יום שני, 19 באוגוסט 2013

הפטרה לפרשת כי תבוא: כיצד נהיה לראש ולא לזנב?/ מאמר מאת: אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
הפטרה לפרשת כי תבוא:
כיצד נהיה לראש ולא לזנב?
מאמר מאת: אהובה קליין.
אחת מהברכות המופיעה בפרשתנו,היא  מאד משמעותית:
"ונתנך ה' לראש ולא לזנב והייתה רק למעלה ולא תהיה למטה כי תשמע אל מצוות ה'..."[דברים כ"ח,י"ג]
רעיון זה מופיע גם בהפטרה:"קומי  אורי כי בא אורך וכבוד ה' עליך זרח: כי הנה החושך יכסה- ארץ וערפל לאומים ועליך יזרח ה' וכבודו יראה: והלכו גויים לאורך ומלכים לנוגה זרחך:שאי-סביב עינייך וראי כולם נקבצו באו- לך בניך"[ישיהו ס,ב-ה]
מצב אידיאלי זה מכוון כלפי עם ישראל -לפי דברי הנבואה בפי ישעיהו הנביא:
השאלות הן:
א] מה הכוונה: "לראש ולא לזנב"?
ב] כיצד רעיון זה  בא לידי ביטוי בהפטרה?
ג] על איזה אור מדבר הנביא ישעיהו  בנבואה?
התשובה לשאלה א]
לפי דברי הרמב"ן:הכוונה שעם ישראל יהיה לראש לכל העמים ולא לזנב לאחד  מהגויים,שהרי יתכן מצב להיות לראש על עמים רבים ,אבל עם זאת - זנב לעם אחר הנכבד ממנו.
ולכן הכוונה שעם ישראל יהיה ראש ולא לזנב לעד בכל הזמנים.
ותמיד מקומו יהיה למעלה ולא למטה.
לפי דברי אורח חיים:הכוונה שעם ישראל יהיו נשלטים על ידי ראש העולם-שהוא הקב"ה בכבודו ובעצמו.
ולא יהיו זנבות לשרים אחרים וכך יהיו תמיד בדרגה עליונה.
בדומה למה שנאמר  ליעקב אבינו,כאשר חלם את חלומו המפורסם: ראה מלאכים עולים ויורדים,חשש יעקב,שמא, פתרון החלום הוא:
 שתחילה הוא יעלה ,אבל אחר כך ירד.על כך הרגיע אותו אלוקים ואמר לו:"אל תירא עבדי יעקב.."-שלא יהיה למטה,אלא על ידי שמירת תורה ומצוות תמיד יתעלה.
והבטחה זו היא גם כלפי עם ישראל כשכר על שמירת המצוות.
אבן עזרא מדגיש כי מצב זה של התעלות יכול להתקיים,רק כאשר-עם ישראל הולך  בדרך התורה ולא עובד עבודת כוכבים כלל.
לפי פירושו של:"העמק דבר":עם ישראל יהיה בראש  ויעלה על אומות העולם  בכל מצב,מבחינה רוחנית וגם גשמית.
המילים  :"ראש,ו"זנב"- מבטאות את המישור הרוחני.
כמו שנאמר במשנה:"והווי זנב לאריות ואל תהי ראש לשועלים"[מסכת אבות ד,ט"ו]
הכוונה: להגיע למצב-"שישמש תלמידי חכמים וידבק בחברתם" ועדיף שיהיה תלמיד למי שגדול ממנו בחוכמה ולא ההפך,מפני שאז יוצא שהוא לומד ומוסיף על חוכמתו ,יום,יום.[לפי פירושו של רבנו יונה]
המילים: "למעלה"."למטה" מבטאות:את המישור הגשמי,ומדוע הקדימה התורה את המעלות הרוחניות למעלות הגשמיות?
כי אצל ישראל העיקר הוא:הצד הרוחני- הדבקות בתורה הקדושה וקיום מצוותיה,אבל אצל אומות העולם- ההפך הוא הנכון- החומריות-היא העומדת אצלם בראש הסולם.
התשובה לשאלה ב]
מתוך הקריאה בפסוקי ההפטרה, דברי הנבואה פונים לציון- הלוא היא ירושלים, ארץ ישראל, כנסת ישראל –הנחשבים לישות אחת ,הכול נאמר בלשון פיוטית .
עם ישראל יהיה בראש הסולם,ואליו יבואו גויים,מלכים  מכל הארצות.
כמו שנאמר:"שאי סביב עיניך וראי כולם נקבצו באו- לך בניך".
הוא ישמש אור לגויים,בעוד שלהם יהיה חושך.
הגויים יעשו את המלאכה לישראל,כמו שנהוג להגיד:"צדיקים מלאכתם  נעשית על ידי אחרים".
הם יסייעו להשיב את הגולים ארצה ויזרימו גם עושר רב לירושלים.
כנאמר:"מדין ועיפה כולם משבא יביאו זהב ולבונה יישאו ותהילות, ה' יבשרו,[ישעיהו ס,ז]
הגויים יכבדו את עם ישראל בניגוד לנעשה בגלויות -ששם השפילו אותם.
כנאמר:"..והלכו אליך שחוח בני מעניך והשתחוו על- כפות רגלייך כל- מנאציך וקראו לך עיר ה' ציון קדוש ישראל"[ישעיהו ס,י"ד- ט"ו]
עם ישראל יהיה לראש ולא לזנב.
תשובה לשאלה ג]
בנושא האור ישנן כמה דעות:
לפי "מצודת דוד": ישנה פניה לירושלים  לקום ולהאיר -לפי שהיא קיבלה הארה –משל לשמחה ולטובה  שבאו עליה והשכינה שורה עליה.
לפי רדק: המפרש בדומה לדברי מצודת דוד,הפניה לירושלים לקום ולהאיר.
והאורה היא המשל לשמחה ולטובה.
ולפי דעת מקרא: אין הכוונה לאור השמש,אלא לאור מיוחד של כבוד ה' שהוא זורח כנוגה,או כאש,כמו בדוגמאות הבאות:
"ה' מסיני בא,וזרח משעיר למו,הופיע מהר פארן,ואתה מרבבות קודש"[דברים ל"ג,ב]
ועוד דוגמא:"והנה כבוד אלוקי ישראל בא...והארץ האירה מכבודו"
[יחזקאל מ"ג,ב]
ולעניות דעתי:הכוונה בנוסף לאור ה' גם אור התורה,כפי שנאמר: "..כי מציון תצא תורה ודבר ה' מירושלים".[ישעיהו ב,ג] והתורה היא אורה!

