יום שבת, 23 ביוני 2012

פרשת חוקת-פרה אדומה-הדרך אל האושר-כיצד?/מאמר מאת: אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת  חוקת – פרה אדומה- הדרך אל האושר- כיצד?
מאמר מאת:/ אהובה קליין

הפרשה פותחת בנושא: פרה אדומה וכך נאמר בלשון התורה:
"...זאת חוקת התורה אשר ציווה ה' לאמור: דבר אל- בני ישראל וייקחו אליך פרה אדומה תמימה אשר אין- בה מום אשר לא עלה עליה עול ונתתם אותה אל אלעזר הכהן והוציא אותה אל מחוץ למחנה ושחט אותה לפניו..."
 [במדבר י"ט,ב-ג]
בהמשך התורה מתארת את תהליך  הכנת האפר- המשמש לטיהור הטמאים.
קיימים כמה  סוגי טומאה:
א] טומאה ישירה- הנובעת מנגיעה במת.
ב] טומאת אהל: אדם- או חפץ- ששהה תחת קורת - גג אחת עם המת.
ג] טומאה הנגרמת כתוצאה מקריבות שונות אל המת.
תוך כדי התבוננות בהוראות אשר ניתנות על-ידי ה' למשה ואהרון- מתעוררות כמה שאלות:
א]מה הכוונה למילים:"זאת חוקת.." ?
ב] מדוע הפרה חייבת להיות גם אדומה, תמימה,אשר לא עלה עליה עול?
ג] מדוע אליעזר הכהן שוחט אותה ולא אהרון הכהן?
ד] מה דעתם של חז"ל על טומאת אהל?
התשובה לשאלה א:"זאת חוקת"-  הכוונה זוהי מצווה ללא טעם.
יש להתייחס אליה כחוק ,אין לשאול על כך שאלות.
התשובה לשאלה ב:לפי דעת רש"י: הפרה חייבת להיות דווקא אדומה- כדי שתהא תמימה שלמה באדמימות- שאם יש בה שתי שערות שחורות- היא פסולה.
ר' יצחק הורביץ[" החוזה מלובלין] מוסיף פירוש משלו:
הכוונה לא רק לפרה,
אלא לאדם המדמה בנפשו כי הוא מושלם ואין בו  מום ,אדם שחושב בכוון זה- ההוכחה היא:  כי לא עלה עליו די עול תורה- מסיבה זו - לא הגיע למידת הצניעות והענווה הראויה- חז"ל אומרים כי מידת הענווה עולה על כל המידות הטובות. [עבודה זרה כ' ע"ב]
ולעניות דעתי, כי בכך שהפרה  צריכה להיות  תמימה- יש כאן רמז ליהודי
להיות  תמים עם אלוקים ,לבטוח רק בו- כדברי דוד המלך :"השלך על ה' יהבך והוא יכלכלך לא ייתן מוט לצדיק"[ תהילים נ"ה כ"ג]
התשובה  לשאלה ג: מדוע אהרון אינו שוחט את הפרה?
על כך אומר רש"י:היות ואהרון השתתף בחטא העגל ,לא היה מן הראוי שהוא
יעסוק בשחיטת הפרה מהסיבה שאין קטגור נעשה  סנגור.
והרמב"ן אומר: כי לאהרון הכהן היה תפקיד בתחום המשכן:"כי הוא קדוש ה' וחסידו המכפר במקדשו ולא רצה ליתן לו  עבודת חוץ"-[הכוונה עבודת קודש" מחוץ למחנה"]
ומוסיף עוד  סיבה: לפי שהיה צורך לחנך את אלעזר עוד  בחיי אביו באחת ממצוות הכהונה גדולה.
התשובה לשאלה ד:חז"ל לומדים מהפסוק:"זאת התורה אדם כי ימות באהל..." [במדבר י"ט,י"ד]
כי אין התורה מתקיימת, אלא אצל מי שממית עצמו באוהלה של תורה,
ובמסכת  ברכות[ס"ג,ע"ב] נאמר:"אין דברי תורה מתקיימין,אלא במי שממית עצמו עליה"
קיימים שני מצבים לכך:
א] בתקופות קשות לעם ישראל- פוגרומים, שואה- היהודים היו מוכנים למסור נפשם למען קיום מצוות התורה.
ב] בחיי היום, יום  הרגילים- אדם חייב לצמצם את ההנאות הגשמיות של העולם הזה ולפנות מקום ללמוד התורה,זו הכוונה שהוא ממית עצמו על התורה,
הוא משתדל לפנות מקום רחב עד כמה שיכול לרוחניות-
 עליו להסתפק במועט כמו שכתוב :"כך היא דרכה של תורה, פת במלח תאכל ומים במשורה תשתה ... ואם אתה עושה כן, אשריך וטוב לך" [מסכת אבות, ו,ד]
ואומר דוד המלך:"..אשרי כל ירא ה' ההולך בדרכיו יגיע כפיך כי תאכל, אשריך וטוב לך.."[ תהילים קכ"ח]
אך, יש להדגיש כי עלינו אומנם להסתפק במועט בעולם הגשמי, אבל מצד שני עלינו לשמור על בריאות הגוף כדברי  הרמב"ם:"אי אפשר שיבין או ידע דבר מידיעת הבורא, והוא חולה, לפיכך צריך להרחיק עצמו מדברים המאבדים את הגוף" [הלכ' דעות ד,א]
