יום שבת, 19 באוקטובר 2013

ציורי תנ"ך/ שירה חדשה לה' /ציירה: אהובה קלייו (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
"שירו לה' שיר  חדש תהילתו מקצה הארץ יורדי הים ומלואו איים ויושביהם"[ישעיהו  מ"ב,י]

הטכניקה: שמן על בד.העלאת תמונות

*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום שישי, 18 באוקטובר 2013

תחנוני אברהם/ שיר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
תחנוני אברהם/ שיר מאת: אהובה קליין ©

אברהם איש חסדים
בליבו מעיין רחמים
זועק מעמקי נפשו
כארי הלכוד בכלובו.

בפני מלך רם ונישא
פורק כובד המשא
שאלות תהיות וטענות
 דיני משפט הבריות.

השופט עולם ומלואו
בוחן לבבות בדרכו:
 יתעלם מן  הצדיקים
יכלם עם הרשעים?

מחמישים עד עשרה
 בתפילה גדושת סערה
חיש נסתלקה שכינה
אברהם הגיע להבנה.


הערה:השיר בהשראת פרשת וירא[חומש בראשית].
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום רביעי, 16 באוקטובר 2013

ציורי תנ"ך/ אברהם אבינו מתפלל על אנשי סדום ועמורה/ ציירה: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

"ויגש אברהם ויאמר האף תספה צדיק עם רשע:"?[בראשית י"ח,כ"ג]


הטכניקה: שמן על בד.העלאת תמונות
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום שלישי, 15 באוקטובר 2013

פרשת וירא-מדוע ביקש אברהם-רחמים על אנשי סדום ועמורה?/מאמר מאת: אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
פרשת וירא- מדוע ביקש אברהם- רחמים על אנשי סדום ועמורה?
מאמר מאת:אהובה קליין.
אחד הנושאים המעניינים בפרשתנו היא: תפילתו ותחנוניו של אברהם אל ה'-
למען לא יעניש את אנשי סדום ועמורה:
כפי שנאמר:"..ואברהם עודנו עומד לפני ה': ויגש אברהם ויאמר האף תספה צדיק עם רשע: אולי יש חמישים צדיקים בתוך העיר? האף תספה ולא תישא למקום למען חמישים הצדיקים בקירבה?
חלילה לך מעשות כדבר הזה להמית צדיק עם רשע והיה כצדיק כרשע חלילה לך השופט כל- הארץ לא יעשה משפט"?[בראשית י"ח,כ"ב- כ"ו]
ובהמשך התחנונים ,אברהם  הולך ומקטין את מספר הצדיקים עד שמגיע לעשרה צדיקים:"..אולי ימצאון שם עשרה ויאמר לא אשחית בעבור העשרה".
[שם י"ח,ל"ב]
השאלות הן:
א] מדוע ביקש אברהם רחמים תחילה ,דווקא עבור  חמישים  צדיקים?
ב] מה הייתה עיקר טענתו של אברהם אל - ה'?
ג] מדוע אברהם סיים לבקש רחמים על עשרה צדיקים ולא פחות מזה?
ד] בתום השיחה נסתלקה השכינה- מה הסיבה ?
התשובה לשאלה א]
לפי רש"י: אברהם התחיל לבקש רחמים על חמישים צדיקים בלבד, מהסיבה: כי חמש ערים נכללו בגזרת העונש על סדום ועמורה וחשב שבכל עיר יש  לפחות עשרה צדיקים.
לפי רבי שמשון רפאל הירש:כוונתו של אברהם לא הייתה לצדיקים אשר הולכים בדרך ה' ואין להם קשר עם תושבי המקום,אלא התכוון לחמישים הצדיקים אשר מתאמצים להחזיר רשעים אלה למוטב במשך כל הזמן.
כי צדיק אמיתי היושב בסדום אינו רשאי להפקיר את תושבי המקום במחשבה:"אני את נפשי הצלתי",אלא עליו להיות בקשר מתמיד איתם,לדבר על ליבם ולסייע להם לשוב לדרך הישר.
צדיקים אלה יכולים להגן על העיר  בתקווה שיצליחו להחזיר  בסופו של דבר את החוטאים למוטב.
על צדיקים מסוג זה אברהם ביקש רחמים.
התשובה לשאלה ב]
לפי רש"י:
היו לאברהם שתי טענות עיקריות:
א]  לפי הדין אפילו הרשעים צריכים להינצל בזכות הצדיקים.
ב] ואפילו אם ה' יחליט כי הצדיקים לא יצילו את הרשעים,למה במצב זה יש
להמית את הצדיקים?
הרי הם בודאי ראויים להצלה.
"חלילה לך מעשות כדבר הזה"
"חלילה"- מלשון חולין-זהו חילול שם שמים להמית את הצדיקים עם הרשעים,לפי שהבריות עלולים לטעון:כי זוהי דרכו של הקב"ה.
שהוא ממית את הצדיקים עם הרשעים ובודאי כך נהג ה' בדור המבול להמית את כולם יחד ללא הבחנה בין הצדיקים לחוטאים.
שמא צדיקים לא ניצלו בגלל דין הרעים.
ואברהם מדגיש את אחריותו של ה' באומרו:"השופט כל הארץ לא יעשה  משפט"?
התשובה לשאלה ג]
לפי רש"י:אברהם לא ביקש רחמים על פחות מעשרה איש.
מהסיבה:בדור המבול היו שמונה צדיקים,נח ובניו ונשותיהם וה' לה הציל את הדור הזה בעבור זכותם של נח ומשפחתו.
ולא ביקש על תשעה צדיקים על ידי צירוף הקב"ה עימהם.
התשובה לשאלה ד]
בתום תחנוני אברהם אל ה' נאמר:"וילך ה' כאשר כילה לדבר אל אברהם ואברהם שב למקומו"[שם י"ט,ל"ג]
תשובת רש"י:התורה מדגישה את סילוק השכינה ,לפי שכיוון שאברהם נשתתק
שהיה סנגור- כי לא מצא עוד נקודת זכות על תושבי המקום ,גם הקב"ה שהוא דיין הלך ולא ביטל את רוע הגזרה.
העלאת תמונות

