יום רביעי, 16 בינואר 2013

השמות לאור התנ"ך/ מאמר מאת: אהובה קליין /


השמות לאור התנ"ך/ מאת: אהובה קליין (c)

כאשר ילד בא לעולם הוריו נותנים לו שם, חז"ל אומרים שרוח הקודש שורה על ההורים בשעה שהם מחליטים איך לקרוא לילוד.
אך אם  עוסקים אנו בשמות,
הרי שנושא  זה מקיף  באופן רחב  את הדומם,  הצומח, החי- כולל האדם  ומלאכי השמים ובפסגה מעל כולם -שמותיו של הקב"ה בכבודו ובעצמו.
כבר בתחילת חומש בראשית אנו נתקלים באדם  אשר נברא בצלם אלוקים,הוא מורכב מנשמה וגוף.
ומדוע נקרא אדם? לכך כמה תשובות:
אדם- נברא מהאדמה,רש"י אומר: כי אלוקים אסף את עפרו מארבע רוחות העולם מהטעם :שכאשר ימות [אחרי מאה ועשרים] האדמה תקלוט את גופו בכל מקום בעולם.
אדם- אדמה לעליון- האדם צריך לשאוף להידמות ולדבוק במידותיו של בורא עולם.
כבר כאשר האדם הגיע לגן עדן לא ישב על מי מנוחות, הוא היה חייב  לעבוד.כפי שנאמר:" וייקח ה' אלוהים את האדם ויניחהו בגן-עדן לעובדה ולשומרה" [בראשית ב,ט"ו]
והתווסף לו תפקיד נוסף מכובד מאד, לקרוא לבעלי החיים בשמות, כפי שהתורה מתארת לנו:"ויקרא האדם שמות לכל בהמה ולעוף השמים ולכל חית השדה.."[שם ב,כ.]
בדברי אגדה אשר ביארו חז"ל נאמר :כי תפקיד זה הוטל על האדם כמסר חשוב,למען ידע כי עליו לשלוט על בעלי החיים ולא ההיפך.

1oo92xnrxe2li8imt5mg.jpg
ציורי תנ"ך/ האדם קורא בשמות לבעלי החיים והעופות/ציירה: אהובה קליין(c)

כל השמות שקרא האדם לבעלי החיים הם נקבעו לעד ולא נתונים לשינוי.
מעניין כי הוא נתן שם לאשתו- הלוא היא חוה ומשמעות השם:"..כי היא הייתה אם כל-חי"
ורש"י מוסיף הסבר משלו:"חוה לשון נופל על לשון חיה- שתי המילים דומות זו לזו בשורשן- והיא נקראת כך: כי אישה שיולדת קרויה חיה על שם שנותנת לולדותיה חיים.
הבא נתבונן בשם: אברהם-הלא הוא אברהם אבינו,מעניין שברוב שנות חייו נקרא: בשם אברם,אלא רק כאשר נתמלאו לו תשעים ותשע שנים,הקב"ה משנה את שמו,כפי שנאמר:"..ולא יקרא עוד את –שמך אברם והיה שמך
אברהם כי אב-המון גויים  נתתיך.."
תחילה  הוא נקרא: אברם=אב לארם- ששם היה נשיא וגם שר לאנשי מדינה זו.
מעכשיו נקרא: אברהם=נעשה אב לכל העולם והאות רי"ש שהייתה בשמו לא זזה ממקומה , לפי שאין נהוג להחסיר אות משמו של אדם,אלא אם כן מעלים אותה בדרגתה.לאשתו קראו: שרי וכאשר האות הא  הוחלפה באות יוד ומעתה נקראה שרה,האות יוד הועברה ליהושע שתחילה נקרא הושע- הרי הוא יהושע בן נון –מנהיג אשר זכה  להכניס את עם ישראל לארץ המובטחת.
מתוך האמור לעיל,למדים אנו כי שמו של אדם הוא מהותו ורומז על  מעשיו וקורות חייו.
האדם צריך לשאוף להגיע לשם טוב,הדבר כרוך בעמל רב.כי:"טוב שם משמן טוב"[קהלת ז.א]
ובמסכת אבות נאמר:"..שלושה כתרים הם:כתר תורה,וכתר כהונה,וכתר מלכות,
וכתר שם טוב עולה על גביהן"

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה