יום שלישי, 14 באוגוסט 2012

ציורי תנ"ך/ דויד המלך קונה את הגורן מארוונה היבוסי/ציירה:אהובה קליין(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
"ויאמר המלך אל-ארוונה לא כי-קנו אקנה מאותך במחיר ולא אעלה לה' אלוקי עולות חינם ויקן דויד את-הגורן ואת הבקר בכסף שקלים חמישים" [שמואל-ב,כ"ד,כ"ד]

הטכניקה: שמן על בד.2xnz7a6c3jnkyhtwjz3x.jpg
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת ראה-מדוע אין התורה מציינת בגלוי את מקום המקדש?/מאמר מאת: אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
פרשת ראה– מדוע אין התורה מציינת במפורש את מקום  המקדש?
מאמר מאת: אהובה קליין.
בפרשה זו התורה מציינת כמה פעמים כי את הקורבנות והביכורים וכל שאר הדברים ...יש להביא למקום אשר ה' יבחר את שמו  לשכן שם:
הנה כמה דוגמאות:
א ] "אבד תאבדון את כל- המקומות אשר עבדו שם הגויים...לא תעשון כן לה' אלוקיכם: כי אם- אל המקום אשר-יבחר ה' אלוקיכם מכל שבטיכם לשום את-שמו שם,לשכנו תדרשו ובאת שמה: והבאתם שמה עולותיכם וזבחכם ואת מעשרותיכם ואת תרומת ידכם ונדריכם ונדבותיכם ובכורות בקרכם וצאנכם ואכלתם- שם לפני ה' אלוקיכם,ושמחתם בכל משלח ידכם אתם ובתיכם,אשר ברכך ה' אלוקיך" [דברים י"ב,ב-ח]
ב]" והיה המקום אשר- יבחר ה' אלוקיכם בו לשכן שמו שם,שמה תביאו את כל אשר אנוכי מצווה אתכם,......כי אם—במקום אשר-יבחר ה' באחד שבטך שם תעלה עולותיך ושם תעשה כל אשר אנוכי מצווך"[שם י"ב,י"א-ט"ו]
ג] "ואכלת לפני ה' אלוקיך במקום אשר יבחר לשכן שמו שם מעשר דגנך,תירושך ויצהרך ובכורות בקרך וצאנך,למען תלמד ליראה את ה' אלוקיך כל הימים" [שם, י"ד,כ"ג]
ד] ושמחת לפני ה' אלוקיך אתה ובינך וביתך ועבדך ואמתך והלוי אשר בשערך והגר והיתום והאלמנה אשר בקירבך,במקום אשר יבחר ה' אלוקיך לשכן שמו שם"[שם ט"ז,י"א]
השאלות הן:
א] מדוע אין משה מציין בפירוש את מקום הימצאות המקדש?
ב] מדוע בית המקדש הוקם דווקא בירושלים-במקום בו מצוי הר  הבית כיום?
ג] מה הקשר בין מקום המקדש ליראה?
התשובה לשאלה א]
לפי דעת הרמב"ם בספר:"מורה נבוכים"[חלק ג פרק מ"ה]
מקום הר המוריה ששם אברהם אבינו עקד את בנו יצחק-היה ידוע למשה,לא צוין בגלוי,אלא ברמז משלוש סיבות:
א] כדי   להסתיר ממדינות אחרות  את הידיעה כי התפילה מקובלת שם וגם הקורבנות לרצון ה' ,בכך ניתן היה למנוע את רצונם להילחם על המקום בחוזקה.
ב] שאומות העולם לא ישאפו להרוס ולהשחית את המקום הקדוש בכל כוחם ביודעם כי ישראל תירש את המקום.
ג] כדי למנוע מכל שבטי ישראל מריבה ,שהרי כל שבט היה מעוניין שהמקדש יהיה בנחלתו.
