יום ראשון, 11 בנובמבר 2018

עם ישראל- כיצד יצטייר לעיני הגויים- בעין התנ"ך/ מאמר מאת: אהובה קליין.


 עם ישראל- כיצד יצטייר  לעיני הגויים- בעין התנ"ך?

 מאמר מאת: אהובה קליין

  בנוסף להבטחת ארץ ישראל- לאבותינו אברהם, יצחק  ויעקב ולמשה –מעניין הדבר- כי  יעקב מקבל מסרים –בחלום מאלוקים על עם ישראל – כיצד  יצטייר במהלך ההיסטוריה?

כפי שהכתוב מתאר:"... אֲנִי יְהוָה אֱלֹהֵי אַבְרָהָם אָבִיךָ, וֵאלֹהֵי יִצְחָק; הָאָרֶץ, אֲשֶׁר אַתָּה שֹׁכֵב עָלֶיהָ--לְךָ אֶתְּנֶנָּה, וּלְזַרְעֶךָ.  וְהָיָה זַרְעֲךָ כַּעֲפַר הָאָרֶץ, וּפָרַצְתָּ יָמָּה וָקֵדְמָה וְצָפֹנָה וָנֶגְבָּה; וְנִבְרְכוּ בְךָ כָּל-מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה, וּבְזַרְעֶךָ".

בראשית כ"ח, י"ב- י"ד]

על כך  אומר רש"י: כי הקב"ה קיפל את כל ארץ ישראל בארבע אמות הנתונים תחתיו והבטיח ליעקב בחלום הסולם: "הארץ אשר אתה שוכב עליה לך אתננה ולזרעך" בכך רמז לו שארץ ישראל תהיה קלה להיכבש על ידי בניו -ממש כמו גודל שטח  של ארבע אמות - שזה  שיעור מקומו של אדם  שנתון לשליטתו ואינו חייב להתאמץ במיוחד.

חכמים במאמר הבא[גיטין נ"ז ע"א] אומרים על המשפט בספר ירמיהו: "ואתן לך ארץ חמדה נחלת צבי" - כאשר פושטים את עורו של הצבי מבשרו- לא ניתן לכסותו בשנית בעור-  כי העור מתכווץ,

כך  גם ארץ ישראל בזמן שיושבים בה- מרווחת ויש מקום לכולם אך בזמן שאין  יושבים  בה -  מצטמקת ! ועוד נאמר ליעקב:

"וְנִבְרְכוּ בְךָ כָּל-מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה, וּבְזַרְעֶךָ".

רש"ר מסביר: כי ישנה הבטחה ליעקב: "האופן שבו תתברכנה כל משפחות האדמה- יהיה דרכך ודרך זרעך"- כלומר הברכה שתצא מיעקב- היא  תתגשם באופן כפול- הן על ידו - כאיש פרטי והן על ידי   הדורות הבאים-כאומה.

 ברכה זו ניתנת ליישום באופן הרוחני ובאמצעות דרך חיים -יוכלו אדם אחד ואומה אחת -להיות מקור ברכה לכל אומות העולם- עד שבסופו של דבר  יתקיימו דברי הנבואה:

"כֹּה-אָמַר, יְהוָה צְבָאוֹת, בַּיָּמִים הָהֵמָּה, אֲשֶׁר יַחֲזִיקוּ עֲשָׂרָה אֲנָשִׁים מִכֹּל לְשֹׁנוֹת הַגּוֹיִם; וְהֶחֱזִיקוּ בִּכְנַף אִישׁ יְהוּדִי לֵאמֹר, נֵלְכָה עִמָּכֶם--כִּי שָׁמַעְנוּ, אֱלֹהִים עִמָּכֶם". 

[זכריה  ח, כ"ח]

 יעקב  כראש משפחה וצאצאיו כאומה יהוו ברכה כזאת,  הוא משמש דוגמא כיצד  ניתן לבנות בית יהודי ללא נחלת אבות וללא מקור של ממון הבא מירושה-

ניתן לבסס חיי משפחה על ברכתה וכבודה של מלאכה- למרות  כל הבעיות והדאגות המתלווים אליה- אלו חיים התלויים בחסדי ה' ומזוככים בהתאם לרצונו ,את צורת החיים הזו ילמדו הגויים מיעקב ומצאצאיו.

  עם ישראל  מצווה  לחיות בקדושה כנאמר:

"דַּבֵּר אֶל כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם קְדֹשִׁים תִּהְיוּ כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם". [ויקרא י"ט,ב]

העלאת תמונות
ציורי תנ"ך/ הציווי לעם ישראל: "הייתם  קדושים"/ ציירה: אהובה קליין (c)

 ציורי תנ"ך,השבת כסמל הקדושה/ ציירה: אהובה קליין (c)

ציורי תנ"ך/ ירושלים אור לגויים/ ציירה: אהובה קליין(c)

ציורי תנ"ך/  המנורה במקדש - מקור אור לעם ישראל ולעולם/ ציירה: אהובה קליין (c)


 וראיתי הסבר יפה בספרו של הרב אליהו שלזינגר האומר: כי הקב"ה- כולו רוחניות- סביבו ישנם מלאכים- מלאכי השרת בעוד שאת את האדם ברא- באופן שיהיה נזקק לדברים  גשמיים, לכסף, למזון- לבשר ודגים.

ובגמרא  במסכת חגיגה [ט"ז, א] נאמר:" בשלושה דברים שווה האדם למלאך ובשלושה דברים לבהמה, יש להם דעת כמלאכי השרת, מהלכין בקומה זקופה כמלאכי השרת ומספרים בלשון הקודש כמלאכי השרת, שלושה כבהמה: אוכלין ושותין כבהמה, פרין ורבין כבהמה, ומוציאין רעי כבהמה"- האדם מצד אחד  גשמי- שהרי נוצר מעפר  הארץ, אך מצד שני הוא גם רוחני- בהיותו בעל נשמה.

 אולם האדם יכול לחיות בקדושה  יחד עם  הדברים הגשמיים שלו,  זה תלוי באורח החיים שהוא סולל  לעצמו. אם הוא משתמש בכספו וכן אוכל ושותה – כדי שיהיה לו כוח לעבוד את ה'- אז כל הדברים הגשמים נעשים שמימיים.

דוגמא יפה להמחשת הדברים – מופיע במסכת אבות [ג, ד]:רבי שמעון אומר: שלושה שאכלו על שולחן אחד ולא אמרו עליו דברי תורה, כאילו אכלו מזבחי מתים, שנאמר: "כי כל שולחנות מלאו  קיא צואה, בלי מקום", אבל שלושה שאכלו על שולחן אחד ואמרו עליו דברי  תורה, כאילו אכלו משולחנו של מקום, שנאמר: "וידבר אלי: זה השולחן אשר  לפני ה' ".

ניתן לראות, איך על ידי דברי  תורה שנאמרו ליד השולחן-  נוצר מהפך, לפני דברי התורה- כל השולחן היה גשמי ועל ידי שאמרו דברי תורה הכול נהפך והשולחן נהיה  קדוש- שולחן לפני ה'.

 לכן, תכלית עם ישראל להצטייר בעולם - כעם נבחר ה' -  עם קדוש ההולך בדרך התורה ומתוך כך  ישמש מנוע רוחני  לתבל בכל התחומים ויפים דברי הנביא ישעיהו:

"וְהָלְכוּ גוֹיִם, לְאוֹרֵךְ; וּמְלָכִים, לְנֹגַהּ זַרְחֵךְ".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה