השנה של שנת השמיטה, רעיון זה אומר גם הרמב"ם בהלכות שמיטה[ג,א]
ובתוספתא  נאמר:"רבן גמליאל ובית דינו התקינו, שיהיו מותרין בעבודות הארץ עד ראש השנה"
רעיון מעניין מביא  רבי שמואל דויד  לוצאטו: :לדבריו הצד המשותף בין השבת לשנת השמיטה- היא הקדושה- כשם ששמירת השבת מחזקת את האמונה כי עם ישראל הוא עם  סגולה לה'- כך במצוות השמיטה מוכח כי ארץ ישראל היא קדושה בהשוואה ליתר ארצות העולם, ולכן הארץ שובתת בשנה השביעית כמו שאלוקים שבת מכל מלאכה- בתום  ימי הבריאה ביום השביעי.
חז"ל מוצאים גם רעיון משותף לשבת ולשמיטה: כשם שהשומר את השבת זוכה לשפע ברכות למשך כל השבוע- כך גם בשמירת שנת השמיטה- זוכים לשפע ברכות ליתר שש השנים הבאות.
התשובה לשאלה ב]
התורה מתארת במילים:את התקופה  הקודמת לשמיטה:
"שש שנים תזרע שדך ושש שנים תזמור כרמך"
דבר זה בא ללמדנו: כשם שאנו מצווים להפסיק את עבודת האדמה בשנת השמיטה, כך אנו מצווים לעבד את השדות במשך שש שנים קודם השנה השביעית- כפי שנאמר בפרשת משפטים:"ושש שנים תזרע את ארצך ואספת את תבואתה: והשביעית תשמטנה ונטשת" [שמות כ"ג.י-י"א]
בדומה לכך נוהגים אנו לגבי השבת, כשם שיש לשמור שבת ביום השביעי - כך אנו מצווים לעבוד במשך שישה ימי השבוע כמו שכתוב:"ששת ימים תעבוד ועשית כל מלאכתך, ויום השביעי שבת לה' אלוקיך" [שמות ב,ט-י]
התשובה לשאלה ג]על מצוות השמיטה אומר המגיד מדובנא רעיון חשוב:
האדם החי על פני האדמה חושב שחייו הם תקופה ארוכה ללא קץ,
על כך אומרת התורה:"וספרת לך שבע שבתות שנים"
אדם שעיניו בראשו יעשה חישוב ימי חייו בשמיטות וכך  יגיע למסקנה- שכל חייו ,בתום שנות ילדותו ונערותו ,מסתכמים לשבע שמיטות  בערך ולכן האדם חי כאורח בעולם הזה,כמו שאומר דוד המלך:"אדם להבל דמה ימיו כצל עובר" [תהלים קמ"ד,ג]
עוד יש להסיק: כי אלוקים הוא מנהיג העולם ועל האדם לציית לבורא ולקיים את התורה ככתבה ולשונה.
יהי רצון ונזכה לקיים את מצוות השמיטה והשבת- יחד עם שאר מצוות התורה ובע"ה גאולה קרובה לבוא.
אמן ואמן.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום שני, 7 במאי 2012

אמירות/שיר מאת: אהובה קליין.(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
 אמירות / שיר מאת אהובה קליין (c)

אמירות אלוקים -
עולם מעשים,
כסף מטוהר משיגים
מאיר בזוהרו למרחקים:
"בעשרה מאמרות נברא העולם"
בתוכו גם האדם.

פיו של האדם "מפיק מרגליות"
פעמים מתקיימות, פעמים  בטלות,
מכילות שלושה יסודות:
אש, מים, רוחות.
לכן ישקול אמירתו שבעתיים
טרם מוצא פיו יגיע לשמים!

יתעלה האדם בסולם הערכים:
ימעיט באמירות וירבה במעשים,
ימנע בלשונו לשפוך דמים,
לא יהלך רכיל בשווקים,
ינהג במורא שמים- בחיים:
"ראשית  חכמה יראת אלוקים"

הערה: השיר נכתב בהשראת  פרשת השבוע: אמור.
שם הפרשה מכיל רמזים  נפלאים:
המילה אמור – בהיפוך אותיות = מורא
המילה אמור- היא אמירה, יש אמירה של אלוקים ויש אמירה של אדם.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

ציורי תנ"ך/ איסוף התבואה /ציירה: אהובה קליין(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
"אך בחמישה עשר יום לחודש השביעי,באוספכם את-תבואת הארץ..."[ויקראכ"ג,ל"ט]
הטכניקה: שמן על בד.gy3yzxmhfs7ub0mcnb9n.jpg
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

הרב אבינר