פרשת בראשית- מהו שורש
חטאו של קין?
מאת:
אהובה קליין.
הציורים שלי לפרשה:
הציורים שלי לפרשה:
ציורי תנ"ך/ בריאת האור/ ציירה: אהובה קליין (c)
ציורי תנ"ך// ה' מבדיל בין מים למים- ביום השני/ ציירה: אהובה קליין(c)
ציורי תנ"ך/ ה' מבדיל בין המים העליונים לתחתונים/
ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]
ציורי תנ"ך/ הבריאה ביום השלישי/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]
ציורי תנ"ך/ ארבעת נהרות גן עדן/ ציירה: אהובה קליין(c) [שמן על בד]
ציורי תנ"ך/ האדם קורא בשמות לעולם החי/ ציירה: אהובה קליין (c)
ציורי תנ"ך/ הכרובים בפתח גן עדן/ ציירה: אהובה קליין(c) [שמן על בד]
ציורי תנ"ך/ הכרובים והחרב המתהפכת בפתח גן עדן/ציירה: אהובה קליין
(c)
ציורי תנ"ך/ עונשו של האדם הראשון/ ציירה: אהובה קליין(c)
ציורי תנ"ך/ הבל- רועה צאן וקין עובד אדמה/ ציירה: אהובה קליין (c)
ציורי תנ"ך/ קין והבל מביאים מנחה/ ציירה: אהובה קליין (c)
ציורי תנ"ך/ "וַיֹּאמֶר, מֶה עָשִׂיתָ; קוֹל דְּמֵי אָחִיךָ, צֹעֲקִים אֵלַי מִן-הָאֲדָמָה"
/ ציירה: אהובה קליין (c)
פרשה זו הפותחת
בתיאור בריאת העולם מתארת גם את הרצח הראשון בתולדות האנושות,
קין הורג את הבל וכך
התורה מתארת את האירוע הטראגי: "וַיְהִי-הֶבֶל, רֹעֵה צֹאן, וְקַיִן, הָיָה עֹבֵד אֲדָמָה.
וַיְהִי, מִקֵּץ יָמִים; וַיָּבֵא קַיִן מִפְּרִי הָאֲדָמָה,
מִנְחָה--לַיהוָה. וְהֶבֶל הֵבִיא
גַם-הוּא מִבְּכֹרוֹת צֹאנוֹ, וּמֵחֶלְבֵהֶן; וַיִּשַׁע יְהוָה, אֶל-הֶבֶל
וְאֶל-מִנְחָתוֹ. וְאֶל-קַיִן וְאֶל-מִנְחָתוֹ,
לֹא שָׁעָה; וַיִּחַר לְקַיִן מְאֹד, וַיִּפְּלוּ פָּנָיו. וַיֹּאמֶר יְהוָה, אֶל-קָיִן: לָמָּה חָרָה לָךְ, וְלָמָּה נָפְלוּ
פָנֶיךָ. הֲלוֹא אִם-תֵּיטִיב, שְׂאֵת,
וְאִם לֹא תֵיטִיב, לַפֶּתַח חַטָּאת רֹבֵץ; וְאֵלֶיךָ, תְּשׁוּקָתוֹ, וְאַתָּה,
תִּמְשָׁל-בּוֹ. וַיֹּאמֶר קַיִן,
אֶל-הֶבֶל אָחִיו; וַיְהִי בִּהְיוֹתָם בַּשָּׂדֶה, וַיָּקָם קַיִן אֶל-הֶבֶל
אָחִיו וַיַּהַרְגֵהוּ. וַיֹּאמֶר יְהוָה
אֶל-קַיִן, אֵי הֶבֶל אָחִיךָ; וַיֹּאמֶר לֹא יָדַעְתִּי, הֲשֹׁמֵר אָחִי
אָנֹכִי. וַיֹּאמֶר, מֶה עָשִׂיתָ; קוֹל
דְּמֵי אָחִיךָ, צֹעֲקִים אֵלַי מִן-הָאֲדָמָה. וְעַתָּה, אָרוּר אָתָּה,
מִן-הָאֲדָמָה אֲשֶׁר פָּצְתָה אֶת-פִּיהָ, לָקַחַת אֶת-דְּמֵי אָחִיךָ
מִיָּדֶךָ. כִּי תַעֲבֹד אֶת-הָאֲדָמָה,
לֹא-תֹסֵף תֵּת-כֹּחָהּ לָךְ; נָע וָנָד, תִּהְיֶה בָאָרֶץ... " [בראשית ד, ב- י"ג]
השאלות הן:
א] מה היה שורש חטאו של קין?
ב] במה האשים אלוקים
את קין?
התשובות :
שורש
חטאו של קין.
רש"י מסביר: כי קין הביא פירות מהסוג הגרוע כקורבן לה' ומדובר בזרע פשתן. על פי
בראשית רבה: קין הביא מפרי האדמה - היינו
מן הפסולת שבהם, הוא היה לוקח לעצמו את הבכורות ואת השאריות היה מביא קרבן למלך =
לה'.
