יום רביעי, 24 באוקטובר 2012

פרשת נח-שבועה אלוקית בפרשה-כיצד?/מאמר מאת: אהובה קליין .

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת נח- שבועה אלוקית בפרשה- כיצד?
אחד הנושאים המרתקים בפרשה: הבטחה האלוקית  כי המבול לא ישוב עוד והדגמת  האות: קשת בענן.
התורה מתארת את ההבטחה בפסוקים הבאים:
"וירח ה' את ריח הניחוח ויאמר ה' אל ליבו לא אוסיף לקלל עוד  את- האדמה בעבור האדם כי יצר לב האדם רע מנעוריו ולא אוסיף עוד להכות את- כל חי כאשר עשיתי..." [בראשית ח,כ"א-כ"ב]
רש"י אומר: כי היות והקב"ה כפל את המילים:"לא  אוסיף" והזכיר זאת פעמיים, מכאן  שזו לשון שבועה ולא הבטחה פשוטה וההוכחה לכך-  ניתן למצוא בדברי ישעיה:"אשר נשבעתי מעבור מי נח..." [ישעיה נ"ד,ט]
ועל כך דורשים חכמים במסכת שבועות: [דף ל"ו] שכל כפל- לשון דינו כשבועה.
ובהמשך ההבטחה לנוח ובניו:"ויאמר אלוקים אל נח ואל בניו אתו לאמור :ואני הנני מקים את בריתי אתכם ואת זרעכם אחריכם...
והקימותי את בריתי אתכם ולא ייכרת כל בשר עוד מימי המבול ולא יהי עוד מבול לשחת הארץ...את קשתי נתתי בענן והייתה לאות ברית ביני ובין הארץ והיה הענן בענני ענן על הארץ ונראתה הקשת בענן.."
[בראשית ט,ה-י"ז]
הקורא קטעים אלה ישאל כמה שאלות:
שאלה א] מדוע הקב"ה החליט  סופית - לא להביא עוד את המבול לעולם?
שאלה ב] מדוע המילה :"ברית" חוזרת על עצמה שש פעמים?
שאלה ג] הבאת האות: הקשת בענן- לשם מה? וכי לא די בשבועה אלוקית?
שאלה ד]לשם מה  המילה:"ענן"  חוזרת כמה פעמים?
התשובה לשאלה א: החלטת ה' - לא להביא יותר את המבול נעוצה בכוח  תפילת נח, הרי התורה מספרת כי נוח הקים מזבח לה':
"ויבן נח מזבח לה' וייקח  מכל הבהמה הטהורה..." [שם ח,כ]
מכאן שנח לא היה כפוי טובה, הוא התפלל בכוונה כדי להודות לה' על הצלתו והצלת משפחתו יחד עם שאר בעלי החיים שהיו בתיבה.
על חשיבות התפילה אומר דוד המלך בתהילים:[ מזמור ק']
"מזמור לתודה הריעו לה'.."
מהמילים:"וירח ה' את ריח הניחוח" לומדים אנו - כמה הייתה נחת רוח  לבורא עולם מתוך כוח תפילתו של נוח.
מכאן ניתן ללמוד, עד כמה חשובה התפילה הנאמרת בכוונה.
התשובה לשאלה ב]:המילה:" ברית"- חוזרת שש פעמים,
לפי דעת קדמונים: הסיבה היא, להזכיר את הברית כנגד שישה ימי הבריאה,אך  לגבי השבת אין צורך בהוספת:"ברית" מפני שהשבת בכבודה ובעצמה:"אות ברית" וההוכחה לדברים, כתוב:"ושמרו בני ישראל את השבת לעשות את השבת לדורותם ברית עולם..."
התשובה לשאלה ג: לא היה די בשבועה, אלא אלוקים הוצרך להביא אות בשמים- את הקשת בענן.
לפי דברי רש"י: הסיבה לכך- לפי שנח חשש לעסוק במצוות פיריה ורביה ,שמא העולם ימחק פעם נוספת על ידי מבול, לכן ה' הבטיח לו בשבועה  כי לא ישחת עוד העולם ולקיום הברית וחיזוקו – הראה לו את הקשת בענן, מעניין הדבר כי בהבטחה- במילה:" לדרות" -
חסרה האות ו', לפי שלא כל הדורות הוצרכו לאות -היות והיו צדיקים גמורים.
כך סובר  רש"י ומביא  מדרש:המזכיר את חזקיהו מלך יהודה  ודורו וכן את דור אנשי הכנסת הגדולה-  שהיו מרבים  תורה בישראל וכפי שמסופר במסכת אבות, העמידו  תלמידים הרבה.
התשובה לשאלה  ד: המילה : ענן מודגשת בפסוק:"והיה בענני ענן על הארץ ונראתה הקשת בענן" [בראשית ט,י"ד]
על כך אומר רש"י: כי בנוסף למשמעות הפשוטה למילה:"ענן"  יש גם משמעות רוחנית והיא: עניין של פורענות ואבדון במצב שחס ושלום המצב ידרדר שנית מבחינה מוסרית, כמו שנאמר:"יום עברה היום ההוא, יום צרה ומצוקה  יום שואה ומשואה, יום חושך ואפלה, יום ענן וערפל [צפניה א, ט"ו]לפי זה עם תעלה במחשבתו של הקב"ה להביא חושך ואבדון- אז תראה הקשת בשמים והקב"ה יזכור את הברית.
לאור האמור לעיל- ניתן ללמוד כמה  חשובה התפילה ומה כוח השפעתה לשנות אף גזר דין על הברואים.
עוד ניתן ללמוד , כי האות: קשת בענן -היא אות אלוקית לנצח  נצחים
לכל האנושות המזכירה את השבועה כי בכל מצב המבול לא ישוב עוד.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום חמישי, 18 באוקטובר 2012