soe15ynffo2io7kf6jbv.jpg
ציורי תנ"ך/בריאת האור ביום הראשון/ציירה: אהובה קליין (c)[שמן על בד]
ואולי הכוונה לאור מימי בראשית –אשר נברא ביום הראשון והקב"ה גנז אור זה לצדיקים לעתיד לבוא.
כפי שנאמר:"ויאמר אלוקים יהי אור ויהי אור:וירא אלוקים את האור כי טוב.."[בראשית א,ג-ד]
לסכום, לאור האמור לעיל ניתן להגיע למסקנה: כי כדי להגיע למצב בו עם ישראל יהיה לראש ולא לזנב, עליו להידבק בתורה ולקיים את המצוות הלכה למעשה, באופן זה, ישמש אור לגויים ובעתיד –באחרית הימים,כדברי הנביא,ינהרו כל הגויים והמלכים אשר בארצם חשכה וערפל ויבואו לחזות באור התורה וזיו השכינה וזוהי הגאולה הנכספת.

יהי רצון ובקרוב יתגשמו דברי הנביא ישעיהו.אמן ואמן.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום שישי, 16 באוגוסט 2013

שילוח הקן /שיר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
שילוח הקן/מאת: אהובה קליין©

הוא מקיים מצווה קלה
שילוח הקן באהבה
ישלח היונה למרחקים
תפרוש כנפיה לרקיעים.

