יום רביעי, 17 באוקטובר 2012

פרשת בראשית-מדוע חומש בראשית נקרא: ספר הישר?/אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת בראשית / מדוע חומש בראשית נקרא: ספר הישר?

מאמר מאת: אהובה קליין.

בראשית-היא הפרשה הראשונה מתוך החומש הראשון- בסדרת חמישה חומשי תורה:
הפרשה  פותחת במילים:"בראשית ברא אלוקים את השמים ואת הארץ והארץ הייתה תהו ובהו וחושך על פני תהום ורוח אלוקים מרחפת על פני המים.."
מתעוררות כמה שאלות:
א] מדוע  נקרא חומש בראשית גם  בשם ספר הישר  בפי הנביאים?
ב] מאין לנו שהעולם לא נברא בשלמות, אלא הוא חסר?
ג]  מדוע החומש הראשון: בראשית - מתחיל דווקא באות:  ב' ולא באות א'?
התשובה לשאלה א: חומש בראשית נקרא בפי הנביאים: בשם ספר הישר, כפי שצוין במסכת: ע"ז כה, א,[ ביהושע י- י"ג] כתוב:"הלא היא כתובה על ספר הישר"
ובשמואל – ב ,א, י"ח כתוב : "ויאמר ללמד בני יהודה קשת הנה כתובה על ספר הישר" ולפי דברי ר' יוחנן הספר נקרא על שם אבותינו: אברהם יצחק ויעקב שנקראו ישרים כמו שכתוב:"תמות נפשי מות ישרים" ומדוע אפילו בלעם קרא לאבותינו בשם ישרים כפי שמתבטא בשירת "האזינו"- "הצור תמים  פועלו... צדיק וישר הוא" ?
התשובה לכך,כי התורה באה לתת צידוק הדין של ה' על חורבן בית שני,לפי שבאותה  תקופה היו הרבה צדיקים וגדולי תורה, אך לא היו ישרים, הם  פעלו מתוך שנאת חינם ודבר זה אינו נסבל אצל הקב"ה, השואף לאהבת חינם בין הבריות , לכן נחרב המקדש  השני.
לעומתם אבותינו: אברהם, יצחק ויעקב היו ישרים וזאת בנוסף על היותם אוהבי ה' וגם צדיקים, הם היו אוהבי בריות והתייחסו אליהם בכבוד כולל אל עובדי אלילים ,גויים ואומות העולם, כדוגמת: אברהם אבינו שהתפלל על אנשי סדום ועמורה למרות שלא אהב את התנהגותם ומעשיהם, לכן נקרא  ספר בראשית שהוא ספר הבריאה - ספר הישר- משום מעשה אבותינו[על פי העמק דבר]
התשובה לשאלה  ב:  מדוע  העולם נברא  חסר ולא שלם- הדבר נרמז  בפסוק: "ויברך אלוקים... כי בו שבת  מכל מלאכתו אשר ברא אלוקים לעשות" [בראשית ב,ג]
ובפסוק זה מתעורר קושי ,אם הקב"ה  בשבת פסק את מלאכתו- הרי היה צריך להיות כתוב:"אשר ברא אלוקים מלעשות"  אלא ניתן להבין מפשוטו של מקרא כי "ברא אלוקים לעשות"- הוא ברא את העולם חסר והשאיר זאת להשלמה על-ידי האדם,לכן האדם נברא בשני יצרים: יצר הטוב ויצר הרע – כדי שלאורך כל ימיו יתגבר על ייצרו הרע ובזה מותנית השלמתה של הבריאה.
התשובה לשאלה ג: מדוע  חומש בראשית מתחיל דווקא באות  ב' ולא באות א' ?
על כך כמה דעות:
א] מעניין כי בדומה לכך גם הש"ס מתחיל  תמיד בדף ב',
על פי חז"ל:הטעם לכך הוא, חייב אדם לדעת כמה שיעלה במעלות התורה- לעולם לא  יגיע לשיא השלמות.
ב]האות ב' מרמזת כי התורה  שבכתב והתורה בע"פ  משלימות זו את זו ואין להסתפק לעולם רק באחת מהן.
ג]האות ב' מרמזת על ברכה והתורה היא מקור הברכה.
מתוך הנאמר  לעיל , חייבים אנו להסיק, כי לא די לנו לקיים את מצוות התורה, אלא  עלינו להרבות באהבת חינם כלפי הזולת . על ידי כך בע"ה נקרב את הגאולה. 
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

