יום ראשון, 4 במרץ 2012

מרדכי היהודי-כדגם למנהיגות יהודית- האומנם?/מאמר מאת: אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
מרדכי היהודי- כדגם למנהיגות יהודית - האומנם?
מאת: אהובה קליין.

על מרדכי היהודי אנו לומדים מתוך מגילת אסתר:
"איש יהודי היה בשושן  הבירה ושמו מרדכי בן יאיר בן שמעי בן קיש איש ימיני אשר הוגלה מירושלים עם הגולה אשר הוגלתה עם יכניה מלך יהודה אשר הגלה נבוכדנצר –מלך בבל. ויהי אומן את הדסה היא אסתר בת  דודו כי אין לה אב ואם.."
מתברר, כי מרדכי היהודי יכול לשמש דגם של מנהיגות לתפארת ורצוי מאד  שהמנהיגים שלנו היום  יאמצו מאורחותיו ודרכיו- כיצד לנהוג עם האויבים הקמים עלינו  לכלותינו  גם בימים טרופים אלה.
ראשית, מרדכי היה יהודי- לפי שכל מי שהוגלה עם מלכי יהודה היו קרואים יהודים בין הגויים ואין זה משנה כלל, לאיזה שבט השתייכו.
אך, המגילה מדגישה כי היה משבט בנימין שהוגלה לשושן על ידי מלך בבל.
יש אומרים: כי נקרא:"יהודי" לפי שלא נהנה  מסעודתו של מלך אחשורוש.
 יש אומרים:  היות  וסירב להשתחוות להמן הרשע  ולכן כמוהו  ככופר בעבודה זרה.
מתוך הדיוק בקריאת המגילה, אנו מבחינים שמרדכי היה גם צדיק - לפי שהרשעים נכתבים לפני שמם,לדוגמא:"נבל שמו","שבע בן בכרי שמו" ואילו אצל  הצדיקים כתוב:"ושמו מרדכי",
"ושמו קיש","ושמו שאול","ושמו אלקנה","ושמו בועז"
וכל זה מוכיח שהצדיקים  דומים לבוראם,כמו שנאמר:"ושמי ה' לא נודעתי להם".
מרדכי אמיץ ואינו מתרפס לפני המן- מזרע עמלק,כפי שנאמר:"וכל עבדי המלך אשר בשער המלך כורעים ומשתחווים להמן כי כן ציווה לו המלך ומרדכי לא יכרע ולא ישתחווה" [מגילת אסתר ג,ב-ד]
הדבר מאד מכעיס את המן,הוא שואף להשמיד את מרדכי וכל העם היהודי,הוא גם בטוח שיצליח במשימתו בטענה שהעם היהודי אינו מלוכד,כפי שאומר זאת למלך אחשורוש:"..ישנו עם אחד מפוזר ומפורד בין העמים בכל מדינות מלכותך ודתיהם שונות מכל עם ואת דתי המלך אינם עושים.." [שם ג,ח]
מרדכי לרגע אינו זונח את דבקותו בה' כפי שהמגילה מספרת:"ומרדכי ידע את כל אשר נעשה ויקרע מרדכי את בגדיו וילבש שק ואפר ויצא בתוך העיר ויזעק זעקה גדולה ומרה".
הוא מלכד את כל היהודים לתפילה וזעקה, מרדכי שולח מסר לאסתר לבוא ולהתחנן לפני מלך אחשורוש ולבקש רחמים על העם היהודי.
וכאשר שומע כי היא נתקלת במכשולים, הוא שולח לה מסר  נוסף ותקיף: עליה למלא את בקשתו,אם תתמהמה:"רווח והצלה יעמוד ליהודים ממקום אחר.."!
מרדכי המכונה:"איש"-  מלמד שהיה שקול כנגד משה והדבר רמוז במשפט:"והאיש משה עניו מאד" כמו שמשה היה מחרף נפשו  למען עם ישראל כך גם מרדכי.
מי ייתן ונזכה גם אנו למנהיגים נבונים וחכמים הממעטים במילים ומרבים במעשים  כדוגמת מרדכי ומשה,ובע"ה,נצפה  לישועה קרובה בפרט ובכלל ישראל.אמן ואמן.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

מרדכי היהודי/שיר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
מרדכי היהודי
 / שיר מאת אהובה קליין (c)
השמועה עברה ממדינה למדינה,
העיר שושן כמרקחה,
המלך אחשורוש  משתה חוגג,
משמחה ונחת מתמוגג,
עיניו לוהטות- באש הגאווה,
כלי המקדש מציג לראווה.