מתפעל מגדולת אלוקים
יציר כפיו  והברואים
המשגיח יומם וליל
בכל מרחבי תבל.

בחדרי ליבו ים רחמים
הר מסירות חום לגוזלים
משמים זוכה למטר ברכות
חיים ארוכים עלי אדמות.

בנים כשתילי זיתים
עולים בסולם ערכים
יונקים מעץ החיים
פרי מגדים נופת צופים.


הערה: השיר בהשראת פרשת כי תצא[חומש דברים]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום חמישי, 15 באוגוסט 2013

ציורי תנ"ך/ מצוות שילוח הקן/ ציירה: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
"..שלח תשלח את האם ואת הבנים תיקח לך למען ייטב לך והארכת ימים"[דברים כ"ב,ז]

הטכניקה: שמן על בד.h6hbthzcc08qaucl2viy.jpg

*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת כי תצא- מצוות שילוח הקן-מהי?/מאת: אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
פרשת כי תצא-מצוות שילוח הקן-מהי?
מאמר מאת: אהובה קליין.
אחת מהמצוות המופיעה בפרשה: היא מצוות שילוח הקן:
"כי יקרא קן---ציפור לפניך בדרך בכל- עץ או על הארץ אפרוחים או ביצים והאם רובצת על—האפרוחים או על הביצים לא תיקח האם על—הבנים:שלח תשלח את—האם ואת הבנים תיקח- לך למען ייטב לך והארכת ימים"
[דברים כ"ב,ז]
השאלות הן:
א] מהי מהותה של מצוות שילוח הקן?
 ומה השכר על מצווה זו?
ב] מדוע המצווה נאמרה בכפל לשון:"שלח תשלח" ?
התשובה  לשאלה א]
ראשית, מצוות שילוח הקן נוהגת,אך ורק בציפור בר כשרה - בנקבה הדוגרת על הביצים,או נמצאת ליד הגוזלים ולא בזכר.
על פי ספר החינוך:משורשי מצווה זו -שידע האדם כי הקב"ה אשר ברא את ברואיו-מטרתו לשמור על קיומם ועל כן לא יכלה מין מכל יציר כפיו, ועל ידי שהאדם יבין את חשיבות השגחת הבורא על ברואיו לעד-מביצי כינים ועד ביצי ראמים,כך גם ידע האדם כי כל השומר את מצוות התורה והוא נקי כפיים ובר לבב באותה מידה-
ה' ישמור גם עליו –ייתן לו אריכות חיים בעולם הזה  ונפשו תתקיים לעד בעולם הבא.
ובמדרש  [דברים רבה] נאמר: כי האדם זוכה לבנים בעבור קיום מצווה זו-
השושלת שלו גם תמשיך להתקיים-כי הבנים הם ממשיכים את הדורות.
למסקנה זו הגיעו חז"ל מתוך הדקדוק בכתוב:"שלח  תשלח את האם ואת הבנים תיקח לך"
רש"י לומד קל וחומר ומפרש: אם מצווה כמו שילוח הקן שאין בה חסרון כיס
נאמר עליה:"למען ייטב לך"-קל וחומר  על מצוות אחרות שהן חמורות יותר-קבלת שכר בצידן.
התשובה לשאלה ב]
המצווה נאמרה בכפל לשון ,על כך כמה פירושים-על פי חז"ל:
א] שאם ארעה לך מצווה זו בעבר,אל תאמר:כבר קיימתי מצווה זו
ואין טעם שאקיימה  בשנית,אלא בכל פעם שאתה מזדמן למצווה זו על תחמצנה.
ב] אם קיימת בעבר מצוות שילוח הקן כראוי-אתה צפוי לעשירות-שיהיה לך עבד עברי ובשנה השביעית  תשלח אותו לחופשי.
ג] אם קיימת מצווה זו-אתה מקרב באופן זה את בואו של המשיח.
רעיון זה מבוסס על הפסוק:"משלחי רגל השור והחמור"[ישעיהו ל"ב,כ]
הכוונה לימות המשיח ולאחרית הימים.
kkh3wcqus1m5g9t5mc95.jpg
ציורי תנ"ך/ משיח בן דוד על רקע ירושלים/ ציירה: אהובה קליין (c)[שמן על בד]
ד] אם אדם מקיים מצווה זו -זוכה לקרב את בואו של אליהו הנביא:
כמו שנאמר:"הנה אנוכי שולח לכם את אליהו הנביא.."[מלאכי ג.כ"ג-כ"ד].
ה] אמר רבי אדא:כי יש מאתיים ארבעים ושמונה מצוות "עשה"
 בתורה- כמספר האיברים בגוף האדם.
שלוש מאות ושישים וחמש מצוות- "לא תעשה" כמניין ימות החמה-סה"כ שש מאות ושלוש עשרה מצוות.אך המצווה הקלה ביותר היא: מצוות שילוח הקן-כי אין בה חסרון כיס,ושכרה:"למען ייטב לך"
והוא מביא משל: מעשה במלך שהעסיק בשדהו פועלים למטרת נטיעת עצים.
לעת ערב כל אדם שנטע עץ קיבל  זהוב אחד.
התחילו פועלים אחרים, שנטעו יותר עצים לחשוב: אם המלך כה נדיב ומשלם זהוב אחד עבור נטיעת עץ אחד,מה ישלם לנו שנטענו יותר עצים?
לפיכך, אם מצוות שילוח הקן מזכה את מקיים מצווה זו בשכר כה רב,בודאי שמצוות אחרות שיש בהן חסרון כיס וטורח והחיית  נפשות-ברור שזוכים בשכר רב.
לכן אין התורה מציינת את השכר עבור כל מצווה ומצווה,כדי שהאנשים לא יתחילו לחשב איזו מצווה כדאי לקיים ואיזו לא,אלא יקיימו את המצוות מתוך רצון טוב ללא צפייה לקבל תמורה.
לסיכום,לאור האמור לעיל,מסתבר שמצוות שילוח הקן למרות היותה קלה- היא מצווה חשובה  ומובטח למקיים מצווה זו-  שכר של אריכות ימים וזכייה בהולדת בנים-להמשך קיום הדורות.
קל וחומר, כי ביתר המצוות זוכה אדם בשכר,אך למרות זאת עליו לקיים את מצוות התורה מתוך אהבה ושמחה ולא מתוך צפייה לקבל פרס.