ובתורה נאמר:"ונשמרתם מאד לנפשותיכם" [דברים ד,ט"ו]
לסיכום: התורה מלמדת אותנו: עלינו להמית עצמנו באוהלה של תורה-
לצמצם את ההנאות הגשמיות מצד אחד כדי לפנות מקום לרוחניות, אך מצד שני ,עלינו לשמור על בריאות מאוזנת למען יהיה לנו הכוח  ללימוד התורה.
התורה מבטיחה לנו שזוהי הדרך לאושר האמיתי  בחיי האדם.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת חוקת-נבואת יצחק מתקיימת בפרשה-כיצד?/מאמר מאת:אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
פרשת חוקת- נבואת יצחק מתקיימת בפרשה - כיצד?
מאמר מאת: אהובה קליין.
פרשת חוקת עשירה בנושאים שונים, אחד הנושאים המעניינים בפרשה:
 בקשת עם ישראל לעבור דרך ארץ  אדום.
וכך מתארת התורה את בקשת עם ישראל ממלך אדום: "וישלח משה  מלאכים מקדש אל מלך אדום כה אמר אחיך ישראל אתה ידעת את כל התלאה אשר מצאתנו וירדו אבותינו מצרימה... ונצעק אל ה' וישמע קולנו וישלח מלאך ויוציאנו ממצרים והנה אנחנו בקדש עיר קצה גבולך, נעברה—נא בארצך לא נעבור בשדה ובכרם ולא נשתה מי באר דרך המלך נלך לא נטה ימין ושמאל עד אשר נעבור גבולך"[במדבר  כ,י"ד-י"ח]
תשובתו של אדום היא:"ויאמר אליו  אדום לא תעבור בי פן- בחרב אצא לקראתך"
בני ישראל מתעקשים לשכנעו בכל זאת - באמרם:
 "במסילה נעלה ואם מימך נשתה אני ומקניי ונתתי מכרם רק אין דבר ברגליי אעברה" [במדבר כ, י"ט] הכוונה שבמקום לעבור בדרך מרכזית עם ישראל מוכן לוותר ולעבור בדרך  צדדית בהרים לא מיושבים, גם לא יגרמו לנזק במשק המים, ההפך הוא הנכון, הם מוכנים  לשלם את  המחיר - במידה ויזדקקו בכל זאת  למעט מים.
בתגובה על כך, אדום משיב באופן נחרץ וקצר:"לא תעבור. ויצא אדום לקראתו בעם כבד וביד חזקה"
אדום משתמש בברכת הסבא: יצחק אבינו: "הידיים ידי עשו"
 רש"י מביא על כך מדרש: אדום   אומר : אתם מתגאים ב"קול" שלכם שהוריש לכם אביכם  אני אצא גם במה שהוריש לי אבי:"על חרבך תחיה"  הרי זוהי ברכה  מאבי ואני אממש אותה !
 כתוצאה מתשובתו של עשו ומפעולתו – שהרי כתוב שאדום יוצא לקראתו  ביד חזקה-
ישראל יוצא לדרך,  אך בדרך עקיפה:"ויט ישראל מעליו וייסעו מקדש ויבואו בני  ישראל כל העדה..."
ראינו שמשה פנה באופן יפה ומסודר אל אדום- שהוא עשו- נכד אברהם ושותף גם ל-"כי גר  יהיה זרעך"- שנגזרה על אברהם, משה מדגיש שרק   אנחנו  סבלנו במצרים ופרענו את  שטר החוב גם עבור  אדום ונגאלנו על ידי שצעקנו אל ה' כפי שכתוב:"ונצעק אל ה' וישמע קולנו וישלח מלאך ויוציאנו ממצרים"
רש"י מסביר : עם ישראל השתמש בברכתו של יצחק:"הקול קול יעקב "- כשיעקב מתפלל- צועק אל ה' ,ה' מקבל  את  תפילתו,
 ישראל משתמש גם בקולו לצורך לימוד התורה, מנגד אדום מסרב לחיות בשלום עם ישראל-  הוא  מקיים את ברכת יצחק:"על חרבך תחיה" והתוצאה:"ויצא אדום... ביד חזקה " [במדבר כ]
לאורך כל הדורות מתקיים  מאבק שבסיסו  רוחני, כל צד  מקיים את ברכת  יצחק: יעקב משתמש ב:"הקול קול יעקב" ומנגד - עשו משתמש:" הידיים ידי עשו" וגם  על :"חרבך תחיה".
מכאן עלינו להסיק : יש לנו להשתמש בברכת יצחק אבינו- "הקול  קול יעקב"- על ידי ריבוי תפילות בכוונה לקב"ה- כדי שיגאל אותנו  ויוציאנו מאפלה לאורה במהרה , עלינו להתמיד גם בקול התורה.
ככל שנרבה בתפילה ולימוד תורה, ידי עשו יחלשו ולא תהיה באפשרותו להתגבר על עם ישראל.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

