יום ראשון, 29 באפריל 2012

ציורי תנ"ך/ ישראל בזמן הגאולה/ ציירה:אהובה קליין(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
"הנה  ימים באים נאום ה' והשלחתי רעב בארץ לא רעב ללחם ולא צמא למים כי אם לשמוע את דברי ה' " [עמוס,ח,י"א]
הטכניקה: שמן על בד.vrxjlo8yp8n0i9qhiqqg.jpg
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום שישי, 27 באפריל 2012

סמל המדינה/ שיר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
סמל המדינה/ שיר מאת: אהובה קליין (c)

שמים תכולים אפופי עשן
רוח קדושה מתעצמת איתן
מפלסת דרכה בין העננים
נחפזת בששון לפתוח שערים.

לפתע מתגלה מחזה מרהיב
מנורת זהב שבעה קנים
עטורה סביבה עלי זיתים
סמל המדינה לנצח נצחים.

הנביא זכריה כולו נדהם
בת קול לוחשת לחכם
לא בחיל ולא בכוח אמר אלוקים
מסר לעד  לבניו האהובים.

הערה: השיר בהשראת זכריה[ד,ב-ד]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום חמישי, 26 באפריל 2012

סמל המדינה :מהותו ומקורו/ מאמר מאת: אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
סמל המדינה  מהותו ומקורו
מאמר מאת: אהובה קליין.
סמל מדינת ישראל מצטיין ביופיו,ייחודו ותוכנו.הוא מכיל עומק רוחני  מקפל בתוכו-מקורות מהתנ"ך, היסטוריה שלמה  וקדושה.
מבחינה אומנותית- יש בו סימטריה נהדרת, הוא פשוט נראה מושלם.
האם שאלתם את עצמכם,כיצד נוצר סמל זה? ומה מקורו?
מתברר, כי  הסמל עוצב כאן בארצנו הקדושה על ידי שני אחים,ששמם גבריאל ומקסים שמיר,
יחד עם הצעתם הובאו עוד הצעות של אנשי מקצוע אחרים אל מועצת המדינה הזמנית.
אך ,הצעתם של האחים  נבחרה  בתאריך:י"א שבט תש"ט.
כאשר הם  נשאלו: מדוע בחרו באלמנטים אלה- המנורה ועלה הזית,תשובתם הייתה בזו הלשון:
"המנורה מייצגת את עברו המפואר של העם היהודי ובניגוד למגן דוד-הוא סמל שאינו מופיע אצל עם,או אומה אחרת בעולם"
תוך כדי התבוננות  בסמל, אנו מבחינים בציור המנורה בעלת שבעת הקנים-עשויה זהב וממוקמת במרכז ,היא מוקפת עלי  זית משני צידיה.
בתנ"ך אנו נפגשים  עם המנורה לראשונה  בחומש שמות:
"ועשית מנורת זהב טהור,מקשה תיעשה המנורה,ירכה וקנה,גביעיה,כפתוריה ופרחיה ממנה יהיו ושישה קנים יוצאים מצידיה שלושה קני מנורה מצידה האחד ושלושה קני מנורה מצידה השני...כולה מיקשה אחת זהב טהור ועשית את נרותיה שבעה,והעלה את נרותיה והאיר על עבר פניה" [שמות כ"ה,ל"א—ל"ט]
מתוך הכתובים ניתן להבין: כי המנורה הייתה עשויה זהב טהור- המתכת המשובחת והיקרה ביותר מבין המתכות,כמו כן,היא עשויה מיקשה אחת ולא חלקים,חלקים.
דבר זה מרמז על אחדות עם ישראל,ממש כפי שהתאחדו במעמד הר סיני כאיש אחד בלב אחד.
המנורה תפקידה להאיר, בכך היא מסמלת את עם ישראל: העם הנבחר
-תפקידו להיות אור לגויים,עליו לחיות באחדות לנצח.
המנורה תחילה הייתה במשכן ואחר כך בבית המקדש.
בבית המקדש הראשון אשר בנה שלמה- היו עשר מנורות זהב כפי שמתואר:"ויעש שלמה את כל הכלים אשר בית ה'...ואת המנורות חמש מימין וחמש משמאל לפני הדביר זהב סגור והפרח והנרות והמלקחיים זהב"[מלכים א,מ"ח-מ"ט]
בבית המקדש השני הייתה רק מנורה אחת.אך בשנת 70 לספירה כאשר לחמו הרומאים-הם החריבו את ירושלים ובית המקדש , טיטוס מפקד הצבא הרומאי ,לקח איתו את כלי המקדש –כולל המנורה,כאשר הגיע לרומי הוא הציג את המנורה לראווה יחד עם היהודים השבויים בתהלוכת חוצות.
תהלוכת ניצחון זאת עם המנורה הונצחה בתבליט המפורסם בשער טיטוס ברומא.
