יום רביעי, 19 בדצמבר 2012

יהודה-כארי/שיר מאת: אהובה קליין.(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יהודה - כארי
שיר מאת: אהובה קליין ©

מי אתה יהודה
מציאות או אגדה
האם בליבך ים רחמים
או שמא רוח לוחמים?

על יוסף הגנת
ממוות אותו הצלת
בעוז וגבורה חוננת
בגושן  תורה אורה הקמת.

כארי רובץ  במקומך
 אויבים נסים מפניך
כתר מלוכה לראשך
עטרת תפארה לשבטך.

הערה: השיר בהשראת פרשת ויוגש [חומש בראשית]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום שלישי, 18 בדצמבר 2012

ציורי תנ"ך/ סמל שבט יהודה/ציירה: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

"יהודה אתה יודוך אחיך ידך בעורף אויבך ישתחוו לך בני אביך: גור אריה יהודה מטרף בני עלית כרע רבץ כאריה וכלביא מי יקימנו"

 [בראשית מ"ט,ח-י]

הטכניקה: שמן על בד.ux1s5p0ko7lf0phsj73v.jpg

*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום ראשון, 16 בדצמבר 2012

פרשת ויגש- מדוע נשלח יהודה אל יוסף במצרים/ מאמר מאת: אהובה קליין .:

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת ויגש- מדוע  נשלח יהודה אל יוסף במצרים?
מאמר מאת: אהובה קליין.
הפרשה פותחת עם תאור תחנוני יהודה אל יוסף לבל יהפוך את בנימין-האח הקטן-לעבד במצרים.
ובהמשך הפרשה נאמר כי יהודה  נשלח על ידי אביו למצרים:
"ואת יהודה שלח לפניו אל יוסף להורות לפניו גושנה ויבואו ארצה גושן"
[בראשית מ"ו,כ"ח]
השאלות הן:
א] לאיזו מטרה שלח יעקב את יהודה למצרים?
ב] מדוע  זכה דווקא  יהודה למלכות?
התשובה לשאלה א]
לפי  דברי בעלי המדרש:"ואת יהודה שלח אל יוסף להורות- לתקן לו בית תלמוד שמשם תצא הוראה"[בראשית רבה צ"ה]
ספרי הדרוש מסיקים מדברי חז"ל אלה:לעתיד לבוא בכל מקום שעם ישראל מפוזר יש להקים מרכזי לימוד  תורה.
החתם סופר אומר: כי מטרת יעקב  הייתה להציל את מלכות יהודה –לפי שראה שהמלכות הגשמית נמסרה ליוסף.
וגם בימי החשמונאים כאשר ראו חז"ל שהמלכות נלקחה  מיהודה ,העמידו נשיא תורה לבית דין מבית הלל כדי לתת  זכות ליהודה וכך פעל גם יעקב אבינו בפרשה:"לא יסור שבט מיהודה"
לפי :"אוזניים לתורה:" רצה יעקב להוכיח  לבניו כי:"גדול תלמוד תורה מהצלת נפשות"[מגילה ט"ו]
כוונתו של יעקב זו באה בעקבות דברי יוסף אל אחיו:"והגדתם לאבי את כל כבודי במצרים ואת כל אשר ראיתם"  הכוונה: שהוא במעמד חשוב ודואג להם למזון ובכך מציל נפשות.
לכן רצה יעקב להוכיח, כי לא די בהצלת נפשות מרעב,אלא יש לדאוג גם לרוחניות –ללמוד התורה  באופן קבוע.
רש"י מביא שני פירושים:
1] כי יהודה  נשלח למצרים לפנות ליעקב מקום במצרים- על מנת להתגורר שם ולהורות לו כיצד יתיישב שם,כלומר להכין את המקום לקראת ירידתו  גם למצרים.
2] מדרש אגדה: תפקידו של יהודה לדאוג לבית תלמוד  שמשם יצאו הדינים וההלכות לכל המשפחה.
רבינו בחיי מביא שלושה פירושים:
1] יעקב בחר דווקא את יהודה לשליחות לבנות לו בית בגושן- מפני שהיה הגיבור והזריז מיתר האחים.