רש"י אומר:כי רצתה התורה לרמוז שבית המקדש יבנה בחלקו של בנימין,כמו שנאמר:"כי אם- במקום אשר יבחר ה' באחד שבטיך שם תעלה עולותיך.."[שם י"ב,י"ד]כמו כן משה רומז על כך בדבריו  גם לפני מותו:"לבנימין אמר: ידיד ה' ישכון לבטח עליו,חופף עליו כל-היום ובין כתפיו שכן" [שם ל"ב,י"ב]
אם כן,כיצד יהיו כל השבטים שותפים למקדש? עונה רש"י: כי כאשר רכש דויד המלך את הגורן מארוונה היבוסי גבה זהב מכל השבטים  בסך שש מאות משקל  [כפי שמסופר בדברי הימים א,כ"א] ואילו בספר שמואל-ב[כ"ד,כ"ד] מסופר כי דוד קנה את הגורן בחמישים שקלים,נשאלת השאלה כיצד ניתן לישב את הסתירה בין שני המקורות?.
רש"י מבסס את תשובתו על הגמרא[ברייתא במסכת זבחים[קט"ז,ע"ב]
ואומר: כי למעשה ניתן לישב את העניין כך:דויד גבה שש מאות משקל זהב  סה"כ מכל שנים עשר השבטים- כאשר כל שבט באופן נפרד שילם חמישים שקל.
התשובה לשאלה ב]
בית המקדש נבנה בירושלים במקום הימצאות הר הבית היום ,מהסיבה.
כי שם- בהר המוריה התנסה אברהם אבינו בעקדת יצחק,מקום של מסירות נפש,אחד הניסיונות הקשים מתוך עשרה במספר שעמד בהם בהצלחה.
וכאשר הלך אברהם לעקוד את יצחק,נאמר:"וירא את המקום".[בראשית כ"ב,ד]
הפלא הוא:כיצד הבחין אברהם במקום?
עונה על כך רש"י:אברהם ראה ענן קשור אל ההר ההוא ואינו מסתלק,לפיכך ידע כי שם מקום השכינה.
כמו כן, שם שרתה על אברהם רוח הנבואה לפי שאמר לנעריו:"שבו –לכם פה עם החמור ואני והנער נלכה עד כה ונשובה אליכם"[שם כ"ב,ה]
ולא אמר:"אשובה" לפי שנתנבא שישובו שניהם בריאים ושלמים.[לפי רש"י]
לפי הרב  בחיי: ישנו מדרש יפה המספר כי יצחק ראה דמות אריה על גבי המזבח,ואולי  הכוונה  על מה שהזכירו רז"ל במסכת חולין,,וזה רמוז במילים:"פחד יצחק" וגם במילים:"בהר ה' יראה"[שם  כ"ב,י"ג]
כי נראה לו דמות אריה בהר ה'.
לפי רש"י: "בהר ה' יראה" שעתיד ה' להשרות שכינתו במקום זה-ששם יקבל את הקרבנות והתפילות מאת עם ישראל.
התשובה לשאלה ג]
לפי דברי רבי בחיי: על ידי שהאדם יעלה למקום הבחירה הוא יפגוש שם את הכוהנים והלויים שהם- מורי דרך התורה וילמדו את היהודי תורה ויראה.
ולעניות דעתי,אדם המבקר במקום כה קדוש מתחזק ביראת שמים,כמו שנאמר:"דע לפני מי אתה עומד" ואם אדם בעל חוכמה הוא-הרי תמיד ירא את אלוקים בכל מקום,קל וחומר שבמקום המקדש יחוש יראה גדולה מאד. על כך אמר דויד המלך:"ראשית חוכמה יראת אלוקים..."[תהלים]
לסיכום, לאור האמור לעיל,נראה שמקום המקדש אשר השכינה  תמיד שורה שם,הוא מקום מיוחד וקדוש עוד מזמנו של אברהם אבינו כאשר הלך לעקוד את בנו,זה אותו הר המוריה הקדוש.
יהי רצון ,בע"ה, נזכה לגאולה שלמה במהרה ונחזה במו עיננו בבניית  בית המקדש כמו שנאמר:"עולותיהם וזבחיהם לרצון על  מזבחי.."[ישעיהו,נ"ו,ז]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