מי ייתן, ועם ישראל יתמיד בקיום מצוות ובכך יזכה לקרב את הגאולה במהרה בימינו.אמן ואמן.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

משמעות הזמן והסדר בחיינו-בהשראת התנ"ך/ מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

משמעות הזמן והסדר בחיינו- בהשראת התנ"ך

מאת: אהובה קליין

מצויים אנו בימי שיא הקיץ,הילדים בחופשה וההורים מחויבים לדאוג לביטחונם ולהנאתם - וזאת במטרה לשוב לימי הלימודים כשהם  בריאים ורעננים.
כבר אמר החכם  מכל אדם-הלוא הוא שלמה המלך:
"לכל זמן ועת לכל חפץ תחת השמים"[קהלת ג,א]מכאן שכל דבר בעיתו ובזמנו.
המסקנה המתבקשת היא:כי גם בימי החופשה  יש לנהל את החיים על פי סדר יום,הדבר תורם רבות לאיזון הנפשי של האדם.תפקיד זה מוטל על ההורים, ללא הרף , עם אצבע על הדופק, במעקב אחר הילד וסדר יומו.
על מנת להבין את חשיבות ניצול הזמן על פי סדר,אל לנו להרחיק לכת,אלא להתבונן ביופי הבריאה.
בדומה לדוד המלך-  באומרו:"עשה ירח למועדים,שמש ידע מבואו,תשת-חושך ויהי לילה,בו תרמוש—כל חייתו—יער הכפירים שואגים לטרף,ולבקש מאל אוכלם:תזרח השמש  יאספו,ואל מעונתם ירבצון:יצא אדם לפועלו,ולעבודתו עדי ערב:מה רבו מעשיך ה' כולם בחכמה עשית.." [תהלים ק"ד,י"ט-כ"ה]
כמה בחוכמה ברא הקב"ה את העולם המתנהל בסדר מופתי.
בחשכה החיות יוצאות לחפש אחר הטרף,אך עם זריחת השמש שבות למעונן והאדם בבוקר- יוצא לעבודתו.