ציורי תנ"ך/ מהפכת סדום ועמורה/ ציירה: אהובה קליין(c)[שמן על בד]

לפי אור החיים:נסתלקה השכינה כי ה' לא נתן לאברהם להתפלל על פחות מעשרה צדיקים.
לסיכום,לאור האמור לעיל,ניתן להסיק כי אברהם היה צדיק אמיתי שגילה מסירות נפש ממש על ידי תחנוניו אל הקב"ה ולא הסתגר בד' אמותיו, אלא ניסה בכל כוחו להציל את אנשי סדום הרשעים.
ולפי דברי רבי לוי יצחק מברדיצ'ב:  התברר לאברהם  שאין אפילו עשרה צדיקים בסדום,אך בכל זאת יש להאבק על הצלת המקום- לפי שהיה  דבק בהשקפתו בה הלך  תמיד,כי לעולם יש ללמוד זכות על כל אדם-
גם אם הוא רשע גמור, שהרי שערי תשובה לעולם לא ננעלו.
כמו שנאמר:"הדן את חבירו לכף זכות,דנין אותו לזכות"
[מסכת שבת קכ"ז,ע"ב]

יהי רצון ונלמד מדרכי אברהם בחיי היום,וניישם את דרכיו מן הכוח אל הפועל.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום שבת, 12 באוקטובר 2013

אהבה ושנאה בתנ"ך/מאמר מאת: אהובה קליין(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

אהבה ושנאה בתנ"ך/ מאת: אהובה קליין.