ציורי תנ"ך/ הבל וקין./ציירה: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
"..ויהי הבל רועה צאן וקין היה עובד אדמה:"[בראשית ד,ב]
הטכניקה: שמן על בד.
העלאת תמונות
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום שלישי, 16 באוקטובר 2012

ציורי תנ"ך/ עונשו של האדם/ ציירה: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
"בזיעת אפיך תאכל לחם עד שובך אל- האדמה כי ממנה לוקחת כי- עפר אתה ואל-עפר תשוב"[בראשית ג,י"ט]

הטכניקה: שמן על בד.dujg2gxdrb2vj7trp9yp.jpg

*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום שני, 15 באוקטובר 2012

ציורי תנ"ך/ גן העדן והכרובים/ ציירה: אהובה קליין(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
" וישכן מקדם לגן- עדן את- הכרובים ואת להט החרב המתהפכת לשמור את- דרך עץ החיים" [בראשית ג',כ"ד]

הטכניקה: שמן על בד.aml6lwxcmnlyu7k8p3hk.jpg
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום שבת, 13 באוקטובר 2012

פרשת בראשית: גירוש האדם מגן עדן-מדוע?/מאמר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת בראשית- גירוש האדם מגן עדן- מדוע?
בפרשת בראשית ישנו תיאור מופלא של גן העדן-תאור ציורי במיוחד:
"וייטע ה' אלוקים גן- בעדן מקדם וישם שם את האדם אשר יצר ויצמח אלוקים מן האדמה כל עץ נחמד למראה וטוב למאכל. ועץ החיים בתוך הגן ועץ הדעת טוב ורע ונהר יצא מעדן להשקות את- הגן ומשם ייפרד והיה לארבעה ראשים, שם האחד פישון, הוא סובב את כל ארץ החווילה אשר שם הזהב. וזהב הארץ ההוא טוב שם הבדולח ואבן השוהם. ושם הנהר השני גיחון- הוא סובב את כל ארץ כוש .ושם הנהר השלישי -חידקל הוא ההולך קידמת אשור והנהר הרביעי הוא פרת"
[בראשית ב,ח-י"ד]
תוך כדי עיון בפסוקים אלה מתעוררות כמה שאלות:
שאלה א] היכן היה גן העדן?
שאלה ב] מה תפקיד הנהר?
שאלה ג] מדוע התורה מפרטת את שמות ארבעת הנהרות היוצאים מהנהר המרכזי?
שאלה ד] מדוע גורש האדם  מגן עדן?
התשובה לשאלה א: גן העדן היה במקום שנקרא עדן,
יש דעה האומרת שהמקום נקרא בשם זה- מפני שנוהגים היו שם להתענג ולהתעדן.
יש כאלה הסוברים: שמקור השם לקוח  ממילה דומה בשפה האכדית ופרושה- ערבה.
ויש הסוברים :כי המקום נקרא כך היות והוא מקום שכולו משקה.
לפי רוב הדעות: המיקום גן העדן -היה ממזרח לארץ ישראל.
התשובה לשאלה ב: התפקיד העיקרי של הנהר- הוא להשקות את הגן כולו.
יש סברה של ר' אליעזר-הרואה בנהר משהו סמלי,כאשר הקב"ה ברא את העולם הוא העמיד אותו על עמוד אחד שנקרא צדיק והצדיק הזה בחוכמתו ותבונתו – יש בידו משקה והוא זן את העולם-
כשם שכל השפע בארץ נובע מגן העדן שהוא כולו עונג ונעימות ומקום של עדנה- כך תפקידו של הצדיק שהוא כולו מעודן ובעל רוח טובה ומתייחס בנועם לבריות  , להשפיע על סביבתו מתוך מעיין החוכמה שבו ומתוך כושר השכנוע והסובלנות כלפי סביבתו.