המנורה אשר מופיעה בסמל מדינת ישראל- היא על פי אותה מנורה בשער טיטוס ולא על פי הדגם שהיה בבתי המקדש והסיבה לכך:
הייתה מטרה לקחת את המנורה ממקום ששם הושפלה למקום גבוה -לסמל המדינה  אשר מוכיח  לכל את הריבונות היהודית בארצנו , בה אנו חיים כעם חופשי.
לעניות דעתי,האחים שמיר אשר עיצבו את סמל המדינה עשו זאת ברוח הקודש. למה הדבר דומה? להורים  הקוראים בשם לתינוק, ידוע כי את השם הם נותנים ברוח הקודש כי שם  האדם  הוא-המהות שלו.
כך גם כאן: הסמל עוצב בדמיון מפליא לחזון שראה זכריה הנביא:
"..ראיתי והנה-מנורת זהב כולה וגולה על-ראשה ושבעה נרותיה עליה שבעה ושבעה מוצקות לנרות אשר על-ראשה:ושניים זיתים עליה אחד מימין הגולה ואחד על-שמאלה." [זכריה ד,ב-ד]
מעניין כי זכריה ראה את המנורה  בחודש  שבט- זה החודש שבו נבחר הסמל בישראל! האין זה דבר נפלא? אין מקרה בעולם- הכול בהשגחת הקב"ה,הוא המנהיג של העולם ,אין עוד מלבדו.
  חודש שבט = ראשי תיבות: שיהיו בשורות טובות.
 מדהים לראות צמח שנקרא: מוריה ישראלית,דומה להפליא למנורה,זה פשוט לא יאומן.ניתן לראותו על גבעת המנורה בנאות קדומים.
בתורה, המנורה ומזבח הקטורת מופעים בדרך כלל יחדיו,הקטרת הקטורת קרובה להטבת הנרות:
"והקטיר עליו אהרון קטורת סמים,בבוקר בבוקר בהיטיבו את הנרות יקטירנה: ובהעלות אהרון את הנרות בין הערביים יקטירנה,קטורת תמיד לפני ה' לדורותיכם"
[שמות ל,ז-ח]
במנורה משתקפת המוריה אשר  מעלה קטורת בשמים בעיקר בימים חמים מאד.
האור והבשמים הולכים יחדיו אצל בורא עולם וכך התרחש גם במקדש.
ענפי הזיתים משני צידי המנורה מסמלים: מצד אחד את כהונת הכהן הגדול - ממשפחת אהרון הכהן ומצד שני: מלך ממלכות דוד.
ומדוע דווקא ענפי זיתים?
 התשובה,כמה סיבות לדבר:
א]כי שמן  הזית הזך - שימש להדלקת המנורה.
ב] בשמן זה היו נמשחים המלך לתפקיד המלוכה והכהן לתפקיד הכהונה.
ג] עלה הזית מזכיר לנו את  הופעת היונה:" ועלה זית בפיה" –כסמל לשלום בתום המבול- וזאת  לבשר כי יבשה הארץ ,תם המבול והשלום בפתח.
ד]דוד המלך אומר בתהלים:"בניך כשתילי זיתים" הכוונה- כשם שגזע עץ הזית מסתעף ומתפצל לכוונים רבים, כך גם  דוד המלך מייחל כי הבנים בקרב עם ישראל יהיו חכמים ונבונים-אנשי אשכולות.
ה] הזית שייך גם לשבעת המינים שנשתבחה בהם ארץ ישראל.
ו] לשמן יש תכונה לא להתמזג עם נוזלים אחרים, כאשר  מערבבים אותו עם נוזל מסוג אחר,תמיד השמן יצוף למעלה  מעל שאר הנוזלים .
כך גם עם ישראל- יהודים נשארים –העם הנבחר שאינו מתמזג עם עמים אחרים.
ז] "נקראו ישראל:"זית רענן"[ירמיהו י"א,ט"ו] שהם מאירים לכול"[שמות רבה ל"ו,א]
ח] שרה אימנו כאשר נתבשרה על ידי המלאכים על הולדת בנה יצחק.
"האירו פניה כזית"[בראשית רבה נ"ג,ג]
והכוונה כי עלה הזית הוא עשוי גוון מיוחד,מצד אחד ירוק כהה ומצד שני ירוק מוכסף.
צבע זה נותן הרבה  אור.
ט] בחזון נאמר לזכריה משפט חשוב  במיוחד לעם ישראל:"לא בחיל ולא בכוח אמר כי אם ברוחי .."לכן יש דעה שאומרת: כי ענף אחד של הזית מסמל את  רוחו של אלוקי ישראל  והצד השני- תורתו,"תורה אורה" אשר תתגבר על החיל והכוח.
לסיכום,לאור האמור לעיל, ניתן להסיק כי סמל המדינה שעוצב בארצנו הקדושה ,מקורו בתנ"ך.
יהי רצון ועם ישראל יהיה מאוחד כאיש אחד בלב אחד- ממש  בדומה למנורה שהייתה מקשה אחת,
ישמש אור לגויים- כאור המנורה במקדש, השקט והשלווה יהיו מנת  חלקו לעד- כעלה הזית בפי היונה בתום המבול אשר סימל את השלום.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום רביעי, 25 באפריל 2012

