יום ראשון, 27 במאי 2012

נדודי מדבר/שיר מאת: אהובה קליין(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
נדודי מדבר/ שיר מאת: אהובה קליין((c

סבל  רב בל יתואר
שנות נדודי מדבר
ים מדברי  נטול גבולות
אבק דרכים גדוש חולות.

יד אלוקים ניסים גלויים
מים מתוקים לחם אבירים
שמלות ובגדים אינם בלים
ברוח נישאים בשר שלווים.

עם  מתהווה בכור ברזל
זיעה דמעה יחדיו מתחשל
זוכה למנהיג דגול כמשה
מרעיף אהבה צדק עוטה.

הערה: השיר בהשראת פרשת במדבר.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת במדבר-משמעות סדר חניית עם ישראל/ מאמר מאת: אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
פרשת במדבר- משמעות סדר חניית עם ישראל
מאמר מאת:/ אהובה קליין

זוהי הפרשה הראשונה הפותחת את חומש במדבר, גדושה בנושאים ופרטים רבים,אך מעניין במיוחד לשים לב:  לסדר חנייתם של עם ישראל במדבר.
התורה מתארת  את הנושא בפסוקים הבאים: "וחנו בני ישראל איש על מחנהו ואיש על דגלו לצבאותם  והלווים יחנו סביב למשכן העדות ולא יהיה קצף על עדת בני ישראל"
[במדבר א,נ"ב- נ"ג]
ובהמשך כתוב:"איש על דגלו באותות לבית אבותם יחנו בני ישראל מנגד סביב לאוהל מועד יחנו" [ויקרא ב, ב]
בסדר חנייתם- היו מחולקים ישראל לשלושה מחנות:
א] מחנה כהונה הפנימי ביותר- סביב אוהל מועד.
ב] מחנה הלווים היה באמצע.
ג] ישראל היה במחנה הקיצוני ביותר- היינו במעגל השלישי.
סדר החנייה נקבע מראש על-ידי בורא עולם כפי שכתוב: "ככל אשר ציווה ה' את משה כן חנו לדגליהם.
נשאלת השאלה: האם ישנה משמעות לסדר חנייתם של עם ישראל?
התשובה לכך חיובית ויש לכך כמה טעמים:
א] ניתן לראות בפרשה את חשיבות עם ישראל כאשר הוא קרוב למוקד הקדושה- המשכן, עלינו להסיק מתוך כך- לגבי מהלך חיי בני אדם  בכלל וגם בפרט, אדם המחפש מקום מגורים שקט, או אזור יוקרתי, אל יסתפק רק  במטרה הגשמית,אלא גם ובעיקר ידבק במטרה רוחנית, עליו להקפיד להיות  תמיד קרוב לקדושה גם למען חינוך ילדיו.
שהרי האדם מורכב משני יסודות: נשמה וגוף-  כפי שמצוין בחומש בראשית:"וייצר ה' אלוקים את- האדם עפר מן האדמה וייפח באפיו נשמת חיים ויהי האדם לנפש חיה" [בראשית ב,ז] מכאן שעליו לדאוג גם לנשמתו.
ב] חשוב מאד להתרחק משכן רע כפי שכתוב: "ניתאי הארבלי אומר: הרחק משכן רע ואל תתחבר לרשע" [אבות א,ז]
 ונאמר גם [נגע',י"ב,ו] "אוי  לרשע ואוי לשכנו"
למרות  שחנייתם של השבטים נקבעו על פי ציווי ה' וע"פ מהות כל שבט- ניתן לראות
שחייב אדם להיזהר משכן רע,הנה דוגמא לכך:
