יום ראשון, 11 במרץ 2012

עגל הזהב/ שיר מאת: אהובה קליין.(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
עגל הזהב
מאת: אהובה קליין (c)

משה בושש
העם חושש
שמא נסתלק מעולמם
חסרי אב הותירם.

טובעים במי מצולות
תרים אחר פתרונות
בזיכרונם מעשה מרכבה
פני שור  מתן תורה.

כשה תועה בשדה
התר אחר רועה
יתורו אחר שכינה
באמצעות  עגל מסכה.

"ויפן משה מן ההר"
באוזניו צליל מוזר
"וירא את העגל ומחולות"
"וישלך מידו הלוחות"

השמים דומעים זועקים
על טעויות משלמים
משה שופך תחנונים
אלוקים מביע  ניחומים.

הערה: השיר בהשראת סיפור מעשה העגל- פרשת: כי תשא [חומש שמות] וכן בהשראת דברי יחזקאל    [יחזקאל א,ד-כ"ח]: "ואראה  והנה רוח סערה מן הצפון ענן גדול ואש מתלקחת ונוגה לו סביב ומתוכה כעין חשמל מתוך האש ומתוכה דמות ארבע חיות...ודמות פניהם פני אדם ופני אריה.... ופני שור מהשמאל לארבעתן ופני נשר לארבעתן...."
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

ציורי תנ"ך/ עגל הזהב/ ציירה: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
"ויהי כאשר קרב אל-- המחנה וירא את- העגל ומחולות.." [שמות ל"ב,י"ט]
הטכניקה: שמן על בד.fuf1owhz3y759bkb1ie6.jpg
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום שישי, 9 במרץ 2012

