יום שלישי, 12 במאי 2015

עץ החיים ופריו/שיר מאת: אהובה קליין(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

עץ החיים ופריו/ שיר מאת: אהובה קליין©

החפץ לחיות בארצו

להתענג מתוצר אדמתו

ליהנות מעמל כפיים

לזכות מברכת שמים.

 

יאחז בעץ החיים

 יהגה  בלילות ובימים

יתמיד לחסות בצילו

יתברך  מטוב פריו.

 

חייו על מי מנוחות

נטולי מכאוב ודאבות

שמחה תזרום בעורקיו

כנהר אדיר ויובליו.

 

יחוש ביטחון בסביבתו

לשובע יהא מזונו

במזמורים יודה לאלוקים

על כל הטוב והחסדים.

 

הערה: השיר בהשראת פרשת בחוקותיי[חומש ויקרא]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום שישי, 8 במאי 2015

יובל- השיבה לשדות/ שיר מאת: אהובה קליין(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יובל- השיבה לשדות

שיר מאת: אהובה קליין©

נפשו   עורגת לכך שנים

לשוב לשדותיו המדושנים

בזיעת אפו חרש וזרע

אך מהיבול לא נהנה.

 

בתום שבע שנות שביעית

ביום הכיפורים שופר יעיד

החלה שנת יובל

בכל רחבי ישראל.

 

עתה יחיש צעדיו

על אתונו יעמיס כליו

נושא עיניו למרום

מציאות ולא חלום.

 

השמים קדושה וטוהר

העננים  מאירים כזוהר

עוד רגע ישוב לאחוזתו

יודה לה' מעמקי ליבו.

הערה: השיר בהשראת פרשת בהר[חומש ויקרא]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום שלישי, 5 במאי 2015

ציורי תנ"ך/ השיבה לשדות בשנת היובל[ציור לפרשת בהר]/ציירה: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

"וקדשתם את שנת החמישים שנה ןקראתם דרור בארץ לכל יושביה יובל הוא תהיה לכם ושבתם איש אל אחוזתו ואיש אל- משפחתו תשובו"

[ויקרא כ"ה,י]

הטכניקה: שמן על בד.


 Biblical paintings  by:Ahuva Klein

Jew returns to his field in the fifties

*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת בהר/מאמר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת בהר- מהי שנת היובל?

מאמר מאת: אהובה קליין.


ציורי תנ"ך/ מעמד הר סיני/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]



פרשת בהר גדושת נושאים, ביניהם: נושא השמיטה, שנת היובל ודיניה, איסור הונאת דברים,  וכל הטוב אשר מבטיח אלוקים למקיימים את המצוות - הלכה  למעשה.

ציורי תנ"ך/ שנת השמיטה/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]


וכך התורה מתארת את שנת היובל: "וספרת לך שבע שבתות שנים שבע שנים שבע פעמים והיו לך ימי שבע שבתות שנים תשע וארבעים שנה: והעברת שופר תרועה בחודש השביעי בעשור לחודש ביום הכיפורים תעבירו שופר בכל—ארצכם.: וקידשתם את שנת החמישים שנה וקראתם דרור בארץ לכל יושביה יוֹבֵל היא תהיה לכם ושבתם איש אל—אחוזתו ואיש אל משפחתו תשובו: יובל היא שנת החמישים שנה תהיה לכם לא תזרעו ולא תקצרו את ספיחיה ולא תבצרו את נְזִריה: כי יובל היא קודש תהיה לכם מן- השדה תאכלו את תבואתה: בשנת היובל הזאת תשובו איש אל- אחוזתו" [ויקרא כ"ה, ח-י"ד]

ציורי תנ"ך/ תקיעת שופר בשנת היובל/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]


 השאלות הן:

א] מהי שנת היובל וּלְמַה נועדה?

ב]  מה המשמעות: "לא תונו איש את עמיתו"?

תשובות:

שנת היובל

כפי שהתורה מצווה: יש לספור שבע פעמים שבע שנים, מגיעים לארבעים ותשע שנים ובסוף תקופה זו יש לתקוע בשופר בכל גבולות הארץ ביום הכיפורים.

ואז בית הדין של ישראל מכריזים על שנת החמישים שהיא- קדושה לה' ובאותה שנה משתחררים אותם העבדים העבריים שרצו להישאר עבדים גם לאחר שש שנות עבדות.

ציורי תנ"ך/ שילוח עבד  עברי לחופשי- בשנת היובל/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]


הרמב"ן שם את הדגש על המילה: "דרור" , מילה זו מורכבת לפי הסברו: "דור הולך ודור בא"

והמילה: "יובל" היא מלשון הובלה-והכוונה, שהכול שב באמצעות מצוות היובל אל שורשו הראשון,   שהוא לא אחר ,אלא מלך מלכי המלכים בכבודו ובעצמו.

