יום שישי, 25 בינואר 2013

ירמיהו הנביא/ שיר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

ירמיהו הנביא/ שיר מאת: אהובה קליין ©

מרחבי רקיע מעוננים
אש ומים מתמזגים
רוח מפזרת ערפילים
קולותיה דממה מפירים.

ירמיהו ניצב על הסלעים
מאזין לקולות אלוקים
שליחות רבת מימדים
על עם ישראל והגויים.

ירמיהו עטור זיו שכינה
אוחז בשרשרת האמונה
פניו מוארות קרן ישועה
המניסה חיש היסוס וטענה.

לפתע מקל שקד
מבטו בו ימקד
ה' על דבריו שוקד
את נפשו מעודד.

הערה:השיר בהשראת  ירמיהו ומקל השקד וכן בהשראת ט"ו בשבט-חג לאילנות.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום רביעי, 23 בינואר 2013

פרשת בשלח-מה הקשר בין חוק ומשפט-לבריאות?/מאמר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת בשלח- מה הקשר בין חוק ומשפט לבריאות?
מאמר  מאת: אהובה קליין.
פרשת בשלח כוללת מספר נושאים וביניהם :  התרחשות מעניינת שאירעה לעם ישראל במדבר שור- בדרכם מים סוף לעבר הר סיני- מציאת מים מרים.
וכך הכתוב מתאר את האירוע:
"ויסע משה את –ישראל מים סוף,ויצאו אל- מדבר- שור,וילכו שלושת ימים במדבר ולא- מצאו מים: ויבואו מרתה,ולא יכלו לשתות מים ממרה,כי מרים הם,על כן קרא- שמה מרה:וילונו העם על- משה לאמור: מה נשתה?ויצעק אל-ה' ויורהו ה' עץ,וישלך אל- המים,וימתקו המים:שם שם לו חוק ומשפט ושם ניסהו:ויאמר: אם שמוע תשמע לקול ה' אלוהיך והישר בעינו תעשה והאזנת למצוותיו ושמרת כל- חוקיו,כל- המחלה אשר שמתי במצרים לא- אשים עליך,כי אני ה' רופאך" [שמות ט"ו,כ"ב-כ"ז]
5plaqm0lqft961jaewbl.jpg

ציורי תנ"ך/ המים ממותקים במרה/ציירה: אהובה קליין (c)[שמן על בד]

