יום שלישי, 7 בפברואר 2012

ציורי תנ"ך/ מעמד הר סיני/ ציירה: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
"ויהי ביום השלישי בהיות הבוקר ויהי קולות וברקים וענן כבד על- ההר וקול שופר חזק מאד ויחרד כל העם אשר במחנה"
[שמות י"ט,ט"ז]

הטכניקה: שמן על בד.


*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום שני, 6 בפברואר 2012

פרשת יתרו-מה המשמעות של הדיבר:"לא תחמוד"?/אהובה קליין

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
פרשת יתרו- מה המשמעות של הדיבר:"לא  תחמוד"?
מאת: אהובה קליין.
אחד הנושאים המרכזיים בפרשה הוא: מעמד הר סיני וכך התורה מתארת את האירוע המיוחד והקדוש:
"ויהי ביום השלישי בהיות הבוקר ויהי קולות וברקים וענן כבד על—ההר וקול שופר חזק מאד ויחרד כל- העם אשר במחנה ויוצא משה את—העם לקראת האלוקים מן—המחנה ויתיצבו בתחתית ההר והר סיני עשן כולו מפני אשר ירד עליו ה' באש ..." [שמות י"ט,ט"ז-י"ט]
כידוע משה מקבל על הר סיני את עשרת הדיברות, ביניהם נימצא  הדיבר:"לא תחמוד": "לא תחמוד בית רעך,לא תחמוד אשת רעך ועבדו ואמתו ושורו וחמורו וכל אשר לרעך" [שם כ,י"ד]
השאלות הן:
א] מדוע עם ישראל  היה חייב להתכונן לקבלת התורה –שלושה ימים דווקא?
ב] התורה   מציינת: "בהיות הבוקר" מה תפקיד המילה:"בהיות" האין היא מיותרת?
ג] מה המשמעות של הדיבר:"לא תחמוד"?
התשובה לשאלה א]
 על כך ישנה תשובה יפה ומעניינת של-
החכם מהגליל שדרש זאת לרב חיסדא:"ברוך הרחמן,שנתן תורה משולשת[הכוונה-תורה ,נביאים, כתובים] לעם משולש:[שהוא כולל:כוהנים,לויים וישראלים]
על ידי שלישי[ הכוונה למשה-שהיה השלישי להוריו.]
ביום השלישי[הכוונה לשלושת ימי הגבלה] בחודש השלישי[הכוונה לחודש סיוון שהוא השלישי לניסן-ראשון לחודשי השנה-על  פי התורה.
התשובה לשאלה ב]
בדרך כלל כאשר מוזכרת המילה:" בוקר" במקרא,היא מופיעה ללא מילים נוספות, לדוגמא:
על אברהם נאמר כאשר הלך לעקוד את יצחק בנו:"וישכם אברהם בבוקר"[בראשית י"ט,כ"ז]
ואצל משה נאמר:"וישכם בבוקר ויבן מזבח" [שמות כ"ד,ד]
ואילו כאן בפרשה נאמר באופן מיוחד:"בהיות הבוקר"
רש"י מסביר  כי: מכאן לומדים שה' הקדים את עם ישראל על הר סיני,וזאת בניגוד לרב בשר ודם, שבדרך כלל אינו מקדים  להמתין לתלמידו.
רש"י מביא מקרה דומה- דברי ה' אל יחזקאל הנביא:
"קום צא אל הבקעה,ואקום ואצא אל הבקעה והנה שם כבוד ה' עומד" ומקדים את בואו  של הנביא יחזקאל.
[יחזקאל ג,כ"ב]
אף במעמד הר סיני ה'- שהוא עניו ,הקדים את כולם וההוכחה לכך שהשכם בבוקר  נשמעו כבר קולות וברקים וזאת  טרם בני ישראל הגיעו להר ועל ידי כך הקב"ה הראה שהוא ממתין ראשון לעם ישראל.
התשובה לשאלה ג]
הכוונה- אדם רואה  באמצעות עיניו משהו ובלב חומד את הדבר- מאד חפץ בכך, באה התורה ואוסרת  על כך, למעשה היא מצווה להגביל את המחשבה והתאווה בלב וכמובן את הפעילות המעשית הקשורה למחשבה.
נשאלת השאלה, וכי יש בכוחו של אדם לעצור את רגשותיו, מחשבותיו ומעשיו?
מסתבר שכן, אם אדם משליט את מוחו על הרגש בהתאם לצו התורה,הוא מסוגל לקיים איסור זה והתורה מעידה שאכן כך הדבר.
על כך אומר ספר החינוך:"ואל תתמה לומר,איך  יהיה בידו של אדם למנוע מהתאוות אל אוצר כל כלי-חמדה, שיראה ברשות חברו,והוא מכולם ריק וריקם,ואיך תבוא התורה למנוע,במה שאי אפשר לו לאדם לעמוד עליו? זה הדבר אינו כן,ולא יאמרו אותם רק הטיפשים,הרעים והחטאים בנפשותם,כי אומנם בידי אדם למנוע עצמו ומחשבותיו ותאוותיו, מכל מה שירצה, וברשותו ודעתו להרחיק ולקרב חפצו בכל הדברים כרצונו,וליבו מסור אל כל אשר יחפוץ.."
 בהתאם לדברים אלו ניתן להסיק- כי יש בכוחו הנפשי של האדם לרסן את מחשבותיו ותאוותיו בהתאם לצוו האלוקי.
לדעת אבן עזרא: האדם מסוגל לקיים את :"לא תחמוד"  שמטרתו להשריש את יראת אלוקים בליבו, כי אין  האדם חומד דבר בלתי ניתן להשגה,כמו לדוגמא : לא יאבק להשיג כנפיים  על מנת לעוף כעוף השמים- כי אין  דבר זה ניתן למימוש,ולכן אם ישלוט על שיכלו: שהדבר אסור מטעם התורה, ממילא ירד מכל התאווה האסורה.
ר' יעקב מקללנבורג, בהכתב והקבלה, טוען: כי אדם שהוא מלא באהבת ה' בליבו-  אין מקום לחמדה האסורה והדבר דומה לכוס המלאה במשקה ואין  אפשרות להוסיף עליה אפילו טיפה נוספת.
לסיכום, לאור האמור לעיל, עדים אנו לאירוע  מיוחד בהיסטוריה היהודית: מעמד הר סיני, הקב"ה ממתין על ההר לעם ישראל כחתן ביום חופתו לכלה – דברי  רש"י המאירים  את  עינינו.
התורה היא מלשון הוראה ותפקיד עשרת הדיברות להנחות לעם את הדרך הנכונה  בחיים בהתאם לרצון ה'- רצון הבא לידי ביטוי בקיום כל המצוות- מצוות בין אדם למקום ומצוות בין אדם לחברו.
יהי רצון שעם ישראל ילך בדרך זו לאורך ימים וישמש אור לגויים וכך בע"ה בקרוב  מאד-יזכה לבוא הגאולה בכלל  ובפרט. אמן ואמן.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