ציורי תנ"ך/ סמל המדינה בתנ"ך/ אהובה קליין(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
"...ראיתי והנה- מנורת זהב כולה וגולה על ראשה ושבעה נרותיה עליה שבעה ושבעה מוצקות לנרות אשר על-ראשה: ושניים זיתים עליה אחד מימין הגולה ואחד על-שמאלה" [זכריה ד,ב-ד]

הטכניקה: שמן על בד.kjn7gqsn0duquueha183.jpg
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום ראשון, 22 באפריל 2012

מידה כנגד מידה/ שיר מאת:אהובה קליין(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
מידה כנגד מידה
/ שיר מאת: אהובה קליין (c)

מידה כנגד מידה
אין היא חידה
מימי בראשית נצפתה
דוגמת דור הפלגה.

בשפה אחת נתאחדו
כנגד אלוקים זממו
איש ורעהו בשפתם נתבלבלו
כזרעים ברוח  בתבל התפזרו.

אשת לוט במלח חטאה
לנציב מלח בשנייה הפכה
אבשלום נתגאה בשערותיו
על האלה הסתבך בתלתליו.

המצורע גרם לפירוד בחברה
הרבה בפטפוט לשון הרע
לפיכך אותו התורה בודדה
למען יחוש נפשו נורא.