בשער ארמונו הססגוני-
יושב מרדכי היהודי,
בן שמעי, בן קיש, איש ימיני.
בעורקיו זורמים מפלי ייסורים-
הנושאים עימם  פרץ געגועים
לבית המקדש וקודש הקודשים.

לפתע, כרוח  רפאים
הופיע המן מזרע העמלקים,
כטווס הדור נוצות-
מצפה לכריעה והשתחוויות
"ומרדכי לא יכרע ולא ישתחווה"
אלא , תפילתו ישא  לבורא.

"וימלא המן חימה"
להשמיד היהודים מתוך נקמה,
מרדכי היהודי אינו  נשבר
נחוש בדעתו לקיים הנאמר
למחות את זכר  העמלקי
ובכך לקיים צווי אלוקי.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום שישי, 2 במרץ 2012

ארבעת הכתרים/ שיר מאת: אהובה קליין(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

ארבעת הכתרים/ שיר מאת: אהובה קליין ©
זה עידן עידנים
גילו לנו חכמים:
תגלית מסעירה, מכה גלים,
אוצר ארבעת כתרים.

כתר תורה - מעורר אמונה,
כתר כהונה - עובר בתורשה,
כתר מלכות - מזרע המלוכה,
כתר שם טוב - תוצר יגיעה.

כתר שם טוב - עולה על כולם
כזרקור המאיר בלב ים,
בנוי: יסודות, שכבות ורבדים
מידות טובות, מעשים וחסדים.

שאר הכתרים בתורה רמוזים,
מגולגלים בתוך זרים מעוטרים
על שלושה מכלי המשכן:
הארון, המזבח והשולחן.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום חמישי, 1 במרץ 2012

ציורי תנ"ך/סמיכה על ראש האיל/ ציירה: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
"ולקחת את האיל השני וסמך אהרון ובניו את ידהם על ראש האיל.." [שמות כ"ט,י"ט]

הטכניקה: שמן על בד.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

איל מילואים/ שיר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
איל מילואים/ שיר מאת: אהובה קליין.(c)

שבעה ימים טקסים
הקדשת משכן וכלים
הדרכת עבודת כוהנים
קורבנות ציווי עליונים.

לפני אוהל מועד ניצבים
הכוהנים ואיל המילואים
ידיהם על ראשו סומכים
עיניו  בורקות מעיף מבטים.

כולו נועד קורבן שלמים
שלום למזבח לכוהנים והבעלים
השלמה למלאכת האומנים
בצל השכינה ויראת אלוקים.

השמים מתהדרים  במרבד עננים
מבעדם  מתקבצים עדת סרעפים
תפילות יישאו ליושב במרומים
שיציל ישראל מכל האויבים.

הערה: השיר בהשראת פרשת תצווה.[חומש שמות]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת תצווה-מהו איל המילואים וכיצד מרמז על תכונות הכהן?/אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
פרשת תצווה- מהו איל המילואים וכיצד מרמז על תכונות הכהן? [מאמר]
מאת: אהובה קליין.