ציורי תנ"ך/ ארץ זבת חלב ודבש/ ציירה: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
"...ארץ זבת חלב ודבש.." [שמות ג,ח]
הטכניקה: שמן על בד.xhh95i30w6t1t9vh3ov1.jpg
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

ארץ נתנה יבולה/ שיר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
ארץ נתנה יבולה/ שיר מאת: אהובה קליין (c)

ארץ נתנה יבולה
בהר בגיא ובשפלה
עציה ירננו ככינורות
בענווה יישאו פירות.

השמים מזמרים ברננה
 החמה שוחקת בהנאה
האדמה רווית משקעים
ראשה  טומנת בעינוגים.

יושביה לאלוקים מודים
על מלוא הטנא מגדים
כוח תפילתם אינו תש
ארץ זבת חלב ודבש.

הערה: השיר בהשראת הפסוק: "ארץ נתנה יבולה" [תהילים ס"ז,ז]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום ראשון, 5 בפברואר 2012

העץ והאדם- מה המשותף ביניהם?/ מאת: אהובה קליין.(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
העץ והאדם- מה המשותף ביניהם?[מאמר]
מאת: אהובה קליין ©

בבוקר אחד בהיר. צעקות וזעקות פילחו את האוויר במושבה הקטנה והשלווה -אי שם בדרום הארץ.
מהומה גדולה  נוצרה ליד ביתו  הצנוע של בנימין ,טרקטורים,פועלים ובידיהם גרזנים איימו לגזום את עץ הרימונים  שנטע לפני שנים רבות בשער ביתו - סמוך למדרכה.
בנימין נעמד ליד העץ -שטיפח אותו  במשך  תקופה ארוכה מאד - וחסם בגופו את הגישה אליו.
"אינני מבין למי העץ הזה מפריע"? שאל בנחרצות.
והתשובה לא התמהמה לבוא:"אנחנו  חייבים להרחיב את הכביש והמדרכה ולפי חשבוננו,העץ מהווה מפגע במקום"!
"אין בעיה" ענה בשקט.
"יש פיתרון" אני אבקש מכם לעקור את העץ עם השורשים והעפר, ואטע מחדש  במרכז גינתי"
לפתע , שרר שקט והכול הגיעו לעמק השווה, העץ נשתל מחדש במוקד הגן.
ראו זה פלא! בנימין  שם לב כי שנה אחרי האירוע, תקופה קצרה לפני ראש השנה, העץ הניב פירות כפליים.
לאות תודה על כך שהעץ ניצל.
חילק לעניי הכפר רימונים לכבוד החג.
האם חשבתם אי פעם מדוע בפינו שגור משפט כה ידוע
"כי האדם עץ השדה" ? [דברים כ,י"ט]
במה האדם דומה לעץ?
מסתבר שיש  הרבה קווים משותפים בין שניהם,אביא כמה  דוגמאות:
העץ נוצר מזרע קטן שמתפתח לשתיל ירקרק ובמשך הזמן גדל, הגבעול הופך לגזע ,הענפים מסתעפים וככל שהזמן חולף –ישנה התפתחות מרשימה וניתן לבדוק את גיל  האילן על ידי גיזום הגזע העשוי מספר שכבות כמספר גיל האילן.
האין כך אצל האדם בשר  ודם? מזרע  קטן הולך וגדל מתפתח עם השנים, תחילה תינוק , אחר כך ילד ,נער,ובסוף  בן אנוש בעל כושר דיבור וחשיבה, בעל שורשים שהם אבותיו.
גם עם ישראל באופן כללי קשור לשורשי-אברהם יצחק ויעקב.
והוא מתרבה ומסתעף.ככל שהדורות חולפים ,העם גדל,אלא שעל מנת שלא ילך לאיבוד בקרב העמים,עליו לזכור,מי הוא,ומה תפקידו ומי הם שורשיו?