מסקנה  נצחית לפנינו
לא נרע לזולת בחיינו
למען חיים איכותיים ושלבים
אלוקים ישמרנו מכל החולאים.
הערה:
השיר בהשראת : פרשת  תזריע מצורע [חומש ויקרא.]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת תזריע מצורע-מידה כנגד מידה בפרשה-כיצד?/אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
פרשת  תזריע מצורע- מידה כנגד מידה בפרשה כיצד?
מאמר/ מאת: אהובה קליין.
אחד הנושאים  המעניינים בפרשה:
המצורע,חטאו ועונשו.
התורה מספרת על אדם שיש בו נגעים הוא מובא אל  אהרון.או אל אחד מבניו להיבדק כפי שמתואר בפסוקים הבאים:
"וידבר ה' אל משה ואל אהרון לאמור: אדם כי – יהיה בעור בשרו שאת או ספחת או בהרת והיה בעור בשרו לנגע צרעת,והובא אל- אהרון הכהן או אל- אחד מבניו הכוהנים וראה הכהן את הנגע בעור הבשר,ושיער בנגע הפך לבן, ומראה הנגע עמוק מעור בשרו, נגע  צרעת הוא, וראהו הכהן וטימא אותו"
[ויקרא י"ג,ג]
ובהמשך התורה מתארת מה דינו של הצרוע:
"והצרוע אשר בו הנגע בגדיו יהיו פרומים וראשו יהיה פרוע ועל –שפם יעטה, וטמא טמא יקרא: כל ימי אשר הנגע בו יטמא,טמא הוא: בדד ישב,  מחוץ למחנה  מושבו" [שם י"ג,,מ"ה-מ"ז]
השאלות הן:
א] מדוע הצרוע חייב להיבדק ,דווקא, על ידי הכהן- וכי לא עדיף שילך לרופא?
ב] על אילו חטאים נענש האדם בצרעת?
ג] מדוע מוטל על המצורע עונש כה חמור- בדד לשבת מחוץ למחנה?
ד] היכן מצאנו דוגמאות בתנ"ך לעונש: מידה כנגד מידה? דוגמת המצורע בפרשה?
התשובה לשאלה א]
חז"ל אומרים: כי הרבה פעמים האדם נענש בעונש חמור זה, בעבור  רכילות והוצאת שם רע על הזולת,אך כאשר מעירים לו על כך, הוא טוען כי דיבר דברי אמת,ולדעתו הוא חייב לחשוף מתוך מצווה את האמת לציבור.
לכן התורה שולחת אותו אל אהרון הכהן  שהיה ידוע- כאיש: "אוהב שלום ורודף שלום ומקרבן לתורה"  מכאן- שלמען  שלום בין אדם לחברו רשאי אותו אדם,לא לפרסם את אמיתות הדברים.
אהרון היה ידוע כאדם משכמו  ומעלה והיה משכין שלום בין איש לרעהו בזמן שהיו מסוכסכים ביניהם.
המסקנה: כי האמת חשובה מאד,אך השלום גדול ממנה בין איש לרעהו.
מסיבה זו, המצורע  מצווה להגיע אל הכהן כדי שילמד את מידת השלום בין אדם לחברו.
התשובה לשאלה ב]
בתלמוד נאמר:[ערכין ט"ז,ע"א] אומר רב שמואל בר נחמני בשם רבי יוחנן:"על שבעה דברים  נגעים באים:על לשון הרע,על שפיכות דמים,ועל שבועת שווא,ועל גילוי עריות,ועל גסות הרוח,ועל הגזל ועל צרות העין".
מקור נוסף:ויקרא רבה[מצורע י"ז,ג] נאמר:"על עשרה דברים נגעים באים: על ע"ז,על ב"ע,ש"ד,חילול השם,ברכת ה',הגוזל את הרבים,גוזל את שאינו שלו,ועל גסי הרוח,ועל לשון הרע,ועל עין  הרע".
בבמדבר רבה[נשא, ז'.ה]אומר רבי יהודה הלוי בן רבי שלום,כי:"על אחד עשר דברים הצרעת באה: על קללת ה',על גילוי עריות,על שפיכות דמים,ועל האומר על חברו דבר שאין בו, ועל גסות הרוח,ועל הנכנס בתחום שאינו שלו,ועל לשון שקר,ועל הגניבות,ועל שבועת שקר,ועל המחלל שם שמים,ועל עבודה זרה", ורבי יצחק מוסיף על כך עוד דבר:"על עין הרע" ורבותינו מוסיפים:"על מי שמנאץ בדברי תורה"
לפיכך אנו לומדים, כי הצרעת אינה באה רק כתוצאה של עניין הרכילות ולשון הרע,אלא יש גם חטאים אחרים שעליהם חל עונש קשה זה.
התשובה לשאלה ג]
לפי רש"י: משמעות העונש- שהמצורע ישב לבדו מחוץ למחנה- ביחס לטמאים מסוג אחר,אבל המצורעים כמותו יכולים לשבת יחדיו.
ולעצם השאלה מדוע נענש המצורע בצורה כה קשה? מביא רש"י את דברי הגמרא:"בעא מיניה ר' שמואל בר מר' חנניא,ואמרי לה ר' שמואל בר נדב חתניה דר' חנינא מר' חנינא.ואמרי לה ר' יהושע בן לוי: מה נשתנה מצורע שאמרה תורה ' בדד ישב מחוץ למחנה מושבו'? הוא הבדיל בין איש לאשתו בין איש לרעהו,לפיכך אמרה תורה בדד ישב.."[מסכת ערכין ט"ז]
-כלומר על ידי שהמצורע דיבר לשון הרע –גרם למריבות ושנאה בין אנשים קרובים זה לזה ,כולל גם מריבות בין בני זוג והרס שלום בית ביניהם-לפיכך לקה בצרעת ועונשו מידה כנגד מידה- כעת גם הוא ייפרד ממשפחתו וישב בדד.
תשובה לשאלה ד]
בתנ"ך ישנן דוגמאות רבות, הנה כמה מהן:
1] דור הפלגה: הם התאחדו כאיש אחד ובשפה אחת- נגד הקב"ה ואמרו:הבה נבנה לנו עיר ומגדל וראשו בשמים ונעשה לנו שם" [בראשית י"א,ד]
העונש היה : מידה כנגד מידה,האלוקים בלבל את שפתם,איש לא הבין את רעהו  ובנוסף פיזר אותם בכל העולם.
2] אשת לוט: הפכה לנציב מלח,אומר על כך רש"י כי קיבלה עונש:
 מידה כנגד מידה:"במלח חטאה ובמלח לקתה" כי כאשר לוט אמר לה לכבד אורחים שתיתן להם מעט מלח אמרה לו:"אף את המנהג הרע הזה אתה בא להנהיג במקום הזה"  וסירבה לכבדם.[ב"ר]
3] יעקב  לקח את הברכה מעשיו במרמה, כתוצאה מזה קיבל עונש מידה כנגד מידה , לבן רימה אותו לאורך כל הדרך.
לדוגמא: כאשר לבן נתן ליעקב תחילה את לאה- לאישה ולא את רחל,יעקב פונה אל לבן:
"ויאמר  אל לבן מה זאת עשית לי הלא ברחל עבדתי עימך ולמה רימיתני?" [בראשית כ"ט,כ"ה]
4] אבשלום-  בנו של דוד היה מתגאה בשערו הארוך לכן קיבל עונש:
 מידה כנגד מידה: ונתלה בשערו, כמו שכתוב:"...ואבשלום רוכב על-הפרד ויבוא הפרד תחת שובך האלה הגדולה ויחזק ראשו באלה ויותן בין השמים ובין הארץ והפרד אשר תחתיו עבר וירא איש אחד ויגד ליואב ויאמר הנה ראיתי את אבשלום תלוי באלה"[שמואל- ב,י"ח,ט-י]
לסיכום, ניתן להסיק כי עונש הצרעת הוא מופיע כתוצאה מחטאים שאדם חטא.כגון: רכילות- לשון הרע,גסות רוח, גניבות,חילול שם שמים...
התורה מצווה אותו דווקא לגשת לאהרון הכהן , כי על ידי כך ניתנת לו הזדמנות לקחת דוגמא אישית מהתנהגותו החיובית כלפי הזולת.
העונש שמקבל המצורע הוא עונש קשה ואכזרי – מידה כנגד מידה על מעשיו
הרעים.
ומתוך התבוננות בתנ"ך נמצאנו למדים כי מידה כנגד מידה מופיעה בהרבה מקומות במקרא.
יהי רצון שלא נחטא עוד ,נרבה רק במצוות וחסדים ולא נסבול עוד  מחולאים.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

