יום רביעי, 31 באוקטובר 2012

פרשת וירא-כיצד משמש אברהם דוגמא אישית?/אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת  וירא- כיצד משמש אברהם דוגמא אישית במעשיו?
/ אהובה קליין

פרשת וירא פותחת בפסוקים:  " וירא אליו ה' באלוני ממרא והוא יושב פתח- האוהל כחום היום וישא עיניו וירא והנה שלושה אנשים ניצבים עליו וירץ לקראתם מפתח האוהל וישתחו ארצה"
מתעוררות כבר בתחילת הפרשה כמה שאלות:
א] מדוע  אלוקים בא לבקר את אברהם?
ב] מדוע באו דווקא שלושה מלאכים?
ג] מאין למד רש"י כי אותו  היום - היה השלישי למילתו של אברהם?
ד] מדוע הכתוב מציין שאברהם ישב בפתח האוהל וכי משנה הדבר- האם אברהם ישב או, עמד?
ה] מדוע כביכול עזב אברהם את נוכחות ה' שבא לבקרו ורץ  במטרה להכניס אורחים?
 התשובה לשאלה ראשונה, השנייה והשלישית: אלוקים בא לבקר את אברהם לפי דברי רש"י – לפי שאותו יום - היה השלישי למילתו ואברהם חש עדיין כאבים בגופו לפיכך הקב"ה מקיים בעצמו מצוות ביקור חולים ובא לבקרו.
רש"י מסתמך בדבריו על הגמרא: [בבא –מציעא פ"ו, ע"ב] על סמך מאמרו של ר' חמא  בר חנינא ועל כך מתפלאים חז"ל: מהיכן ניתן לדעת בוודאות שהיה זה  דווקא היום השלישי למילתו של אברהם?
על כך עונה תשובה יפה- האדמו"ר ר' ישראל מצ'ורטקוב: ידוע לכל-  שהעולם עומד על שלושה דברים: על התורה, על העבודה ועל גמילות החסדים [מסכת אבות א, ב] שלושת האבות מסמלים את שלושת היסודות הנ"ל, אברהם מסמל את גמילות החסדים לכן מצוות  הכנסת אורחים הייתה מאד חשובה לו והוא השתוקק לקיימה בכל מאודו., אך מצד שני נוצר פער בין היכולת לקיים את המצווה לבין מצב בריאותו, אך ה'  החשיב מאד את רצונו העז של אברהם לקיים מצווה זו.לכן ראה זאת  כעשייה בפועל ומתוך כך נבראו שלושת המלאכים וביום השלישי למילתו גבר  צערו של אברהם מאד על אי יכולתו לארח אורחים לכן ה' שלח שלושה מלאכים שנבראו במשך שלושה ימים-  בו  רצונו החזק של אברהם להכנסת אורחים היה כה בעוצמה.
התשובה לשאלה ד] מדוע  הכתוב מציין כי אברהם ישב בפתח אוהלו, לפי דבריו של רש"י אברהם התיישב בפתח האוהל כדי לעסוק במצוות הכנסת אורחים ועל מצווה זו אומרים חז"ל שהיא גדולה בערכה: " מהקבלת פני שכינה" אך יש כאן רמז לאברהם שביקש לעמוד לפני ה', ה' רומז לו לעתיד לבוא "אלוקים ניצב בעדת אל.."  [תהילים פ"ב] סימן לבנים - שה' עתיד להתייצב  בעדת דיינים בעודם יושבים.
התשובה לשאלה ה]  אברהם רץ לקבל את פני האורחים וכביכול עזב  את פני השכינה-
כי אצל אברהם ה' נגלה אליו כשכר וזה היה: "כעין עולם הבא" ולכן כאשר הייתה לו הזדמנות לקיים מצווה בעולם הזה שהרי עולם זה – הוא עולם של עשייה ממילא השכר של העולם הבא יכול לחכות.
בפרשת וירא יש גם רמז לאריאל-בית המקדש,- :"ויקרא אברהם שם המקום ההוא ה' יראה" [בראשית כ"ב,י"ד]– " ה' יראה"  [242] = אריאל .יהי רצון שנזכה במהרה לבניין בית המקדש השלישי בקרוב אמן ואמן.  
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום שישי, 26 באוקטובר 2012

הנה ההזמנה לתערוכת-מגן דוד בהודו/מאת: אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
שמי מופיע בצד שמאל בהזמנה- שנייה מלמעלה:gwg9l9mg63atf965kmo2.jpg
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

אהובה קליין משתתפת בתערוכת מגן דוד בהודו עם אומנים ישראלים.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

השבח וההודיה לבורא עולם שזיכני להשתתף בימים אלה בתערוכה  בהודו בנושא: מגן דוד.