התשובה לשאלה ג: מתברר שכל נהר יש  לו ייחוד  משלו.
נהר הפישון-[לפי דברי רש"י] הכוונה לנהר הנילוס המשקה את השדות במצרים ומדוע נקרא בשם זה?" משום שמימיו מתברכין ועולין ומשקין את הארץ"
פישון- מלשון-"ופשו פרשיו"[חבקוק א,ח]
לפי פירוש ב]: הנהר נקרא בשם פישון -על שום שמשקה היה את שדות הפשתן שבמצרים.המצרים היו ידועים כמגדלי פשתן.
נהר הגיחון- נקרא כך -על שום רעש מימיו שהיה כמנגח במימיו הגועשים.
נהר חידקל- מימיו היו זכים וצלולים וקלים במיוחד לשתיה ואינם מכבידים על הגוף.
נהר פרת- נקרא כך -משום שמימיו היו פרים ורבים מאליהם ללא צורך בגשמים.מי הנהר היו מרפאים את האדם שהיה רוחץ בהם.
התשובה לשאלה ד  הקב"ה גירש את האדם מגן עדן[לפי רש"י]
מהסיבה: לאחר שאכל מפרי עץ הדעת -נעשה דומה לה' מעתה היה יחיד כאן על הארץ בדומה לקב"ה שהוא יחיד בשמים והמיוחד שבאדם שהוא בעל בינה  לדעת טוב ורע- דבר שאינו מצוי בבעלי החיים האחרים ,ועתה היה חשש שהאדם יאכל מעץ החיים ויחיה לעד ומתוך כך-עלול להטעות את הבריות ולעשות שימוש לרעה בדעותיו ולהגיד כי גם הוא אלוקים החי לנצח.
משום כך גורש מגן העדן והקב"ה העמיד את הכרובים בפתח כדי לעמוד על המשמר, כפי שכתוב:"וישכן מקדם לגן-עדן את הכרובים ואת להט החרב המתהפכת.." [בראשית ג,כ"ד]
מתוך כל האמור לעיל לומדים אנו כי עונש גירוש האדם מגן העדן היה
בלתי נמנע.
על מנת להגיע שוב לגן עדן- על האדם הוטל להיות עבד ה'  להדבק בתורה ובמצוות- לקיים מצוות בן אדם למקום ובן אדם לחברו.
בגמרא נאמר:"מה יעשה אדם ויחיה- ימית את עצמו" [תמיד ל"ב]
על ידי שאדם מתגבר על  תאוותיו הגשמיות נעשה בבחינת:"חי"
ויש ביכולתו להשפיע שפע טוב על העולם ובלשון הגמרא:"כל העולם ניזון בשביל חנניא בני וחנניא בני די לו בקב חרובין מערב שבת לערב שבת". [ברכות י"ז]היות והסתפק במועט- במאכל חרובים  היה בכוחו להשפיע שפע של פרנסה לעולם.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

ציורי תנ"ך/ האדם קורא שמות לבעלי החיים/ ציירה: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
"ויקרא האדם שמות לכל- בהמה ולעוף השמים ולכל חיית השדה" [בראשית ב,כ]
הטכניקה: שמן על בד.rykwe32fgu1s6ne5632z.jpg
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום רביעי, 10 באוקטובר 2012

ציורי תנ"ך/ הבריאה ביום השני/ ציירה: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
"ויאמר אלוקים יהי רקיע בתוך המים ויהי מבדיל בין מים למים: ויעש אלוקים את- הרקיע ויבדל בין המים אשר מתחת לרקיע ובין המים אשר מעל לרקיע ויהי כן.."
[בראשית א,ו-ח]
הטכניקה: שמן על בד.pr70n7fysylcxkvl3n6y.jpg
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

הרב אבינר