2] בפירוש זה רבינו בחיי מביא את דברי חז"ל: כי להורות פירושו ללמד את האחים תורה,והדבר מתבסס על הידיעה  כי כאשר יוסף התנתק מאביו  בדיוק למד איתו את נושא עגלה ערופה, והיות ויעקב ראה את העגלות  עמוסי כל טוב שיוסף שלח אליו ממצרים נזכר בפרשה זו ולכן כתוב:
"וירא את העגלות אשר שלח יוסף לשאת אותו ותחי  רוח יעקב אביהם"
 [שם מ"ה,כ"ז]
אז שבה השכינה אל יעקב [כדברי רש"י]  והאמין כי חייבים להמשיך בלימוד התורה.
3]לפי מדרש יפה ומעניין:לא מזמן שור וארי היו מנגחים זה את זה-כלומר יוסף שהסמל שלו שור  ויהודה שהסמל שלו ארי- היו מנגחים זה את זה,אבל עכשיו,המצב משתנה יהודה  הולך אל יוסף בשליחות כמו שנאמר:"זאב וטלה ירעו כאחד ואריה כבקר יאכל תבן".[ישעיה ס"ה]
זאב זה בנימין שנאמר: בנימין זאב יטרף,וטלה אלו השבטים שנאמר:"שה פזורה ישראל, ירעו כאחד."[ירמיהו נ] שהרי בנימין הקטן  הצטרף אליהם ,למרות שתחילה יעקב סירב לכך שירד גם למצרים,אך שכיון שהגיעה השעה לכך, היו האחים שומרים עליו מכל משמר. ואריה –זה יהודה,שיעקב אמר עליו:"גור אריה יהודה".
"בקר יאכל תבן" זה יוסף שנאמר:"בכור שורו הדר לו"[דברים ל"ג]
ובמצרים ישבו האחים סביב השולחן כשבראש יושב יוסף ואכלו יחדיו כמו –שנאמר:"וישבו לפניו הבכור כבכורתו,הצעיר כצערתו.." [בראשית מ"ג,ל"ג]
ועכשיו יעקב שולח את יהודה אל יוסף.
התשובה לשאלה ב]
על כך אומר האברבנאל:  יעקב אבינו ראה ברוח הקודש כי זרעו יתרבה מאד ולכן הם ראויים למלך שישלוט עליהם,לשם כך ערך יעקב בדיקה בתכונותיהם של בניו ולבסוף החליט כי מכל הבנים רק יהודה ראוי לכתר מלוכה מהטעמים הבאים:
1]"יהודה אתה יודוך אחיך" כל האחים היו מודים בעליונותו ואינם מקנאים בו.
במילים אחרות הוא היה מקובל עליהם.
2]"ידך בעורף אויבך"-הוא מצליח להתגבר על כל אויביו עד כדי כך שהם פונים לו עורף ונמלטים.
ג]"מטרף בני עלית". יש לו עליונות על אחיו הן מהבחינה  המוסרית והן מבחינה רוחנית.
הוא הציל את יוסף מהרצח באומרו לאחיו:"מה בצע כי נהרוג את אחינו"
ד]"כרע רבץ כאריה וכלביא מי יקימנו" הוא בעל כוח קיום והתמדה.
 רובץ על מקומו בדומה לארי ואין מישהו שיהיה בו האומץ להקימו.
לפי ילקוט שמעוני [בראשית מ,ט,קנט]
מיהודה יצאו מלכים  כגון:דוד ויצאה גם אלישבע- אם הכהונה,גם נחשון ראש הנשיאים וגם בצלאל –אומן המשכן וכליו,שלמה בנה בית ראשון וזרובבל בנה בית שני ועתיד לצאת ממנו מלך המשיח אשר יבנה בע"ה את הבית השלישי.
ועוד רעיון מעניין:כשם שהמאורות נתלו ביום הרביעי לבריאה-יהודה נולד רביעי לשבטים ונמנה ראש שבט ב:ד' מקומות.
לפי מדרש גדול:
גור אריה יהודה – מכאן לומדים שניתנה ליהודה גבורה כארי וחוצפה כגור.
[בראשית מ"ט,ט]
יהי רצון ונזכה לבואו של משיח מזרע יהודה בקרוב בימינו,אמן ואמן.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

בראי התנ"ך: ניצחון המכבים/ שיר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

ניצחון המכבים/ שיר מאת: אהובה קליין ©

צבא שלם כנמלים
פורץ חומות ומגדלים
כשאון גלים אדירים
מזעזע אמות הסיפים.

רקיע עוטה ערפילים
ענני עשן מתעלים
סוסי מלחמה צוהלים
הפילים שואטים כמטורפים.

יוונים חדורי שנאה
הבוקעת מליבם כלהבה
ראשיהם זוקפים בגאווה
שיכורי יין ותאווה.