השאלות הן:
א] מה הייתה המטרה בהבאת עם ישראל למקום-בו היו דווקא  מים מרים?
ב] איזה עץ-השליך משה לתוך המים?
ג]  על איזה חוק ומשפט מדובר בקטע זה?
התשובה לשאלה א]
לפי פירוש:"עקדת יצחק"- כאן הייתה מטרה חינוכית כדי לחנך את עם ישראל-
היינו ללמדם -מהי המהות של התורה ומצוותיה,הרי בני ישראל היו שקועים במצרים ב:מ"ט שערי טומאה- הם היו רגילים לחיים  אלה ופעמים היו מתגעגעים לאותה תקופה, לכן גם התורה מזהירה אותם:"כמעשה ארץ מצרים אשר ישבתם בה לא תעשו,ובחוקותיהם לא תלכו, את משפטי תעשו"
[ויקרא י"ח,ג]
מטעם זה, ה'  הקרה  לפניהם את המים המרים,במשך שלושה ימים הם הלכו ללא שתיית מים-סבל נוראי,והנה כשמגיעים למרה,דווקא מוצאים מים מרים ,אך כהרף עין התרחש נס ומשה השליך עץ לתוך המים והפכו למים מתוקים לשתייה,בכך הייתה מטרה להוכיח לעם ישראל שהעולם אינו נוהג כהבנתם,ודבר מר בעיניהם-בשנייה הופך למתוק בהתערבות הקב"ה.
וגם מבחינה רוחנית מה שנראה בעיני ישראל:"חוק" דבר ללא טעם-הוא:"משפט" שניתן להבנה,ניסיון זה לא התאים להם במצרים באווירה של עבדות וטומאה.
ומעניין כי בהמשך הדרך, ה' זימן לפניהם שנים עשר מעינות באילים-שהם היו טובים לשתייה-כדי להוכיח להם: כי יש בידו גם להביא מים מתוקים-הכול תלוי ברצונו ומטרתו, אין עוד מלבדו!
רבינו בחיי אומר: כי עניין המים המרים  היה ניסיון לעם ישראל ולפי רז"ל:
 תחילה היו מים אלה מתוקים, אלא  נהפכו למרים- על מנת לנסות את עם ישראל,כמו שנאמר:"..ושם ניסהו" והפיכת המים למתוקים הייתה לחזק בעם ישראל את מידת הביטחון בה'.
רבינו בחיי מביא גם מדרש יפה:כי אין מים אלא תורה שנאמר:"הוי כל צמא לכו למים"[ישעיהו נ"ה]
מכאן יצאה התקנה של עזרא: לקרוא בתורה שלושה ימים בשבוע- כדי שעם ישראל לא ילך שלושה ימים ללא תורה.
התשובה לשאלה ב]
לפי דברי חז"ל: הכוונה לעץ זית,ובמקום אחר אמרו:"למה נמשלה תורה לזית? מה זית תחילתו מר וסופו מתוק אף דברי תורה כך".הקב"ה לימד כי מטרת המצוות הן לא על מנת ליהנות.
חז"ל אמרו:"ותגיד לבני ישראל דברים קשים כגידין" והוסיפו- עוד:"תושייה,שמתשת כוחו של אדם" הנפש מתרפא דווקא על ידי חיים קשים הקשורים בחיי עמל תורה-דבר המשמש ניסיון לא קל לבני אדם שמטבעם מחפשים חיים קלים ונוחים.
לפי מכילתא: הכוונה ל:"עץ חיים המחזיקים בה" על כך אומר החתם סופר:
כי תפקיד מחזיקי התורה להמתיק את  תחושת המרירות בנחלתם של לומדי התורה,המתקה של מר במר כדברי חז"ל.
הכוונה: כי לומד התורה בעצמו חש מרירות בגשמיות,ואילו חברו התומך בו חש תחושה של מרירות ברוחניות-אך שיתוף פעולה ביניהם ממתיק את המרירות ומביא לשניהם מתיקות.
רבינו בחיי מביא את דברי חז"ל: לפי דברי ר' נתן: הכוונה לעץ-הרדוף הנחלים,ר'  אליעזר  המודעי אומר: כי מדובר בעץ זית,ויש הסוברים כי: עץ תאנה היה,בכל אופן,כאן נעשה נס בתוך נס,לפי שהעץ היה מר ובא במגע עם המים המרים וראו זה פלא-רק אלוקים מסוגל לגדולה כזאת ולא אדם-בשר ודם.
התשובה לשאלה ג]
רבינו בחיי מביא לכך כמה פירושים:
1] מדובר בחוקי מדבר,משה הדריך את העם כיצד להתנהג במדבר עם הנשים והילדים וכיצד  לנהוג עם זרים הבאים מארצות רחוקות למטרות מסחר.
2]  הקב"ה לימד את עם ישראל  נושא חוכמת הצמחים במדבר,לפי שישנם צמחים רעילים,וישנם צמחים בעלי סגולות מרפא,יש הממתיקים את המר ויש הממררים את המתוק .
חוק הכוונה לסגולה המיוחדת -שהטעם שבו  נעדר מהבנת האדם,ואילו משפט הוא- הטבע המובן לאדם.
למרות שבני ישראל למדו יסודות אלה  על אופי הצמחים-עליהם להיזהר לא לסמוך רק על סגולתם כמרפא למחלות-אלא מן הראוי  לבטוח בקב"ה ולהתפלל אליו ,לבקש רחמים- מהסיבה :"אני ה' רופאך"
3] הכוונה למצוות שניתנו לעם ישראל במרה והם:שמירת שבת,פרה אדומה-הנקראת חוק וגם דינים.
לפי הכלי יקר:"שם –שם לו חוק ומשפט ושם ניסהו"  יהודי מרגיש ניסיון דומה במהלך חייו- על ידי השגת חוק ומשפט,תחילה חש מרירות ,אך התוצאה הסופית  -מתיקות.
הרמב"ם בספר:"המורה"  [חלק ג ,פרק ל"ב] מסביר: כי החוקים והמשפטים שניתנו במרה-הם עיקרי האמונה הישראלית- הערכים החשובים הברורים ביותר-לקיים חיים מסודרים המרחיקים את עול הרשע מבני אדם,רק יותר מאוחר נצטוו על הקורבנות,לפי שעדיין לא היו בשלים לעבודת ה' הטהורה- באמונות ודעות בלבד.
לסיכום.
לאור האמור לעיל ניתן להסיק: כי המים המרים היו ניסיון לעם ישראל והתרחש שם נס בתוך נס- העץ המר שבא במגע עם המים המרים, בסייעתא דשמיא,- הפך את המים  למתוקים.
דבר זה  מוכיח כי שמירת החוק והמשפט-היינו הליכה לאור התורה שהיא:
"עץ חיים למחזיקים בה" גם אם יש  מרירות בתחילה-הרי התוצאה הסופית היא מתיקות וישנה הבטחה אלוקית בפירוש כי:"כל-המחלה אשר שמתי במצרים לא-אשים עליך,כי אני ה' רופאך"
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום שלישי, 22 בינואר 2013