רבינו בחיי  מפרש באופן דומה: יובל מלשון: "ועל יובל ישלח שורשיו" [ירמיהו י"ז] כל הדורות מובלים אל השורש הראשון לכן היובל מופיע גם בשם: דרור כי על ידו נקשרים הדורות והנבראים בשורש הראשון.

על פי דברי  ספר החינוך: "משורשי המצווה על  צד הפשט, שרצה הקב"ה להודיע לעמו כי הכול  שלו, ולבסוף ישוב כל דבר לאשר חפץ הוא לתנו בתחילה, כי לי כל הארץ".

מצווה זו גם תגרום לתיקון החברה: "ירחיקו עצמם שלא יגזלו קרקע של חברם ולא יחמדוה בליבם, בדעתם הכול שב לאשר חפץ  האל שתהיה".

ועוד מוסיף ספר החינוך: כי עניין היובל מזכיר גם את מלכי הארץ-מלכי בשר ודם שהם נוהגים לקחת  שטחים מהערים הבצורות של השרים ,כדי לתת להם תזכורת מי הוא השולט. לעומת זאת  ה' מצווה אותם לקיים את היובל כדי לזכותם.

כמו כן, מי שאינו מקיים את שילוח העבדים העבריים לחופשי עובר  על לאו  ובנוסף נחשב  לאחד שכופר בחידוש העולם, מפני שהכול צריך לשוב למקורו הראשון.

אברבנאל אומר: כי מצוות היובל והשמיטה- באים להזכיר לנו את שני החסדים שעשה הקב"ה לעם ישראל:

שבת בראשית בתום בריאת העולם ומעמד הר סיני שהתרחש חמישים  יום אחרי יציאת מצרים. שנת היובל הכוללת חמישים שנה מסמלת את חמישים הימים.

הטעם לתקיעת השופר: "במשוך  היובל המה יעלו בהר" - ה' דורש מעם ישראל לצאת לחירות בשנת החמישים  בדומה לחירות לה זכינו בזמן יציאת מצרים.

עם ישראל מצווה לא לזרוע כדי שלא נשכח כי בעבר הלכנו במדבר- בארץ לא זרועה.

"עץ הדעת" לרבי חיים וויטל מסביר: כשם שסופרים שבע שבתות עד למתן תורה, כך אנו מצווים לספור שבע שבתות של שנים מהטעם: המספר שבע מזכיר לנו  את בריאת העולם מתוכם שישה ימים של יצירה והיום השביעי- שבת.

הרמב"ם סובר [בספר המורה] : כי מטרת  מצוות היובל היא שיפור התנאים הכלכליים והחברתיים של האומה והחברה.

וכך הוא מתאר את המצב: "כל המצוות אשר ספרנון בהלכות שמיטה ויובל מהן לחמלה על בני אדם, והרחבה לבני אדם כולם, כמו שנאמר: "ואכלו אביוני עמך" וכו' : ושתוסיף הארץ  תבואתה, ותתחזק בעמדת שמיטה, ומהן חנינה בעבדים ועניים, כלומר השמטת כספים והשמטת עבדים. ומהן תיקון הפרנסה והכלכלה על ההתמדה, והוא בהיות הארץ כולה שמורה לבעלים, אי אפשר בה מכירה לצמיתות, והארץ לא תימכר לצמיתות, ויישאר ממון האדם שמור ועל יורשיו".

[שם, חלק שלישי, ל"ט]

"לא תונו איש את עמיתו"

נושא ההונאה בתורה מופיע באמצע פרשת היובל.

"בעל מלאכת מחשבת" מפרש: כי קיים קשר בין שתי המצוות האלו: "האדם שישכיל לדעת, כי בעלותו על הקרקע בלאו הכי מופקעת, ימנע מלגזול ולהונות".

הכוונה לגבי הקונה. היות ומדובר במכירה לזמן  קצוב יוחלש ייצרו - מהרצון להונות את חברו. אזהרה זו באה מפני החשש שהקונה את הנכס עשוי למכור את הקרקע לקונה שני ויתכן שהוא בתור הקונה הראשון, ירשה לעצמו להונות את הקונה ולומר לו שהוא מוכר לו את השדה לצמיתות ומה שהוא יצטרך להחזיר ביובל אין לו עצמו-כקונה ראשון מעורבות בזה - כי החיוב להחזיר את השדה מוטל על הקונה האחרון בלבד.