ישנו צדיק/ שיר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

ישנו צדיק/ שיר מאת: אהובה קליין©

ישנו צדיק כנח בדורותיו
מאמין  בה' שומר מצוותיו
לפניו  מתהלך  בתמימות
תיבה  יבנה במסירות.

גם אם ליצני הדור
   בלעגם יניסו  האור
בציוויים יתמיד כארי
לאור צחוקם הנערי.

ישנו צדיק כאברהם
בעוז רוחו נלחם
למען סדום ועמורה
הסר העונש הנורא.

ישנו צדיק כמשה במנהיגים
ייאות למחיקת שמו מהכתובים
מסירות נפש רבה באמתחתו
למען הצלת  ורוממות עמו.

בכל דור יקום צדיק
המר ינסה להמתיק
למען העם העתיק
נשמתו וכוחו יעניק.

הערה: השיר בהשראת פרשת נח [חומש בראשית.]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

ציורי תנ"ך/ נח בונה תיבה / ציירה: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
"ויעש נח ככל אשר ציווה אותו  אלוקים,כן עשה:"
הטכניקה:שמן על בד.vt6tcotf5ffwi8bi7nmf.jpg
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת נח-האם נח היה צדיק מושלם?/ אהובה קליין(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת נח- האם  נח היה צדיק מושלם?
מאמר מאת: אהובה קליין.
הפרשה פותחת בפסוקים הבאים:
"אלה תולדות נח,נח איש צדיק תמים היה בדורותיו את האלוקים התהלך- נח ויולד נח שלושה בנים את שם  את- חם ואת- יפת ותישחת  הארץ לפני אלוקים ותימלא הארץ חמס וירא אלוקים את- הארץ והנה נשחתה כי –השחית כל- בשר את דרכו על הארץ:ויאמר אלוקים לנח קץ כל- בשר בא לפני כי מלאה הארץ חמס מפניהם והנני משחיתם את-הארץ: עשה לך תיבת עצי גופר קינים תעשה את התיבה וכפרת אותה מבית ומחוץ בכופר" [בראשית ט-ט"ו]
השאלות הן:
א] האם נח היה צדיק מושלם?
ב] מדוע החליט הקב"ה  להביא עונש כה חמור-  את המבול על העולם?
ג] מדוע נצטווה נח לבנות תיבה  למטרת הצלה,הרי ישנן אפשרויות רבות ואחרות?
התשובה לשאלה א]
לפי דברי רש"י : שני פירושים:
היות וכתוב:"צדיק  תמים היה בדורותיו" נחלקו רבותינו בדעותיהם:
א] יש הדורשים את נח לשבח- שאפילו בדורותיו שהיו סביבו רשעים,לא למד ממעשיהם.
ב] יש הדורשים את נח לגנאי וטוענים- שלעומת צדיקי הדור לא נחשב כלל לצדיק ובמיוחד לעומת אברהם אבינו.
לפי דברי רבינו בחיי:"והזכיר הכתוב בצדיק הזה שלוש מעלות של שבח שהן בהפך מבני דורו:
האחת: שהיה צדיק במעשיו, לא איש חמס כבני דורו שכתוב בהם ותמלא הארץ חמס.
השנייה: שהיה תמים והוא השלם בכל מידותיו,כי הבהמה השלמה בלי מום יקראנה הכתוב:"תמימה" כלשון הכתוב[במדבר י"ט]:"פרה אדומה תמימה"-אשר אין בה מום. ומום האדם היא המידה המגונה.
..וזה ההפך מבני דורו שהיו בעלי מידות מגונות"
והמידה השלישית שהצטיין בה נח: היא שהתהלך לפני אלוקים- למרות שידע את כוחות הכוכבים והמזלות הוא לא עבד לצבא השמים, אלא ידע שיש מנהיג לעולם- הלוא הוא הקב"ה והאמין רק בו ,לעומת בני דורו שהיו  עובדי כוכבים והמזלות.
ולפי בעלי התוספות ["הדר זקנים"] :נח נמנה עם שלושה צדיקי עולם בנבואת יחזקאל י"ד,י"ד.
והצד השווה בשלושתם,שכולם הספיקו לראות במהלך חייהם שלושה עולמות בדומה לנח.
דניאל: ראה את בית המקדש כשהוא בנוי,חרב,ושוב בנוי.הכוונה לבית מקדש השני.
איוב: ראה את ביתו בנוי לפני כל צרותיו,אחר כך חרב,בסוף הספר מתואר: שזכה לראות את ביתו בנוי.
נח גם ראה שלושה עולמות בחייו: עולם עתיק לפני המבול, עולם חרב בתקופת המבול, ועולם מתחדש עם תום המבול.
:רבינו בחיי מסביר לנו: מי הוא האדם  הצדיק המושלם? והוא מסתמך על דברי שלמה המלך:"חכם לב ייקח מצוות ואוויל שפתיים ילבט"[משלי י]