האהבה והשנאה למרות שהפוכים הם זה מזה,  עלולים שניהם לשמש מקור  לייסורים.
ניתן לראות זאת במקורותינו -  בספר הספרים.להלן מספר דוגמאות:
כאשר ליצחק ורבקה נולדו התאומים- עשיו ויעקב , נאמר:
"ויאהב יצחק את עשיו כי ציד בפיו ורבקה אוהבת את יעקב"
[בראשית כ"ה,כ"ט]
מדוע יצחק אהב  דווקא את עשיו ואילו רבקה אהבה דווקא את יעקב?
מתברר כי יצחק היה איש תמים,ואילו עשיו היה ערמומי.
יצחק לא הבחין בערמומיותו של עשיו,במיוחד כאשר הערים עליו עשיו בשפת חלקות ושאלו: איך מעשרים את המלח,או את התבן?
אך רבקה -אחות לבן -הרמאי,הבחינה בהתנהגות מזויפת  זו ולכן אהבה יותר את יעקב שהצטיין ביושר ומידות טובות.
בעקבות זאת הפער הלך וגדל בין האחים ובמיוחד כאשר יעקב ,בציווי אימו, "גנב" את ברכת אביו.
התוצאה:"וישטום עשיו את יעקב על הברכה אשר ברכו אביו ויאמר עשיו בליבו יקרבו ימי אבל אבי ואהרגה את יעקב אחי"
[שם כ"ז,מ"א-מ"ב,]
דוגמא מעניינת נוספת: אלקנה ושתי נשותיו:חנה ופנינה,הוא היה רגיל לעלות איתן לרגל לשילה -מקום המשכן- באותם ימים, והיה זובח לה' זבחים:
"ויהי היום ויזבח אלקנה ונתן לפנינה אשתו ולכל בניה ובנותיה מנות:ולחנה ייתן מנה אחת אפיים כי את חנה אהב וה' סגר את רחמה:וכיעסתה צרתה גם כעס בעבור הרעימה כי  סגר ה' בעד רחמה:וכן יעשה שנה בשנה מדי עלותה בבית ה' כן תכעיסנה ותבכה ולא תאכל"[שמואל א,ד-ז]
הבה נתבונן ביעקב אבינו:אשר אוהב במיוחד את יוסף -  בן הזקונים:"וישראל אהב את יוסף מכל בניו כי בן זקונים הוא לו ועשה לו כותונת פסים".והתוצאה "ויראו אחיו כי אותו אהב אביהם מכל אחיו וישנאו אותו ולא יכלו דברו שלום"[בראשית ל"ז,ד]
גם בדוגמא זו ניתן לראות בברור  עד כמה אהבתו המועדפת של יעקב ליוסף מביאה לידי שנאת אחים ובהמשך לגלגולו של יוסף למצרים.

העלאת תמונות

ציורי תנ"ך/יוסף מחפש את אחיו/ ציירה: אהובה קליין(c)[שמן על בד]

וישנה אהבה המקלקלת את השורה:  דוגמת אהבת שמשון לדלילה,אשר בסופו של דבר גרמה לו למפלתו ולסופו המר.

אך השנאה היא אם כל חטאת ונאמר עליה:"שנאה תעורר מדנים ועל כל הפשעים תכסה אהבה"[משלי י,י"ב]
וידוע כי בשל שנאת חינם חרב בית המקדש.
לאור האמור לעיל ניתן להגיע למסקנה: להתרחק מהשנאה,להימנע מהענקת אהבת יתר למישהו אחד במשפחה-דבר הגורם  פתח לצרות.
יהי רצון שנשכיל לאהוב את הזולת,למצוא בכל אחד את הטוב שבו.
ויתקיים בנו המשפט:

"כמים הפנים לפנים כן לב אדם לאדם"[משלי כ"ז,י"ט]

*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום שישי, 11 באוקטובר 2013

לך-לך/ שיר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
לך- לך/ שיר מאת: אהובה קליין ©

"לך, לך" ציווי עליון
לאברהם אבינו עת רצון
דרך רבת ניסיונות
קשיים  ייסורים מהמורות.

אוזר במותניו כוח
נישא על כנפי רוח
אש  בוערת בעצמותיו
 מחיש כצבי  צעדיו.

אל ארץ אשר יראה
לעם סגולה יאה
ארץ הרים ובקעות
נחלי מים ונהרות.

באהבה  יקיים השליחות
לידע כל האנושות
בורא עולם יחיד
בידו אוחז שרביט.


הערה: השיר בהשראת פרשת: לך-לך[חומש בראשית.]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום חמישי, 10 באוקטובר 2013

ציורי תנ"ך/הציווי לאברהם:"לך לך.." /ציירה: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
"ויאמר ה' אל אברם לך-לך מארצך וממולדתך ומבית אביך אל-
הארץ אשר אראך"
[בראשית י"ב,א]

הטכניקה: שמן על בד(c)


העלאת תמונות
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

הרב אבינר