המכבים משנסים מותניים
נושאים עיניהם לשמים
שופכים זעקתם כמים
חדורי אמונה כפליים.

במרום מתאספים הסרעפים
אל בורא עולם מעתירים
כהרף עין יוצאת בת קול
מבשרת למעטים ניצחון.

מעטים נגד רבים
חוזים בנפלאות וניסים
לנצח  נצחים לה' מודים
בתפילות הודיה ומזמורים.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

חיים וניסיונות/ שיר מאת: אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

חיים וניסיונות/ שיר מאת: אהובה קליין (c)


מימי היווצרות האדם
נועד להתנסות בעולם
כמתאבק בגלי הים
יביס בנחישות  עורמתם.

אך פעמים ייכשל וייפול
כעלה נידף הצונח לחול
יש ויעמוד איתן כסלע
בפני רוחות רעות לפתע.

כדוגמת יוסף בן הזקונים
בזכות חוכמתו ואמונתו באלוקים
התעלה  ממעמקים הרקיע שחקים
עמד בניסיונות  והדהים הסובבים.

הערה: השיר בהשראת פרשת וישב [חומש בראשית]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום שישי, 14 בדצמבר 2012

גביע באמתחת בנימין/ שיר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)


גביע באמתחת בנימין / שיר מאת: אהובה קליין ©

ענני רקיע מרמזים לבאות
קרן אור מזכירה נשכחות
אחי יוסף בדרך לאביהם
חולות מדבר עוטפים רגליהם.

משא כבד על חמוריהם
רגשות מעורבים משתקפים בעיניהם
אחיהם ינצרו כיהלום
חפצים להשיבו בשלום.

שליח  יוסף אותם ידהים
יפקוד עליהם לפתוח השקים
לפתע יתגלה הגביע באמתחת בנימין
ברמ"ח אבריהם להצלתו מתחננים.

הערה: השיר בהשראת פרשת מקץ [חומש בראשית]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת מקץ- מדוע אחי יוסף קרעו בגדיהם?/ מאמר מאת: אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת מקץ-מדוע אחי  יוסף קרעו בגדיהם  עם גילוי הגביע באמתחת בנימין?

