יום שלישי, 10 באפריל 2012

ניחוח אביבי/ שיר מאת: אהובה קליין (c)הלחנה וביצוע: גדי רוט.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
ניחוח אביבי/ מילים  מאת: אהובה קליין.(c)
הלחנה וביצוע: גדי רוט.
ניחוח אביבי משכר חושים
ניצנים   צצים בגנים ובוסתנים
כמרבד  ססגוני רחב ידיים
מעליו ציפורים פורשות כנפיים.

שלמה המלך ישקיף למרחקים
יתבשם כולו ריח בשמים
רוחו  כמשברי ים אדירים
גלי שמחה נפשו מציפים.

מתפעל מיופי הבריאה
מתרגש מפאר היצירה
מעומק ליבו יתפלל
שתפרח שלווה בישראל.

ממעל יתאספו מלאכי שמים
עיניהם דומעות כמפלי מים
פה אחד תחנונים ובקשות
די למלחמות   תפרחנה ישועות.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום ראשון, 8 באפריל 2012

שיר לשיר השירים/ מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

שיר לשיר השירים / מאת אהובה קליין (c)

שיר השירים, שיר מחמדים
כלול בספר  הספרים
אמרות  ומשלים.
נכתב בעט סופרים
מזה שנות דור
על ידי החכם  מכל.

נחלקו בו המפרשים:
האם אהבת בשרים
או, קודש  הקודשים?
ר' עקיבא פסק: קדושה
אהבה  רוחנית  טהורה
בין  הדוד  לרעיה.

"שיר  השירים אשר  לשלמה" מלכנו
בזעיר אנפין יהלום מקדשנו
ברוח הקודש נכתב,
על געגועי האומה לאלוקיו - נרמז
לאורך שרשרת ארוכת  הגלויות
אך, באחרית הימים ישועות!
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום חמישי, 5 באפריל 2012

ליל שימורים/ שיר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
ליל שימורים/ שיר מאת: אהובה קליין.((c
ליל שימורים במצרים
קורבן נשחט בן הערביים
חוליה בשרשרת הגלויות
מפנה פניה לישועות.

ישראל חדורי אמונה
בנפשם גיל ורננה
לא עוד עבדים
אלא בני חורין.

שערי גאולה מצטלצלים
שבח והודיה לאלוקים
אור חדש מאיר
ניחוח קדושה מעתיר.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום רביעי, 4 באפריל 2012

אליהו הנביא- האם מלאך,או אדם בשר ודם?/מאמר מאת: אהובה קליין(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
אליהו הנביא-האם מלאך או אדם בשר ודם?
מאת: אהובה קליין.(c)

