יום שישי, 13 ביולי 2012

בנות צלפחד/ שיר מאת:אהובה קליי ן(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
בנות צלופחד/ שיר מאת אהובה קליין (c)

בנות צלופחד
שקולות זו לזו כאחד,
מאוחדות כסלע בדעותיהן-
באמונת צדקת דרכיהן.

אהבת הארץ זורמת בעורקים
עולה על גדותיה מרקיעה שחקים,
צומחת מתוך שורשי אבות,
מסתעפת לדורי דורות.

פיהן יהגה חוכמה ובינה:
"תנה לנו אחוזה"!
הנשמה זועקת תפילה
מוחקת עוונות ,מחיצה מפילה.

בנות צלופחד
יוצאות מצל הפחד,
חוסות בצל השכינה
הפורסת כנפיה ומגינה.
מאבקן למען האומה כולה
"ואוהבי שמו ישכנו בה"

הערה: השיר נכתב בהשראת פרשת השבוע: פינחס חומש במדבר,
הנושא: בנות  צלופחד  דורשות ירושת אביהן- נחלה בארץ ישראל:
"ותעמודנה לפני משה ולפני אלעזר הכהן ולפני הנשיאים וכל העדה פתח אוהל—מועד לאמור:אבינו מת... ובנים לא היו לו, למה יגרע שם אבינו מתוך משפחתו כי אין לא בן ?  תנה לנו אחוזה בתוך אחי אבינו"! [במדבר כ"ז, ב-ד]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום שלישי, 10 ביולי 2012

ציורי תנ"ך/ בנות צלופחד לפני משה ואלעזר הכהן/ציירה: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
"ותקרבנה בנות  צלופחד בן-חפר בן-גלעד בן-מכיר בן מנשה למשפחות מנשה בן יוסף,ואלה שמות בנותיו: מחלה,נועה וחגלה ומילכה ותרצה: ותעמודנה לפני משה ואלעזר הכהן ולפני הנשיאים וכל- העדה,פתח אוהל-מועד לאמור:.....תנה-לנו אחוזה בתוך אחי אבינו"
[במדבר כ"ז,א-ה]yc87e8h7g0fsvh9geko5.jpg

הטכניקה: שמן על בד.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת פינחס-אהבת ארץ ישראל בפרשה-כיצד?/מאמר מאת: אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
פרשת פינחס, אהבת ארץ ישראל בפרשה, כיצד? מאמר מאת: אהובה קליין

