יום ראשון, 21 באפריל 2013

פרשת מצורע- התחשבות במצבו הכלכלי של המקריב-כיצד?/מאמר מאת: אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת  מצורע- התחשבות במצבו הכלכלי של המקריב- כיצד?/ אהובה קליין.

בפרשת מצורע התורה מתארת כיצד המצורע מטהר עצמו מהעבירה בה חטא -ואילו קורבנות עליו להביא  כדי לכפר על חטאו.
מעניין כי ישנה התחשבות במצבו הכלכלי של המקריב , ברעיון זה אנו נתקלים כבר בפרשת  צו :"ונפש כי תחטא ושמעה קול אלה, והוא עד או ראה או ידע, אם לא יגיד ונשא עוונו, או נפש אשר תיגע בכל טמא או נבלת חיה טמאה או בנבלת בהמה טמאה...או נפש כי תישבע לבטא בשפתיים להרע או להיטיב.. והיה כי יאשם לאחת מאלה והתוודה אשר חטא עליה והביא את אשמו לה' על חטאתו אשר חטא נקבה מן הצאן כישבה , או שעירת עיזים לחטאת וכיפר עליו הכהן מחטאתו, ואם לא תיגע ידו די שה והביא את אשמו אשר חטא שתי תורים או שני בני יונה לה' אחד לחטאת ואחד לעולה.. ואם לא תשיג ידו לשתי תורים או לשני בני יונה, והביא את קורבנו אשר חטא עשירית האיפה סולת לחטאת.."
 [ויקרא ה,א-י"ב]
כאן  התורה מזכירה את סוגי החטאים ויחד עם זאת מתירה
להקריב את הקורבן בהתאם ליכולתו ומצבו של המקריב,
אם הוא עשיר- יקריב מן הצאן.
אם עני – יקריב שתי תורים,או בני יונה.
אם הוא דל-  מביא  עשירית האיפה סולת.
גם כאן בפרשת מצורע התורה מתחשבת  במצבו הכלכלי של המצורע:" ואם דל הוא ואין ידו משגת, ולקח כבש אחד אשם לתנופה לכפר עליו, ועישרון סולת אחד בלול בשמן למנחה ולוג שמן ושתי תורים, או בני יונה אשר תשיג ידו, והיה אחד חטאת והאחד עולה והביא אותם ביום השמיני לטהרתו אל- הכהן אל פתח אוהל מועד לפני ה' " [ויקרא  י"ד,כ"א,כ"ג]
השאלות המתעוררות הן:
א] על מי חל קורבן עולה ויורד?
ב] במה חטא אדם הנענש בצרעת?
ג] מדוע ציוותה התורה להביא קורבנות דווקא מבקר ,כבשים ועיזים?
ד] מה ניתן ללמוד מהנושא: קורבן עולה ויורד?
התשובה לשאלה א]
עניין זה מופיע גם במשנה:"אלו מביאין קורבן עולה ויורד:על שמיעת קול ועל ביטוי שפתיים ועל טומאת המקדש וקדשיו,והיולדת והמצורע"[כריתות ב-ד]
כלומר- קורבן עולה ויורד חל על:
1]שבועת ביטוי- אדם שנשבע ,אך לא קיים את דבר שבועתו.
2] שבועת עדות- אדם היה עד לתקרית מסוימת ובמקום להעיד דברי אמת, נשבע לשקר-  על מנת  להתחמק בעניין זה בבית  הדין.
3] טומאת המקדש- אדם שנכנס למקדש, או אכל קורבן בהיותו טמא.
4]היולדת.
5] המצורע.
התשובה לשאלה ב]
אדם שחלה בצרעת - חטא  בכך שדיבר בגנות חברו ועל ידי כך גרם לכך שחבריו יתרחקו ממנו ,מסיבה זו העונש שהוא מקבל- מידה כנגד מידה.
בכך שנעשה מצורע -הוא מורחק מהבריות ונעשה מבודד מחוץ למחנה
כדברי רש"י: [ויקרא י"ג,מ"ו]
"שלא יהיו טמאים [אחרים ] יושבים עמו,ואמרו רבותינו מה נשתנה משאר טמאים לישב בדד- הואיל והוא הבדיל בלשון הרע בין איש לאשתו ובין איש לרעהו-  אף הוא יבדל"
התשובה לשאלה ג]
על כך עונה: אברבנאל הסיבה לכך שהתורה ציוותה להביא קורבנות מבקר וצאן כבשים, עיזים- מפני שבעלי חיים אלו הם נבחרים ומשובחים במזגם ,וגם יותר זול לגדל בעלי חיים מבויתים מאשר לצוד חיות.
התשובה לשאלה ד]
מתוך האמור לעיל: ניתן להסיק כי גם כאשר בני אדם חוטאים חטאים קשים מאד- הקב"ה הולך לקראתם:
א] נותן להם הזדמנות לחזור בתשובה.
ב] וגם אם עליהם להקריב קורבנות- הדבר יעשה  תוך כדי התחשבות במצבם  הכלכלי.
ניתן לראות בברור כי הקב"ה - רחמן ואוהב את בניו.
הדבר מוכח גם ממקורות שונים במקרא, לדוגמא:
"כי אל רחום ה' אלוקיך לא ירפך ולא ישחיתך ולא ישכח את ברית אבותיך אשר נשבע להם" [דברים ד, ל"א]
משה אמר על אלוקים:"ה' אל רחום וחנון..."
ובגמרא נקרא שמו של הקב"ה:"רחמנא"
ובזוהר  הקדוש נאמר- אם היינו יודעים כמה הקב"ה אוהב אותנו, היינו שואגים ככפירים.
וידועה האמרה:
"פיתחו לי פתח ואני אפתח לכם כפתחו של אולם"
אומנם  כיום, באין מקדש עניין  הקרבת הקורבנות אינו קיים ובמקום זה אנו  מתפללים.
יהי רצון ויבנה המקדש במהרה ויתקיים בנו הפסוק:"..והביאותים אל הר קודשי ושמחתים בבית  תפילתי עולותיהם וזבחיהם לרצון על מזבחי- כי ביתי בית תפילה יקרא לכל העמים"[ישעיהו נ"ו,ז]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

