יום שבת, 16 במאי 2015

בית המקדש בראי התנ"ך/ מאמר מאת: אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

בית המקדש  בראי התנ"ך.

מאמר  מאת: אהובה קליין.

בית המקדש הוא  נושא געגוע  לכל יהודי - מזה דורי דורות - ערגו  אליו מכל קצות תבל  עד ימינו אנו.

שימש  ומשמש נושא בעל חשיבות עליונה מאז  ומתמיד - למשוררים, סופרים

ואומנים.

בכל יום אנו מתפללים  : " ולירושלים עירך ברחמים תשוב ותשכון בתוכה...ובנה אותה בקרוב  בימינו בנין עולם ..."

לראשונה, הר המוריה - מקום המקדש, מוזכר בחומש בראשית, כאשר אברהם אבינו  מצווה על ידי האלוקים  לעקוד את יצחק בנו : "..קח נא את בנך את יחידך אשר אהבת את יצחק ולך לך אל- ארץ המוריה.."

ובהמשך נאמר: "וירא את המקום מרחוק" [בראשית כ"ב, ד] - על כך אומרים המפרשים: כי אברהם ראה ענן מעל המקום והבין שזהו מקום השכינה.

בית המקדש מופיע ברמז גם אצל יעקב כאשר חלם את חלומו הידוע: סולם המלאכים עולים ויורדים.

כפי שנאמר: "ויצא יעקב מבאר שבע וילך  חרנה: ויפגע במקום וילן שם.."[ שם כ"ח, י- י"א]

מי שרכש את מקום המקדש היה דוד המלך בכבודו ובעצמו - הוא שילם כסף מלא על כך לארוונה מלך יבוס, כפי שמתואר:"..ויקן דוד את הגורן ואת הבקר בכסף שקלים חמישים: ויבן שם דוד מזבח לה'.." [שמואל-ב, כ"ד, כ"ה]

ציורי תנ"ך/ דוד המלך רוכש את הגורן מארוונה היבוסי/ציירה: אהובה קליין(c) [שמן על בד]


אך דוד המלך לא זכה לבנות את המקדש, היות ולחם מלחמות במשך חייו ושפך דם רב.

אולם ה' הבטיח לו: כי בנו- שלמה יזכה לכך: "כי ימלאו ימיך ושכבת את אבותיך והקימותי את זרעך אחריך אשר יצא ממעיך והכינותי את ממלכתו, הוא יבנה - בית לשמי.." [שמואל-ב, ז, י"ב]

ואכן שלמה המלך בנה את בית המקדש הראשון מהארזים ששלח לו חירם מלך צור בהתאם להסכם שנכרת ביניהם.

ציורי תנ"ך/ חירם מלך צור שולח ארזים לשלמה לבניית המקדש/ ציירה: אהובה קליין (c)

[שמן על בד]


ציורי תנ"ך/ שלמה המלך בונה מקדש/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]


בית המקדש הראשון עמד על תילו במשך ארבע מאות ועשר שנים, עד שהועלה באש בשנת 586 לפנה"ס על ידי נבוזראדן  שר צבאו של נבוכדנאצר.

בית המקדש השני:  נבנה על ידי עולי בבל , בראשית שיבת ציון בהנהגת זרובבל מבית דוד ויהושע בן יהוצדק הכהן הגדול - כשבעים שנה אחרי חורבן בית ראשון . בית המקדש השני הורחב ועבר  שיפוץ על ידי מלך הורדוס בשנת 19 לפנה"ס וחרב בימי הרומאים בשנת 70.

לגבי בית שלישי ,כיצד יבנה? האם בדרך נס - בידי אלוקים,, או בידי אדם?

על כך חלוקות הדעות.

תופעה מיוחדת ומעניינת היא : נבואה שהתגשמה- ש "הכותל לא ייחרב לעולם" נאמר בשיר השירים (ב, ט): "דומה דודי לצבי או לעופר האילים, הנה זה עומד אחר כותלנו, משגיח מן החלונות מציץ מן החרכים". מפרשים על כך חז"ל במדרש (שיר-השירים רבה פרשה ב פסוק ט אות ד): "הנה זה עומד אחר כותלנו – אחר כותל מערבי של בית-המקדש, שנשבע לו הקדוש ברוך הוא שאינו חרב לעולם... ולמה? משום ששכינה שוכנת במערב".