ליל הסדר  אצל משפחת טל נערך בחגיגיות מופלאה, השולחן היה מעוטר במפה צחורה, כלים נאים ,קערת פסח הדורה, ארבע כוסות וכוס  מוזהבת לאליהו הנביא, הכול ציפו לבואו של הגואל בשעת אמירת:"שפוך חמתך על הגויים...
אך, בתום ליל הסדר לאחר חצות,  כאשר המשפחה והאורחים התחילו להתפזר מאושרים,אך עייפים,אלירן הקטן, סירב לעזוב בתוקף את כיסאו.
אימו הפצירה בו שילך למיטתו,אך הוא אמר בנחרצות:" אני ממתין לאליהו הנביא ואינני נפרד מכיסאי עד שאראה במו עיניי שהוא מגיע ולוגם מכוס היין".
נשאלת השאלה:
 מיהו אליהו הנביא,שהכול מצפים לו, האם הוא אדם בשר ודם ,או מלאך?
לראשונה אנו פוגשים את אליהו הנביא בספר מלכים-א,[י"ז]
אין הכתוב מספר לנו  מי היו הוריו? היכן נולד? אלא הוא מופיע במפתיע:
"ויאמר אליהו התשבי מתושבי גלעד אל אחאב חי ה' אלוקי ישראל אשר- עמדתי לפניו אם יהיה השנים האלה טל ומטר כי אם לפי דברי"
לפי פסוק זה -מסתבר שאליהו היה  מעיר ששמה  תושב- בנחלת נפתלי ומשם עבר לארץ גלעד  ולכן נקרא גם גלעדי.
כאן הוא פוגש את אחאב מלך ישראל - העוסק בעבודה זרה  ולועג  לתורת משה באומרו: כי בכתובים נאמר: אם עם ישראל יעסוק בעבודה  זרה- ייענש:"..ועצר  את השמים ולא יהיה מטר  והאדמה לא תיתן את יבולה.."[דברים י"א,י"ז]
ואילו הוא למרות עיסוקיו בפולחן עבודת הכוכבים -אינו רואה כי עונש זה מתקיים.
אליהו הנביא מודיע לו: כי בקרוב אכן תגיע הבצורת והדבר אכן יצא לפועל.
בנוגע לזהותו של הנביא ישנן דעות שונות:
"הכלי יקר" אומר: כי אליהו הנביא היה למעשה  אחד  מהמלאכים המקטרגים על בריאת האדם.
לכן הקב"ה הוריד אותו למטה , בלבוש גשמי בדומה למלאכים שבאו לבקר את אברהם אבינו והיו נראים כאוכלים מהכיבוד שאברהם הגיש להם.- כך היה אליהו ולבסוף עלה חזרה לשמים.
גם החיד"א אומר: כי אליהו היה מלאך ,אך בניגוד  לפירוש הראשון,הוא טוען כי אליהו היה בעד יצירת האדם ואחר כך שלח אותו ה' לארץ שייוולד  מבני האדם.
מעניין, כי רבותינו סברו שהוא אדם בשר ודם, אלא שנחלקו הדעות מאיזה שבט היה,יש אומרים  כי מוצאו משבט גד ויש אומרים: כי משבט בנימין ויש
הסוברים כי אליהו הוא פינחס משבט לוי.
אלו ואלו  דברי אלוקים חיים.שהרי שבעים פנים לתורה.
בכל אופן,לפי המתואר בתנ"ך אין אליהו הנביא מת כאחד האדם,אלא עלה בסערה השמיימה כפי שהכתוב מציין:"ויהי  המה הולכים הלוך ודבר והנה רכב אש וסוסי אש ויפרדו בין שניהם ויעל אליהו בסערה השמים ואלישע רואה והוא מצעק אבי,אבי רכב ישראל ופרשיו.." [מלכים-ב,ב,י"א-י"ב]
חז"ל מתארים את זמן ביאת המשיח שאליהו הנביא יבוא לפני בוא המשיח ויכריז על בואו ומסתמכים על הפסוק:
"הנה אנוכי שולח לכם את אליהו הנביא לפני בוא יום ה' הגדול והנורא: והשיב לב אבות על בנים ולב בנים על- אבותם.."
[מלאכי  ג,כ"ג-כ"ד]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

אליהו הנביא והבשורה/ שיר מאת: אהובה קליין(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
אליהו הנביא והבשורה/ שיר מאת: אהובה קליין(c)

רוח אדירה מחוללת מחולות
נוצרת עימה רזים וסודות
מערבלת ענני כבשן וגופרית
יוצרת סביבה אש צבעונית.

כהרף עין מתבארת התמונה
סוסים אביריים מושכים כרכרה
מתוכה מנופף אליהו לאלישע
העומד נפעם זועק זעקה.

אך יום יגיע  במהרה
בו ישוב אליהו בסערה
בפיו   יבשר לעם בשורה
בכפיו יגיש יונה צחורה.

הערה: השיר  בהשראת  [מלכים ב, ב]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

ציורי תנ"ך/ כוסו של אליהו הנביא והגעתו/ציירה: אהובה קליין(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
"הנה אנוכי שולח לכם את אליהו הנביא לפני בוא יום ה' הגדול והנורא: והשיב לב אבות על בנים ולב בנים על אבותם" [מלאכי ג,כ"ג-כ"ד]
הטכניקה: שמן על בד.gydujye8u6hu9e38bqxv.jpg
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום ראשון, 1 באפריל 2012

הגדת פסח-מדוע משה אינו מוזכר בהגדה?/ מאמר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
הגדת פסח- מדוע משה אינו מוזכר בהגדה?
 מאמר מאת: אהובה קליין.