פרשת כי תישא-מהות חטא העגל והמסקנה/מאמר-מאת: אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
פרשת: כי תישא- מהות חטא העגל והמסקנה.
מאמר מאת: אהובה קליין.
פרשת כי תשא ארוכה במיוחד היא כוללת: 139 פסוקים- מכילה נושאים רבים, אך הנושא המרכזי הוא : חטא העגל המתרחש ביום הארבעים למתן תורה.
כבר שאלו חז"ל כיצד יתכן, עם שלם שחזה במו עיניו במעמד הר סיני וקיבל את התורה, הגיע לחטא כה חמור הנחשב לעבודה זרה?
והשאלה מתחדדת  עוד יותר, תוך כדי התבוננות בכתובים המתארים את המאורע: "וירא העם כי בושש משה לרדת מן ההר ויקהל העם על אהרון ויאמרו אליו קום עשה לנו אלוהים אשר ילכו לפנינו כי זה משה האיש אשר העלנו מארץ מצרים לא ידענו מה היה לו..." [שמות ל"ב, א] ובהמשך נאמר:"..ויעשהו עגל מסכה ויאמרו: אלה אלוהיך ישראל אשר העלוך מארץ מצרים" [שמות ל"ב, ד]
מתעוררות כאן כמה  שאלות: כיצד יתכן לאחר כל הניסים שהקב"ה עשה לעם ישראל, עשרת המכות למצרים, קריעת ים סוף, ירידת המן במדבר...הם ירדו לדרגה כה שפלה- להאמין בדומם- עגל מסכה?
אולי  נחשבו הם לשוטים הפטורים מכל התורה כולה ובשל כך יתכן שאינם ראויים לעונש כלל?
על כך ישנם כמה תשובות:
לפי דעתו של ה"כוזרי" [מאמר א, צ"ז]היות ומשה לא היה בסביבתם ובידוע כי השכינה שרתה עליו והוא אשר הנהיג אותם, הם היו זקוקים לתחליף שתשרה עליו השכינה - על מנת להמשיך להיות בקשר עם אלוקים ומעניין שבפרשת תרומה מסופר על הכרובים שנעשו בציווי ה' שבאמצעותם השכינה שרתה עליהם, לכן הטעות שלהם נבעה מכך שיצרו דבר ללא ציווי עליון- אלא על דעת עצמם, לכן לא הייתה כאן בעיה של אמונה בעגל, אלא הדבר  שימש להם כאמצעי המקשר ביניהם לבורא עולם.
הרמב"ן אומר:[שמות ל"ב,א]כאשר עם ישראל חזו במעמד הר סיני וראו מרכבה עליונה ובה פני שור- כפי שמתואר ביחזקאל[א,י] "...ופני שור מהשמאל לארבעתן..." הם היו בטוחים שהסמל של -ההנהגה האלוקית הוא פני שור לפיכך שאפו שהשכינה  תשרה עליהם באמצעות העגל, אך לא טרחו לבדוק אם הדבר הוא  נכון ומותר.
שאלה נוספת המתעוררת במעשה העגל: האם החטא נעשה במזיד, או נעשה בלית ברירה מתוך אילוצים ? הרי העם ידע  שכל עוד שמשה היה בקרבתם, לא חסר להם דבר, הבאר הייתה מצויה, המן ירד מהשמים, ענני הכבוד היו מצילים עליהם מפני החמה, יוצא שמה שעשו נעשה מתוך שחסו על משפחותיהם- נשיהם וילדיהם הרכים.
אך, אם נתבונן בעונש הכבד שנענשו- עונש מיתה – הוא עונש שמוטל על אנשים שחטאו במזיד!  אם כן, מדוע הקב"ה לא ריחם עליהם והתחשב במצבם הקשה, אלא שופט אותם כחוטאים במזיד?
על כך עונים חז"ל: בתוך החטא היה גם מעשה זדון, הם הרגו את חור שהתנגד למעשה העגל ואחר כך ציוו על אהרון שיצור להם את עגל המסכה,אך אהרון וחור שימשו ממלאי מקום של משה כפי שהתורה מציינת זאת בברור! "והנה אהרון וחור עימכם מי בעל דברים יגש אליהם "[שמות כ"ד,י"ד] אהרון שראה את המעשה הנורא- הריגת חור חש שקשה לו לעמוד מול האספסוף הזה ולכן נכנע לבקשתם.[שמות ל"ב,ה:שמות רבה מ"א,ז]
כדי לכפר על מעשה העגל נצטוו עם ישראל במצוות פרה אדומה שאין לה טעם, כפי שכתוב :"תבוא פרה ותכפר"[במד"ר י"ט,ח] פרשת פרה אדומה מתוארת [חומש במדבר י"ט,ב] זוהי מצווה שנחשבת לחוקה.
המסקנה מתוך מעשה העגל היא: תמיד יהודי חייב להיות תמים עם האלוקים כפי שכתוב:" על פי התורה אשר יורך ועל-המשפט אשר יאמרו לך תעשה לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך ימין ושמאל"
[דברים י"ז, י"א]
יהי רצון ועם ישראל ילך בדרך התורה יקיים את המצוות בן אדם למקום ומצוות בן אדם לחברו ,יקפיד  על שמירת שבת שהיא  ניתנה לנו כמתנה- ממש יהלום ומעניין כי הדבר רמוז בשם הפרשה:"תשא =
ראשי תיבות "את שבתותי תשמרו"
ובע"ה בקרוב נזכה לגאולה שלמה!
אמן ואמן.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום חמישי, 8 במרץ 2012

ציורי תנ"ך/מרדכי היהודי רכוב על הסוס בחוצות שושן/ציירה: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
"ויקח המן את הלבוש ואת הסוס וילבש את מרדכי וירכיבהו ברחוב העיר ויקרא לפניו:
ככה יעשה לאיש אשר המלך חפץ ביקרו"
[מגילת אסתר ו,י"א]

הטכניקה: שמן על בד.3bnrgslulbeshenxzaae.jpg
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

המן ותבוסתו/ שיר מאת: אהובה קליין.(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
המן ותבוסתו
מאת: אהובה קליין.
כטוב ליבו ביין
עליז המן עדיין
בדמיון פרוע ונסער
מעוטר בגדי הדר
על סוס אבירים
לעיני תשואות המונים.

אוי לעמלקי רשע
נמחה בים בושה
חלומו  משנה כיוונים
מתנפץ לרסיסי רסיסים
מאיגרא רמא לבירא עמיקתא
מובס המן בן המדתא.

הגזרה מתפוגגת כאבק פורח
ליהודים אור שכינה זורח
זעקה מבקיעה שערים
מוחצת מהמורות ומכשולים
כי אלוקים עמו מושיע
מאויב אכזר מזוויע.