אישה בונה.../שיר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
אישה בונה... / שיר מאת אהובה קליין(c)

ישנה אישה הבונה ביתה
במיטב כישוריה ותבונתה-
כחוטי משי הנטווים לאריג
בידי אומן מיומן ומבריק.

ישנה אישה ההורסת ביתה
במלוא כסילותה-                 
כשיטפון הזורם  בשצף קצף,
סוחף בעוצמה וזורע הרס.

"חכמות נשים בנתה ביתה"
"אשת חיל מי ימצא"
זו אשת און בן פלת-
נעלה דלת בפני המחלוקת.

"איוולת בידה  תהרסנו"-
דברי שלמה מלכנו.
זו אשת קרח
דחפה לויכוח ,
הציתה אש בשדה קוצים
מחלוקת הורסת בתים.

הערה: השיר נכתב בהשראת פרשת: קרח , הפרשה מספרת על קרח ואנשיו : "וייקהלו על- משה  ועל אהרון..."
מעניין שאון בן פלת  בתחילה משתתף איתם, בהמשך נעלם? [עוד לפני  שהאדמה פתחה את פיה]
חז"ל אומרים: שאשתו שכנעה אותו להישאר בבית ולישון ואילו היא הייתה  יושבת בפתח ביתה ומסרקת את שערה כשבאו חבריו לקרוא לו ראו אותה בפתח   מיד שבו לאחוריהם..
כך און בן פלת ניצל מהעונש.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום חמישי, 21 ביוני 2012

פרשת קורח-בזכות חוכמתה של אישה./מאמר מאת: אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת קורח- בזכות חוכמתה של אישה.
/ מאמר מאת :אהובה קליין

הפרשה פותחת במחלוקת קרח ואנשיו נגד משה ואהרון וכך כתוב בלשון התורה:"וייקח  קרח בן יצהר בן קהת בן לוי ודתן ואבירם בני אליאב ואון בן פלת בני ראובן ויקומו לפני משה ואנשים מבני ישראל חמישים ומאתיים  נשיאי עדה קרואי מועד אנשי שם וייקהלו על משה ואהרון..." [במדבר  ט"ז,א- ג]
כבר בפתיחת הפרשה מתעוררות כמה שאלות:
 א]מדוע כתוב: "וייקח קרח" ולא  כתוב:"וייקחו קרח
...דתן ואבירם..ואון בן פלת"?
ב]מדוע קרח מוזכר בפרשה[אחד עשר פעמים] בכתיב חסר-בלי האות וו?
ג]מדוע און בן פלת שמופיע בתחילת המחלוקת בהמשך הוא פשוט נעלם?
ד]מה הייתה עיקר טענתם של קרח ואנשיו –אל משה ואהרון?
ה] מדוע קרח ואנשיו נענשו בעונש כה חמור ונבלעו על ידי פי האדמה?
התשובה לשאלה א ] כתוב:" וייקח קרח"  בלשון יחיד :
על פי הרב צבי הירש קלישר:
הסיבה לכך היא:כדי לרמוז לנו שאנשי קרח לא היו מאוחדים בדעותיהם נגד משה, אלא כל אחד
באופן  פרטי מתוך מניע אנוכי קם נגד משה ואהרון.
רבי יהונתן אייבשיץ אומר: שזו הייתה מחלוקת לא לשם שמים, אלא מתוך עדת קורח