השכנות של שבט ראובן בסמוך  לקהת מדרום למשכן: ידוע  כי קורח יצא מקהת- מרד בה' ושבט ראובן נגרר אחריו, נשאלת השאלה כיצד קרה הדבר במיוחד  לאחר שכל שבט התיישב במקום קבוע מראש?
על כך עונה: המהר"ל-  ב"גור אריה": קהת התיישבו דרומית למשכן עוד בטרם נצטוו על כך מפי הבורא, אך לאחר שנקבע סדר חנייתם של השבטים-  הם  הורשו להישאר במקומם.
דוגמא נוספת לשכן רע והשפעתו השלילית על צדיק ניתן למצוא בחומש בראשית,
השכנות של אברהם ולוט : אברהם אבינו הצדיק שעמד בעשרה ניסיונות בהצלחה,כל עוד שהיה בחברתו של לוט - שלא נחשב לצדיק הדור - לא שרתה עליו השכינה.
כי לוט אומנם היה מכניס אורחים, אך רועיו היו רועים בשדות הכנעני והפריזי- היינו נהנו  מהגזל וכאשר לוט נפרד מאברהם בחר לגור באזור סדום- מקומם של רשעים, הדבר מוכיח כמה היה אדם שלילי.
רק לאחר שנפרדו  דרכיהם של השניים- שוב השכינה חזרה לשרות  על אברהם ואלוקים דיבר אליו ישירות.
ג] מעצם  תאור סדר החנייה-  ניתן ללמוד עד  כמה ישנה  משמעות חזקה לעניין הסדר- כך אומר הגר"א  קוטלר זצ"ל בספרו "משנת רבי אהרון" [עמוד  קצ"ג]
גם הגמרא אומרת: כי בהעדר  עניין הסדר עלולים ענייני הקדושה הגדולים להשתבש.
הסדר חיוני גם לאדם באופן פרטי וגם לכלל.
ד]האדמור ר' יהודה ליב מגור-  בעל  "שפת אמת" אומר: כי מהמשפט:"באותות לבית אבותם" - ניתן ללמוד כי כל יהודי חייב להשתדל בחיי היום יום שלו להדמות בהתנהגותו לאבות אבותיו כבסיס לקיום האומה.
ה]חז"ל אומרים על המשפט:"כאשר יחנו כן יסעו.." [במדבר ב, י"ז]
פעמים ישנם אנשים שבמקום מושבם קובעים עיתים לתורה, אך כאשר יוצאים למסע -הם משנים מהרגלם ומפנים עורף לאורח החיים הרוחני, לכן התורה מדגישה: "כאשר יחנו כן יסעו"- כלומר על האדם להתנהג בדרכים מחוץ לביתו כפי שרגיל במקום מושבו.
ו] על המשפט:"איש על דגלו"[במדבר ב,ב] אומר "בעל הטורים"- רבנו יעקב בן אשר:
יעקב לפני מותו רמז לבניו מי יהיה ראש הדגל:"ראובן בכורי  אתה"[בראשית מ"ט,ג]
יהודה: "יהודה אתה יודוך אחיך" [שם ח]
יוסף: "מאל אביך ויעזרך" [שם כ"ה]
דן:  לישועתך קיוויתי ה'" [שם י"ח]
המסקנה: עלינו ללמוד מסדר  חניית בני ישראל- כמה חשוב  לו לאדם להקפיד להדבק בקדושה ולנהל את חייו על פי סדר באופן קבוע.
יהי רצון ועם ישראל יממש את רצון ה': "ואתם תהיו לי ממלכת כוהנים וגוי קדוש" ונשמש דוגמא  חיובית לעולם ובכך נזכה לקרב בע"ה את הגאולה  בקרוב.אמן ואמן.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

