יום שבת, 22 בספטמבר 2012

יום כיפורים/ שיר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום כיפורים / שיר מאת: אהובה קליין (c)

יום כיפורים
חרדת אלוקים,
בתי תפילה גדושים
המונים לובשי צחורים.

פניהם כשלג צח
פיהם ווידוי שח,
הלבבות כהמיית פטישים
ידיהם בולמות זעזועים.

הגוף מעונה ומיוסר
הנשמה  זועקת טוהר,
יחדיו אל מדרגה עליונה פוסעים
חבוקים בחברת מלאכים.

"מקום שבעלי  תשובה עומדים
צדיקים גמורים אינם עומדים"
אלוקים פותח דף חדש-
לכל החפץ- עשיר ורש.

הערה: השיר נכתב בהשראת יום הכיפורים הקרב ובא עלינו לטובה.
גמר  חתימה טובה .
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום הכיפורים- מה תפקיד הצום?/מאמר מאת: אהובה קליין(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום הכיפורים-מה תפקיד הצום?/ אהובה קליין
מאת: אהובה קליין
יום הכיפורים-מה תפקיד הצום?
מאמר מאת: אהובה קליין

ציורי תנ"ך/ צום יום הכיפורים/ ציירה: אהובה קליין.(c)


ציורי תנ"ך/  "קיראו צום"/ ציירה: אהובה קליין (c)



ציורי תנ"ך/ יונה יושב בסוכתו/ ציירה: אהובה קליין (c)

"ויצא יונה מן העיר וישב מקדם לעיר ויעש לו שם סוכה וישב תחתיה בצל,עד אשר יראה מה יהיה בעיר:וימן ה' אלוקים קיקיון ויעל מעל ליונה להיות צל על- ראשו להציל לו מרעתו.."

[יונה ד,ה-ו]