פשטה מחלוקת קשה, כל אחד  דרש לעצמו את הכבוד ואת השררה.
התשובה  לשאלה  ב]- מדוע מופיע  קרח בכתיב חסר? על כך באים חכמים ונותנים תשובה: השם קרח הוא בראשי תיבות- קנאה, רוממות, חמדה= חמד לכבוד שאינו ראוי לו ובמסכת אבות נאמר:"הקנאה
 והתאווה והכבוד מוציאין את האדם מן העולם" [אבות ד, כא]
ועוד מוסיפים חכמים שקרח- הוא מלשון קרחה שנעשה קרחה = חורבן ושממה בישראל [ סנהדרין ק"ט, ע"ב]
כמו כן, אין לו ולאנשיו חלק בעולם הבא ולא הורישו לבניהם נחלה בארץ . לעומתם, יהושע וכלב בן יפונה- כן נחלו  נחלה[בבא בתרא קי"ח ע"ב]
התשובה לשאלה ג]   היכן נעלם און בן פלת שהופיע בתחילת הפרשה?
על כך השיבו חז"ל  כי מכאן לומדים על תבונתה של האישה:"חכמות נשים בנתה ביתה"[משליי י"ד,א,: סנה" קט-קי]
אשתו של פלת הצליחה לשכנעו לבל ילך להמשך המחלוקת כי בלאו הכי לא ירוויח  מזה דבר, היא שלחה אותו לישון וישבה בפתח ביתה גלוית ראש וסרקה את שיערה, וכשבאו אנשי קרח לקרא לבעלה  מייד הסתלקו לפי שלא רצו לתת את עיניהם באשה ללא כיסוי ראש ובזכות  חוכמתה זו-  הוא  ניצל בשעה שחבריו  נענשו קשות ונקברו מתחת לאדמה. מכאן ניתן ללמוד על חוכמתה של האישה.
התשובה לשאלה ד]
לפי רש"י: הטענה הייתה אל משה ואהרון, הרי כולם היו במעמד הר  סיני- כולם קדושים וכולם שמעו את
עשרת הדיברות.
האבן עזרא אומר: די לכם בחלק הגדול של הגדולה.
בעל הכתב סופר אומר: הגעתם לגדולה לא מהסיבה שהייתם  ראויים לכך שהרי כולם קדושים, מכאן שיכול גם משהו אחר מתוך העם לשלוט.
התשובה לשאלה ה]
מדוע נבלעו קרח ואנשיו באדמה- עונש כה אכזרי?
על כך עונה רבי שלום רוקח:   הם נענשו מידה כנגד מידה- לפי שהם פתחו את פיהם בהוצאת לשון  הרע על אהרון ומשה- נענשו על ידי שגם האדמה פתחה את פיה ובלעה אותם: " ותפתח הארץ את פיה ותבלע אותם" [במדבר ט"ז, ל"ב]
לסכום, א] ניתן ללמוד שהמחלוקת של קרח ואנשיו לא הייתה לשם שמים היא נבעה מתוך הגורמים: קנאה , תאווה וכבוד.לכן נענשו קשות.
ב] ניתן  להסיק –עד כמה אישה בעזרת חוכמתה יכולה לבנות את ביתה ולהציל את בעלה ומנגד ניתן לראות מצב הפוך שאישה  הורסת במו ידיה את ביתה בכך שמייעצת לבעלה עצות מרושעות- כדוגמת אשת קרח-
כפי שנאמר:"ואיוולת בידיה תהרסנו" זו אשתו של קרח.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