התערוכה מייצגת את מדינת ישראל, וההודים אוהבים מאד את הסמל היהודי: מגן  הדוד.

הם ודאי ישמחו לבקר בתערוכה.
הנה הציור שלי המוצג שם בתערוכה:


ציורי תנ"ך/ הכניסה לארץ המובטחתfl2h7l28n7fqh4fo84x4.jpg ציירה:אהובה קליין.(c)  [שמן על בד]

*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום חמישי, 25 באוקטובר 2012

ציורי תנ"ך/ אברהם מפייס את לוט/ ציירה: אהובה קליין.(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

" ויאמר  אברם אל-לוט אל- נא תהי מריבה ביני ובינך ובין רועיי ובין רועיך כי- אנשים אחים אנחנו: הלוא כל-הארץ לפניך הפרד נא מעלי אם-השמאל ואימנה ואם- הימין ואשמאילה:"[בראשית י"ג,ט]

הטכניקה:  צבעי שמן על בד.ht49pm6vu8mfagve5zug.jpg

*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

ציורי תנ"ך/ הבטחת הבנים לאברהם/ ציירה: אהובה קליין.(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

"ויוצא אותו החוצה ויאמר הבט- נא השמימה וספור הכוכבים אם תוכל לספור אותם ויאמר לו כה יהיה זרעך"

[בראשית ט"ו,ה]

הטכניקה: צבעי שמן על בד.

*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

הבטחת הבנים/ שיר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

הבטחת הבנים/ שיר מאת: אהובה קליין.(c)

רוח קלה לוחשת רזים
ליל יאפיל זורחים כוכבים
קרני אורם יאירו ערפילים
יפלסו דרך  להבטחת הבנים.

אברהם אבי האומה
עטור הילה קדושה
לפתע ירקיע שחקים
כנשר מעל העבים.

חיש בציווי עליון
יביט בצבא מרום
ינסה בכוחו  למנותם
כה יגדל העם.

הערה: השיר בהשראת פרשת: לך-לך[חומש בראשית]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת לך-לך-מדוע נמשלו ישראל לכוכבים?/ מאמר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת לך-לך- מדוע נמשלו ישראל לכוכבים?/ מאת: אהובה קליין.