אחד הנושאים המעניינים בפרשת פינחס היא: הופעתן של בנות צלופחד לתבוע ירושה ונחלה בארץ ישראל, כפי שהכתוב מציין:
" ותקרבנה  בנות  צלופחד בן-חפר בן-גלעד בן מכיר בן מנשה למשפחות מנשה בן יוסף ואלה שמות בנותיו: נועה וחוגלה ומילכה ותרצה: ותעמודנה לפני משה ולפני אלעזר הכהן ולפני הנשיאים וכל העדה פתח אוהל מועד לאמור: אבינו מת במדבר והוא לא היה בתוך העדה הנועדים על ה' בעדת קורח כי בחטאו מת ובנים לא היו לו, למה יגרע שם אבינו מתוך משפחתו כי אין לו בן ? תנה- לנו אחוזה בתוך אחי אבינו ויקרב משה את משפטן לפני ה'" [במדבר כ"ז,א-ה]
ניתן לראות כאן בברור את אהבת ארץ ישראל במיטבה - אצל בנות  צלופחד ואי נכונות לוותר על ירושת אביהן בנחלתן בארץ ישראל הקדושה!
על כך חז"ל שיבחו אותן, ר' נתן היה אומר: שגדולה זכותן של נשים מכוח הגברים, לפי שהגברים אמרו:"ניתנה ראש"- נמנה עלינו מנהיג ונשוב חזרה למצרים ואילו הנשים היו אומרות : [ הכוונה לבנות צלופחד] "תנה לנו אחוזה".
ובסיפור המרגלים כתוב:"שלח לך אנשים" [במדבר י"ג,י"ב] על כך אומר רש": שה' לא  ביקש לשלוח מרגלים, אלא התכוון להגיד למשה, אם רצונו לשלוח מרגלים שישלח ורש"י מוסיף  שאם רצונו של משה, אכן , לשלוח  מרגלים, עדיף שישלח נשים, כי הן אינן מוציאות את דיבת הארץ רעה, אבל, אם בכל זאת משה שולח גברים- לתור את הארץ- הדבר על אחריותו בלבד.
נשאלת השאלה, מדוע הכתוב מזכיר ומדגיש גם את יוסף בייחוסן של בנות צלופחד?
התשובה לכך היא: מכאן ניתן ללמוד שהתורה משבחת את יוסף על אהבתו המיוחדת את ארץ ישראל הקדושה - לפי שציווה שיעלו את עצמותיו לקבורה בארץ ישראל.יוסף היה ראש השבט ובנות צלופחד הלכו בעקבותיו באהבתן העזה לארץ הקודש.
ניתן לראות בברור את חוכמתן של בנות צלופחד בבואן להוכיח את זכותן המוצדקת על ירושת נחלה בארץ ישראל, הן מביאות שלוש נקודות חשובות:
א]צלופחד מת במדבר.
ב]הוא לא היה שייך לקרח ועדתו.
ג]צלופחד בחטאו מת ולא בחטא המתלוננים ולא  החטיא אחרים!
ומה היה חטאו? על כך נחלקו רבותינו :ר' עקיבא אומר: מקושש עצים היה, ר' יהודה בן בתירא אומר: בין המעפילים היה- שהעפילו להר לאחר חטא המרגלים למרות שמשה הזהירם  לא  ללכת נגד רצון ה' - כפי שהתורה מציינת:"ויעפילו לעלות אל ראש ההר וארון ברית ה' ומשה לא משו מקרב המחנה וירד העמלקי והכנעני היושב בהר ההוא ויכום ויכתום עד החרמה" [במדבר י"ד מ"ד-מ"ה]
מעניין שמשה  אינו עונה  לבנות  צלופחד, אלא כתוב:"ויקרב משה את משפטן לפני ה'" [במדבר כ"ז, ה]
נשאלת השאלה  מדוע משה בעצמו אינו פוסק מייד את תשובתו?
על כך עונים חז"ל במסכת סנהדרין: משה נענש בעבור דברי הרהב שהיה בפיו כאשר פנה אל עם ישראל באומרו:" הדבר אשר יקשה מכם תקריבו אלי"[דברים א, י"ז] והיה צריך להגיד:"תקריבון לפני השכינה" מסיבה זו נתעלמה ממשה ההלכה בשאלתן של בנות צלופחד והיה חייב להגיש  את משפטן לפני ה'.
בסופו של דבר, תשובתו של הקב"ה היא:""כן בנות צלפחד דוברות נתון תיתן להם אחוזת נחלה בתוך אחי אביהם והעברת את נחלת אביהן להן" [במדבר כ"ז,ז]
מכאן אנו מסיקים :שהייתה להן הצלחה וסייעתא דשמיא הן זכו והתנחלו  בעבר הירדן המערבי עם אחי אביהן.
ויתכן שיש רמז  בשם: צלופחד= צל ופחד והכוונה שבנות צלופחד יצאו מצל הפחד שלהן ותפשו יוזמה וגבורה לבוא לפני משה ,אלעזר ,הנשיאים והעדה - לתבוע נחלה בגבורה ללא פחד!
כן ירבו נשים כדוגמתן בארץ ישראל.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת בלק- מדוע המואבים פנו דווקא אל זקני מדיין?/אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
פרשת בלק- מדוע המואבים פנו דווקא אל זקני  מדיין?