tbvczd2n3jrwmduk6gv2.jpgציורי תנ"ך/"שאו מרום עינכם"/ציירה: אהובה קליין(c)[שמן על  בד]

ישעיהו הנביא מתפעל באומרו:"שאו מרום עינכם וראו מי ברא אלה המוציא במספר צבאם.."[ישעיהו מ,כ"ו]
ללילה יש חשיבות גדולה  גם לבני אדם-למנוחה ולהרפיה,לחידוש כוחות,כמו שנאמר:"מתוקה שנת העובד"[קהלת ה,י"א]
ויש לכך גם השפעה על נפש האדם,עד כדי כך כי על פי דעתם של הפסיכולוגים,אדם שאינו ישן את כמות שעות השינה הנחוצות לגופו,הדבר משפיע לרעה על בריאותו הנפשית והפיזית.
טוב נעשה עם נתבונן בדרכיהם של אבותינו,הרי: מעשה אבות סימן לבנים.
על אברהם אבינו,בדרכו לעקוד את בנו,נאמר:"וישכם אברהם בבוקר".על כך אומר  רש"י:כי מכאן שאברהם תיקן תפילת שחרית.
על יצחק נאמר:"ויצא יצחק לשוח בשדה" ואין שיחה ,אלא תפילה-מכאן שיצחק תיקן תפילת מנחה.
על יעקב נאמר:"ויפגע במקום וילן שם"-יעקב תיקן תפילת ערבית.
קיים מושג של:"קדושת הזמן"-הכוונה לשבתות ומועדים בהם אנו נוהגים בשוני משאר הימים-החל מלבוש חגיגי ושמירת המצוות על פי התורה הקדושה.
לאור האמור לעיל,ניתן להסיק  כי גם בימי חופשה כאשר האדם שואף ליהנות מכל רגע ,עליו לנהל את חייו על פי ציר הזמן- בדומה  למלך מלכי המלכים-אשר אנו מצווים ללכת באורחותיו ולהידבק  במידותיו  ובתמורה על כך נזכה בע"ה  לשפר את איכות חיינו כראוי,ככתוב:

"ואתם הדבקים בה' אלוקיכם חיים כולכם היום"[דברים ד,ד]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום שני, 12 באוגוסט 2013

זמן וסדר/שיר מאת: אהובה קליין.(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
זמן וסדר/שיר מאת: אהובה קליין©

ציורי תנ"ך/ "בזיעת אפך,,,"ציירה: אהובה קליין(c)
7b6anbl5b1o69nif0vqw.jpg
חיי אדם סובבים כגלגל
כמי הים גל בצד גל
לילות כימים חולפים
לעד אינם חוזרים.

 באפלה לבנה וכוכבים
ביום חמה  וחיוכים
האדם בזיעתו עמל
בערב כציץ נובל.

שאו עינכם למרום
הטו אוזנכם לשעון
הביטו ביופי הבריאה

לאורך שעות והנאה.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום שלישי, 6 באוגוסט 2013

ציורי תנ"ך/ נביא אמת/ ציירה: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

"נביא מקרבך מאחיך כמוני יקים לך ה' אלוקיך אליו תשמעון"[דברים י"ח,ט"ו]

הטכניקה: שמן על בד.

ציורי תנ"ך/ נביא אמת נושא דברים לעם/ ציירה: אהובה קליין(c)

ldjpol0xgtyjzx1h3e55.jpg
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

הרב אבינר