התורה מצווה את עם ישראל להתענות ביום הכיפורים:
"וידבר ה' אל משה לאמור: אך בעשור לחודש השביעי הזה יום הכיפורים הוא, מקרא קודש יהיה לכם, ועינתם את נפשותיכם... וכל מלאכה לא תעשו בעצם היום הזה, כי יום כיפורים הוא לכפר עליכם לפני ה' אלוהיכם".
[ויקרא כ"ג,כ"ו-כ"כ]
השאלות הן:
א] מה מטרת הצום?
ב] היכן מצאנו בתנ"ך דוגמאות לצומות בכלל?
ג] מדוע נוהגים לקרוא את ספר יונה ביום הכיפורים?
התשובה לשאלה א]
כמה נקודות מבט בנושא מטרת הצום:
1] מטרת הצום להשפיע על האדם - לחוש את מצבו של העני-הרעב ללחם- ועל ידי כך לעוררו להושיט עזרה לזולת הנצרך.
זאת ניתן ללמוד מדברי הנביא ישעיהו:
"הן ביום צומכם תמצאו חפץ[גם ביום צומכם אתם מתנהגים כמו שהתנהגתם].. הכזה יהיה צום אבחרהו, יום ענות אדם נפשו?... הלזה תקרא צום ויום רצון לה' ? [ישעיהו נ"ח,ג-י"ב]
הלא זה צום אבחרהו: פתח חרצובות רשע[עליכם לפתוח את כבלי הרשע אשר בהם נתונים העניים]...הלא פרוס לרעב לחמך,ועניים מרודים תביא בית.כי תראה ערום וכיסיתו,ומבשרך[מקרוביך] לא תתעלם..אז תקרא וה' יענה,תשווע ויאמר: הנני...".רק אם האדם מתחשב בעניים ומבין שצריך לסייע להם ונוהג כן- הוא זוכה שתפילותיו נענות אצל הקב"ה.
2]- לפי ספר החינוך:"משורשי המצווה, שהיה מחסדי ה' על כל בריותיו לקבוע להם יום אחד בשנה לכפר על החטאים על ידי התשובה, ולכן נצטווינו להתענות בו.לפי שהמאכל והמשתה ויתר הנאות הגוף, מעוררים אותנו להימשך אחר התאווה והחטא,ויבטלו את הנפש מלחפש אחר האמת...ואין ראוי לבוא ולעמוד בדין ה' מתוך אכילה ושתייה....
על-כן טוב להגביר נפשו החוכמה,ולהכניע החומר לפניה באותו יום קדוש,למען תהיה ראיה לקבל כפרתה.."
כלומר על-ידי שאדם עוסק בהנאות הגוף כולל אכילה- הדבר מהווה מכשול בחיפוש אחר האמת ומנגד גורם לאדם להיגרר אחר החטאים.
3] לפי דברי רבי יחזקאל לנדא ז"ל- שבעבר היה רבה של פרג - מתוך הספר שכתב בשם:"נודע ביהודה": התענית היא-דבר טפל לתשובה, ואילו הדבר החשוב הוא: לעזוב את החטא, להביע ווידוי בלב שבור וחרטה בלב שלם ולשוב מתוך אהבה אל ה',אך התענית משמשת כהכנעת הגוף והרוח,או כדי לאזן את מידות האדם.
4] לפי דברי הרמב"ם:"יש שם ימים, שכל ישראל מתענים בהם מפני הצרות שאירעו בהן כדי לעורר הלבבות לפתוח דרכי תשובה,ויהיה זה זיכרון למעשינו הרעים ומעשה אבותינו, שהיה כמעשינו עתה, עד שגרם להם ולנו אותן הצרות.שבזיכרון דברים אלו נשוב להיטיב"...[הלכות תעניות פ"ה,ה"א]
התשובה לשאלה ב]
הנה כמה דוגמאות לצומות בתנ"ך:
דוגמא 1]
[יואל א,י"ד] – בזמן שהופיע הארבה כדי להשחית את כל היבול בשדות ,יואל קרא לעם להתענות:"קדשו צום קראו עצרת אספו זקנים,כל יושבי הארץ בית ה' אלוהיכם וזעקו אל-ה'"
דוגמא 2]
[יונה] לאחר שמלך נינווה שמע את דברי יונה על העונש שהם צפויים לקבל כתוצאה ממעשיהם הרעים, הוא מצווה על אנשי נינווה:"האדם והבהמה, הבקר והצאן, אל יטעמו מאומה, אל ירעו,ומים אל ישתו.ויתכסו שקים האדם והבהמה,ויקראו אל אלוהים בחזקה,וישובו איש מדרכו הרעה ומן החמס אשר בכפיהם,מי יודע-ישוב,וניחם הא-לוהים,ושב מחרון אפו,ולא נאבד"[יונה ג,ז-ט]
דוגמא 3]
[מגילת אסתר] אסתר המלכה אומרת למרדכי היהודי :"לך כנוס את כל היהודים הנמצאים בשושן וצומו עלי,ואל תאכלו ואל תשתו שלושה ימים לילה ויום". ובהמשך אומרת:"גם אני ונערותי אצום כן".[ מגילת אסתר ד,ט"ו]
תשובה לשאלה ג]
נוהגים לקרוא את ספר יונה ביום הכיפורים מהסיבה:
כי אנשי נינווה חזרו בתשובה והתענו-לאחר שיונה בישר להם על העונש בו עתידים להיענש בעבור חטאיהם.
יונה חזה זאת מראש, הוא ידע שהם עשויים לחזור בתשובה וחשש שיהיה קטרוג על עם ישראל, לכן ניסה להימלט מהמשימה שה' הטיל עליו ועלה על האוניה-
כפי שכתוב:"ויקם יונה לברוח תרשישה מלפני ה' וירד יפו וימצא אוניה באה תרשיש.."[יונה א,ג]
אחר כך הייתה סערה בים ,המלחים בסופו של דבר הטילו גורלות וגילו כי הסערה מתחוללת בעבור נוכחותו של יונה עימהם ,לכן- בהתאם לעצתו- הטילוהו למים ובהמשך מסופר על הדג הגדול אשר בלע את יונה.
במעי הדג ,יונה התפלל אל ה' וביקש רחמים ובסופו של דבר הדג – בפקודת ה'-הקיא את יונה ליבשה.
לסיכום,לאור האמור לעיל: מטרת הצום היא: להביא את האדם למצב של חולשה גופנית ורוחנית בעקבותיה הוא עשוי להרגיש את מצוקת העני והרעב ללחם -הדבר יגרום לו להתחשבותו בזולת והגשת עזרה בסיסית לנצרכים.
בנוסף, יש בכוח הצום לכופף את האדם. הצום הוא מעין-"מכשיר" לעוררו לחזור בתשובה מפני שהוא נישבר מבחינה רוחנית וגשמית.
יהי רצון וכל עם ישראל כאיש אחד, על ידי הצום ביום הכיפורים -יתעורר בלבבו, יתרחק מהחטאים שבעבר-
ויחזור להידבק בתורה ומצוותיה.
"ותשובה ותפילה וצדקה מעבירין את רוע הגזירה"
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