הערה: השיר בהשראת מגילת אסתר
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

מי הייתה אסתר המלכה?[מאמר]/ מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
מי הייתה אסתר המלכה ובמה הייתה גבורתה?
מאת: אהובה קליין

מתוך עיון מעמיק במגילת אסתר  מקבלים אנו תמונה  על אסתר המלכה.
על מוצאה ועל משפחתה ,על תושייתה ופעלה למען היהודים בימי המן מזרע עמלק.
וכך המגילה מתארת את מוצאה של אסתר:"איש יהודי היה בשושן ושמו ומרדכי בן יאיר בן שמעי בן קיש איש ימיני הגלה מירושלים עם הגולה...אשר הגלה נבוכדנצאר  מלך בבל ויהי אומן את הדסה- היא אסתר בת דודו כי אין לה אב ואם והנערה יפת מראה וטובת מראה ובמות אביה ואימה- לקחה מרדכי לו לבת.."


ציורי תנ"ך/ אסתר המלכה מצביעה אל עבר המן/ציירה: אהובה קליין (c)

[שמן על בד]

מתוך האמור לעיל ,ניתן להבין כי אסתר הייתה בת יתומה, לא היה לה אב ולא אם, ומי שאימץ אותה- היה מרדכי היהודי משבט בנימין אשר הוגלה מירושלים על ידי נבוכדנצאר מלך בבל.
שואלים חז"ל: מדוע  נבחרה, דווקא אסתר- לגאול את עם ישראל, הרי מעולם  לא לקחה חלק במצוות  כיבוד הורים?
על כך מוצאים אנו תשובה בגמרא:[קידושין ל"א,א]-
אומר ר' יוחנן: הרי אדם שמכבד את הוריו, לא תמיד יכול לכבדם בשלמות ולכן ישנו חשש שייענש על כך,אך מצד שני היתום שאין לו כלל הורים- יש לו שכר כאילו קיים את מצוות הכיבוד- לפי שכל ימיו מצטער על כך שאין ביכולתו לקיים את המצווה- לכן יש לו שכר כאילו קיים את המצווה בשלמות.
ישנו מדרש המתאר את עשו כאיש שמצטיין במצוות כיבוד הורים,
ולכן כדי שעם ישראל ינצח את המן שהוא- מזרע עשיו- היה צורך להעמיד אישיות שקיימה את מצוות כיבוד  הורים במלואה ואכן זאת הייתה אסתר היתומה- לפי  שהצטערה כל ימי חייה  שלא עלה בידה לכבד  את הוריה . - לפיכך נחשב הדבר כאילו קיימה את המצווה בשלמות.
והיה ביכולתה לנצח את המן שהיה נצר לעשיו.[על פי רבנו יהונתן]
אסתר לא גילתה  את מקורה היהודי וזאת- מפני שמרדכי אסר עליה לנהוג כך- לפי שציפה כי כאשר יגזרו גזירה על היהודים לא יסתירו זאת ממנה והיא תתאמץ לבטל זאת.
ניתן לראות שאסתר תופשת יוזמה  ומנהיגות, לאחר שהיא מבינה שהגזרה יצאה לדרך, היא החליטה לפעול  בשני מישורים:
 א] המישור הרוחני: היא נותנת הוראה למרדכי:"לך כנוס את כל היהודים הנמצאים בשושן וצומו עלי ואל תאכלו ואל תשתו שלושת ימים, לילה ויום גם אני ונערותי אצום.."[מגילת אסתר ד,ט"ז]
מעניין , כי אסתר אמרה:"אני ונערותי אצום" הרי הייתה לצריכה להגיד:"אני וחברותי נצום" אלא מכאן רואים כמה הייתה אסתר זהירה בלשונה, היות ולא היה באפשרותה  לדעת בביטחון שגם חברותיה  תיקחנה חלק בתענית[לפי רבי אביגדור כהן צדק]
ב] המישור הגשמי: אסתר יוזמת משתה:"ותאמר אסתר אם על המלך טוב יבוא המלך והמן היום  אל המשתה אשר עשיתי לו"
[שם ה,ד]
על יוזמה זו דעות שונות:רש"י  מביא את דברי רבותינו הטוענים: כי אסתר רצתה להביא את המלך לקנאה בהמן שיחשוב כי הוא חושק בה וכתגובה לכך יהרגהו.
