יום חמישי, 1 במרץ 2012

ציורי תנ"ך/סמיכה על ראש האיל/ ציירה: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
"ולקחת את האיל השני וסמך אהרון ובניו את ידהם על ראש האיל.." [שמות כ"ט,י"ט]

הטכניקה: שמן על בד.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

איל מילואים/ שיר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
איל מילואים/ שיר מאת: אהובה קליין.(c)

שבעה ימים טקסים
הקדשת משכן וכלים
הדרכת עבודת כוהנים
קורבנות ציווי עליונים.

לפני אוהל מועד ניצבים
הכוהנים ואיל המילואים
ידיהם על ראשו סומכים
עיניו  בורקות מעיף מבטים.

כולו נועד קורבן שלמים
שלום למזבח לכוהנים והבעלים
השלמה למלאכת האומנים
בצל השכינה ויראת אלוקים.

השמים מתהדרים  במרבד עננים
מבעדם  מתקבצים עדת סרעפים
תפילות יישאו ליושב במרומים
שיציל ישראל מכל האויבים.

הערה: השיר בהשראת פרשת תצווה.[חומש שמות]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת תצווה-מהו איל המילואים וכיצד מרמז על תכונות הכהן?/אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
פרשת תצווה- מהו איל המילואים וכיצד מרמז על תכונות הכהן? [מאמר]
מאת: אהובה קליין.

בפרשתנו מתואר איל המילואים בפסוקים הבאים:
"ולקחת את האיל השני וסמך אהרון ובניו את ידיהם על ראש האיל ושחטת את- האיל ולקחת מדמו ונתתה על תנוך אוזן אהרון ועל תנוך אוזן בניו הימנית ועל בוהן ידם הימנית ועל בוהן רגלם הימנית וזרקת את- הדם על- המזבח סביב: ולקחת מן הדם אשר על המזבח ומשמן המשחה והיזת על אהרון ועל- בגדיו ועל- בניו ועל-בגדי בניו איתו וקדש הוא ובגדיו ובניו ובגדי בניו איתו .. כי איל מילואים הוא" [שמות כ"ט,י"ט-כ"ג]
השאלות הן:
א] מהו איל מילואים?
ב] מהי הסמיכה על ראש האיל ולשם מה נועדה?
ג] מדוע יש להזות מדם הקורבן על איברי הגוף של הכוהנים?
התשובה לשאלה א]
טרם חנוכת המשכן ובתחילת העבודה בו.
נערך טקס שבעת ימי המילואים להקדשת המשכן וגם הכוהנים, משה שימש ככהן ונצטווה להדריכם ולהלבישם בבגדי כהונה למשוח אותם בשמן המשחה ולהקדישם לתפקיד הכהונה.
כמו כן , נצטוו להקריב שלושה קורבנות והם:
1] פר חטאת שאת דמו היזו על המזבח.
2] איל- עולה שהיו מזים מן הדם על המזבח סביב.
3] איל מילואים- מזים מן הדם על הכוהנים.
רש"י מסביר מהו איל זה ומביא שתי דעות מתוך הספרא:
א] איל זה- היה קורבן שלמים לפי שהוא מביא שלום למזבח,לכוהנים ולבעלים.
ב] מלשון השלמה וסיום כמו:"עד מלאות ימי הטהרה" [ויקרא י"ב,ד]
לפי זה תפקיד האיל השני היה: להשלים את העבודות לחנוכת הכוהנים וכניסתם לעבודת המשכן.חזה האיל היה מוקדש למשה שהקריב את הקורבן.
התשובה לשאלה ב]
הכוהנים היו סומכים ידיהם על ראש האיל, המשמעות היא : כי הוא מוקדש לקורבן.
התשובה לשאלה ג]
חז"ל מביאים פירוש יפה ומעניין לגבי התזת הדם על איברי גוף הכוהנים: האוזן ,היד והרגל חייבים להצטיין אצל הכוהנים וכל מנהיג בעם ישראל.
האוזן: האוזן חייבת להיות קשובה לדברי העם ובעיותיהם, ובעקבות כך הכהן חייב לפעול למענם במטרה להקל על כאבם וסבלם.
ידיים: הכהן חייב לדעת כי ידיו לא נועדו רק לקבל מתנות כהונה,אלא
עליו להיות מוכן להעניק בעת הצורך את כל הדרוש לשכבה החלשה בעם.
הרגליים נועדו להיות קלות["רץ כצבי"] לתנועה מהירה- כדי להגיע במהירות לאותם אנשים הזקוקים לעזרה מיידית במצבם הקשה ולסייע להם.
לסכום, ניתן ללמוד מתוך נושא איל המילואים כמה היה מכובד תפקידו של הכהן ואיזו אחריות נשא על כתפו, מצד אחד עליו להיות קשוב לקב"ה ולמלא אחר הציוויים בקפדנות ומצד שני להיות קשוב לרחשי העם וללכת לפעול למענם ביושר ובזריזות.
ישנו מדרש יפה של חז"ל על חשיבות הכוהנים:
בימי בית שני הייתה אישה בשם קמחית , צנועה וכשרה שהיו לה שבעה בנים וכולם היו משמשים בתפקיד כהונה גדולה.
שאלו אותה החכמים, אילו מעשים טובים עשתה בחייה שזכתה בכך שכל בניה הגיעו לכהונה גדולה?
ענתה להם: שהייתה מקפידה לכסות את שיער ראשה אף בתוך כותלי ביתה.
חכמים אמרו כי כל סוגי הקמח שהיא הייתה משתמשת- היה קמח מנופה ומשובח וקראו עליה:"כל כבודה בת מלך פנימה ממשבצות זהב לבושה" [תהלים מ"ה,י"ד]
הכוונה שתפארת בת המלכה מתגלה בביתה כאשר לבושה בצניעות.
לבושה ארוג בחוטי זהב.
יהי רצון ונזכה במהרה להתגשמות התפילה אותה אנו -אומרים,יום,יום:"יהי רצון מלפניך ה' אלוקינו ואלוקי אבותינו שיבנה בית המקדש במהרה בימינו ותן חלקנו בתורתך: ושם נעבדך ביראה כימי עולם וכשנים קדמוניות..." אמן ואמן.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת תצווה-מה המיוחד בבגדי הכהונה?/מאמר מאת: אהובה קליין