בפרשתנו מתואר איל המילואים בפסוקים הבאים:
"ולקחת את האיל השני וסמך אהרון ובניו את ידיהם על ראש האיל ושחטת את- האיל ולקחת מדמו ונתתה על תנוך אוזן אהרון ועל תנוך אוזן בניו הימנית ועל בוהן ידם הימנית ועל בוהן רגלם הימנית וזרקת את- הדם על- המזבח סביב: ולקחת מן הדם אשר על המזבח ומשמן המשחה והיזת על אהרון ועל- בגדיו ועל- בניו ועל-בגדי בניו איתו וקדש הוא ובגדיו ובניו ובגדי בניו איתו .. כי איל מילואים הוא" [שמות כ"ט,י"ט-כ"ג]
השאלות הן:
א] מהו איל מילואים?
ב] מהי הסמיכה על ראש האיל ולשם מה נועדה?
ג] מדוע יש להזות מדם הקורבן על איברי הגוף של הכוהנים?
התשובה לשאלה א]
טרם חנוכת המשכן ובתחילת העבודה בו.
נערך טקס שבעת ימי המילואים להקדשת המשכן וגם הכוהנים, משה שימש ככהן ונצטווה להדריכם ולהלבישם בבגדי כהונה למשוח אותם בשמן המשחה ולהקדישם לתפקיד הכהונה.
כמו כן , נצטוו להקריב שלושה קורבנות והם:
1] פר חטאת שאת דמו היזו על המזבח.
2] איל- עולה שהיו מזים מן הדם על המזבח סביב.
3] איל מילואים- מזים מן הדם על הכוהנים.
רש"י מסביר מהו איל זה ומביא שתי דעות מתוך הספרא:
א] איל זה- היה קורבן שלמים לפי שהוא מביא שלום למזבח,לכוהנים ולבעלים.
ב] מלשון השלמה וסיום כמו:"עד מלאות ימי הטהרה" [ויקרא י"ב,ד]
לפי זה תפקיד האיל השני היה: להשלים את העבודות לחנוכת הכוהנים וכניסתם לעבודת המשכן.חזה האיל היה מוקדש למשה שהקריב את הקורבן.
התשובה לשאלה ב]
הכוהנים היו סומכים ידיהם על ראש האיל, המשמעות היא : כי הוא מוקדש לקורבן.
התשובה לשאלה ג]
חז"ל מביאים פירוש יפה ומעניין לגבי התזת הדם על איברי גוף הכוהנים: האוזן ,היד והרגל חייבים להצטיין אצל הכוהנים וכל מנהיג בעם ישראל.
האוזן: האוזן חייבת להיות קשובה לדברי העם ובעיותיהם, ובעקבות כך הכהן חייב לפעול למענם במטרה להקל על כאבם וסבלם.
ידיים: הכהן חייב לדעת כי ידיו לא נועדו רק לקבל מתנות כהונה,אלא
עליו להיות מוכן להעניק בעת הצורך את כל הדרוש לשכבה החלשה בעם.
הרגליים נועדו להיות קלות["רץ כצבי"] לתנועה מהירה- כדי להגיע במהירות לאותם אנשים הזקוקים לעזרה מיידית במצבם הקשה ולסייע להם.
לסכום, ניתן ללמוד מתוך נושא איל המילואים כמה היה מכובד תפקידו של הכהן ואיזו אחריות נשא על כתפו, מצד אחד עליו להיות קשוב לקב"ה ולמלא אחר הציוויים בקפדנות ומצד שני להיות קשוב לרחשי העם וללכת לפעול למענם ביושר ובזריזות.
ישנו מדרש יפה של חז"ל על חשיבות הכוהנים:
בימי בית שני הייתה אישה בשם קמחית , צנועה וכשרה שהיו לה שבעה בנים וכולם היו משמשים בתפקיד כהונה גדולה.
שאלו אותה החכמים, אילו מעשים טובים עשתה בחייה שזכתה בכך שכל בניה הגיעו לכהונה גדולה?
ענתה להם: שהייתה מקפידה לכסות את שיער ראשה אף בתוך כותלי ביתה.
חכמים אמרו כי כל סוגי הקמח שהיא הייתה משתמשת- היה קמח מנופה ומשובח וקראו עליה:"כל כבודה בת מלך פנימה ממשבצות זהב לבושה" [תהלים מ"ה,י"ד]
הכוונה שתפארת בת המלכה מתגלה בביתה כאשר לבושה בצניעות.
לבושה ארוג בחוטי זהב.
יהי רצון ונזכה במהרה להתגשמות התפילה אותה אנו -אומרים,יום,יום:"יהי רצון מלפניך ה' אלוקינו ואלוקי אבותינו שיבנה בית המקדש במהרה בימינו ותן חלקנו בתורתך: ושם נעבדך ביראה כימי עולם וכשנים קדמוניות..." אמן ואמן.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת תצווה-מה המיוחד בבגדי הכהונה?/מאמר מאת: אהובה קליין

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
פרשת תצווה/מה  המיוחד בבגדי הכהונה? [מאמר]
מאת: אהובה קליין.