בפרשה זו ישנה הבטחה לאברהם אבינו- כי עם ישראל יתרבה  בדומה לכוכבים בשמים:
"ויוצא אותו החוצה ויאמר הבט נא שמימה וספור הכוכבים אם תוכל לספור אותם ויאמר לו כה יהיה זרעך:"[בראשית ט"ו,ה]
אך לפני כן ישנו דימוי נוסף:
"ושמתי את זרעך כעפר הארץ אשר אם יוכל איש למנות את- עפר הארץ גם זרעך ימנה" [שם י"ג,ט"ז]
השאלות הן:
א] מה  כוונת הכתובים במילים:"ויוצא אותו החוצה.."-מהיכן ה' הוציא את אברהם?
ב] מדוע ישראל נמשלו דווקא לכוכבים?
ג] מדוע בפסוק אחר ה' ממשיל את ישראל לעפר – האין בכך סתירה  לדימוי הכוכבים?
התשובה לשאלה א]
רש"י מביא  שלושה פירושים:
1] לפי פשוטו: הוציא ה' את אברהם מהאוהל החוצה כדי להביט בכוכבים-להם נמשלו ישראל-להגיד שמספרם יהיה כה רב כמספר הכוכבים אשר לא ניתן למנות אותם.
2] אמר ה' לאברהם:אם לאחר התבוננות בכוכבים,הגעת למסקנה:שלא יהיה לך בן,צא החוצה מהאצטגנינות=חכמת המזלות,[ידיעת העתידות לפי מצב הכוכבים ברקיע]אין שום חשש לכך,לפי ש"אברם" אין לו בן,אבל :"אברהם" יש לו בן,המזל שראית- הוא מזלו של :"אברם" אבל מרגע ששמך ישתנה ל:"אברהם" המזל משתנה לטובה והוא הדין לגבי אשתך:"שרי" אומנם לא תלד,אך ברגע ששמה יהיה:"שרה"- עתידה ללדת בן.
3] ה' הוציא את אברהם מחללו של העולם והגביהו  למעלה מן הכוכבים והמזלות –לפי שאינו נתון לשליטתם.
לכן התורה נקטה בלשון הבטה-הכוונה מי שעומד למעלה ומביט למטה.
התשובה לשאלה ב]
לפי הגאון רבי מאיר שפירא[ראש ישיבת חכמי  לובלין]: נאמר לאברהם להביט בכוכבים ולספור אותם-כדי להמחיש לו  כי כשם שאין בן אנוש מסוגל לספור את כל הכוכבים-כך יהיו מספר בני ישראל.
ובנוסף היכולת  שלהם תרקיע שחקים ותגיע לעוצמה אדירה.
לפי האדמו"ר רבי חיים מצאנז: הכוכבים נראים מרחוק קטנים מאד, אבל בסביבתם-בשמים ענקיים וכבירים במיוחד.
בדומה לכך יהיה מצבם של עם ישראל, על פני כדור הארץ יראו קטנים,
אך בניגוד לכך, במרומים הם יחשבו בעיני ה' לנכבדים וחשובים מאד.
התשובה לשאלה ג]
לפי דברי הרד"ק[רבי דויד קמחי]
הביטוי:"ארבה את זרעך ככוכבי השמים וכחול אשר על שפת הים"[בראשית  כ"ב,י"ז]מובא על דרך ההגזמה.
ולפי המדרש: יש כוונה עמוקה במשל זה- בזמן שעם ישראל עושים את רצון ה'-הם משולים לכוכבים.
אך בזמן שאין הם עושים רצונו של  מקום – משולים לעפר הארץ והאויבים עשויים לרמוס אותם בקלות.
בדומה לכך נאמר בתלמוד הירושלמי[שקלים א',ה']:"אומה זו[הכוונה לישראל] משולה לעפר ומשולה לכוכבים,כשהם יורדים-יורדים עד עפר: וכשהם עולים עולים-עולים עד לרקיע..."
ומדרש נוסף לפי חז"ל:כשם שעפר הארץ מפוזר בכל העולם כך גם עם ישראל יהיו מפוזרים על פני כל תבל.
כשם שהאדמה נתונה לדיש-כך בתקופות קשות העם נרמס על ידי הגויים.
וכשם שעפר הארץ מכלה מתכות,אך הוא עצמו  נצחי.כך גם עם ישראל גם אם עובר תקופות קשות של משברים  ומלחמות עם אויביו,הרי לעומת אומות  העולם הקמות ונופלות-עם ישראל יישאר תמיד  לעד.
לאור האמור לעיל, ניתן להגיע למסקנה: הקב"ה הבטיח לאברהם: עם ישראל עתיד להתרבות ככוכבי השמים,והיום אנו רואים כי למרות שעברה על האומה שואה קשה ואכזרית,אט,אט  היא שוב  שבה אל עצמה ובע"ה בהמשך  תתרבה ככוכבי  השמים.
כדי  להחיש את המשך תהליך התרבות עם ישראל,חייבים אנו לשאוף להיות דבוקים בקב"ה ולקיים את התורה ככתבה ולשונה.
 והתוצאה :נזכה להמשיך להתרבות ככוכבי השמים ויחד עם זאת לשמש אור לגויים.
אך מנגד,אם  חלילה נתרחק מתורתנו הקדושה  נידמה לעפר הארץ-
שכל האויבים יכולים לרמוס אותנו ולהשפילנו עד עפר.
יהי רצון ועם ישראל יתאחד כולו סביב התורה הקדושה ויאיר לעולם כולו.
ויתקיים בנו הפסוק:"קומי אורי כי- בא אורך וכבוד ה' עלייך זרח ,כי הנה החושך יכסה ארץ וערפל לאומים ועלייך יזרח ה' וכבודו עלייך יראה:והלכו גויים לאורך ומלכים לנוגה זרחך" [ישעיהו ס,א-ג]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

הרב אבינר