קורח ותחבולותיו/שיר מאת:אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
קורח ותחבולותיו/ שיר  מאת: אהובה קליין(c)

הוא עמד בראש עדה
בגופו ונפשו אלוקים ידע
רוח רעה שבתה ליבו
שיבשה דעתו הסיטה דרכו.

תאווה כבוד קנאה
מחוללים יחדיו בהנאה
קורח ועדתו נסחפו עימם
כמערבולות גלים בלב ים.

בפני משה ואהרון ניצבים
שאלות קנטרניות מציבים
מאיגרא רמא לבירא עמיקתא
סופם של רשעים ידעת?

הערה: השיר בהשראת פרשת קורח [חומש במדבר]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

קורח ועדתו/שיר מאת: אהובה קליין(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
קרח ועדתו/ שיר מאת: אהובה קליין (c)

קורח זורע פירוד בלבבות
מבעיר בערה בנחלת מרגליות
רוחו נוסקת גבהים
חותר כוחות עליונים.

אל ההנהגה יישא רגליו
שובל עדה שלמה אחריו
מעלה קושיות טיעונים
לשונו דין ודברים.

בעורקיו זורמת גאווה
נפשו דבוקה  תאווה
עיניו בוהקות קנאה
צמא כבוד והנאה.

במו ידיו כורת ענף
כהרף עין עלה נידף
נישא ברוח קדים
מתמוסס נרקב במעמקים.

הערה: השיר  בהשראת פרשת קרח [חומש במדבר]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

מחלוקת/שיר מאת: אהובה קליין(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
מחלוקת/ שיר מאת: אהובה קליין (c)

מחלוקת לשם שמים
זכה טהורה כמים
דוגמת הלל ושמאי
עמידה בכל תנאי.

מחלוקת הזורעת פורענות
מנת חלקה צער ובכות
דוגמת קורח ואנשיו
מערבולת שקר וכזב.

בזכות  קטורת בשמים
העולה ומזעזעת רקיעים
מפזרת מהרה ערפילים
מגלה אמת אלוקים חיים.

הערה: השיר בהשראת פרשת: קרח [ חומש במדבר]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

הרב אבינר