מעניין שלכל עץ יש משהו שמאפיין אותו בייחודיותו.
ישנו עץ סרק,משמש  לנוי בלבד,אך מעניין שבזמן שהרוחות  נושבות הוא מרעיש מאד בענפיו –מעין מנגינה מיוחדת שאי אפשר להתעלם ממנה,לעומת זאת עצי פרי הם יותר שקטים.
האין אנו מכירים אנשים:"שעושים רוח" כלפי חוץ,רעש ,צלצולים,אך למעשה במציאות אינם מועילים לאיש באופן מיוחד,אלא רק לעצמם.
לעומתם, ישנם אנשים שקטים וצנועים,שאוהבים לתרום  למשפחתם, לסביבתם ואף לנצרכים רחוקים.
ישנו עץ שנקרא: "אלון הבכות" הוא שפוף ועליו כפופים,ממש  כאדם עצוב המזיל דמעה.
ישנו עץ בעל צמרת גדושת-ענפים ועלים  רבים,אך שורשי העץ דלים,עם משב רוח קלה- העץ נעקר ממקומו –עץ מסוג זה מסמל אדם שחוכמתו מרובה ממעשיו,כפי שכתוב במסכת אבות:" כל שחוכמתו מרובה ממעשיו- למה הוא דומה? לאילן שענפיו מרובין ושורשיו מועטין,והרוח באה  ועוקרתו והופכתו על פניו?"[אבות ג,י"ז]הכוונה לאדם משכיל שלמד הרבה,אך אינו מקיים את הנלמד בפועל.
לעומת זאת,ישנו אילן שענפיו דלים ושורשיו רבים,מסוגל לעמוד גם בתנאי מזג אויר קשים-כך הוא אדם שמעשיו מרובים מחוכמתו,זהו אדם חכם שמקיים את חוכמתו מהכוח לפועל ומוסיף חוכמה כל הזמן. כי בעת שמעשיו מרובים מחוכמתו- התאווה אצלו לחוכמה- גדולה מחוכמתו.
וכולנו מכירים את עץ הדקל הוא מיוחד: נאה לסביבה- בגלל צורתו היוצאת דופן- גזע ישר,אך מחוספס,את פירותיו התורה מכנה בשם:"דבש"
הוא מוזכר בתנ"ך:"צדיק כתמר יפרח"[תהלים ד,ב]ושייך לשבעת המינים שנשתבחה בהן  ארץ ישראל.
עץ הזית- הוא עץ מיוחד,ראשית גם הוא שייך לשבעת המינים,נותן פירות- זיתים, המביט על העץ בריכוז רב,יבחין כי הגזע מאד רחב ומסועף ,הצמרת גדולה ורחבה, הצבע ירקרק  נוטה מעט  לתכלת ובראשו הרבה אור.
לא לחינם ממשיל דויד המלך,את הבנים לשתילי זיתים,כמו שכתוב:"...בניך כשתילי זיתים סביב לשולחנך" [תהלים ק"כח,ג]
הכוונה לבנים טובים  ונבונים המתפתחים בכווני חוכמה רבים כאותו שתיל ההולך וגדל וסופו לתת פירות וגם אור לסביבה.
עץ התאנה- שייך לקבוצת שבעת המינים,אם נתבונן בפרי,הרי הוא בנוי באופן  שהוא צר מלמטה והולך ומתרחב כלפי מעלה, האין זה מזכיר לנו את האדם ההולך ומתפתח מבחינה פיזית ורוחנית ומרחיב את אופקיו -את השכלתו,עוד ועוד.
עץ הרימון: גם שייך לשבעת המינים, בראש הפרי האדמדם- מבחינים אנו במעין כתר, האין הדבר  דומה למלך בשר ודם?
לסיכום, לאור האמור לעיל, יש להסיק כי ישנם קווים רבים משותפים בין האדם לעץ, לכן גם  על המשפחה אנו מתבוננים כעל עץ.
 יהי רצון ויתקיים בנו הפסוק:"והיה כעץ שתול על פלגי מים אשר פריו ייתן בעיתו ועלהו לא יבול וכל אשר יעשה יצליח" [תהלים א,ג]
אמן ואמן.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום שבת, 4 בפברואר 2012