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
פרשת תצווה/מה  המיוחד בבגדי הכהונה? [מאמר]
מאת: אהובה קליין.

פרשת תצווה  שונה בצורת פתיחתה לעומת  שאר הפרשיות בכך שאיננה מזכירה בפתיחתה את משה ואף לא בכל הפרשה כולה,אחת הסיבות לכך- לפי שמשה נפטר ב- ז' באדר החל בשבוע שקוראים פרשת תצווה.
אחד הנושאים המרכזיים בפרשה: בגדי הכהונה ובלשון התורה:  "ואתה הקרב אליך את אהרון אחיך ואת בניו אתו מתוך בני ישראל  לכהנו לי אהרון נדב ואביהוא, אלעזר ואיתמר בני אהרון ועשית בגדי קודש  לאהרון אחיך לכבוד ולתפארת" [שמות כ"ח  א-ב]
לפי הסבר חכמנו הקדמונים [זבחים פ"ח ע"ב] כל שמונת הבגדים השייכים לכהן הגדול תפקידם כל אחד בנפרד לכפר על חטאיהם של עם ישראל:
 הכותונת- תפקידה לכפר על שפיכות דמים [רצח במזיד]
המכנסיים – תפקידם לכפר על גילוי עריות [קלקול המידות בתחום חיי המשפחה]
המעיל- תפקידו לכפר על לשון הרע.
 המצנפת – תפקידה  לכפר על גסות רוח [כגון: גאווה , יהירות]
הציץ- מכפר על עזות מצח.
האבנט- תפקידו לכפר על חטא הרהור הלב.
האפוד - מכפר על עבודה זרה.
החושן- מכפר על קלקול הדין במשפט.
בנוסף להסברים על בגדי הכהונה, התורה דורשת ומדגישה שיש להקפיד על הידור בגדי  הכהונה ובלשונה:"לכבוד ולתפארת"
והדבר הכרחי כדי לתת לתפקיד עבודת ה' של הכוהנים עניין של כבוד, בגד שהוא מוכתם,או קרוע- אינו ראוי לשמש את הכהן, אם הכהן החסיר אחד מבגדיו, או הוסיף בגד נוסף על בגדיו- עבודתו פסולה ונתחייב במיתה בידי שמים [רמב"ם הלכות כלהמ"ק  י , ד'-ה]
עניין ההידור בבגדי כהונה נלמד מ:"זה אלי ואנווהו" ולפי חז"ל הכוונה:"התנאה לפניו במצוות" [שמות ט"ו, ב ,שבת קל"ג]
גם ביתר המצוות יש חיוב לקיימם ואף להדר בהם כגון: מצוות ארבעת המינים – בחג הסוכות, או סוכה נאה.
מעניין שע"פ שהתורה אסרה את לבוש השעטנז- אדם שלובש שעטנז בזמן תפילתו- תפילתו נדחית ע"י  הקב"ה  לארבעים יום ,למרבה  הפלא אנו מגלים שבגדי כהונה חייבים ללבוש שעטנז- הכהן ההדיוט
לובש אבנט –שהוא כלאיים, אצל הכהן הגדול ישנו  עניין כלאיים בחושן, מדוע?
על כך עונה הזוהר הקדוש: התורה אוסרת ללבוש כלאיים מהסיבה : קין הקריב פשתן והבל הקריב  את צמר בכורות צאנו , שורשו הרוחני של קין היה שלילי ואילו של הבל חיובי, ערבוב שני הכוחות יחדיו גרמו ליצירת כוח רוחני שלילי- רוח זו שורה על כל אדם הלובש שעטנז ולכן התיקון לאותו קורבן בא לידי ביטוי  בעבודת הקורבנות במקדש- הכהן הנושא  בבגדיו כלאים – הדבר גורם לתיקון אותו חטא.
עומדים אנו בפתח חג פורים בו נוהגים לשמוח ולהתחפש בתחפושות צבעוניות ועליזות, אחת מהן היא תחפושת הכוהן- המתבונן בה  מייד נזכר בבית המקדש והכוהנים.
יהי רצון ונזכה בקרוב ממש לגאולה שלמה ולבניין בית שלישי וישובו הכוהנים והלווים למלא את תפקידיהם כבימים ימימה.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