בית המקדש נחרב בעבור שלוש עבירות: שנאת חינם, גילוי עריות, עבודה זרה

ובעבור אהבת חינם עתיד המקדש להבנות בשלישית.

מי ייתן ונתמיד לקיים את מצוות : "ואהבת לרעך כמוך"   ובע"ה נזכה כולנו במהרה לגאולה שלמה, אמן ואמן.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

ירושלים באחרית הימים/שיר מאת: אהובה קליין(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

ירושלים באחרית הימים

שיר מאת: אהובה קליין ©

חזון אחרית הימים

קורם עור וגידים

פעמי גאולה מריעים

ירושלים שוקקת חיים.

 

חומותיה  מאירות קדושה

נוצרות את  בית הבחירה

ערוגותיה נוי ודשאים

בהן הכול מתענגים.

 

ילדים במחולות משחקים

בהם יתבוננו  הזקנים

משענותיהם בידיהם

בגיל ודמע זיכרונותיהם.

 

קול שופר מהדהד

מעתה לעולם ועד

לא עוד שפיכות דמים

אלא שלום וכבוד מלכים.
הערה: השיר לכבוד מ"ח שנים לאחדות  ירושלים. 
   

ציורי תנ"ך/ ירושלים  באחרית הימים-על פי חזון  ישיעהו הנביא/ציירה: אהובה קליין(c)

שמן על בד.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום שלישי, 12 במאי 2015

ציורי תנ"ך/ "ועץ השדה ייתן פריו"/ ציירה: אהובה קליין (c) [ציור לפרשת בחוקותיי]

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
"..ועץ השדה ייתן פריו"[ויקרא כ"ו,ד]


הטכניקה: שמן על בד.

Biblical paintings by :Ahuva Klein

Blessed tree gives fruit

*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת בחוקותי-כוחה של ברכה- מהי?/מאמר מאת: אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת בחקותי- כוחה של ברכה- מהי?

מאמר מאת: אהובה קליין.

פרשה זו היא האחרונה בחומש ויקרא, ומתארת כיצד ניתן להגיע לעולם טוב יותר ויפה יותר – אם רק נקיים ונשמור את המצוות הכתובות בתורה:

"אם בחֻקותי תלכו ואת מצוותי תשמרו ועשיתם אותם: ונתתי גשמיכם בעתם ונתנה הארץ יבולה ועץ השדה ייתן פריו: והשיג לכם דיש את בציר ובציר ישיג את זרע ואכלתם לחמכם לשובע וישבתם לבטח בארצכם" [ויקרא כ"ו, ג  -ז]


ציורי תנ"ך/ אם בחוקותי תלכו.."/ציירה: אהובה קליין(c) [שמן על בד]



ציורי תנ"ך/ "וישבתם לבטח בארצכם.."/ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]


השאלות הן:

א] לְמַה נועדו הברכות ומה כוחן ?

ב ] מה משמעות הברכה: "ונתנה הארץ יבולה, ועץ השדה ייתן פריו" ?

ג] מה הקשר בין האכילה לשובע - לבין הישיבה בבטחה בארץ ישראל ?

הברכות וייעודן.

בעל העיקרים סובר: כי הברכות מכוונות לאומה כולה באופן כללי , אין הכוונה לייעוד רוחני בעולם הבא, אלא לעם ישראל  ולבניו שיהיה מושרש בארצו בעודו מבורך ומאושר.

בעל העקדה מסביר: כי לברכות יש ייעוד רוחני נעלה ביותר והכוונה להבטחה: "ונתתי משכני בתוככם"- כלומר עצם העניין שהקב"ה ישכון בתוך עם ישראל - זהו דבר מרומם ובעל עוצמה לעם כולו.

דעת הרמב"ם [בפירושו למשניות במסכת אבות]  שאם עם ישראל יקיים את המצוות הכתובות בתורה-הלכה למעשה, באופן מושלם, הקב"ה יסיר מעלינו את כל המכשולים שעשויים לפגוע בחיים התקינים, וכך חיינו יהיו על מי מנוחות יתאפשר לנו לקיים את שאיפותינו ונוכל  להתברך בשכר שה' מבטיח, אך שכר זה משמש כאמצעי בלבד לקיום התורה בשלמות.