ציורי תנ"ך/ עם ישראל מבורך מכל העמים/ציירה: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
"ברוך תהיה מכל- העמים" [דברים  ז,י"ד]

הטכניקה: שמן על בדzbqfhkt7utt8rakogzv7.jpg

*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום שני, 13 באוגוסט 2012

פרשת עקב-כיצד מתגלה ארץ ישראל כמיוחדת בפרשה/מאמר מאת:אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
פרשת עקב- כיצד מתגלה ארץ ישראל כמיוחדת בפרשה? מאת אהובה קליין
 התורה  משבחת את ארץ ישראל באופן מיוחד:"כי ה' אלוקיך מביאך אל- ארץ טובה ארץ נחלי מים עיינות ותהומות יוצאים בבקעה ובהר-
 ארץ חיטה ושעורה וגפן ותאנה ורימון ארץ- זית שמן ודבש ארץ אשר לא במסכנות תאכל בה לחם לא תחסר כל בה ארץ אשר אבניה ברזל ומהרריה תחצוב נחושת" [דברים ח,ז-ט]
ובחלק השני כתוב: " הישמר לך פן תשכח את ה' אלוקיך לבלתי שמור מצוותיו ומשפטיו וחוקותיו אשר אנוכי מצווך היום..." [דברים ח,י"א- י"ט]
השאלות המתעוררות כאן:
א] מה הקשר בין הקטע המתאר את טוב הארץ לבין- "הישמר לך.."בעניין קיום המצוות?
ב] מדוע ה'  הושיב בכנען:" גויים גדולים ועצומים"? [שאלתו של החתם סופר] בו בזמן שארץ ישראל מיועדת מזמן בריאת העולם לעם ישראל?
ג] מדוע ה' לא גירש את המצרים ממצרים כגמול על כך שהעבידו את עם ישראל בפרך והיה טבעי- שעם ישראל כתמורה על השעבוד - יישאר  להשתקע במצרים? לעד? ובמיוחד שיש שם מים בשפע ממקור הנילוס?
התורה נותנת מענה לשאלות אלה: מצרים היא ארץ שיש לה באופן קבוע- מים בשפע -מקור הנילוס- ובכך התכונה הזאת מקשיחה את ליבם של המצרים, כאילו בידם מצוי מפתח לחייהם ויש ביכולתם לקבוע את איכות חייהם, אין להם בעיות של מחיה ולכן אין הם חשים שעליהם לשפר את התנהגותם לאהוב ולדאוג לזולת בכדי שהקב"ה גם ירחם עליהם, מסיבה זו המכה הראשונה שנחתה על המצרים הייתה מכת הדם בנילוס -מפני שהמצרים ייחסו לכך כוח  עליון- שהם תלויים בו ללא שום תנאי.
לכן, ה' הבטיח:"בכל אלוהי המצרים אעשה שפטים"[שמות י"ב,י"ב]
לעומת ארץ מצרים- ארץ ישראל היא  ארץ:"הרים ובקעות" אין המים מגיעים אליה בדרך מישורית ואין שום תועלת לצבור מים בכמויות בבקעות, אלא, ארץ ישראל תלויה  בגשמים שלה!
על כך אמר הרשב"ם: [פסןק י'] "כי הארץ אשר אתה בא שמה, אינה כארץ מצרים שאינם זקוקים למטר"
כי במצרים בין אם חוטאים או אין חוטאים יש לכולם לחם לאכול.
ארץ ישראל אם שומרים בה את המצוות- ניתן לפנות לרחמי שמים- כי ה' אל רחום וחנון והוא מתבונן בנו כפי שכתוב: "ארץ אשר אלוקיך דורש אותה תמיד עיני ה' אלוקיך בה.."
בארץ ישראל ה' משגיח מראשית עד אחרית-  אם עם ישראל שומר את המצוות הגשם יורד בכמות הרצויה בכל מקום בהתאם לצורך.
ראינו דוגמא מוחשית לגבי סדום שנאמר עליה:"כגן  ה' בארץ מצרים היא הייתה כולה משקה". הקשר בין סדום ומעשיה והעונש - הוא אינו מקרי, הדבר מזכיר לנו את תועבת מצרים, אלא שבמצרים למרות התועבות שלהם הם נשארו בארצם , אבל בארץ ישראל שהיא נחלת ה' – מקיאה את החוטאים כפי שכתוב :"ולא תקיא הארץ אתכם בטמאכם אותה כאשר קאה את הגוי אשר לפניכם"
לסיכום, ישנה תשובה אחת לכל השאלות, הקב"ה נתן לנו את ארץ ישראל לנחלה ועוד מימי בריאת  העולם, עצם חיינו כאן- הם נס בפני עצמו, ארץ ישראל יש לה תפקיד, היא  משמשת ככלי הכרה בקב"ה שאנחנו תלויים אך ורק בו והוא הושיב בארצנו עמים גדולים כדי שנגיע לידי מסקנה שבזכות קיום המצוות אנו שורדים והקב"ה מגן עלינו יום, יום , שעה, שעה בהשגחה פרטית מתמדת ובניסי ניסים!
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

ציורי תנ"ך/משה מפסל לוחות שניים/ציירה: אהובה קליין(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
"בעת ההיא אמר ה' אלי:פסל- לך שני לוחות אבנים כראשונים ועלה אלי ההר" [דברים י,א]
הטכניקה שמן על בד.oj6e2og7o66vsqywset6.jpg
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

לוחות ידי משה/ שיר מאת:אהובה קליין,(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
לוחות ידי משה / שיר מאת: אהובה קליין (c)

שמים כחולים וחום מדברי
אינם מרתיעים מנהיג אמיתי
רוח מזרחית תסלסל בבגדיו
אבק פורח בריסי עיניו.

עבד נאמן ועניו
אזמל ופטיש בידיו
צוויי ה' יקיים
אומן בלב שלם.

לוחות שניים לעם נבחר
בארון עצי שיטים  נשמר.
רוח שכינה אותו תלווה
קדושה אלוקית אותו תרווה.

הערה: השיר בהשראת פרשת עקב  [חומש דברים]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת עקב/האם יש יתרון ללוחות הברית השניים?/מאמר מאת: אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
פרשת עקב/ האם יש יתרון ללוחות הברית השניים?
מאת: אהובה קליין.