תשליך-שיר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

תשליך/ שיר מאת: אהובה קליין

החמה שולחת קרניה האחרונות
מלאכים נחפזים ומצפים לבאות
ניחוח טהור מרענן אווירה
ישראל מתאחדים כאחד בתפילה.

נחושים כסלע להשליך חטאים
למצולות המים התכולים
מעתה דף חדש  לפתוח
עוונות כהרף עין לשכוח.

בחיל ורעדה ניצבים
דמעות מתמזגות במילים
שערי שמים נפתחים
לשנה מבורכת מייחלים.

הערה: השיר בהשראת  הפסוק:
"מי אל כמוך,נושא עוון ועובר על פשע לשארית נחלתו...יכבוש עוונותינו ותשליך במצולות ים כל חטאתם.." [מיכה ז,י"ח- כ]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום שישי, 21 בספטמבר 2012

יש וילך אדם/ שיר מאת: אהובה קליין(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יש וילך אדם./שיר מאת: אהובה קליין ©

יש וילך אדם לארצו
לרוחבה ולאורכה במהלך יומו
יבחן  בעיניו רוח המקום
ייטע יבנה  יגשים חלום.

דוגמת אברהם אבי האומה
צווי אלוקים יקיים באמונה
את עברו ימחק בנחישות
לארץ ישראל יגלה מסירות.

יש ואדם ילך לתור אבדות
כשאול התר אחרי אתונות
לפתע יתבשר  בשורה נפלאה
שמואל  יכתרהו  בעטרת מלוכה.

יש וילך אדם מרחקים
יחצה יבשות וגם ימים
למען יחזה במראות נהדרים
כמלכת שבא בליווי שומרים.

יש ואדם ילך לעולמו
בתום מילוי תפקידו
דוגמת משה איש האלוקים
מנהיג דגול ייזכר לעולמים.

הערה: השיר בהשראת  פרשת וילך.[חומש  דברים]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום רביעי, 19 בספטמבר 2012

פרשת וילך-לאן הלך משה?/מאמר מאת: אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
פרשת וילך- לאן הלך משה?/ מאמר מאת: אהובה קליין.