בחג הפסח קוראים אנו על הניסים שהתרחשו לאבותינו ביציאתם ממצרים- יציאה מעבדות לחירות.
וכך התורה מתארת את ההכנות לקראת היציאה ממצרים:
"ויאמר ה' אל- משה ואל הארון בארץ מצרים לאמור: החודש  הזה לכם ראש חודשים ראשון הוא לכם לחודשי השנה: דברו אל כל עדת ישראל לאמור:בעשור לחודש הזה,וייקחו להם איש שה לבית אבות שה לבית....ואכלו את הבשר בלילה הזה צלי-אש ומצות, על מרורים יאכלהו..וככה תאכלו אותו, מותניכם חגורים,נעליכם ברגליכם ומקלכם בידכם,ואכלתם אותו בחיפזון,פסח הוא לה' "
[שמות י"ב,א-י"ב]
ובהמשך נאמר מהי מטרת החג וכיצד חוגגים:"והיה היום הזה לכם זיכרון, וחוגותם אותו חג לה',לדורותיכם חוקת עולם תחגהו: שבעת ימים מצות תאכלו, אך ביום הראשון תשביתו שאור מבתיכם,כי כל- אוכל חמץ ונכרתה הנפש ההיא מישראל,מיום ראשון עד-יום השביעי:וביום הראשון מקרא  קודש,וביום השביעי מקרא- קודש יהיה לכם,כל מלאכה לא יעשה בהם,אך אשר יאכל לכל- נפש הוא לבדו יעשה לכם,ושמרתם את- המצות,כי בעצם היום הזה הוצאתי את-צבאותיכם מארץ מצרים,ושמרתם את-היום הזה לדורותיכם חוקת עולם"
 [שם י"ב,י"ד-י"ח]
בפסוקים הנ"ל התורה מתארת את פסח מצרים, אך כיום אנו חוגגים את  חג הפסח באופן שונה, בערב  יום הראשון של החג -  אנו מסובים סביב השולחן- עורכים את ליל הסדר ובו אנו מקריאים את  הגדת פסח – באופן חגיגי יחד עם כל בני הבית ומוזמנים נוספים.
השאלות הן:
א] מה כוונת התורה במילים:"ושמרתם את המצות"?
ב] מהי מטרת ליל הסדר?
ג] מדוע משה -מנהיג   משכמו ומעלה, בעל מסירות נפש כלפי עם ישראל- אינו מוזכר כלל  בהגדה?
התשובה לשאלה א]
על כך  נאמר במדרש מכילתא:"אמר רבי יאשיהו" אל תהי קורא:"את המצות" אלא:"את המצוות".כדרך  שאין מחמיצין את המצות,כך אין מחמיצין-[דוחים] את המצוות".
ופירוש נוסף של אחד מתלמידי הבעש"ט – רבי  פינחס מקוריץ:
כשם שמצה שהחמיצה בפסח- אינה נחשבת למצווה,אלא האוכל אותה חייב עונש כרת,כך המחמיץ מצווה  כלשהי- מפסיד שכר מצווה ולא די בזאת, הוא גם נענש בעונש חמור מהיושב במרומים.
התשובה לשאלה ב]
מטרת ליל הסדר היא: להזכיר את הניסים הגדולים שהקב"ה  חולל לנו במצרים ואת היציאה מעבדות לחירות כפי שהתורה מדגישה:
"ולמען תספר באוזני בינך ובן- בינך את אשר התעללתי במצרים ואת אותותיי אשר שמתי בם,וידעתם כי אני ה' " [שם י,ב]
כלומר המטרה - להחדיר את האמונה לדורות הבאים- כי הקב"ה  בכבודו ובעצמו הוציא את עם ישראל מגלות מצרים לחירות.
ויש לזכור זאת לנצח.
התשובה לשאלה ג]