בפרשת עקב מתואר הציווי למשה: לפסל שני לוחות הברית שניים:
"בעת ההיא אמר ה' אלי:פסל- לך שני לוחות אבנים כראשונים ועלה אלי ההרה ועשית לך ארון עץ ואכתוב על- הלוחות את- הדברים אשר היו על- הלוחות הראשונים אשר שיברת, ושמתם בארון" [דברים י,א-ב]
ציווי זה מעורר מחשבה רבה ואף כמה שאלות:
שאלה א: במה היו זהים לוחות הברית השניים לראשונים?
שאלה ב: במה היו שונים לוחות הברית השניים מהראשונים?
שאלה ג: מדוע משה בעצמו הוכרח לפסל את הלוחות השניים?
התשובה לשאלה א: רוב המפרשים אומרים כי מבחינה חיצונית לא היה כל הבדל ביניהם- הם היו שווים בגובה וגם במראה החיצוני.
התשובה לשאלה ב: הלוחות השניים היו שונים מהלוחות הראשונים ואף עדיפים עליהם:
1] ללוחות השניים נעשה כבר מתחילה ארון כפי שכתוב:"ואעש ארון עצי שיטים ואפסול שני לוחות אבנים כראשונים [דברים י.ג]
ולמה הדבר דומה? לכלה הנכנסת אל חופתה.
2] בלוחות הראשונים לא הוזכר "טוב" [לא כתוב  בדיבר החמישי שבפרשת: "יתרו":"ולמען ייטב לך"]
לעומת זאת,  בלוחות השניים כן היה בהם "טוב" שהרי נאמר בפרשת ואתחנן:
"למען יאריכון ימיך ולמען ייטב לך..." [דברים ה,ט"ו]
3] בלוחות ראשונים לא הבהיקו פני משה ואילו בלוחות השניים הבהיקו פניו כפי שכתוב:"ויהי ברדת משה מהר סיני ושני לוחות העדות ביד משה ברדתו מן ההר ומשה לא ידע כי קרן עור פניו בדברו איתו" [שמות ל"ד,כ"ט]
4] לוחות הברית הראשונים מצאו את עם ישראל בשפל רוחני- עבודת עגל הזהב.
ואילו בלוחות שניים מצאו את ישראל במצב רוחני-  מרומם , מיוחד ביום הכיפורים כאשר הם שרויים בצום ותחנונים.
התשובה לשאלה ג: ישנו מדרש האומר: כי אחת המטרות הייתה להעשיר את משה מהפסולת שנוצרה  כתוצאה מחציבת הלוחות,
אך נשאלת השאלה- האם יתכן כי משה התעניין בכסף וזהב בהיותו ברמה רוחנית כה גבוהה, הרי לא היה לו  שמץ של תאווה וחמדת ממון.
אלא, כאשר בני ישראל יצאו ממצרים- יצאו ברכוש גדול ואילו משה  שהיה עסוק בעצמותיו של יוסף -  נשאר עני, ועוד  נשאלת שאלה: מדוע רק אחרי ארבעים שנה החליט ה' להעשירו?
אלא , מאחר שבני ישראל חטאו בחטא העגל,אמר  משה לה":"בשביל כסף וזהב שהשפעת עליהם לישראל עד שאמרו: די, הוא גרם להם שעשו את העגל: אין הארי נוהם מתוך קופה של תבן, אלא מתוך קופה של בשר" [ברכות ל"ב]
ובני ישראל היו טוענים אותה טענה כלפי משה ואומרים שהוא רוצה להוכיחם,
שהרי אין זה פלא שמשה  לא השתתף בחטא העגל שהרי לא היה עשיר ולא נתנסה בכסף וזהב, שהרי אם היה עשיר מי יודע אם היה עומד בניסיון!
לכן ה' העשיר את משה בפסולת של הלוחות שפיסל בעצמו כדי להוכיח
שגם בהיותו עשיר אינו מסתנוור מהכסף והזהב ועומד בניסיון!
לסכומו של דבר- ניתן ללמוד: כי הייתה עדיפות ללוחות השניים -
לאור כל הגורמים שהוזכרו  במאמר.
מי ייתן ועם ישראל יקפיד למלא את המצוות וכשם שאור פניו של משה ברדתו עם הלוחות השניים-  קרן למרחקים-  כך גם אורו של עם ישראל יקרין עליו ויזרח למרחקים וישמש אור לגויים ונזכה כולנו ש"אור חדש על ציון תאיר"
ובמהרה יגאל ה' אותנו ונזכה לראות את בית המקדש השלישי ממש קרוב בימינו. אמן ואמן.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

הרב אבינר