מכאן - ניתן להבחין
בגאוותו של קין וביחסו המזלזל אל ה'.
על פי האגדה "קין ערך תחילה משתה לעצמו, מלא כרסו מן הסעודה, וממותר המאכל
הביא קורבנו לה', שיירי שיבולים קלויים של זרע פשתן שהם פסולת"
בעל
הטורים מסביר את המילים: "וְאֵלֶיךָ, תְּשׁוּקָתוֹ" על פי
חז"ל- שהם מילותיו של הקב"ה אל קין: וישנם שני סוגי תשוקות:
א] תשוקתם של רשעים
לעבירה.
ב] תשוקתו של אלוקים
על ישראל, כפי שנאמר: "אֲנִי
לְדוֹדִי וְעָלַי תְּשׁוּקָתוֹ". [שיר
השירים ז', י"א]
רבי צדוק אומר:" נכנסה קנאה ושנאה גדולה בלב קין על שנירצת מנחתו של הבל [קין קינא
בהבל על כך שה' קיבל את מנחתו.] בנוסף, אשתו
של הבל - הייתה יפה בנשים (לפי המדרש היא היית תאומתו) אמר קין, אהרוג את
הבל אחי ואקח את אשתו" [מתוך ספר "קשת אהרון".]
רבינו בחיי מסביר: קין היה צריך להביא מביכורי פירות האילן - משבעת המינים אבל ,הכתוב אומר את
פחיתותו וצרות עינו- לפי שהיה איש
רע ולכן הביא מן הפחות שבכול, כפי
שחז"ל טענו: זרע פשתן היה , לכן הכתוב קיצר בתיאור מנחתו והאריך במנחתו של
הבל- לפי שהבל הביא מן המשובחים לה'. הבל הביא ביכורים מדבר שראוי לקורבן ואילו
קין הביא פירות שאינם ראויים לקורבן.
דרשו במדרש: משל לעבד שאוכל את הבכורות ושולח למלך את הסייפות – כלומר- את הקטנות.,
רש"ר שואל :אימתי
הביאו שני האחים את הקורבנות? והוא גם עונה: זה התרחש "מקץ הימים" לאחר
שברכת ה' שרתה בשדהו של קין ובצאנו של הבל
והגיע השעה להקריב קורבן תודה לקב"ה.
קין הביא "מפרי
האדמה"- מדובר בכמה פירות שהוא מצא ללא בחירה והשתדלות מיוחדת.
על התנהגות מעין
זו מוכיח הנביא מלאכי: "וְנִיבוֹ, נִבְזֶה אָכְלוֹ"
[מלאכי א, י"ב] הכוונה שאת הדברים המאוסים למאכל נותנים כתרומה למזבח, אך הבל הביא מ"בכורות צאנו ומחלביהן".
ה"כלי יקר" מסביר:
כי כאשר קין והבל היו בשדה, התרברב קין באומרו להבל- שהוא עצמו הקריב קורבן ראשון
ואילו הבל הקריב אחריו - לפי שלמד ממנו את הרעיון ובכך התפאר קין שהוא טוב יותר
מהבל.
זוהי התנשאות שלילית!
על פי תרגום יונתן בן עוזיאל [פסוק ח]: כאשר קין והבל היו בשדה, קין אמר להבל: אין עולם הבא,
"אין מתן שכר טוב לצדיקים ולא עונש לרשעים" ועל כך ניסה הבל לענות לו:
יש דין ויש דיין ויש עולם הבא ויש שכר טוב לצדיקים
וה' פורע את חשבונו מן הרשעים ועל זה היה הריב ביניהם ואז קם קין והרג את הבל.
המעניין בדברי קין
שהוא מצד אחד, אינו מאמין באלוקים, טוען שאין דין ואין דיין ומנגד הוא מקנא בהבל שאלוקים קיבל את מנחתו. קין פשוט מקנא
בגדולתו בצדקותו ובעצם קיומו ושלוותו של הבל הצדיק . [על פי דברי הרב אליהו
שלזינגר בספרו: "אלה הדברים"]
הרב שמואלביץ מסביר בספרו
"שיחות מוסר": מצד אחד, קין
הבין בעצמו את חשיבות הקרבת הקורבן לה' והוא הביא ראשון את פירות האדמה
ואילו הבל הביא מבכורות צאנו - רק אחרי שראה את קין מביא קורבן, כיצד ניתן להבין את קין? שלמרות שהגיע להכרה עצמית –
וזוהי מדרגה נעלה מאד -ללא כל ציווי מה' -
הביא קורבן, אך הפירות היו מטיב גרוע ויש בכך זלזול כלפי הבורא.
אלא שהחושך
והאור כיכבו בערבוביה אצל קין. היה מאבק
בין הנשמה הטהורה לגוף הגשמי , זוהי מלחמת היצר.
האשמת קין.