מועדים/שיר מאת: אהובה קליין(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

מועדים
שיר מאת: אהובה קליין©

מועדים קדושת הזמן
נחלת ישראל משכן
ירוממו הנשמה לשחקים
כהקטרת קטורת בשמים.

יאחדו לבבות כאבוקה
המניסה כאב ומועקה
כחמה יאירו הנפשות
חירות יעניקו ממטלות.

עם נבחר אלוקים
מקיים חוקים וציוויים
מתעלה בסולם הקדושה
נהנה מזיו השכינה.

הערה: השיר בהשראת פרשת:אמור.[חומש ויקרא]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום רביעי, 17 באפריל 2013

ציורי תנ"ך/ הבטחת הארץ לאברהם אבינו/ ציירה: אהובה קליין(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

"ביום ההוא כרת ה' את-אברם ברית לאמור לזרעך נתתי את- הארץ הזאת מנהר מצרים עד הנהר הגדול נהר-פרת"

[בראשית ט"ו,י"ח]

הטכניקה: שמן על בד.2vf4s6qyzf8druqolsfs.jpg

*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום שלישי, 16 באפריל 2013

פרשת אחרי מות-קדושים,האם מדינת ישראל בית לאומי לעד?/מאמר מאת: אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת אחרי מות -קדושים– האם מדינת ישראל בית לאומי לעד?
/מאמר מאת: אהובה קליין.
פרשת :אחרי מות-קדושים נקראת- בימים בהם אנו זוכרים את חללי צה"ל שמסרו נפשם למען מדינת ישראל ולמחרת אנו חוגגים את חג יום העצמאות-
למדינתנו.
בדרך כלל  קיים תמיד קשר- בין קריאת פרשת השבוע לבין ההתרחשויות בארץ ובעולם.
בפרשה זו, ישנה לעם ישראל אזהרה לשמור על החוקים והמשפטים הכתובים בתורתנו הקדושה:
"ושמרתם את-כל חוקותיי ואת כל משפטי ועשיתם אותם,ולא תקיא אתכם הארץ אשר אני מביא אתכם שמה לשבת בה:ולא תלכו בחוקות הגוי אשר-אני משלח מפניכם,כי את- כל-אלו עשו,ואקוץ בם:ואמר לכם: אתם תירשו את אדמתם,ואני אתננה לכם לרשת אותה,ארץ זבת חלב ודבש:אני ה' אלוקיכם אשר הבדלתי אתכם מן- העמים.."[ויקרא כ,כ"ב-כ"ז]
השאלות הן:
א] אימתי הובטחה ארץ ישראל לעם ישראל לראשונה?
ב] האם ניתן לשמר את מדינת ישראל כבית לאומי לעד?
ג] באילו סגולות מיוחדות נתברכה  ארץ ישראל?
ד] במה שונה עם ישראל מיתר העמים?
התשובה לשאלה א]
ארץ ישראל הובטחה לאברהם אבינו בברית בין הבתרים:"ביום ההוא כרת ה' את אברם ברית לאמור לזרעך נתתי את הארץ הזאת מנהר מצרים עד הנהר הגדול נהר פרת.."
[בראשית ט"ו,י"ח]
ומעניין כי לפני כן, בתחילת חומש בראשית שואל רש"י: מדוע התורה פתחה דווקא בסיפור בריאת העולם ולא במצווה הראשונה:"החודש הזה לכם"-פרשת קורבן הפסח הפותחת במצוות קידוש החודש-אשר נצטוו בה כלל ישראל?
ורש"י עונה:כי אלוקים אשר ברא את העולם ,הוא ברצונו מחליט למי נותן את ארץ ישראל
ואם יאמרו הגויים לעם ישראל :ליסטים אתם שכבשתם את ארצות שבעה גויים,מיד עונים להם עם ישראל:הקב"ה ברא את כל העולם והוא מחליט גם על ארץ ישראל למי יתננה,כשרצה נתן לשבעה גויים וכשרצה החליט לתת את הארץ לעם ישראל.ולכן הארץ ניתנה ביושר ובדין מאת ה'.
התשובה לשאלה ב]
ארץ ישראל ניתנה לעם ישראל,בתנאי שעם ישראל ישמור תורה ומצוות כפי שנתחייב במעמד הר סיני-כאיש אחד בלב אחד:"נעשה ונשמע"