ציורי תנ"ך/ "אשתך כגפן פוריה/ציירה: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
"אשתך כגפן פוריה בירכתי ביתך..."[תהלים קכ"ח,ג]
הטכניקה: שמן על בד. 
cfgh869yn5hi0k871iy1.jpg
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום ראשון, 20 בינואר 2013

ישנו שופט/ שיר מאת: אהובה קליין(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

ישנו שופט/ שיר מאת: אהובה קליין © לחן: גדי רוט(c)
http://www.youtube.com/watch?v=w2ZJ3Lhvpjc

 http://www.youtube.com/watch?v=w2ZJ3Lhvpjchttp://www.youtube.com/watch?v=w2ZJ3Lhvpjc

ישנו שופט בשר ודם
דן ביושר כל אדם
נקי כפיים ובר לבב
אמת וצדק  אור לרגליו.

חס בצל השכינה
דבוק לשורשי האמונה
אינו מפלה בין עשיר לרש
בנשמתו את התורה חש.

ישנו שופט עליון בעולם
מורם מעל כל סולם
לעד לא יטעה בדין
גם אם איש אינו מבין.


*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום שבת, 19 בינואר 2013

אשת חיל/ שיר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

אשת חיל/ שיר מאת: אהובה קליין ©

אשת חיל בירכתי ביתה
למקורביה תתמיד בדאגתה
כגפן פורייה עטורת שריגים
משתבחת מתעדנת עם השנים.

כשעון מתקתק מדקדק בזמנים
מתכננת זמנה תמשוך בחוטים
מעשיה מרובים מחוכמתה
בהלל והודיה תרבה תפילתה.

מיגיע כפיה כולם ייהנו
בצל קורתה הכול יצטופפו
לזולת  תמיד תאיר פנים
בכל דרכיה ילווה מלאכים.

הערה: השיר בהשראת דברי דוד המלך:"אשתך כגפן פורייה.."[תהילים קכ"ח,ג]
וכן בהשראת -ט"ו בשבט .
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום חמישי, 17 בינואר 2013

שידוך-כקריעת ים סוף-האומנם?/מאמר מאת: אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

שידוך -  כקריעת ים סוף- האומנם?
לאור התבוננות  בתנ"ך.
מאת: אהובה קליין.