כלומר,הצדיק האמיתי מקיים את המצוות מתוך מטרה אמיתית ובשקט ולא יעשה זאת  מתוך רעש וצלצולים,למען ירשים את הסביבה.
לעומתו האוויל: הוא ההפך הגמור,לא די שאינו משתדל לקיים מצוות,אלא מקיים עבירות ועושה זאת בפרסום רב.
התשובה לשאלה ב]
על פי מסכת סנהדרין [ק"ח,ע"א]:"אמר רבי יוחנן: בוא וראה כמה גדול כוחו של חמס[כלומר כמה  הגזל חמור מאד]
.שהרי דור המבול עברו על הכול[כלומר על כל סוגי העבירות שבתבל],ולא נחתם עליהם- גזר דינם עד שפשטו ידיהם בגזל,שנאמר:"כי מלאה הארץ חמס מפניהם- והנני משחיתם את הארץ"
על כך האיר את עיננו הצדיק רבי חיים מקראסנה- שהיה מתלמדי הבעל  שם טוב,הוא סבר -שבדורות  הקדומים יותר - בארץ ישראל- המילה:"חכמה" הייתה ראשי תיבות=
"חילו מפניו כל הארץ"
[תהלים צ"ו,ט']- הכוונה שרק אדם בעל יראת שמים היה נחשב לחכם בעיני  אחרים.
לעומת זאת בימינו:  החכמה היא אינה אמיתית,הסביבה מעריכה אדם שנוהג  להערים על חברו ולא ללכת בדרך הישר –וכל זאת על מנת להשיג את מטרותיו, הסבר זה מרומז במשפט:"כי מלאה הארץ חמס"
לפי  רבינו בחיי: הקב"ה מאד כעס על תושבי הארץ ופעל במידת הדין, לפי שחטאם היה  רב מאד:עבודה זרה, גילוי עריות, שפיכות דמים וחמס,אך גזר דינם נחתם על הגזל,על כך אמר ישעיהו הנביא:"רחקי מעושק כי לא תיראי וממחיתה כי לא תקרב אלייך"
 [ישעיהו נ"ד]
התשובה לשאלה ג]
רש"י  מצטט את דברי תנחומא:"בא וראה:למה אמר הקב"ה לנח שיעשה תיבה? כדי שיראו אותו יושב ועוסק בה ויעשו תשובה,וכי לא היה יכול הקב"ה להצילן בדברו,או להעלותן לשמים באמונתו,שאמר לו עשה לך תיבת עצי גופר,למה כך? אלא אמר הקב"ה:
מתוך שאני  אומר לו עשה לך תיבת  עצי גופר והוא עומד ועוסק בה וכורת ארזים,הם מתכנסים אצלו ואומרים:נח מה אתה עושה? והוא אומר: תיבה שאמר לי  הקב"ה שמביא מבול,ומתוך כך שומעין ועושין תשובה"
[ילקות המכירי משלי כ"ח ,וא"ה בשם התנחומא]
 ובהמשך מסופר שם: כי במשך מאה ועשרים שנה היה הקב"ה מתרה בדור המבול שיעשו תשובה,ונח נוטע ארזים וכששאלוהו לשם מה נטע את  הארזים? ענה להם נח: כי הקב"ה מבקש להביא על העולם מבול -ולכן ציווהו לבנות את התיבה,כדי שבבוא הזמן ימלט נח ומשפחתו מפני המבול אל תוך התיבה.הם היו צוחקים עליו,אבל הוא בשלו,היה משקה את הארזים כדי שיגדלו והם ממשיכים ללעוג לו על כך,אולם בסוף היה מנסר את הענפים,והם המשיכו לשאול ולהציק בשאלותיהם ,והוא בונה תיבה,כיוון שהם לא חזרו בתשובה, ה' הביא עליהם את המבול.
לסיכום, לאור האמור לעיל,ניתן להגיע למסקנה, כי נח  היה צדיק בדורו ועל כך חלוקות הדעות.
אך, לעניות דעתי בולטת במיוחד העובדה  שנוח לא התפלל  לה'- כדי לבטל את העונש הקשה, לעומתו אברהם אבינו,כאשר שמע  כי אלוקים עומד להביא על סדום ועמורה  עונש כואב מאד, התפלל והתחנן כדי שבזכות אפילו עשרה צדיקים – ה' יסלח,
גם אצל משה – מנהיג ישראל,ראינו כי פעמים רבות היה מתפלל ומתחנן שאלוקים יסלח להם על חטאם.
מסקנה  נוספת היא: כי אלוקים מאד מחמיר בחטאים בין אדם לחברו.
מסיבה זו,אין הקב"ה סולח לאנשים שכביכול עשו תשובה  לקראת ראש השנה ויום כיפור.
הם חטאו כלפי הזולת ולא ביקשו  סליחה,אין תפילתם מתקבלת כלל.
יהי רצון  שכל עם ישראל ילכו בדרכי התורה-יקיימו את המצוות שבין אדם לחברו,ומצוות בין אדם למקום ובע"ה  יזכו לכל הברכות והישועות.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום רביעי, 17 באוקטובר 2012