ציורי תנ"ך/חניית בני ישראל במדבר/ציירה: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
"איש על-דגלו באותות לבית אבותם יחנו בני ישראל..." [במדבר ב,ב]
הטכניקה: שמן על בד.

*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

ציורי תנ"ך/ בני ישראל במדבר/ציירה:אהובה קליין(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
"ויעשו בני ישראל ככל אשר ציוה ה' את-משה כן חנו...וכן נסעו איש למשפחותיו על-בית אבותיו",[במדבר ב,ל"ד]

הטכניקה: שמן  על בדu1hci32g8u8ucf1203mo.jpg
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

הדרכים להצלחה/שיר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
הדרכים להצלחה/ שיר מאת: אהובה קליין ©

יש ואדם תר אחר הצלחות
מנסה מזלו במיני מחוזות
כשה אובד בשדות זרים
נתקל בקוצים אבנים וברקנים.

אזי ישוב לשורשי אבות
יתבונן בדרכיהם הקדושות
יבטל עצמו כמדבר צחיח
לא בחיל ולא בכוח.

ברמ"ח אבריו נלהב כאש
דבוק לעץ החיים  ומתקדש
עולה במעלות הקדושה
נהנה מזיו השכינה.

כנחשון מזנק למים
נושא עיניו לשמים
כהרף עין ישועות
מעמלו קוטף פירות.

הערה: השיר בהשראת פרשת במדבר [חומש במדבר]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום שישי, 25 במאי 2012

פרשת במדבר-מה הן הדרכים להצלחה בחיים?/אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
פרשת במדבר- מה הן הדרכים להצלחה בחיים?
מאמר מאת: אהובה קליין.
פרשת במדבר נקראת  סמוך לחג שבועות- חג מתן תורה,–זוהי הפרשה הראשונה הפותחת את חומש במדבר בפסוק:
"וידבר ה' אל- משה במדבר סיני באוהל מועד באחד לחודש השני בשנה השנית לצאתם מארץ מצרים .."[במדבר א,א]
השאלות הן?
א ] מדוע ה' פונה אל משה  דווקא במדבר ובמיוחד בסיני?
ב] אילו דרכים  עלינו לבחור  כדי  לממש הצלחה בחיים?
ג] היכן מוצאים אנו דוגמאות להזכרת המדבר בתנ"ך?
תשובה לשאלה א]
על כך יש כמה דעות של מפרשים:
לפי דעת החיד"א-רבי  חיים יוסף דויד אזולאי: המילים:"במדבר סיני"
בגימטרייא=בשלום=378
נושא השלום מופיע בהר סיני כאשר כל העם התאחד כאיש אחד בלב אחד-כפי שנאמר:"ויחן שם ישראל"[שמות י"ט,ב]
והיות ופרשה זו נקראת שבוע  לפני חג השבועות, ראוי לעשות שלום בין אדם לחברו  לפני  חג מתן תורה בדומה –למנהג קודם הימים הנוראים.
לפי מדרש רבה:מי שאינו עושה עצמו כהפקר -כמו מדבר ואינו מוכן לוותר על הדברים הגשמיים שלו-למען התורה, אין ביכולתו להשיג את התורה וחוכמתה.
רבי מנחם מנדיל מקוצק אומר:רק מי ששם עצמו כמדבר,היינו שמסתפק במה שנמצא ברשותו ואין הוא דורש טובות מאחרים-יכול ליהנות מאור התורה.
ובדומה להולך במדבריות שאינו מסתמך על חבריו אלא  מתאמץ בכוחותיו,כך ממש רצוי שהלומד בתורה - יעמול בכוחות עצמו  במטרה להגיע לכל הרזים הטמונים בה.
ובנוסף לכך,אדם הלומד תורה יומם וליל ,טוב יעשה אם ידע שעדיין לא נגע בכל התורה כולה.כמו אותו מדבר שהאדם לא עיבד שם את האדמה-
לא חרש,לא זרע ולא קצר.
התשובה לשאלה ב]
במדרש רבה[א,ז] אומרים חז"ל:"בשלושה דברים ניתנה התורה:
באש, מים ובמדבר...מה אלו חינם לכל באי עולם,כך דברי תורה הם חינם".
מכאן מסיקים חז"ל כי על מנת להצליח ולהגיע למעלות התורה והיראה-יש לבחור בשלושה יסודות אלה.
האש מסמלת את ההתלהבות  והשמחה בעבודת ה' בקרב עם ישראל.
המים-זו שפלות הרוח והמחשבה הצלולה.