ציורי תנ"ך/ הכהן וחושן המשפט/ ציירה: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
"ועשית חושן משפט מעשה חושב כמעשה אפוד  תעשנו זהב  תכלת וארגמן ותולעת שני ושש  מושזר תעשה אותו.." [שמות כ"ח,ט"ו]

הטכניקה: שמן על בד.jxohwpe21t94s3gzi02g.jpg
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

הכהן וחושן המשפט/ שיר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
הכוהן וחושן המשפט/ שיר מאת: אהובה קליין (c)

הוא זכה לכתר כהונה
מדור  לדור ירושה
משא כבד על כתפיו
גשר בין אלוקים לאחיו.

חושן משפט כנגד ליבו
שבטי ישראל בראש דאגתו
שתים עשרה אבנים יקרות
אודם ספיר.. זהב משובצות.

באורים ותומים יתבונן
לפענח רז וסוד יתכוון
ישכיל לענות לשואל
מאי ודאותו גואל.

פניו יאירו כלבנה
בצעדיו יניס אפלה
ברכתו לעד תיכון
על:" עם לבדד ישכון"

הערה: השיר בהשראת פרשת תצווה- חומש שמות.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת תצווה-מדוע הוצרכו הכוהנים-בגדי כהונה?/אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
פרשת תצווה- מדוע הוצרכו הכוהנים- בגדי כהונה?
מאמר-מאת: אהובה קליין
התורה מתארת את עשיית בגדי הכהונה בפסוקים הבאים:
"ואתה הקרב אליך את אהרון אחיך ואת בניו איתו  מתוך בני  ישראל לכוהנו- לי אהרון נדב ואביהוא אלעזר ואיתמר בני אהרון ועשית בגדי קודש לאהרון אחיך לכבוד ולתפארת
ואתה  תדבר אל כל חכמי הלב אשר מילאתיו רוח חוכמה ועשו את בגדי אהרון לקודשו לכוהנו- לי ואלה הבגדים אשר יעשו: חושן ואפוד ומעיל וכותונת תשבץ מצנפת ואבנט ועשו בגדי- קודש לאהרון אחיך ולבניו לכוהנו לי"  [שמות כ"ח,א-ה]
מתעוררות כמה שאלות:
א] למה נועדו בגדי הכהונה?
ב] באיזה שלב  יכנסו הכוהנים לתפקידם?
ג] מה תפקידו של כל פריט בבגדי הכהונה?
ד] מהיכן קיבל בצלאל בן אורי את אבני החושן?
התשובה לשאלה א]
לפי דברי הכתוב: מטרת  בגדי הכהונה הם:"לכבוד ולתפארת"
לפי: בעל העמק דבר:המטרה:"שיהא אהרון מקדש עצמו ומתנהג בחסידות ופרישות, נבדל מכל ישראל.
זה אי אפשר אלא באופן שיהיה נכבד בעיני הבריות, שידעו ויבינו, שהוא במעלה עליונה  מהם. ולא יחשבו זאת לגבהות הרוח, לפיכך היה צורך שיהיו הבגדים לכבוד ותפארת.
וזה הבינו בני ישראל כי חפץ ה' ביקרו, וראוי היה להיות מרכבה לשכינה"
לפי הסבר זה-  הבגד נועד לרומם את אהרון ובניו ולסמן את היותם כוהנים ונכבדים בעיני הבריות.