כלומר הקונה הראשון חייב לקחת בחשבון שהשדה נמכר לו לזמן קצוב בלבד ובהתאם לכך לבקש את המחיר מהבא אחריו.

מרן  הרב דושינסקי זצ"ל  מסביר את הקשר בין היובל לעניין: "לא תונו.."

לפי  דברי חז"ל  : העובר על שנת השמיטה - מתרושש ומגיע למצב של חוסר ברירה עד שנאלץ למכור את נכסיו ומטלטליו, התורה חששה  שיבוא קונה ויגיד: כי מוכר זה הוא נחשב לעבריין ולכן מותר להונותו . מטעם זה בא האיסור: "לא תונו איש את אחיו.." "לא תונו איש את עמיתו"

חז"ל במסכת בבא מציעא [נ"ח, ע"ב] מתארים את שני הלאווין האלו כך: האחד איסור הונאת ממון.

 והשני: איסור הונאת דברים.

איסור הונאת ממון- הכוונה שכאשר האדם מוכר את שדהו, הרי תוקפה של המכירה רק עד שנת היובל. ועל כן עליו להיזהר לא להונות את הקונה, שהרי תלוי בכמה שנים מדובר עד היובל וככל שהתקופה ארוכה יותר, השווי הכספי גדול יותר ,ואם מדובר בשנים מעטות עד היובל- הסכום קטן יותר, לכן צריך להיזהר לא להונות את הקונה.

הונאת דברים- הכוונה ,לדעת הרמב"ם: כאשר אנו אומרים לזולת דבר שעלול  לצער אותו  להעליב אותו. כגון שנזכיר לו את עברו השלילי בזמן שכעת הוא כבר הולך בדרך הטובה.

לסיכום, לאור האמור לעיל:

שנת היובל היא: שנת החמישים בה נוצר שוויון בחלוקת קרקעות ושוויון בן בני אדם, בשנה זו השדות והאחוזות ישובו חזרה לבעלים והעבדים העבריים יצאו לחירות. התורה מזהירה אותנו ללכת בדרך הישר ולא  להונות איש את רעהו.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

ציור יודיאיקה: בר כוכבא רוכב על האריה/ציירה: אהובה קליין(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
ציור יודיאיקה:



 בר- כוכבא נלחם ברומאים כשהוא רכוב על אריה.

רבי עקיבא קרא לשמעון בר -כוסבא: בשם בר-כוכבא על שם הפסוק:

"דרך כוכב מיעקב"[במדבר כ"ד,י"ז]

הטכניקה: שמן על בד.

Judaica paintings

Bar Kochba  fought against the Romans






*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

בר כוכבא ומלחמתו/שיר מאת: אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

בר כוכבא ומלחמתו /שיר מאת: אהובה קליין©
 
בר כוכבא נלחם ברומאים
בשס"ה גידים רמ"ח אברים
חוצה גאיות הרים וסלעים
מניף חרבו בשם האלוקים.
 
על הארי רוכב
למבקשי נפשו אורב
למען קדושה יהודית
נאבק בנחישות ייחודית.
 
מרד עקוב מדם
תם ולא נשלם
 בוא יבוא היום
עלה זית ושלום..
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

ל"ג בעומר והקשר לבר כוכבא- כיצד?/מאמר מאת: אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

ל"ג בעומר והקשר לבר כוכבא.

מאמר מאת: אהובה קליין.








ל"ג בעומר על רקע ירושלים/ ציירה: אהובה קליין(c) [שמן על בד]


ל"ג בעומר נחגג  בעיצומה של ספירת העומר, בהגיענו ליום ה:33

ביום זה נוהגים לשמוח:

לערוך נישואין וגם להסתפר.

על  הסיבה לשמחה כמה דעות:

א] ישנה אגדה כי ביום זה פסקה המגפה בה נספו רבים מתלמידיו של רבי עקיבא בעוון שלא נהגו כבוד זה בזה.

ב] יש האומרים: כי בתאריך זה- סמך רבי עקיבא את חמשת תלמידיו הגדולים: ר' מאיר, ר' יוסי, ר' אליעזר, ר' יהודה ור' שמעון בר יוחאי.

ד] בידוע : כי יום זה הוא יום פטירת ר' שמעון בר יוחאי, ולכן נהוג לעלות לקברו.

ה] ישנה דעה  שביום זה: בר כוכבא וחייליו נחלו ניצחון כנגד צבא הרומאים- ומכאן נובע המנהג לצאת לשדות ולהשתעשע בחץ וקשת.