המדבר-מסמל את ההסתפקות במועט,כפי שנאמר:"כך היא דרכה של תורה:פת במלח תאכל,ומים במשורה[בכמות מועטת]תשתה,ועל הארץ תישן..ואם אתה עושה כן...אשריך וטוב לך"[מסכת אבות ו,ד]
על דברים אלו מוסיף רבי מאיר שפירא מלובלין: התורה ניתנה על ידי ה' לעם ישראל במטרה שיקיימו את הנאמר שם בכל מצב,או תנאי.
שיהיו מוכנים למסור את נפשם בעד אמונתם בבורא עולם-לאורך כל ימי חייהם,גם כאשר נתקלים בקשיים..
האש מזכירה לנו את אברהם אבינו-שקפץ לתוך כבשן האש למען אמונתו בה'.
הוא היה מוכן לסכן את חייו.
המים- מרמזים על נחשון בן עמינדב כי בראש  הרבים קפץ ראשון לתוך ים סוף-זו הייתה מסירות נפש של כל העם.
המדבר- מרמז  את עם ישראל כולו- שהלך במדבר במשך ארבעים שנה וכל זאת מתוך מסירות נפש גדולה שהייתה לו.
ולדעתי,שלושת יסודות אלה: אש מים ומדבר-הם הדרכים בשטח הרוחני להגיע להצלחה במעלות התורה-אך בד בבד הם תורמים גם להצלחה אליו שואף האדם להגיע בחיי היום,יום.כמו שנאמר בתהלים:
" הנה לא ינום ולא יישן  שומר ישראל: ה' שומרך ה' צילך על-יד ימינך: יומם השמש לא יככה וירח בלילה: ה' ישמרך מכל רע ישמור את נפשך: ה' ישמור צאתך ובואך מעתה ועד-עולם".[תהלים קכ"א,ד-ה]
כגודל ההשתדלות של האדם בחייו הרוחניים-כן גודל השכר בחייו הגשמים-כי ה' הולך לימינו ממש כמו צל-וזוהי השכינה המלווה את האדם בכל צעדיו ופעלו מתוך שאיפה של התעלות בסולם התורה הקדושה.
באופן זה יוכל להגשים גם את שאיפותיו בחיים בכלל-בסייעתא דשמיא.
התשובה לשאלה ג]
הנה כמה דוגמאות:
א]"מי יתנני במדבר מלון אורחים ואעזבה את- עמי ואלכה מאיתם ..."
[ירמיהו ט,א]
הנביא ירמיהו רואה את המדבר כמקום שלשם אפשר לבוא כדי להירגע ולהתרחק מחטאי העם.
ב]"אשים מדבר לאגם מים וארץ צייה למוצאי מים"[ישעיהו מ"א,י"ח]
הנביא מתאר  את ייחודו וגדולתו של הקב"ה- בכך שיש בכוחו להביא לשינוים בטבע,את המדבר יכול להפוך,כהרף עין-למקורות מים ומקום פורה.
המים מסמלים כאן את התורה.
ג] "מי זאת עולה מן המדבר"[שיר השירים ג,ו] כאן המדבר מסמל את הנעלם את הדברים שנעלמים מעיננו,אבל סופם להתגלות.
ד[ "קול קורא במדבר פנו דרך ישרו בערבה מסילה לאלוהינו"[ישעיהו מ,ג]
ה] קול ה' יחיל מדבר יחיל ה' מדבר קדש" [תהלים כ"ט,ח]
ו] ישושום מדבר וציה ותגל ערבה ותפרח כחבצלת".[ישעיהו ל"ה,א]
ז]"..כה אמר ה' זכרתי לך חסד נעורייך אהבת כלולותייך לכתך אחרי  במדבר בארץ לא זרועה:"[ירמיהו ב,ב]
לסכום,לאור האמור לעיל: ניתן להסיק כי על מנת להגשים  מטרות בחיים, יש לאמץ את שלושת היסודות: אש, מים, מדבר.
בעזרת מקורות אלה ניתן להגיע להישגים גבוהים במעלות התורה  בצמוד להצלחה הגשמית של האדם- כי לצידו תמיד  מתלווה אלוקים ממש כמו צל..
יהי רצון ונשכיל לקיים דרכים אלה ובע"ה נזכה בכלל  ובפרט לישועות ה'.
אמן ואמן.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

חג מתן תורה/ שיר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
חג  מתן תורה/ שיר מאת: אהובה קליין (c)

בתום שבע שבתות תמימות
מתאחדים כל ישראל בלבבות
לבית התפילה כאיילים נחפזים
לקבל החג להודות לאלוקים.

על כלי חמדה סם חיים
מחיה נפשות לאורך ימים
כצפיחית בדבש נופת צופים
מתוק לחיך כפרי מגדים.

מול ארון הקודש ניצבים
לפתע שערי שמים נפתחים
פניהם זורחות כשלהבת מאירה
נכונים מחדש לקבל התורה.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

הרב אבינר