הרמב"ם, בהלכות כלי מקדש פרק ח',פוסק להלכה כי:"בגדי כהונה מצוותם שיהיו חדשים, נאים ומשולשים, כדרך בגדי הגדולים, שנאמר לכבוד ולתפארת"
הרמב"ם ממשיך ואומר שאם הכוהן עבד עם בגדים שאינם הולמים, קצרים מידי או ארוכים ממידתו- עבודתו פסולה.
הכוזרי אומר:[ מאמר ראשון צ"ט]: כי התורה דקדקה שלא יהיה פגם בבגדי הכהונה- לבושיו תכשיטיו ושלא יהיה פגם בגופו.
לפי ספר החינוך:  בגדי הכהונה נועדו להשפיע על הכוהן- על הלך מחשבותיו וכוונותיו וברגע שהכוהן מתבונן בבגדיו ורואה עד כמה הם הדורים ומכובדים נזכר- לפני מי הוא עומד ומתפעל מעבודתו  בפני בורא עולם.
עם זה, יש לבגדי הכהונה- השפעה  על הסביבה, כי ברגע שיתבוננו בו הבריות- הדבר ישפיע עליהם וישובו אל ה'.
הרמב"ן אומר כי בגדי הכהונה היו בגדי מלכים ונסיכים באותם ימים.
לכן, תפקיד הבגדים-  נועד למלכות ושררה.
התשובה לשאלה ב]
לפי רש"י: לאחר שתסתיים  מלאכת המשכן הכהן ילבש את בגדי הכהונה- על מנת לקדשו ולהכניסו לתפקידו המיוחד.
התשובה לשאלה ג]
לפי דברי חז"ל[זבחים פ"ח, ע"ב] כל אחד משמונת הבגדים של הכהן הגדול נועד לכפר על חטאי עם ישראל:
הכותונת: תפקידה לכפר על שפיכות דמים.[רצח במזיד]
המכנסיים: תפקידם לכפר על גילוי עריות[הכוונה לקלקול המידות בחיי המשפחה]
המעיל: תפקידו לכפר על לשון- הרע.
המצנפת: מכפרת על גסות רוח[גאווה והתנשאות]
הציץ- תפקידו לכפר על עזות מצח.
האבנט:  מכפר על חטאי הרהור הלב.
האפוד: מכפר על עבודה זרה.
החושן: מכפר על קלקול הדין במשפט.
התשובה לשאלה ד]
בצלאל קיבל את האבנים- כנראה מיד מנשיאי השבטים ממש כסדר הולדתם של בני יעקב.
 האבן הראשונה שהיא  נקראת "אודם"-  מנשיא שבט ראובן.
אבן שנייה: שנקראת:"פטדה" קיבל – מנשיא שבט שמעון.
אבן ברקת קיבל - מנשיא שבט לוי.
את ה"נופך" – תרם בצלאל בעצמו שהיה  שייך לשבט יהודה.
מאז שגור בפינו הביטוי:"הוסיף נופך משלו"..
לסיכום,המסקנה כי בגדי הכהונה נועדו להיות לכבוד ותפארת- תפקידם גם לשדר לעם כי הכוהן הוא אדם מכובד בעל תפקיד מיוחד.
אך הבגדים משפעים על הכהן עצמו- שיתבונן בהם יזכור שעומד לפני מלך מלכי המלכים.
מעניין כי על ציץ הזהב שהכהן עונד על מצחו היה חקוק:"קודש לה'" מכאן ניתן ללמוד  מוסר השכל לכל מנהיג השייך לעם ישראל- המנהיג חייב  למלא את תפקידו לשם שמים.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

הרב אבינר