הרמב"ם מבטא רעיון זה  באחד מאגרותיו: "וזאת היא שאיבדה את ארצנו והחריבה את בית מקדשנו והאריכה את גלותנו עד הלום, שאבותינו חטאו ולא  נתעסקו בלמידת מלחמה ולא בכיבוש ארצות". מתוך  מסקנה זו, ראו   חכמי ישראל לחנך את העם גם בדרך  צבאית. אך המציאות הגלותית המירה אימון צבאי  רציני למנהג של משחקים בחץ וקשת ויציאה ליערות.

מי היה בר כוכבא?

על כך ישנם מקורות מתוך אגדות חז"ל וגם איגרות שנשתמרו כתובות, חלקן בעברית וחלקן ברומאית.

לגבי שמו: בר כוכבא יש הסוברים: כי שמו היה שגור בפי תומכיו כפי שרבי עקיבא אמר עליו: "דרך כוכב מיעקב" [במדבר  כ"ז, י"ז]

הרמב"ם אומר [הלכות מלכים, י"א]על פי דברי חז"ל: כי רבי עקיבא היה  נושא כליו של בר-כוכבא-כלומר-משנה למפקד העליון של המלחמה.

עוד ידוע כי בר כוכבא היה ממשפחת הכוהנים לפי שדודו ר' אליעזר המודעי היה כהן גדול באותה תקופה.

יש המשערים כי בר כוכבא נולד אחר  חורבן המקדש, בערך: בין עשרים לשלושים שנה.

בזמן זה הקיסר הרומי  אדריאנוס היה מכביד את חיי היהודים באמצעות גזרותיו. והיה אוסר עליהם לשמור את השבת ולקיים את מצוות ברית המילה.

לזכותו  של בר כוכבא יאמר, שהוא הצליח לאחד את  לוחמיו למרות שהיו מפוצלים בתחילה עד כדי שאפילו היו נלחמים זה נגד זה.

הוא הנהיג מרד נגד  אימפריית הרומאים [132—135 לספירה] על מנת לבטל את רוע הגזרות. מרד זה נקרא: מרד בר כוכבא.

בגמרא  מסופר: כי באחד הפעמים הגיע רבי עקיבא לאחד הישובים בארץ ישראל אך לא מצא שם מקום ללון, מאוחר יותר נודע לו כי בדיוק באותו לילה הגיע בולשת לעיר ורבי עקיבא  ניצל,[מסכת ברכות  ס,ע"ב] מכאן ניתן להסיק שהוא היה בין ראשי המורדים במחתרת.

על הצלחותיו של בר כוכבא חלוקות הדעות: יש המעריצים אותו כגיבור שנלחם נגד האימפריה הרומית כדי לבטל את הגזרות שהוטלו על היהודים בתקופתו. והצליח לבלום את הרוע במשך שלוש וחצי שנים. אך יש הסוברים כי הוא היה הרפתקן שנלחם נגד הרומאים הרבים וסופו שהביא חורבן על ישראל וגרם גם לגלות.

אחרי המרד הגדול הייתה התפוררות של הקבוצות והצדוקים פרשו.

חז"ל היו משבחים את גבורתו של  בר כוכבא: "היה מקבל אבני בליסטרה וזורק  אותן והורג  בהן כמה נפשות" את לוחמיו היה פוצע באצבעותיהם עד שהיו נוטפים דם- זו הייתה דרך לבחון את גבורתם.  

עד שהעירו לו החכמים: "עד מתי אתה עושה את ישראל בעלי מומין"

בעקבות דבריהם הוא שינה את שיטותיו והיה מגייס רק את הלוחמים שהיה בכוחם לעקור ארז מתוך ארזי הלבנון בעודו רכוב על סוס. יש שהיו מכנים אותו: "בר דרומא"- בן הדרום וגם גבורתו הייתה מתבטאת בכך :"שהיה קופץ והורג ברומאים".

סוף המרד היה עקוב מדם, בר כוכבא ומאות מחייליו נהרגו.

תקופת שלטונו של בר כוכבא הייתה התקופה האחרונה של היהודים בארץ ישראל עד קום המדינה בשנת 1948

לאור האמור לעיל, ניתן להגיע למסקנה: כי ישנו קשר בין ל"ג בעומר- כיום שמחה -לבין מרד בר כוכבא- ביום זה  הוא נחל ניצחון נגד הרומאים.

מי ייתן ועם ישראל לא ידע עוד מלחמות- כפי שנאמר:

"ונתתי שלום בארץ ושכבתם ואין מחריד והשבתי חיה רעה מן הארץ וחרב לא---- תעבור בארצכם".[ויקרא כ"ו, ו]

*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

הרב אבינר