זה התנאי החשוב על שמירת ארץ ישראל- המשמשת כיום בית  לאומי לעם הנבחר ורק כך תוכל להישמר לעד,כמו שנאמר:"ושמרתם את כל חוקותיי ואת כל משפטי ועשיתם אותם ולא תקיא אתכם הארץ.." [ויקרא כ,כ"ב]
למה הדבר דומה?לאדם אשר שוכר דירה ובעל הבית עורך איתו חוזה,כל עוד הדייר מקיים את כל התנאים אשר חתום על ההסכם,הוא רשאי להמשיך לדור בדירה,אך אם מפר את החוזה,בעל הבית ינקוט נגדו הליך משפטי- למען יפנה את המקום  במהירות המרבית.
התשובה לשאלה ג]
ארץ ישראל היא ארץ מיוחדת, בכך שהיא קדושה, לעומת יתר הארצות בעולם - באמצעות מצוות רבות שתלויות בארץ ולא ניתן לקיימם  במקומות אחרים-אלא רק בה.
[כגון:מצוות שמיטה,ביכורים,מעשר,תרומה.]
היא ארץ אשר שונה מכל הארצות כפי שנאמר:"כי הארץ אשר אתה בא שמה לרשתה לא כארץ מצרים היא אשר יצאתם משם אשר תזרע את זרעך והשקיתה ברגליך כגן ירק:והארץ אשר אתם עוברים שמה לרשתה ארץ הרים ובקעות למטר השמים תשתה-מים:ארץ אשר –ה' אלוקיך דורש אותה תמיד עיני ה' אלוקיך בה מראשית השנה ועד אחרית שנה"[דברים  י"א,י"א-י"ג]
כלומר ארץ ישראל תלויה במטר ולא במעיינות, והגשם יורד- בתנאי שעם ישראל מקיים את המצוות,כפי שנאמר:"והיה אם שמוע תשמעו אל- מצוותי אשר אנוכי מצווה אתכם...ונתתי מטר ארצכם.."[שם י"א,י"ג-כ"א]
וכאן בפרשתנו נאמר:"ארץ זבת חלב ודבש"
ישנו רעיון מאד יפה  מפי הגאון רבי מאיר שפירא:חז"ל למדו אותנו כלל:"היוצא מהטמא-טמא:והיוצא מן הטהור-טהור"[בכורות א.ב]אך חלב ודבש הם משהו שונה:החלב מגיע מהדם שהוא טמא:"דם נעכר ונעשה חלב" למרות זאת החלב הוא טהור,
גם הדבש הוא טהור למרות שנוצר על-ידי הדבורה- שהיא בעצמה טמאה,וזוהי המשמעות המיוחדת של :"ארץ זבת חלב ודבש"
במדרש  נאמר:"חביבה ארץ ישראל שבחר בה הקב"ה "
במכילתא נאמר:"עד שלא נבחרה ארץ ישראל היו כל הארצות כשרות לדברות-משנבחרה ארץ ישראל, יצאו כל הארצות"
בתנחומא נאמר:"חביבה עלי ארץ ישראל שקידשתי אותה מכל הארצות"
התשובה לשאלה ד]
עם ישראל שונה מכל העמים כפי שנאמר:"והייתם לי קדושים,כי קדוש אני ה',ואבדיל אתכם מן-העמים להיות לי"[ויקרא כ,כ"ו]
על כך אומר רבינו בחיי:התורה בחוכמתה מחייבת את עם ישראל להיות מובדלים מכל העמים,במאכלים-כשרים,במלבושים צנועים,ומתוך שעם ישראל מקיים את מצוות התורה:האויבים מקנאים ושונאים את עם ישראל.
ומדוע נקרא הר סיני בשם זה?מפני שמשם ירדה שנאה לעולם.
רבינו בחיי מביא את דברי המדרש:עם ישראל מובדל מיתר העמים , בתנאי שאינו עוסק בעבודה זרה,אך אם אינו מתרחק מעבודת האלילים,אזי משתייך לנבוכדנצר ומרעיו.
בכך שעם ישראל מקבל על עצמו עול מלכות שמים-זוכה לאור הגנוז לצדיקים ואילו הרשעים גורלם להיות בחשכה.
לסכום,לאור האמור לעיל:כדי לשמר את מדינת ישראל כבית לאומי נצחי,העם חייב לקיים את התורה הלכה למעשה ככתבה ולשונה ובכך, כעם נבחר בידי ה', ראוי לאחוז במדינתו כל עוד ילך בדרך מקודשת זו.
הדבר דומה לבן מלך הגר בארמון אביו ועל כן הוא חייב להתנהג בקדושה.
כך עם ישראל- בני מלכים  לעיני אביהם שבשמים.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום שני, 15 באפריל 2013