אתי הייתה מורה משכמה ומעלה במשך שנים רבות לימדה את תלמידיה מתוך אהבה ומסירות נפש, מתייחסת אליהם ממש כמו אל ילדיה.
בתום למעלה משלושים שנה- פרשה לגמלאות.
חיש מהר  נרתמה למשימה חדשה -לעסוק בשידוכי מצווה-ניסיון להפגיש זוגות למען הקמת משפחות בישראל.
מידי יום ביומו  היא   פעילה בארגון:"ישפה"
משוחחת עם בחורים ובחורות ומנסה להתאים  ביניהם- למען מטרה  נעלה זו.
ככל שהזמן חולף היא  מגיעה למסקנה: המלאכה אינה קלה,לא לחינם נאמר:"קשה  זיווגו של אדם כקריעת ים סוף".
היא שמה לב, כי הדרישות ליופי חיצוני מאד נפוצות,עניין הגובה והמשקל תופש מקום ממש מרכזי,כנראה בהשפעת כל מיני גורמים כגון: תקשורת ,טלוויזיה, עיתונות,פרסומות....
פעמים רבות- רב הדגש על הטפל מאשר על העיקר.לשמחתה, היא הצליחה כבר לקשר בין כמה בני זוג ומצפה לראות בע"ה בקרוב חתונה.
מעניין במיוחד,כיצד התנהלו בתקופות הקדומות נושאי השידוכים ?
לשם כך נתבונן בשליחותו של אליעזר - עבד אברהם,הוא הולך בצווי אברהם אדונו לחפש שידוך ליצחק.
אליעזר נושא תפילה לבורא עולם למען הצלחתו:"..ה' אלוהי אדוני אברהם הקרה- נא לפני  היום ועשה –חסד עם אדוני אברהם:הנה אנוכי ניצב על-עין המים ובנות אנשי העיר יוצאות לשאוב  מים: והיה הנערה אשר אומר אליה הטי  נא כדך ואשתה ואמרה שתה וגם- גמליך אשקה אותה הוכחת לעבדך ליצחק ובה אדע כי עשית חסד עם- אדוני"
התפילה נושאת פרי והתורה מתארת:"ויהי-הוא טרם כילה לדבר והנה רבקה יוצאת...וכדה על- שכמה.והנערה טובת מראה מאד בתולה ואיש לא ידעה ותרד העיינה ותמלא כדה"[בראשית כ"ד,י"ב-כ"א]
רבקה מגישה מים לאליעזר וגם לגמלים.
היא אשת חסדים,בעלת לב רחב,צנועה, חרוצה,מתייחסת בכבוד רב לאליעזר ודואגת בסבלנות רבה גם לגמלים.
אליעזר בתמורה מעניק לה תכשיטים ובכך מייעד אותה ליצחק

jbry91g0e7112qbfqyvl.jpg

ציורי תנ"ך/ אליעזר צופה ברבקה ליד הבאר/ ציירה: אהובה קליין (c)[שמן על בד]

מתוך התבוננות עמוקה בנושא, ניתן להסיק,כי על מנת להצליח במציאת שידוך,ראשית יש להתפלל להקב"ה, כי רק הוא בפועל מזווג זיווגים ואילו השדכנים הם רק שליחים,כמובן יש להתבונן מקרוב במשודך,או המשודכת,כדי להכיר לא רק את החיצוניות ,אלא  בעיקר  את הפנימיות.
בתנ"ך ישנו דגש במיוחד,על מפגשי  בני הזוג- דווקא ליד מקורות מים, המים בתנ"ך מסמלים את התורה.
כאשר בית יהודי מבוסס על ערכי התורה- אזי הברכה והשכינה שורה בין בני הזוג.
האישה משמשת עזר כנגד האיש.
אם נתבונן בעומק המילים:איש,אשה.ניווכח כי אותיות: שם ה' מופיעות אצל האיש והאשה.
אך אם נימחק את  אותיות: שם ה'-התוצאה אש.
למה הדבר דומה? כאשר אנו מניחים סיר מים על הגז-יש הרמוניה בין האש למים,האש מרתיחה את המים,אבל כאשר אנחנו שופכים מים על האש- המים מכבים את האש.
יהי רצון שירבו שמחות בישראל ויתקיים בנו הפסוק:

"עוד ישמע בהרי יהודה קול ששון וקול שמחה..". אמן ואמן.