הפרשה פותחת בפסוקים הבאים:
"וילך משה וידבר את- הדברים האלה אל-כל ישראל:ויאמר אליהם: בן מאה ועשרים שנה אנוכי היום,לא אוכל עוד לצאת ולבוא, וה' אמר אלי: לא תעבור את הירדן הזה:ה' אלוקיך הוא עובר לפניך,הוא- ישמיד את- הגויים האלה  מלפניך וירשתם,יהושע הוא עובר לפניך כאשר דיבר ה' ועשה ה' להם כאשר עשה לסיחון ולעוג מלכי האמורי ולארצם,אשר השמיד אותם:ונתנם ה' לפניכם,ועשיתם להם ככל- המצווה אשר ציוויתי אתכם:חזקו ואמצו,אל- תראו ואל- תעריצו מפניהם,כי ה' אלוקיך הוא ההולך עמך,לא ירפך ולא יעזבך".
השאלות הן:
א] בפרשת כי תבוא[פרק כ"ט,א] נאמר:"ויקרא  משה אל כל  ישראל ויאמר אליהם.." ובהמשך נאמר בפרשת ניצבים: "אתם ניצבים היום..."[כ"ט,ט]
בני ישראל עמדו לפניו,אם כן לאן הלך משה?
ב] איזו הבטחה נותן משה לעם ישראל?
ג] היכן מצאנו במקרא,דוגמאות להליכה למטרה מסוימת?
התשובה  לשאלה א]
לפי דברי הרמב"ן:לאחר שמשה  סיים להגיד את דבריו לכל העם,שבו כולם לאוהלים והוא ניגש  להיפרד מהם לפני פטירתו.
אבן עזרא אומר: כי משה ניגש  לכל שבט ושבט,וסיפר להם על מותו וניחם אותם כי גם לאחר מותו הקב"ה לא ינטשם ובנוסף בירך  כל שבט בנפרד, למרות שהברכות מפורטות בפרשת : זאת הברכה.
ספורנו מסביר:כי לאחר שמשה כרת ברית עם העם,הוא שאף שיקבלו זאת מתוך שמחה ולא מתוך אבל על מותו.
אי לכך ניגש אל כל אחד בנפרד כדי לעודד ולנחם.
רש"ר הירש אומר:כי כל  דברי  הפרשה מהווים צוואה לפני מות משה והוא היה  מנהיג כה דגול ועניו שלא רצה להטריח את העם שיבואו אליו,אלא הוא,בכבודו ובעצמו ניגש אליהם.
ספרי החסידות מספרים: כי משה ניכנס לכל נפש של כל אחד מישראל-המשמעות היא: שבכל יהודי קיים הניצוץ של משה.
יהונתן בן עוזיאל אומר: כי משה הלך לבית המדרש.
רש"י מפרש:כי במילים שאמר לעם:"לא אוכל עוד לצאת ולבוא".
המשמעות: כי נסתמו ממשה מעיינות החכמה,ולכן הלך לבית המדרש ללמוד תורתם של חכמים אחרים.
בעל הטורים מסביר: כי משה הלך לבשר לאבות: אברהם, יצחק ויעקב כי הקב"ה יקיים את  שבועתו וינחיל את ארץ ישראל לעם ישראל -באמצעותו של יהושע המנהיג.