מאמר מאת: אהובה קליין.
בפרשה זו העשירה ברצף אירועים דרמטיים ,מופיע  גילוי הגביע באמתחת בנימין לתדהמתם של האחים.
וכך התורה מתארת את הדבר:"הם יצאו את העיר לא הרחיקו ויוסף אמר לאשר על- ביתו קום רדוף אחרי האנשים והשגתם ואמרת אליהם למה שלמתם רעה תחת טובה? הלוא זה אשר ישתה אדוני בו והוא נחש ינחש בו הרעותם אשר עשיתם:וישיגם וידבר אליהם את הדברים האלה:ויאמרו אליו למה ידבר אדוני כדברים האלה חלילה לעבדיך מעשות כדבר הזה:הן כסף אשר מצאנו בפי אמתחותינו השיבונו אליך מארץ כנען ואיך נגנוב כסף או  זהב?אשר ימצא אתו מעבדיך ומת וגם אנחנו נהיה לאדוני לעבדים:ויאמר גם-עתה כדבריכם אשר ימצא אתו יהיה לו עבד ואתם תהיו נקיים:וימהרו ויורידו איש את אמתחתו ארצה ויפתחו איש אמתחתו:ויחפש בגדול החל ובקטון כילה וימצא הגביע באמתחת בנימין"
ובהמשך תגובת האחים:"ויקרעו שמלותם ויעמוס איש על חמורו וישובו העירה"[בראשית מ"ד,ר-י"ג]
השאלות הן:
א] מדוע הכתוב מדגיש כי יוסף שלח את השליח אחרי אחיו, כאשר עדיין לא היו רחוקים בדרך?
ב]  מה  הסיבה לכך ששליח- יוסף החל לחפש את הגביע- תחילה באמתחתו של שמעון ולא חיפש אצל אמתחת ראובן-הבכור?
ג]  מדוע האחים קרעו את בגדיהם?
התשובה לשאלה א]
הכוונה שהם עדיין לא התרחקו מן העיר במרחק של פרסה, כי אז יש להגיד תפילת הדרך,לכן אמר יוסף לשליח:"קום רדוף"- כדי שיספיק להגיע אליהם עוד קודם תפילת הדרך. כי אחרי תפילה חשובה זו,הם ינצלו מידו של השליח והוא לא יצליח להאשים את בנימין בגנבת הגביע.[מתוך:"העמק שאלה"]
התשובה לשאלה ב]
הגאון רבי יהושע ליב דיסקין אומר: כי כאשר שליחו של יוסף הגיע אל האחים והאשים אותם בגניבת הגביע,הם ענו לו:"חלילה לעבדיך מעשות כדבר הזה הן כסף אשר מצאנו בפי אמתחותינו השיבונו אליך מארץ כנען:ואיך נגנוב מבית אדוניך כסף או זהב?" יש בדבריהם שכנוע בצורת קל וחומר הגיוני- שבעזרתו רצו להוכיח שהגביע  לא נגנב   על-ידם.
מתברר, שיוסף  חשב על כך מראש ולכן הכין את  התשובה הזאת: הרי טענתכם המבוססת על קל וחומר היא נכונה לגבי תשעת האחים,אך לא לגבי בנימין ושמעון שהרי שמעון נשאר במצרים ולא הצטרף אל אחיו- כאשר שבו אל כנען ובנימין עדיין לא היה בביקור הראשון של האחים במצרים.לכן יוסף ציווה לשליחו לפסוח על אמתחות שאר האחים ולהתרכז בחיפוש רק אצל שמעון ובנימין , מסיבה זו המדרש אומר:"בגדול החל"-הכוונה לשמעון "ובקטון כילה" הכוונה לבנימין..
רש"י אומר : כי כאן בהוכחה זו יש את אחד מעשרה קל-וחומר המופיעים בתורה וכולם מוזכרים בבראשית –רבה.
התשובה לשאלה ג]
על כך מביא הסבר יפה: רבינו בחיי:"היו מבישים אותו והיו קורין לו גנב בר גנבתא על כך כתוב בבראשית ל"א:"ותגנוב רחל את התרפים" והיו מכים אותו על כתפיו, לפי שהיו חושדים אותו ואין בו, זכה ששרתה שכינה בחלקו ,זהו שכתוב: "לבנימין אמר ידיד ה' ישכון לבטח עליו חופף עליו כל היום ובין כתפיו שכן"[דברים ל"ג]
כלומר לפי הסבר זה: חשדו בבנימין שהוא גנב את הגביע על סמך שאימו גנבה את הטרפים והיו מכים אותו על כתפיו,והיות והוא היה צדיק והאשימו אותו בדבר שלא עשה- לפיכך שרתה עליו השכינה.
כפי שמוכח בפסוק הנ"ל.
ועניין קריעת הבגדים של האחים היה: כי חשדו  בבנימין שאכן לקח את הגביע,אבל הוא היה זכאי ועל כך זכה בעטרה,שיצא ממנו מרדכי שגם הוא קרע את בגדיו על ישראל,שנאמר:"ויקרע מרדכי את בגדיו"[מגילת אסתר]
אבל לגבי האחים,זה היה מעין עונש שהם קרעו את בגדיהם,לפי שהם גרמו לאביהם יעקב לקרוע את בגדיו בעצמו,כפי שכתוב:"וישלחו את כותונת הפסים אל- אביהם ויאמרו זאת מצאנו הכר נא הכותונת בנך היא אם-לא ויכירה ויאמר כותונת בני חיה רעה אכלתהו טרוף טורף יוסף ויקרע יעקב שמלותיו"
[בראשית ל"ז,ל"ב-ל"ד],וכאן ניתן לראות בבירור: כי כאשר אדם עושה דבר מסוים,הוא מקבל על כך שכר,או עונש, מידה כנגד מידה - בהתאם למעשיו.
ועוד גילוי מעניין מתגלה לעיננו,לפי דברי רבינו בחיי:
אותו שליח של יוסף:מנשה היה בכבודו ובעצמו– שהביא לכך שהם קרעו את  שמלותיהם והיות והוא  התעלל בהם בעניין הגביע -לכן נחלתו של מנשה גם נקרעה,חציה בארץ כנען וחציה בעבר הירדן.
לסיכום,לאור האמור לעיל ניתן להסיק:
 כי כאשר אדם פועל לגבי הזולת בדרך מסוימת,בסופו של דבר הוא זוכה  לאותו יחס מאחרים,לטוב-אם פעל בדרך טובה, ולרע אם נהג באופן לא הוגן.
אך, אם צדיק הוא- ומאשימים אותו בדבר שלא עשה-הוא זוכה להגנה מפני השכינה-בדומה למצבו של בנימין.
יהי רצון ונקיים את מצוות התורה בן אדם למקום ובין אדם לרעהו ואז נזכה לטוב ולגאולה בקרוב,אמן ואמן.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

הרב אבינר