פרשת תצווה  שונה בצורת פתיחתה לעומת  שאר הפרשיות בכך שאיננה מזכירה בפתיחתה את משה ואף לא בכל הפרשה כולה,אחת הסיבות לכך- לפי שמשה נפטר ב- ז' באדר החל בשבוע שקוראים פרשת תצווה.
אחד הנושאים המרכזיים בפרשה: בגדי הכהונה ובלשון התורה:  "ואתה הקרב אליך את אהרון אחיך ואת בניו אתו מתוך בני ישראל  לכהנו לי אהרון נדב ואביהוא, אלעזר ואיתמר בני אהרון ועשית בגדי קודש  לאהרון אחיך לכבוד ולתפארת" [שמות כ"ח  א-ב]
לפי הסבר חכמנו הקדמונים [זבחים פ"ח ע"ב] כל שמונת הבגדים השייכים לכהן הגדול תפקידם כל אחד בנפרד לכפר על חטאיהם של עם ישראל:
 הכותונת- תפקידה לכפר על שפיכות דמים [רצח במזיד]
המכנסיים – תפקידם לכפר על גילוי עריות [קלקול המידות בתחום חיי המשפחה]
המעיל- תפקידו לכפר על לשון הרע.
 המצנפת – תפקידה  לכפר על גסות רוח [כגון: גאווה , יהירות]
הציץ- מכפר על עזות מצח.
האבנט- תפקידו לכפר על חטא הרהור הלב.
האפוד - מכפר על עבודה זרה.
החושן- מכפר על קלקול הדין במשפט.
בנוסף להסברים על בגדי הכהונה, התורה דורשת ומדגישה שיש להקפיד על הידור בגדי  הכהונה ובלשונה:"לכבוד ולתפארת"
והדבר הכרחי כדי לתת לתפקיד עבודת ה' של הכוהנים עניין של כבוד, בגד שהוא מוכתם,או קרוע- אינו ראוי לשמש את הכהן, אם הכהן החסיר אחד מבגדיו, או הוסיף בגד נוסף על בגדיו- עבודתו פסולה ונתחייב במיתה בידי שמים [רמב"ם הלכות כלהמ"ק  י , ד'-ה]
עניין ההידור בבגדי כהונה נלמד מ:"זה אלי ואנווהו" ולפי חז"ל הכוונה:"התנאה לפניו במצוות" [שמות ט"ו, ב ,שבת קל"ג]
גם ביתר המצוות יש חיוב לקיימם ואף להדר בהם כגון: מצוות ארבעת המינים – בחג הסוכות, או סוכה נאה.
מעניין שע"פ שהתורה אסרה את לבוש השעטנז- אדם שלובש שעטנז בזמן תפילתו- תפילתו נדחית ע"י  הקב"ה  לארבעים יום ,למרבה  הפלא אנו מגלים שבגדי כהונה חייבים ללבוש שעטנז- הכהן ההדיוט
לובש אבנט –שהוא כלאיים, אצל הכהן הגדול ישנו  עניין כלאיים בחושן, מדוע?
על כך עונה הזוהר הקדוש: התורה אוסרת ללבוש כלאיים מהסיבה : קין הקריב פשתן והבל הקריב  את צמר בכורות צאנו , שורשו הרוחני של קין היה שלילי ואילו של הבל חיובי, ערבוב שני הכוחות יחדיו גרמו ליצירת כוח רוחני שלילי- רוח זו שורה על כל אדם הלובש שעטנז ולכן התיקון לאותו קורבן בא לידי ביטוי  בעבודת הקורבנות במקדש- הכהן הנושא  בבגדיו כלאים – הדבר גורם לתיקון אותו חטא.
עומדים אנו בפתח חג פורים בו נוהגים לשמוח ולהתחפש בתחפושות צבעוניות ועליזות, אחת מהן היא תחפושת הכוהן- המתבונן בה  מייד נזכר בבית המקדש והכוהנים.
יהי רצון ונזכה בקרוב ממש לגאולה שלמה ולבניין בית שלישי וישובו הכוהנים והלווים למלא את תפקידיהם כבימים ימימה.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

הרב אבינר