התשובה לשאלה ב]
משה מבטיח כי הקב"ה ינחיל לעם ישראל-את ארץ ישראל בהתאם לשבועתו, באמצעות יהושע.
והם מצווים להשמיד את האויבים הקמים עליהם.הקב"ה מתחייב לא לעזוב את בניו.
התשובה לשאלה ג]
בתנ"ך ניתן למצוא דוגמאות רבות לסוגי הליכה-כאשר כל הליכה יש לה מטרה בפני עצמה.
דוגמא א]
הקב"ה מצווה על אברהם:"ויאמר ה' אל אברהם לך- לך מארצך וממולדתך ומבית אביך אל הארץ אשר אראך:ואעשך לגוי גדול..."[בראשית י"ב,א-ב]
רש"י מפרש במקרה זה: כי ההליכה היא טובתו  והנאתו של אברהם.
דוגמא ב] "ויצא יעקב מבאר שבע וילך חרנה" [שם כ"ח,י]
המטרה –ללכת לחרן.
לפי רבינו בחיי: קפצה ליעקב הדרך לחרן ובדרך הגיע תחילה להר המוריה-
לפי שהתגעגע  להר המוריה -מקום שאבותיו התפללו ורצה גם הוא להתפלל.
לכן כתוב:"ויפגע במקום",מקום= הר המוריה.
דוגמא ג] שאול הולך  לחפש את האתונות של אביו ובסופו מתבשר ,מפי שמואל הנביא ,כי יכתרו למלך.
כנאמר:"ויאמר קיש אל שאול בנו קח נא  איתך את אחד מהנערים  וקום לך בקש את האתונות" [שמואל –א,ט,ג] ובהמשך מסופר כי שמואל מכתיר  את שאול למלך:"ויקח שמואל את פך השמן ויצק על ראשו וישקהו ויאמר הלוא כי-משחך ה' על נחלתו לנגיד][שם י,א]
דוגמא ד] מלכת שבא הולכת אל שלמה המלך לבחון את חכמתו.
"ותבוא ירושלימה בחיל כבד מאד..." [מלכים –א,י,ב]
דוגמא ה] זקני מדיין וזקני מואב הולכים בציווי בלק בן ציפור,כפי שהכתוב מתאר זאת:"וילכו זקני מואב וזקני מדיין וקסמים בידם ויבואו אל בלעם וידברו אליו דברי בלק"
המטרה הייתה לקלל את עם ישראל,אך התוצאה הייתה הפוכה ,עם ישראל התברך בברכה:"מה טובו אוהליך יעקב."- ברכה שמתקיימת גם בימינו.
דוגמא ו] ה' מצווה את יונה  ללכת אל נינווה להזהירם:
כמו שכתוב:"קום לך אל- נינווה העיר  הגדולה וקרא עליה כי עלתה רעתם לפני" [יונה א,א]
לסיכום, לאור האמור לעיל, ניתן להסיק כי משה הולך ביומו האחרון אל העם כדי לעודדם באשר לעתידם- כי הקב"ה ימלא את שבועתו כלפיהם.
כמו כן, ישנן דוגמאות לרוב בכל התנ"ך להליכה מסוימת כאשר מטרה בצידה.
יהי רצון ועם ישראל בכלל ובפרט-  יזכה ללכת למקומות טובים ושמחים תמיד.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

ציורי תנ"ך/ "תשליך"/ציירה: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
"..ותשליך במצולות ים כל חטאתם" [מיכה ז,י"ט]

הטכניקה: שמן על בד.nitbwj2bt9bv6hx0upcw.jpg
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