לפי הגמרא במסכת מגילה[ט"ו,ב]ישנם כמה טעמים נוספים להזמנת המן  למשתה הנה כמה מהדעות:
ר' אליעזר סובר: כי אסתר טמנה להמן פחים על ידי הזמנה זו והוא מסתמך על הפסוק:"יהי שולחנם לפניהם לפח"[תהילים ס"ט,כ"ג]
ניתן להסיק מכאן כי אכילה ושתייה עשויה לגרום לפח ומוקש.
רבי יהושע אומר: כי אסתר למדה רעיון זה מבית אביה כי שם שמעה מפי תינוקות של בית רבן על לימוד הפסוק:"אם רעב שונאך האכילהו לחם ואם צמא השקהו מים"[משלי כ"ה,כ"א]
 על ידי שמשקים ומאכילים את האויב ניתן להתגבר עליו.
אסתר הייתה נבונה וקראה היטב את המפה, היא הבינה מדוע העם היהודי נמצא בגלות ומצבו כה קשה, הרי נאמר:"והתמכרתם שם לאויבך לעבדים -   ולשפחות ואין קונה"[דברים כ"ח,ס"ח] ועונש זה  בא מפני שהיהודים העמידו עליהם מלך בניגוד לרצון ה'.
מכאן ידעה שהעונש הוא עבדות, אך לא הריגה.
משום כך אמרה למלך אחשוורוש:"ותען אסתר המלכה ותאמר אם מצאתי חן בעינך המלך ואם- על- המלך טוב תינתן- לי נפשי בשאלתי ועמי בבקשתי- כי נמכרנו אני ועמי להשמיד להרוג ולאבד ואילו לעבדים ולשפחות נמכרנו החרשתי כי אין הצר שווה  בנזק המלך" [מגילת אסתר ז,ג-ה]אסתר אמרה כי גזירת המוות על היהודים היא של המן בלבד ולא גזירת שמים, אילו זאת הייתה רק עבדות היא הייתה משלימה  עם כך  לפי שהדבר מופיע בדברי התוכחה, אך עניין רצונו של המן חייב להתבטל.[לפי רבינו בחיי]
במשתה עצמו אסתר מפגינה עוצמה ותעוזה היא אומרת: "איש צר ואויב המן הרע הזה"[שם ז,ו]
לפי הנאמר במסכת מגילה:"אמר ר' אליעזר, מלמד שהייתה מחווה כלפי אחשוורוש ובא מלאך וסטר ידה כלפי המן"
כלומר- באותו זמן אסתר התפללה לקב"ה שיבטל את גזירת המלך אחשורוש , לכן הצביעה  לעברו ובאותו רגע בא מלאך וסטר על ידה כדי שתצביע לכוון המן.
לסיכום ,ניתן להסיק כי אסתר הייתה אשת חיל אמיתית, היא הייתה נבונה ובעלת תעוזה .
היא גם הבינה כי כדי לנצח את האויב יש להתאמץ במישור הרוחני להתענות ולהתפלל לרחמי שמים, ומצד שני לפעול בצורה חכמה כדי להביס את האויב.
התוצאה הייתה ניצחון ושמחה ליהודים.
ונכון להגיד גם עליה:"בזכות נשים  צדקניות  נגאלו ישראל"
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום רביעי, 7 במרץ 2012

אסתר המלכה ותושייתה/שיר מאת: אהובה קליין.(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
אסתר המלכה ותושייתה
שיר מאת: אהובה קליין (c)

ויהי היום ובשושן הבירה
רעש מהומה הארמון כמרקחה
השמועה עברה מפה לאוזן
להשמיד ולאבד יהודים כהוגן.

אסתר המלכה בת אביחיל
צנועה וענווה  אשת חיל
נחושה כסלע לבטל הגזרה
למשתה יוזמן המן הרע.

על השולחן נערמים כלים
עמוסי כל טוב ומעדנים
המן האגגי בין המתמוגגים
צבעי הקשת בפניו חוגגים.

אחשורוש בראש השולחן
נועץ מבטו בפני המן
אסתר המלכה מסתערת כלביאה
מילים כדרבנות- בפיה  מפתיעה.

העמלקי חפוי ראש ומבויש
חש מובס כוחו תש
אסתר המלכה תודה לאלוקים
חשה כי ליווה המלאכים.

הערה: השיר בהשראת מגילת אסתר.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

הרב אבינר