אכן באמת  מוזר שמשה אינו מוזכר כלל בהגדה, אומנם יש גם פרשה אחת בתורה שגם שם שמו נעדר,זוהי פרשת תצווה,על כך אמרו חז"ל כי: היות ומשה ביקש מהקב"ה:"מחני נא מספרך" לכן לא הוזכר שם.
אך בניגוד לכך בהגדת פסח,היינו מצפים לראות  את שמו לנגד עיננו תוך כדי כל  סיפור יציאת מצרים,כיצד ניתן להתעלם ממנהיג כה מסור וחשוב?
על כך יש כמה פירושים:
לפי דברי האדמו"ר  מצאנז- קלויזנברג: בתחילת שיעבוד עם ישראל משה לא לקח עדיין חלק בהנהגה,הוא היה עסוק כרועה צאן של יתרו.
בני ישראל היו עובדים בפרך והיו שקועים במ"ט שערי טומאה,עד כדי כך שהמלאכים היו מקטרגים עליהם כי הללו הם עובדי עבודה זרה.
ומנגד אין שום תזכורת בכתובים כי משה אז צעק  ונשא  תפילה- למען עם ישראל,אלא היה עסוק במרעה.
ורש"י מוסיף:על הפסוק:"אכן נודע הדבר" על פי המדרש- משה לא רק שלא ביקש רחמים  מה',אלא השלים עם שיעבוד זה.
וגם כאשר ה' מודיע למשה על מצב העם במצרים ורוצה למנות את משה לגשת אל פרעה – כדי לבקש שישחרר את העם מהעבדות המפרכת, הוא  מסרב  תחילה למלא תפקיד  כה נעלה ועוד שואל את אלוקים: איזו זכות יש להם?
גם אם ישנם דברים שאולי כן פעל  באותם הזמנים לטובת העם,התורה איננה מגלה זאת.
המסקנה היא: כי כל נס יציאת מצרים ולפני כן עשרת המכות-נעשו אך ורק על ידי מישהו אחד ויחיד: הקב"ה בכבודו ובעצמו,ללא שרף וללא שליח.
והדבר שאנו רוצים להוכיח בליל הסדר כי כל הגאולה נעשתה על ידי בורא עולם לבדו.
ויש בגמרא לתשובה זו חיזוק,[פסחים קט"ז,א] כי ה' הוציא בעצמו את עם ישראל ממצרים ללא  סיוע מאנשים שהתחננו שיעשה זאת,אלא הוא שמע את צעקת עם ישראל אליו-ונענה להם מתוך רחמים וגם שקד לקיים את דבריו על גלות מצרים כפי שהבטיח לאברהם  זאת בברית בין הבתרים,כי עתיד להוציאם ממצרים, ואכן ניתן לראות שהם יצאו ברכוש גדול ובידיהם  כלי כסף וזהב.
לכן בהגדה אין תזכורת למשה ואהרון, כי עלינו להודות רק ליושב במרומים-  לפי שהוא היחידי ששמע את נאקת בני ישראל והוציאם מאפלה לאורה.
לפיכך עלינו להודות רק לה' על גאולה זו.
יש לציין כי גאולה זו היא בבואה לגאולה העתידית שתתרחש לעם ישראל בע"ה במהרה כפי שכתוב:
"מה שהיה הוא שיהיה ומה שנעשה הוא שייעשה ואין חדש תחת השמש"[קהלת א,ט]
דברים אלו אומר הרמב"ן [בראשית י"ב,ה]כי הגאולה  הראשונה היא –גאולת מצרים והאחרונה תהיה גאולה ממלכות אדום הרעה.
גם בימים אלה עלינו לזכור כי אין לנו על מי להישען,אלא על אבינו שבשמים.
ובע"ה  בקרוב ה' יגאל אותנו שנית ויתקיים בנו הפסוק:
"כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות"[מיכה ו,ט"ו]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

הרב אבינר