ראש השנה-מדוע נקרא בשם זה?/מאמר מאת: אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
ראש השנה- מדוע נקרא בשם זה ?/מאמר מאת: אהובה קליין.
ראש השנה הוא החג הראשון  בשנה העברית  החל ב:א' תשרי,
המקור במקרא לחג הוא:
"ובחודש השביעי באחד לחודש מקרא קודש יהיה  לכם,כל מלאכת עבודה לא תעשו,יום תרועה יהיה לכם"
[במדבר כ"ט,א]
ומקור נוסף:"בחודש השביעי באחד  לחודש יהיה לכם שבתון זיכרון תרועה"[ויקרא כ"ג,כ"ד]
השאלות הן:
א] מדוע ראש השנה נקרא בשם זה ,בעוד שבתורה הוא נקרא: "יום תרועה","זיכרון תרועה"?
ב] מה הטעם לתקיעת שופר בראש  השנה?
ג] מדוע חוגגים יומיים- בעוד שהתורה קובעת לחגוג יום אחד?
ד] אילו מנהגים נוהגים בראש השנה?
התשובה לשאלה א]
ראש השנה  נקרא בשם זה- היות והוא מופיע  לראשונה במסכת ראש השנה[פרק א,א]:"ארבעה ראשי שנים הם:
באחד בניסן- ראש השנה למלכים ולרגלים.
באחד באלול- ראש השנה למעשר בהמה..
באחד בתשרי- ראש השנה לשנים,לשמיטין וליובלות..
באחד בשבט- ראש השנה  לאילן- כדברי בית  שמאי,בית הלל אומרים: בחמישה עשר בו[ט"ו בשבט]"
על פי משנה זו ,אנו לומדים כי ישנם ארבעה ראשי שנים.
כמו כן כתוב:"בארבעה פרקים העולם  נידון:
בפסח- על התבואה.
בעצרת[חג השבועות]- על פירות האילן.
בראש השנה-כל באי העולם עוברים לפניו[לפני ה'] כבני מרון"[מסכת ראש השנה פרק ב',א']
כבני מרון- הכוונה לפי הסבר הגמרא: הקב"ה מעביר וסופר את בני האדם בראש השנה ממש כמו שהרועה סופר את הכבשים- כדי להפריש  מהם את העשירי  למעשר.
לפי משנה זו אנו לומדים כי ראש השנה הוא: יום  הדין לכל באי העולם,
התלמוד מתאר את ראש השנה כיום הדין:"שלושה ספרים  נפתחים בראש השנה:אחד של  צדיקים,אחד של רשעים,ואחד של בינוניים.ראשי תיבות של-ציבור=צדיקים,בינוניים,ורשעים.
הצדיקים- נכתבים ונחתמים לאלתר[מיד] לחיים.
הרשעים- נכתבים ונחתמים לאלתר למיתה.
והבינוניים- תלויים ועומדים מראש השנה עד יום הכיפורים,זכו נכתבים לחיים,לא  זכו- נכתבים למיתה.
גם לגבי המדינות ביום זה נחרץ הדין,כמו שכתוב:" ועל המדינות בו יאמר:איזו  לחרב ואיזו לשלום,איזו לרעה ואיזו לשובע".
[ראש השנה  רף ט"ז,ע"ב]
ואילו התורה קוראת לחג:"יום תרועה" על שם  מצוות תקיעת השופר.
בסוכות - נידונים על המים.
התשובה לשאלה ב]
לתקיעת שופר בראש השנה כמה טעמים:
א] כדי לעורר רחמי שמים על עם ישראל ,כשם שה' ריחם על אברהם בעקדת יצחק ולבסוף המלאך קרא לאברהם לא לגעת בבנו, בסופו של דבר אברהם הקריב את האיל לקב"ה, ולא את יצחק,כך גם אנחנו מבקשים רחמי שמים מבורא עולם.
ב] לפי דעתו של הרמב"ם: יש בכוחו של השופר, בשל צליליו המיוחדים לעורר את הישנים והנרדמים- השרויים בשגרה ואינם חושבים על מהות חייהם- להתעורר לגרום לאדם חרדה בשלוותו זו ובכך ייטיב את דרכו ויהרהר על מעשיו ויתקן את דרכו – לשוב לדרך הישר.
על כך אומר הנביא עמוס:"אם יתקע שופר בעיר,ועם לא יחרדו"? [עמוס ג,ו]
ג] לפי דבריו של רב סעדיה גאון[שחי בתקופת: 942-882 לספירה]:
ב- א' בתשרי ברא ה' את העולם ועל ידי תקיעת שופר אני ממלכים את הקב"ה עלינו,היות והיה מקובל להכריז על המלכת מלך על ידי  תקיעת שופרות.