נאמר: "וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-קַיִן, אֵי הֶבֶל אָחִיךָ; וַיֹּאמֶר לֹא
יָדַעְתִּי, הֲשֹׁמֵר אָחִי אָנֹכִי.
וַיֹּאמֶר, מֶה עָשִׂיתָ; קוֹל דְּמֵי אָחִיךָ, צֹעֲקִים אֵלַי
מִן-הָאֲדָמָה".
רש"י מסביר: לא פירש הכתוב מה אמר ה' לקין ! כוונת הדברים שה' ניכנס עמו בדברי
ריב וקטטה מתוך כוונה למצוא לו סיבה כלשהי להורגו.
למרות שה' ידע היכן
נמצא קין באותו זמן –, שהרי הכול גלוי וידוע לפניו פנה אליו בשאלה: "אֵי הֶבֶל אָחִיךָ"? וזאת כדי להיכנס עמו בדברי נחת שמא מתוך כך קין יתוודה על חטאו, אך
קין נעשה כגונב דעת עליונה ניסה להסתיר את הדברים מבורא עולם.
לכן אמר: "לֹא יָדַעְתִּי, "הֲשֹׁומר
אָחִי אָנֹכִי"? וכי אני צריך לדעת היכן נמצא אחי בכל
רגע?
אך הקב"ה האשים
את קין שבכך שהוא הרג את הבל- הוא הרג גם את
כל צאצאיו שהיו אמורים לצאת ממנו והם צועקים אל ה' מן האדמה.
ראיתי בספר "מטה
שמעון" הסבר מעניין: קין היה נוהג להראות להבל
אחיו שהוא כביכול-אוהבו ותמיד היה אומר לו
שהוא אחיו ולא היה קורא לו בשמו, אלא
הדגיש שהוא אחיו ומאד אוהבו, ועל כך יצא הבל לשדה ולא חשש בו כלל שהוא מתכוון
להורגו , משום שהראה כלפיו חיבה יתרה.
לכן כאשר ה' מוכיח
את קין , אומר לו:"
"אֵי
הֶבֶל אָחִיךָ"? היכן "האחווה
והחיבה"- שהיית מגלה כלפי אחיך?
כאן ה' בא להוכיח את
קין על רמאותו – שכביכול מראה יחס אוהד
כלפי אחיו- הבל.
על כך השיב קין: "הֲשֹׁמֵר אָחִי אָנֹכִי"?
לאור החיים הסבר מעניין [על פי קהלת
רבה, פ"א]
לארץ יש איברים
כאיברי האדם- היינו- עיניים ידיים, רגליים, פה...
קין התקנא בהבל בחשבו
שהוא הסיבה להשפלתו ,לכן רצה להישאר לבדו בעולם ,מתוך מחשבה שה' ירצה רק בו, אלא שלא חפץ שיאשימו אותו ברצח–בתור איש עובד אדמה-הוא היה בקי בסודות האדמה ,לכן
הביא את הבל לאזור המסוכן באדמה והבל
הלך על פי רצונו לפי שהאמין באחווה ,שכביכול,
קין גילה כלפיו בערמומיותו, קין רק קם ועמד עליו, לא הרג אותו, הבל נהרג והאדמה בלעה אותו והדבר רמוז בדברי ה':
"וְעַתָּה,
אָרוּר אָתָּה, מִן-הָאֲדָמָה אֲשֶׁר פָּצְתָה אֶת-פִּיהָ"
לכן כאשר ה' אומר לקין: "דְּמֵי אָחִיךָ, צֹעֲקִים אֵלַי
מִן-הָאֲדָמָה" מתברר שהבל חשב שהאדמה בלעה אותו ולכן התלונן לפני ה' ממנה
, משום כך ה' קילל את קין וגם את האדמה אשר הייתה שותפה להריגת הבל בכך שפצתה את פיה.
לאור האמור לעיל,
ניתן להסיק: כי שורש חטאו של קין היה נעוץ במידותיו הרעות: דוגמת הגאווה, הקנאה .. הוא אומנם
הביא את מנחתו לה' , אם כי- מתוך זלזול
והתנשאות, זאת למרות המעלה שעשה זאת על דעת עצמו.
הייתה בו קנאה כלפי
אחיו - הבל, הוא לא חפץ בקיומו. הוא גם כפר בה' האור והחושך כיכבו אצלו
בערבוביה, ולכן מעשיו הרעים התגברו על
הטובים. הוא התגלה כאדם ערמומי המתעלם מקיום הבורא.
אין פלא - שמידות רעות אלו שהיו טבועות בו - הכשילו את דרכו והסיטו אותו לאפלה.
יפים ומחכימים
הם דברי בן עזאי האומר: "הֱוֵי רָץ
לְמִצְוָוה קַלָּה כַּחֲמוּרָה וּבוֹרֵחַ מִן הָעֲבֵרָה, שֶׁמִּצְווָה גּוֹרֶרֶת
מִצְוָה, וַעֲבֵרָה גּוֹרֶרֶת עֲבֵרָה" (מסכת אבות – פרק ד, משנה ב).