*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום רביעי, 16 בינואר 2013

השמות לאור התנ"ך/ מאמר מאת: אהובה קליין /

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

השמות לאור התנ"ך/ מאת: אהובה קליין (c)

כאשר ילד בא לעולם הוריו נותנים לו שם, חז"ל אומרים שרוח הקודש שורה על ההורים בשעה שהם מחליטים איך לקרוא לילוד.
אך אם  עוסקים אנו בשמות,
הרי שנושא  זה מקיף  באופן רחב  את הדומם,  הצומח, החי- כולל האדם  ומלאכי השמים ובפסגה מעל כולם -שמותיו של הקב"ה בכבודו ובעצמו.
כבר בתחילת חומש בראשית אנו נתקלים באדם  אשר נברא בצלם אלוקים,הוא מורכב מנשמה וגוף.
ומדוע נקרא אדם? לכך כמה תשובות:
אדם- נברא מהאדמה,רש"י אומר: כי אלוקים אסף את עפרו מארבע רוחות העולם מהטעם :שכאשר ימות [אחרי מאה ועשרים] האדמה תקלוט את גופו בכל מקום בעולם.
אדם- אדמה לעליון- האדם צריך לשאוף להידמות ולדבוק במידותיו של בורא עולם.
כבר כאשר האדם הגיע לגן עדן לא ישב על מי מנוחות, הוא היה חייב  לעבוד.כפי שנאמר:" וייקח ה' אלוהים את האדם ויניחהו בגן-עדן לעובדה ולשומרה" [בראשית ב,ט"ו]
והתווסף לו תפקיד נוסף מכובד מאד, לקרוא לבעלי החיים בשמות, כפי שהתורה מתארת לנו:"ויקרא האדם שמות לכל בהמה ולעוף השמים ולכל חית השדה.."[שם ב,כ.]
בדברי אגדה אשר ביארו חז"ל נאמר :כי תפקיד זה הוטל על האדם כמסר חשוב,למען ידע כי עליו לשלוט על בעלי החיים ולא ההיפך.

1oo92xnrxe2li8imt5mg.jpg
ציורי תנ"ך/ האדם קורא בשמות לבעלי החיים והעופות/ציירה: אהובה קליין(c)

כל השמות שקרא האדם לבעלי החיים הם נקבעו לעד ולא נתונים לשינוי.
מעניין כי הוא נתן שם לאשתו- הלוא היא חוה ומשמעות השם:"..כי היא הייתה אם כל-חי"
ורש"י מוסיף הסבר משלו:"חוה לשון נופל על לשון חיה- שתי המילים דומות זו לזו בשורשן- והיא נקראת כך: כי אישה שיולדת קרויה חיה על שם שנותנת לולדותיה חיים.
הבא נתבונן בשם: אברהם-הלא הוא אברהם אבינו,מעניין שברוב שנות חייו נקרא: בשם אברם,אלא רק כאשר נתמלאו לו תשעים ותשע שנים,הקב"ה משנה את שמו,כפי שנאמר:"..ולא יקרא עוד את –שמך אברם והיה שמך
אברהם כי אב-המון גויים  נתתיך.."
תחילה  הוא נקרא: אברם=אב לארם- ששם היה נשיא וגם שר לאנשי מדינה זו.
מעכשיו נקרא: אברהם=נעשה אב לכל העולם והאות רי"ש שהייתה בשמו לא זזה ממקומה , לפי שאין נהוג להחסיר אות משמו של אדם,אלא אם כן מעלים אותה בדרגתה.לאשתו קראו: שרי וכאשר האות הא  הוחלפה באות יוד ומעתה נקראה שרה,האות יוד הועברה ליהושע שתחילה נקרא הושע- הרי הוא יהושע בן נון –מנהיג אשר זכה  להכניס את עם ישראל לארץ המובטחת.
מתוך האמור לעיל,למדים אנו כי שמו של אדם הוא מהותו ורומז על  מעשיו וקורות חייו.
האדם צריך לשאוף להגיע לשם טוב,הדבר כרוך בעמל רב.כי:"טוב שם משמן טוב"[קהלת ז.א]
ובמסכת אבות נאמר:"..שלושה כתרים הם:כתר תורה,וכתר כהונה,וכתר מלכות,
וכתר שם טוב עולה על גביהן"
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

הרב אבינר