ומדוע יש להמליך את הקב"ה כל שנה מחדש?
על כך עונה הרבי מגור: שמא עלה ספק בקרב העם על הביטחון בה' שהרי רק הוא מסוגל להצילנו מכל אויב..?
ד] [לפי דברי  הרב סעדיה גאון] :תקיעת השופר מזכירה לנו את מעמד הר סיני שנאמר:"וקול שופר חזק מאד"[שמות י"ט,ט"ז] ובכך אנו נזכרים בתורה הקדושה שעלינו להידבק בה תמיד.
מעניין שצורת השופר- בהיותו מתעגל וכפוף -מזכיר ליהודי שעליו להכניע את עצמו לפני אלוקים.
התשובה  לשאלה ג]
נוהגים לחגוג את ראש השנה יומיים, למרות שהתורה מצווה  לחגוג במשך יום אחד, מהסיבה:
היות ובימים הקדומים היו נוהגים לקבוע את ראשי החודשים על פי עדות ראייה של:"מולד הלבנה". על פי דברי העדים שהעידו כי ראו את הלבנה מתחדשת ועל פי דבריהם-  בית הדין קבע את התאריך המדויק בו יחול ראש החודש. לאחר שבית הדין קבע את מועד  ראש החודש ,היו נשלחים שליחים  לכל תפוצות עם ישראל להודיע להם על היום בו נקבע ראש  החודש.
 על סמך זה, ידעו מתי לחגוג את החג  שמופיע  בחודש הזה.
יש לציין שאמצעי התחבורה  ואמצעי התקשורת - לא היו משוכללים כמו בימינו ולכן לא תמיד הצליחו השליחים להגיע טרם זמן החג, לכן היו נוהגים במקומות מרוחקים מירושלים- לחגוג את החג במשך יומיים.היות והיה להם ספק,אם החודש היה משך 30 יום,או 31.
היום הנוסף על החג בו חוגגים נקרא:"יום טוב שני של גלויות"
גם בירושלים לא תמיד היו בטוחים אם המולד יופיע אחרי 29 ימים של חודש אלול,מסיבה זו נהגו לחגוג כבר מ -כ"ט באלול בערב.
למרות שבפועל החג נקבע ל: א' תשרי.
מטעם זה גם היום   נוהגים לחגוג את החג במשך יומיים.
התשובה לשאלה ד]
א] נוהגים לטבול את החלה בדבש ולא במלח- כבשאר ימות השנה.כדי להביע את משאלתנו- שתהיה לנו שנה טובה ומתוקה.
ב] נוהגים לאחר ברכת:"המוציא" לאכול תפוח בדבש ולאחר ברכת:"בורא פרי העץ" אומרים:"יהי רצון שתחדש עלינו שנה טובה ומתוקה".
ג] יש כאלה הנוהגים לאכול ראש של כבש,או ראש של דג ואומרים:"יהי רצון שנהיה לראש ולא לזנב".
ד] וביום השני לחג נוהגים לאכול רימון ,ואומרים:"יהי רצון שירבו זכויותינו כרימון".
ה] ישנו מנהג לאכול גם גזר ולהגיד:"יהי רצון שה' יגזור עלינו גזירות טובות"
ו] ישנו מנהג גם לאכול סלק ולבקש:"יהי רצון שיסתלקו אויבינו"
ז]  ביום הראשון של ראש השנה ,אחרי תפילת:"מנחה",  נוהגים ללכת למקור מים,כגון: ים,בריכה,מעיין,נהר, ולהגיד את תפילת:"תשליך" אשר מקורה בפסוק:"מי אל כמוך,נושא עוון ועובר על פשע לשארית נחלתו..יכבוש עוונותינו ותשליך במצולות ים כל חטאת..." [מיכה ז,י"ח-כ]
המטרה בתפילה זו: להשליך את העוונות למים ולכן גם נוהגים לנער את הכיסים למטרה זו ומבקשים מהקב"ה לפתוח דף חדש.
לסיכום, לאור האמור לעיל: אנו מגיעים למסקנה: כי ראש השנה הוא יום הדין בו אנו עוברים לפני הקב"ה כמו צאן שסופרים אותו והכול נכתב בספרים,זהו יום משפט וגורלנו נחרץ ביום  קדוש זה-לטוב או לרע, כמו שנאמר בתפילה:"מי באש,מי במים....."
יהי רצון  ותבוא על כל עם ישראל- שנה טובה וברוכה,שנת שלום ושגשוג שנת גאולה שלמה בפרט ,או בכלל.
אמן ואמן.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

הרב אבינר