מתנת ארץ ישראל/ שיר מאת: אהובה קליין(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

מתנת ארץ ישראל/שיר מאת: אהובה קליין©

עוד משחר בראשית
נגנזה בדרך ניסית
מתנה מאת אלוקים
למען בניו האהובים.

ארץ הרים ובקעות
דבש חלב ואוצרות
ימים נחלים ומעיינות
שדות מוריקים וגאיות.

ארץ חמדת אבות
אברהם יצחק ויעקב
עיני ה' בה תמיד
מראשית ועד אחרית.

ארץ בצל השכינה
בניה ינצרוה נאמנה
לראשה כתר מלוכה
עיר דוד בית הבחירה.

הערה: השיר בהשראת פרשת קדושים[חומש ויקרא]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום שבת, 13 באפריל 2013

להיות עם סגולה/ שיר מאת: אהובה קליין(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

להיות עם סגולה / שיר מאת: אהובה קליין.(c)

להיות עם סגולה
בגוף בנפש בלב והנשמה
לינוק ציוויים ממעיינות זכים
חצובים בסלע לאורך ימים.

להיות   נבדל  מחיה ובהמה
לדאוג  ליתום לגר ולאלמנה
להתרחק מאלוהי מסכה ואלילים
לא  להתייעץ עם  יידעונים.

כשמן זית זך טהור
להאיר לעמים מלוא האור
צדק ואמת  לשדר למרחקים
לחסות תמיד בצל אלוקים.

הערה: השיר בהשראת פרשת קדושים[חומש ויקרא]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

קדושה/שיר מאת: אהובה קליין(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

קדושה / שיר מאת אהובה קליין (c)


"קדושים תהיו" ציווה אלוקים
לבניו הנבחרים,
הבדילם מן התועים,
העניק לידם  מצוות וחוקים
היישר מאוצר הגנזים
למען יבחרו בחיים.

עם ישראל הקדושים
כבני מלכים מתהלכים
בלבוש מלכות-
עטור צניעות,
פיהם שוזרים במרגליות  קדושה
ממקורות מעייני התורה.

התורה- דרכיה דרכי נועם
מאירה כאבני ספיר ושוהם,
ממתיקה טעם החיים
כדבש ונופת צופים,
המקיים  את הציוויים
זוכה לחסות בצל אלוקים.

[הערה: השיר נכתב בהשראת פרשת קדושים- מתוך חומש ויקרא.]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

הרב אבינר