ציורי תנ"ך / דור הפלגה/ ציירה: אהובה קלין(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
"ויאמרו הבה נבנה לנו עיר ומגדל וראשו בשמים ונעשה לנו שם פן- נפוץ על פני כל- הארץ:"[בראשית י"א,ד]
הטכניקה: שמן על בד.
ציורי תנ"ך/ אנשי דור הפלגה/ ציירה: אהובה קליין (c)
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

דור הפלגה/שיר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

דור הפלגה/ שיר מאת אהובה קליין (c)

באחד הימים הקדומים
ירדו מהרי קדם המורדים,
בלב ונפש מאוחדים
בלשון אחת מתאגדים.

במוחם רעיון מסעיר
לבנות מגדל ועיר-
ראשו נושק לרקיעים
נלחם בצור העולמים.

מייד החלו במלאכה
בעוז  בהתלהבות יתרה
חרוצים  כנמלים
קלים כאיילים.

אלוקים ירד מהעליונים
לחזות באלה הפתאים,
כהרף עין חלומם מחק
בלבל שפתם והפיצם כאבק..

הערה: השיר  נכתב בהשראת סיפור: דור הפלגה
המופיע בפרשת: נח.[חומש בראשית]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת נח- מה היה עיקר חטאם של דור הפלגה?/אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת נח- מה היה עיקר  חטאם של  דור הפלגה?
מאת:אהובה קליין

התורה מתארת את דור הפלגה במילים: "ויהי כל הארץ שפה אחת ודברים אחדים ויהי בנוסעם מקדם וימצאו בקעה בארץ שנער  וישבו שם"
 [בראשית י"א,א-ב]
מתעוררות כאן כמה שאלות:
 א] מה היה עיקר חטאם של דור הפלגה?
ב] מה הייתה השפה בה דיברו?
ג] מדוע ה' ירד לראות את מעשיהם הרי ה' רואה מכל מקום?
ד]מאין לנו שה' נהג איתם מידה כנגד מידה ?
ה]מה היה עונשם של דור הפלגה ומדוע ?
התשובה לשאלה א] חטאם של דור הפלגה:
 א] הם היו כפויי טובה כלפי הקב"ה , רש"י לומד זאת  מהמילים:" וירד ה' לראות את העיר ואת המגדל אשר בנו בני אדם", קשה לרש"י מדוע מודגש בפסוק: "בנו בני אדם", הרי ברור שמדובר בבני אדם ולא  בחיות ובהמות.
ותשובתו: הם היו  כפויי טובה כפי שהאדם  הראשון היה כפוי  טובה ואמר לה': "האישה אשר עימדי.. "  במקום שיודה לאלוקים על כך שנתן לו אישה -לשמש אותו. כך גם אנשי דור  הפלגה היו  כפויי  טובה ולא העריכו את כל הטוב שה' העניק להם.