מאת: אהובה קליין.
הפרשה פותחת בראייתו של בלק בן-ציפור-מלך מואב-את הניסים שעשה ה' לעם ישראל:את הניצחון שלהם על עוג מלך הבשן וכל בני ביתו ועמו,את חנייתם של העם בערבות מואב.
מכאן כי פרשה זו היא המשך של קודמתה-פרשת חוקת.
 וכך  התורה מתארת את פני הדברים:
"וירא בלק בן- ציפור את כל אשר עשה ישראל לאמורי ויגר מואב מפני העם כי רב-הוא ויקץ מואב מפני ישראל:ויאמר מואב אל זקני מדיין עתה ילחכו הקהל את כל—סביבתינו  כלחוך השור את ירק השדה ,ובלק בן ציפור מלך למואב בעת ההיא וישלח מלאכים אל- בלעם בן—בעור פתורה אשר על- הנהר ארץ בני עמו לקרוא לו...ועתה לכה- נא ארה- לי את העם הזה כי- עצום הוא ממני אולי אוכל נכה-בו ואגרשנו מן הארץ כי ידעתי את אשר- תברך מבורך ואשר תאור יואר וילכו זקני מואב וזקני מדיין וקסמים בידם ויבואו אל –בלעם וידברו אליו דברי בלק"[במדבר כ"ב,ב-ח]
השאלות הן:
א] מאין שעם ישראל היה מאוחד באותה תקופה כאיש אחד?
ב] מי היה בלעם ומה תפקידו?
ג] מדוע המואבים  בקשו  את עזרת- המדיינים דווקא?
התשובה לשאלה א]
על כך עונים חז"ל: כי במלחמת סיחון המתוארת בסוף פרשת חוקת נאמר:"ויכהו ישראל לפי חרב.." [במדבר כ"א,כ"ד]- בלשון יחיד ולא נאמר:"ויכו אותו" בלשון רבים- מכאן המסקנה שעם ישראל היו מאוחדים כאיש אחד בלב אחד.
ממש כמו בזמן מעמד הר סיני, גם שם הכתוב מדבר על עם ישראל בלשון יחיד:"ויחן שם ישראל נגד ההר"[שמות י"ט,ב]ממצב זה – שעם ישראל היה  מלוכד- חשש מאד מלך מואב ולכן נאמר עליו:"ויגר מואב מפני העם מאד, כי רב הוא"
[במדבר כ"ב,ג]
התשובה  לשאלה ב]
הרמב"ן אומר : כי ייעודו של בלעם היה כייעוד שרו של עשיו בזמן המאבק עם יעקב, הקב"ה  רצה שישראל יתברכו מפיו של נביא גויים,ובלעם שידע זאת הסתיר את הדבר בפני שרי בלק.
בלעם במהותו היה קוסם ונועד להיות נביא רק לשעה לכבודם של ישראל.
אבן עזרא אומר: כי בלעם היה חוזה בכוכבים ויודע את סוד המזלות,כשהיה מבחין במזלו של מישהו כי הרעה קרבה אליו היה מקלל אותו,ואילו הסובבים אותו כשראו כי מייד אחרי כן הורע מצבו  של אותו איש-היו מייחסים זאת לגדולתו של בלעם.,בכך הוא מתגלה כרמאי.
אברבנאל אומר:כי מטרת ה' הייתה -כי נביא גויים יברך את עם ישראל וכך הדבר ירתיע  מאד את האויבים סביב,ומנגד- יתרום לעם ישראל קלות יתר  להביס את אויביו.
התשובה לשאלה ג]
האמת שהדבר היה תמוה מאד שהמואבים פנו דווקא לזקני מדיין, הרי הם היו מרוחקים ממקום יישובם ומן ההיגיון היה שיפנו אל אדום שהיו בקרבתם,על כך עונים  חז"ל :[במדבר רבה כ',ד'] המואבים ידעו כי מנהיג ישראל היה חי שנים במדיין ולכן בעזרת ראשי מדיין רצו לבדוק את כוחותיו ומעלותיו מקרוב.שהרי הרגישו צורך בכך בשל תחושת  האיום של ישראל עליהם.
זקני מדיין גילו כי כוחו של משה  גנוז בפיו, מסיבה זו הם פנו לבלעם הקוסם שהיה ידוע כי כוחו בלשונו.
לפי דברי רבי שמשון רפאל הירש:ישנה עוד סיבה מעניינת לפנייתם של המואבים למדיין  והיא- מיקומה של ארץ זו קרוב למצרים והמדיינים היו  מקיימים קשרי מסחר עם ארץ מצרים,לכן אפשרי לקבל חוות דעת מהם על אופיים של שבטי ישראל ששהו במצרים כעבדים ועתה  חל בהם  מהפך ,הגיעו למדרגה כה גבוהה- מנצחים את עוג מלך הבשן ,סיחון מלך האמורי.
לאור האמור לעיל, ניתן להסיק כי כאשר עם ישראל מלוכד כאיש אחד  בלב אחד-הדבר מרתיע את אויביו סביב  וזאת  במיוחד כאשר הוא דבוק בקב"ה בפיו- בכוח התפילה ובהליכה באורחות התורה,אזי השכינה שורה עליו-
כדברי דויד המלך:"ה' צילך על יד ימינך" [תהלים].
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום ראשון, 8 ביולי 2012