ציורי תנ"ך/ "והיה כעץ שתול.."/ ציירה: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
"והיה כעץ שתול על- פלגי מים אשר פריו יתן בעיתו ועלהו לא-יבול וכל אשר יעשה יצליח" [תהלים א,ג]
הטכניקה: שמן על בד.m33oav63pwoio0ef1i05.jpg
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

"כי האדם עץ השדה"/ שיר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
"כי האדם עץ השדה" / שיר מאת: אהובה קליין (c)
"הלוך הלכו העצים למשוח עליהם מלך"
לכרוע לפניו ראש וברך
פגשו בעץ עתיר  מימדים
שורשיו מועטים ודלים
התרברב העץ ואמר:
כי ראוי למלוכה ושכר
פה אחד נענה בשלילה
ואת דמעותיו מחה.

ראו אילן סרק נטול פירות
זמזומו הגביר פיו אמרות:
"הרוח נושבת  ענפיי מצטלצלים
אמטיר אימה על קרובים ורחוקים"
התרחקו העצים מהגאוותן
ותרו אחר אילן ענוותן.

פגשו בעץ עושה פרי
נאה איתן ובריא 
ענפיו מצטנעים פירותיו מרובים
מים רבים יונקים השורשים
פה אחד בחרו בו
מפירותיו אכלו וחסו בצילו.

בשיר ורננה הודו  לאלוקים
על כוס הישועות ומגש החסדים
מסקנה ערכית תסיקו ידידי
בדומה לכך מלך בשר ודם:
"כי האדם עץ השדה"

הערה: השיר נכתב בהשראת:
 א]"משל  יותם" [שופטים ט ]
אלא שהוא נכתב בהיפוך.
ב]"כי האדם עץ השדה" [דברים כ, י"ט]
ג["והיה כעץ שתול על  פלגי מים אשר פריו ייתן בעיתו.."[ תהילים א, ג]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

הרב אבינר