ב] הם פעלו נגד הקב"ה, לפי שאמרו שאין זה מן הצדק שה' ברא לעצמו את השמים- העליונים ואילו לבני אדם נתן את האדמה בלבד.לכן כוונתם הייתה לעלות לראש  המגדל ולהלחם בה'.
ג] דור  הפלגה, היו שבעים נפש וייצגו את שבעים אומות העולם והמשותף להם היה -שקיימו  את שבע מצוות בני נח.הם הכירו וידעו את סוד עליונותה של ארץ ישראל , הם החלו צועדים מהרי אררט שבמזרח לכוון ארץ ישראל ולירושלים, מסתבר שגם האדם הראשון וגם נח הקריבו קורבן בירושלים,
 אך באמצע המסע של דור הפלגה - התוכנית נהרסה על ידי נמרוד שהסית אותם להתמקם בבקעה על מנת לבנות  את העיר  והמגדל בבבל .
לכן, עצם הקמת המגדל והעיר בבבל - נחשב לחטא בפני עצמו.
והמדרש אומר:".. ומאסו בארץ חמדה שנאמר: "ויהי  בנוסעם מקדם"
"מקדם"- הנסיעה הייתה  רחוקה מ:"קדמונו של עולם".
התשובה לשאלה ב] - השפה בה דיברו היא:שפת הקודש.
התשובה לשאלה  ג]: מדוע ה' ירד לראות את המגדל והעיר של אנשי בבל?
א] כי עצם הבנייה בבבל במקום לבנות בארץ ישראל- המיועדת להפיץ קדושה בעולם,זה  החטא הראשון של דור הפלגה-  על כך ה' כועס מאד ולכן יורד מקרוב  לראות את אשר עשו.
ב] ללמד  את הדיינים כיצד לנהוג  בזמן משפט, לא לחרוץ את הדין מייד, אלא לראות ולבדוק היטב בטרם מתן פסק הדין,ואם הקב"ה  יורד ובודק בקפידה, קל וחומר שדיינים חייבים לנהוג במשנה  זהירות.
התשובה לשאלה ד]: ה' נהג עם דור  הפלגה: מידה כנגד מידה: שאמר:"הבא נרדה..." [בראשית ,י"א,ז] כנגד דבריהם: "הבה  נבנה"[לפי רש"י]
התשובה לשאלה ה: העונש:  ה' הפיץ אותם - "על פני כל- הארץ" ובלבל את שפתם.ה' הפיץ אותם כי אמרו" פן נפוץ" ודווקא ממה שחששו זה מה שקרה להם, כדברי שלמה: [משלי י,כ"ד]"מגורת רשע היא תבואנו"- הכוונה:  הרע שממנו הרשע חושש- בסופו של דבר היא תבוא עליו.
ה' בלבל את שפתם כדי שלא יבינו זה את זה  דבר שלפני כן   גרם לקיים את תוכניתם.
אך מעניין שהקב"ה לא הענישם במיתה  כמו את דור המבול- לפי שהיו מאוחדים בדעותיהם ובעיני ה' גדול הוא השלום ושנואה המחלוקת
 [כדברי רש"י]
מסקנה , האחדות מביאה שלום בעולם.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

הרב אבינר