רבי דוד צבי הופמן [בספרו על חומש ויקרא]  סובר: כי יש חמישה סוגים  של ברכות:

א] ברכה המתארת את פוריות הארץ: "ונתתי גשמכם בעתם" לפי הרמב"ן: זוהי ברכה שורשית המבטיחה בנוסף על השובע  -גם אויר נקי ומים טובים שהם הצרכים היסודיים לחיי האדם. לא יהיה הפסק בין יבול ליבול, הדיש ימשך עד הבציר  והבציר ימשך  עד עונת הזריעה וכך השובע הזה יהווה ליהודי את מחייתו.

ב] ברכת השלום - משמעות ברכה זו: שעם ישראל יזכה לשבת לבטח בארצו ולא יאלץ לעזוב חלילה את ארצו - על מנת לחפש מקומות פרנסה אחרים בארצות שמעבר לים.

החיות לא יפריעו למהלך החיים בארץ, היות והארץ תהיה מיושבת וגם אויבים מבחוץ לא יטרידו את העם היושב בארצו.

ג] ברכת הניצחון על האויב, אם בכל זאת האויב ינסה להטריד את עם ישראל התוצאה תהיה: שאנחנו  נרדוף  אותם והם: "ונפלו לפניכם בחרב".

ד] ברכת הריבוי וההשגחה הפרטית על העם. הדבר יתבטא -  בריבוי יושבי הארץ ומנגד צמצום התמותה בקרבו.

בנוסף הבטחה: "ואכלתם ישן נושן" שהמשמעות- כלכלה פורחת הפירות לא ירקבו ויהיו מזן משובח.

ה] ברכת השראת השכינה בקרב עם ישראל, כפי שנאמר: "ונתתי משכני בתוככם", זוהי השגחה לעיני כול.

 ולא תהיה שום עילה לסילוק השכינה מתוך האוכלוסייה  בארץ. הדבר מתבטא במשפט:" והתהלכתי בתוככם והייתי לכם לאלוקים"

הברכות המובטחות לעם- הן בתנאי שילכו לאורה של תורה ויקיימו את המצוות ככתבן ולשונן, הדבר יביא לקיום ויציבות ביטחונית לאומה כולה בארץ ישראל.

משמעות ברכת היבול והפרי.

ציורי תנ"ך/"ונתנה הארץ יבולה"/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]


ציורי תנ"ך/ הברכות שורות על פרי ארצנו/ציירה: אהובה קליין(c)[שמן על בד]


מדרש ספרא אומר על הפסוק: "ונתנה הארץ יבולה" אין הכוונה שהעץ נותן פירות כמו בימינו, אלא המשמעות למציאות שהייתה קיימת בגן העדן ,שם באותו יום שהעץ היה נזרע- היה נותן גם  פירות.

המלבי"ם  מדגיש רעיון  זה-ביתר שאת: הברכות  המובטחות לעם- הן ברכות בגדר נס- מעל הטבע. ועל כן מיותר היה לכתוב: "ונתנה הארץ יבולה" שזה בגדר הטבע ומתקיים  בימינו-לכן אמרו חז"ל: כי  הארץ תיתן יבול כפי שהיה מצוי -טרם הקללה שבאה על האדם הראשון בעקבות חטאו, והכוונה שבו ביום שהזרע נזרע- צמח העץ ונתן את פריו.

רש"י אומר: כי משמעות ההבטחה: "ועץ השדה ייתן פריו" היא: שגם עצי סרק  ייתנו פירות.

רש"י מסתמך על כך שכתוב: "ונתנה הארץ יבולה" וגם נאמר בדברים: [י"א, י"ז] "ועצר את השמים ולא יהיה מטר והאדמה לא תיתן יבולה" הבטחה זו כוללת את ברכת הפירות. אם כן, מדוע נוסף המשפט: "ועץ ייתן  פריו "הרי זה מיותר? מכאן המסקנה: אפילו עצי הסרק ייתנו  פירות כאשר ברכה זו תתקיים.

הקשר בין האכילה לשובע והישיבה בבטחה בארץ.