זקני מואב ומדיין/שיר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
זקני מואב ומדיין / שיר מאת: אהובה קליין (c)

זקני מואב ומדיין
שותפים לרעיון ועניין
למוטט זה  הבניין
עדי עד איתן.

בידיהם מקלות קסמים
במוחם מחול  נחשים
החשכה עליהם תאפיל
בלעם יתחנן להמתין.

לא יואילו הלהטוטים
נאצות גידופים ולחשושים
תפילת הבנים אלוקים שומע
אוחז ידיהם אויביהם מכניע.

הערה: השיר בהשראת פרשת בלק,[ חומש במדבר]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

ציורי תנ"ך/ זקני מדיין ומואב לפני בלעם/ציירה: אהובה קליין(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
"וילכו זקני מואב וזקני מדיין,וקסמים בידם ויבואו אל- בלעם וידברו אליו דברי בלק:" [במדבר  כ"ב,ז]
הטכניקה: שמן על בד.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום שישי, 6 ביולי 2012

פרשת בלק-השגחה פרטית בפרשה-כיצד?/מאמר מאת:אהובה קליין

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
פרשת בלק.השגחה פרטית בפרשה- כיצד?
מאמר: מאת: אהובה קליין.

בפרשה זו ניתן לראות בברור איך מלך - כדוגמת בלק  משתוקק להרע לעם ישראל,אך שאיפתו נכשלה.
כמו שנאמר: "רבות מחשבות בלב איש ועצת ה' היא  תקום" [משלי י"ט]
והכול החל כאשר בלק בן ציפור –מלך מואב, ראה כי עם ישראל ניצח  בחסדי ה' -את האמורי .
מלחמה זו נערכה סמוך לארץ מואב,כאשר ראו זאת המואבים החל  לקנן פחד בנפשם ,שמא עם ישראל מעוניין להילחם בהם ולכבוש את ארצם, לכן
בלק בן ציפור נתקף בפחדים,כפי שהכתוב מתאר:
"וירא  בלק בן ציפור את כל-אשר עשה ישראל לאמורי:ויגר מואב מפני העם מאד כי רב-הוא,ויקץ מואב מפני בני ישראל: ויאמר מואב אל-זקני מדיין: עתה ילחכו הקהל את כל-סביבותינו כלחוך השור את ירק השדה.ובלק בן ציפור מלך
למואב בעת ההיא:"[במדבר כ"ב,ב-ה]
ובהמשך הכתוב מתאר את תוכניותיו:
"וישלח  מלאכים אל- בלעם בן בעור פתורה אשר על-הנהר ארץ בני עמו לקרוא לו לאמור: הנה עם יצא ממצרים,הנה כיסה את עין הארץ והוא יושב מולי ועתה לכה ארה-לי את העם הזה,כי עצום הוא ממני,אולי אוכל בו ואגרשנו מן- הארץ,כי ידעתי את אשר- תברך מבורך ואשר תאור יואר: וילכו זקני מואב וזקני מדיין,וקסמים בידם,ויבואו אל בלעם וידברו אליו דברי בלק.."
[במדבר  כ"ב,ה-ח]
בלעם מבקש מהם להמתין לילה שלם,אך ה' מודיע לו כי לא ייתן לו לקלל את עם ישראל- בעודו עם מבורך.
כאשר בלעם עונה להם:כי אין הוא יכול למלא את בקשתם היות והדבר בניגוד לרצון ה', בלק אינו נכנע ושולח שוב מלאכים אליו, ובפעם הזאת הם ממתינים  שוב לילה שלם.