ברית מילה/ שיר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
ברית מילה / שיר מאת אהובה קליין (c)

באולם שמחה והמולה
טקס ברית המילה,
היום השמיני  לרך הנולד:
"נקי כפיים ובר לבב"
פניו זורחות כלבנה,
נשמתו טהורה וזכה.

נכנס בבריתו של אברהם
לתוך חוליה בשרשרת העם,
מצווה ראשונה בחייו מקיים
מעתה בסולם הערכים מתקדם:
"כי מותר האדם מן הבהמה"
אישיותו יבנה בעמל ויגיעה.

בכי הילד מעורר רחמים
מתמזג עם דמעות  מלאכים:
"בדמייך חיי..." מרגיע אלוקים,
במהרה בכי העוללים -
ייהפך: ל "שירה חדשה שבחו גאולים"

הערה

[השיר מבוסס על פרשת תזריע [ ויקרא י"ב, ג]
הפסוק: "כי מותר האדם מן הבהמה"  פירושו- בניגוד לבהמה שמרגע היוולדה היא אומנם גדלה מבחינה פיזית,  אך אינה מתפתחת מבחינה רוחנית- לעומתה האדם מתפתח גם מבחינה רוחנית והתינוק שנכנס בבריתו של אברהם אבינו, הוא מקיים מצווה שחקוקה על בשרו כל ימי חייו- זוהי מצווה ללא אפשרות בחירה ומכאן והלאה אם ירצה-  ילך בדרך התורה ויבחר לקיים מצוות ובכך יקיים:"ובחרת בחיים"- כי התורה : "עץ חיים היא למחזיקים בה..."
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

הרב אבינר