"הכתב והקבלה" מסביר: כי האכילה לשובע והישיבה בביטחון בארץ - הם דברים הקשורים זה בזה, כי אם אדם אינו מוצא את מחייתו בארץ ישראל, הוא נאלץ לנטוש את מקום מולדתו ולנדוד אל ארץ רחוקה, כפי שמסופר על אברהם אבינו - שנאלץ בזמן הרעב  בארץ לעזוב את גבולותיה ולרדת למצרים ,כנאמר: "ויהי רעב בארץ וירד אברם מצרימה לגור שם כי כבד  הרעב בארץ"  [בראשית י"ב, י]

לכן בפרשתנו ישנה  הבטחה כפולה:" ואכלתם לשובע בארצכם" והמשמעות שהארץ תיתן  יבול ולא יהיו דאגות פרנסה.

וכתוצאה מכך שיהיה יבול בשפע ,לא יצטרך האדם לנדוד לארצות רחוקות, אלא ישב בארץ  בבטחה ויזכה באכילת פרייה.

האבן עזרא  מסביר רעיון זה כך: בזמן שיש רעב בארץ ישנו הכרח לעזוב ולצאת את גבולותיה ממש  כמו הקללות שקיבל קין , שתי קללות הקשורות אחת בשנייה: "כי תעבוד את האדמה, לא  תוסף תת כוחה לך: "נע ונד תהיה בארץ" [בראשית ד, י"ב]

לסיכום, לאור האמור לעיל, התורה מבטיחה כי אם עם ישראל ילך בדרך התורה יקיים וישמור את מצוותיה – האומה כולה תזכה לברכות  של חיים שלווים ובטוחים.

המשך חוכמה אומר על כך: כי על ידי שמירת המצוות , הטבע יהיה מבורך וזוהי התגלות אדירה מאד וברכות טבע אלו – הן מטרתן של העולם המתנהל  ביד ה' בחוקת השמים והארץ.

מי ייתן ועם ישראל יקיים את כל הציוויים וכך יזכה לחיי אושר ושלוה והשכינה תשרה תמיד בקרב עם ישראל, כפי שמובטח. :"ונתתי משכני בתוככם"
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

עץ החיים ופריו/שיר מאת: אהובה קליין(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

עץ החיים ופריו/ שיר מאת: אהובה קליין©

החפץ לחיות בארצו

להתענג מתוצר אדמתו

ליהנות מעמל כפיים

לזכות מברכת שמים.

 

יאחז בעץ החיים

 יהגה  בלילות ובימים

יתמיד לחסות בצילו

יתברך  מטוב פריו.

 

חייו על מי מנוחות

נטולי מכאוב ודאבות

שמחה תזרום בעורקיו

כנהר אדיר ויובליו.

 

יחוש ביטחון בסביבתו

לשובע יהא מזונו

במזמורים יודה לאלוקים

על כל הטוב והחסדים.

 

הערה: השיר בהשראת פרשת בחוקותיי[חומש ויקרא]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום שישי, 8 במאי 2015

יובל- השיבה לשדות/ שיר מאת: אהובה קליין(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יובל- השיבה לשדות

שיר מאת: אהובה קליין©

נפשו   עורגת לכך שנים

לשוב לשדותיו המדושנים

בזיעת אפו חרש וזרע

אך מהיבול לא נהנה.

 

בתום שבע שנות שביעית

ביום הכיפורים שופר יעיד

החלה שנת יובל

בכל רחבי ישראל.

 

עתה יחיש צעדיו

על אתונו יעמיס כליו

נושא עיניו למרום

מציאות ולא חלום.

 

השמים קדושה וטוהר

העננים  מאירים כזוהר

עוד רגע ישוב לאחוזתו

יודה לה' מעמקי ליבו.

הערה: השיר בהשראת פרשת בהר[חומש ויקרא]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום שלישי, 5 במאי 2015

ציורי תנ"ך/ השיבה לשדות בשנת היובל[ציור לפרשת בהר]/ציירה: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

"וקדשתם את שנת החמישים שנה ןקראתם דרור בארץ לכל יושביה יובל הוא תהיה לכם ושבתם איש אל אחוזתו ואיש אל- משפחתו תשובו"

[ויקרא כ"ה,י]

הטכניקה: שמן על בד.


 Biblical paintings  by:Ahuva Klein

Jew returns to his field in the fifties

*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

הרב אבינר