בלעם חולם כי ה' מדבר אליו ואומר לו :"..אם לקרוא לך באו האנשים קום לך איתם,ואך את הדבר אשר-אדבר אליך אותו תעשה"[שם, כ"ב,כ]
בלעם מקבל מסר ברור מאת הבורא -כי אין הוא יכול לעשות כל העולה  על רוחו -דהיינו לקלל את עם ישראל כרצון בלק בן ציפור.
 כאשר בלעם הולך בבוקר עם אתונו ושרי מואב   ונעריו מתלווים אליו, לפתע קורה משהו מוזר  מאד.האתון  סוטה מהשביל אל עבר השדה שבצידי הדרך,בלעם מנסה להטות אותה  חזרה ומכה אותה,האתון שהיא סמל החומריות, בניגוד לאדם שיש  לו גוף ונשמה-רואה דברים שבלעם אינו רואה,היא מביטה במלאך העומד בצד ובידו חרב שלופה.
ומיד פותחת את פיה ואומרת לבלעם:"מה עשיתי לך כי הכיתני זה שלוש רגלים?"
בסופו של דבר במקום לקלל את עם ישראל,בלעם מברך,ואחת הברכות היא:
"מה טובו אוהליך יעקב משכנותך ישראל"
השאלות הן:
א] כיצד יתכן שאלוקים בפעם ראשונה אמר לבלעם:"לא תלך עימהם:לא תאור את העם כי ברוך הוא" ואילו בפעם שנייה,אלוקים מאשר לו ללכת,בתנאי שיבצע את הוראות ה'?
ב] מה מטרת הנס של דיבור פי האתון?
ג] מה ניתן ללמוד מהתנהלות כל המאורע אשר בסופו של דבר עם ישראל התברך בברכות  בניגוד לרצון מלך מואב?
ד] היכן מוצאים דוגמאות  בתנ"ך על התנהלות  דומה-המתבצעת כנגד רצונו של אדם?
התשובה לשאלה א]
כמה קדמונים  מפרשים וביניהם גם אבן עזרא:כי בפעם הראשונה ה' אסר על בלעם ללכת ולקלל את עם ישראל -היות ולא היה מעוניין שילך עם השרים שהיו  פחותי ערך ואילו בפעם שנייה כאשר בלק שלח "שרים רבים ונכבדים מאלה" בלעם  גמר בליבו- להצטרף אליהם.
לפי  פירושו של ריב"ש: ה' רמז לבלעם,אומנם הוא עתיד ללכת עם  אחרים , אבל לא  יוכל לקלל את עם ישראל כי הוא מבורך.
אורח חיים אומר: כי היות ובלעם כיבד את ה' וסמך עליו לעשות כל דבר ואמר לשליחים:"והשיבותי אתכם דבר,כאשר ידבר ה'"-לכן ה' גם התייחס אליו בכבוד ואומנם אסר עליו להצטרף לשליחים הראשונים, אבל אישר לו ללכת עם השליחים המכובדים יותר.
בנושא הקללות,ה' אסר מהתחלה ולא שינה זאת בהמשך,אם כי יתכן שבלעם שיער בנפשו -כי גם כאן יש סיכוי שה' ישנה את החלטתו.
התשובה לשאלה ב]
במסכת אבות [ה,ו]מסופר כי:"פי האתון" נברא בערב שבת בין השמשות[בסוף ששת ימי הבריאה ובסמוך ל:"שבת בראשית"]
הכוונה שהאתון תפתח את פיה בניגוד לדרך הטבע.
ועל כך אומר הרמב"ן כי:יש כאן רצון להזהיר את בלעם שלא ילך בדרך של קסמים וניחושים ולא יקלל את עם ישראל-היות וכשם שה' מסוגל לפתוח פיות שאין להם כוח הדיבור[דוגמת האתון] באותה מידה ה' יכול להשתיק פיות שמדברים לא לרוחו,או לשים בפיהם מילים בהתאם לרצונו.
ספורנו אומר:"כל זה היה כדי שיתעורר בלעם לשוב בתשובה, בזכרו כי מה' מענה-לשון[דיבור שוטף] גם לבלתי מוכן[למי שאינו יכול לדבר בדרך הטבע] כל-שכן שיוכל להסירו מן המוכן[מן האדם שנברא עם כושר דיבור]כרצונו"
לפי  פירושו של :"הכלי יקר" עצם עניין הדיבור על ידי האתון - מוכיח לבלעם שאין לו להתגאות  בכוח הנבואה , כשראה לתדהמתו שגם האתון מדברת ומסוגלת לראות דברים הנעלמים מעיניו, וכל זה ניתן לה כי הדבר היה לטובת עם ישראל.
התשובה לשאלה ג]
מתוך כל מה שהכתוב מתאר: החל מרצונו של בלק לקלל את ישראל  ושליחת השליחים פעמיים אל בלעם ונס כושר הדיבור של האתון- ניתן ללמוד: כי ישנה השגחה פרטית על כל בריה בעולם ולא תמיד התוכניות של האדם מתממשות,כי יש בורא עולם,אחד ויחיד שהוא מנהיג את היקום.
כמו שנאמר במסכת אבות:"..והסתכל בשלושה דברים ,ואין  אתה בא לידי עברה: דע מה למעלה ממך: עין רואה,ואוזן שומעת,וכל מעשיך בספר נכתבים" [אבות ב,א]
מכאן שישנה השגחה פרטית והקב"ה רואה הכול ושומע ,וכל דבר נכתב בספרו ואינו שוכח ,ומכאן ניתן להסיק כי הקב"ה שולט על כל פרט והוא אשר מנהל את העניינים בעולם, וכאשר הדברים אינם לרוחו,הוא פשוט משנה את הכול ומתכנן לפרטי פרטים את כל המהלכים בעולם לפי רצונו ותוכניותיו.
התשובה לשאלה ד]
בתנ"ך ניתן למצוא הרבה דוגמאות המוכיחות כי בסופו של דבר הכול מתנהל בידי אלוקים ולא תמיד הדבר מתממש לפי  רצון האדם.
דוגמא1]
שנאת בני יעקב כלפי יוסף אחיהם: הם מנסים לקטוע את  תחזית חלומותיו באומרם:"ועתה לכו ונהרגהו ונשליכהו באחד הבורות ואמרנו חיה רעה אכלתהו ונראה מה יהיו חלומותיו" [בראשית ל"ז,כ] לאחר שהורד למצרים,הסוף ידוע כי יוסף עלה לגדולה דאג לספק מזון למשפחתו והיה אחראי על המזון במצרים ופרעה הכיר בחוכמתו.
דוגמא 2]
קורח ואנשיו ניסו לחלוק על שלטונם של אהרון ומשה ובסופו של דבר  נבלעו על ידי  האדמה.
דוגמא 3]
כשבני ישראל יוצאים ממצרים והים נבקע לשניים ,המצרים רודפים אחריהם,אך הם טובעים בים,כי  התוכנית האלוקית הייתה להוציא את ישראל  ביד רמה.
דוגמא 4]
שאול מנסה להרוג את דויד אך לא מצליח,כי הדבר בניגוד לרצון ה'.
"ויבקש שאול להכות בחנית בדויד..ודויד נס וימלט הלילה ההוא.."
[שמואל א,י"ח,י]
דוגמא 5] דויד המלך אומר בתהלים:"גם חושך לא יחשיך ממך ולילה כיום יאיר כחשיכה כאורה:" [תהלים  קל"ט,י"ב]
כלומר- ישנה השגחה פרטית ולא ניתן להימלט מזה גם בחשכה.
לסיכום, עלינו להתחזק באמונה ולדעת כי הקב"ה בכבודו ובעצמו משגיח באופן פרטי על כל פרט בעולם והכול מתבצע בהתאם לרצונו הבלעדי.
ויהי רצון ויתגשמו דברי הנביא:"כל- כלי יוצר עליך לא יצלח וכל לשון תקום איתך למשפט תרשיעי זאת נחלת עבדי ה' וצדקתם מאיתי נאום ה'"
 [ישעיה נ"ד, י"ז]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

הרב אבינר