יום שני, 19 בדצמבר 2011

ציורי תנ"ך/ חלומו של שר האופים/ ציירה: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
"..אף אני בחלומי והנה שלושה סלי חורי על-ראשי: ובסל העליון מכל מאכל פרעה מעשה אופה והעוף אוכל אותם מן הסל מעל ראשי" [בראשית מט"ו-י"ז]
הטכניקה: שמן על בד.


*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

ציורי תנ"ך/ חלומו של שר המשקים/ ציירה: אהובה קליין(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
"..ויאמר לו בחלומי והנה גפן לפני ובגפן שלושה שריגים והיא כפורחת עלתה ניצה הבשילו אשכולותיה ענבים וכוס פרעה בידי ואקח את-הענבים ואשחט אותם אל-כוס פרעה ואתן את הכוס על כף פרעה" [בראשית מ,ט-י"א]
הטכניקה: שמן על בד.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום ראשון, 18 בדצמבר 2011

האמן הראשון בעולמנו/אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

האמן הראשון בעולמנו \  מאת אהובה קליין. (c)
פעמים, כשאדם  מביט על סביבתו :  העצים, הפרחים , העופות, הכול נראה לו מובן מאליו,
אך, למעשה, אם יעצור רגע ויתבונן בראיה עמוקה, יגיע לידי מסקנה שאין הדברים פשוטים כלל.
מתגלית לעיננו אמנות מפוארת, ללא גבולות , נצחית ונפלאה!
יוצרה הוא לא אחר מאשר אלוקים הכול יכול, הוא אמן האמנים!
היטיב להבחין בכך דוד המלך,  באמירו "מה רבו מעשיך ה', כולם בחכמה עשית." [תהילים]
כדי להמחיש את  פלאי יצירתו של הבורא, אביא לפניכם דוגמאות אחדות .
השמים -  "השמים מספרים כבוד אל ומעשה ידיו מגיד הרקיע" [תהילים י"ט , ב ] המשקיף יום,יום  אל עבר השמים [גם אני ביניהם]. מבחין שלעולם השמים, אינם זהים .
במראם וצבעם ליום הקודם. או ליום שלאחריו. לעיתים קרובות, גם במהלך היממה,  ישנם שינויים רבים מרגע לרגע, דבר שיש בכוחו להשפיע על הלך רוחנו.
שמים קודרים ושחורים  יגרמו למצב רוח לא עליז במיוחד  ואילו שמים בהירים , תכולים ומוארים
על-ידי החמה  ירוממו את רוחנו ואף יגרמו לנו אושר,  שמחה ועליזות.
בזמן השקיעה, אנו מבחינים בצבעים חמים בעיקר ולפעמים בעננה בעלת גוון כחול וקר. מה נפלא
המחזה  המתגלה לעיננו בראותנו את השמש על רקע שמים וורדרדים , כתומים ואדמדמים.
השתקפות נהדרת במי הים הגדול!
כמה יפה לראות בחורף את הקשת בענן. הקשת מוזכרת בחומש בראשית  [פרק ט פסוק י"ג -ט"ז ]:
"את קשתי נתתי בענן והייתה לאות ברית ביני ובין הארץ והיה בענני ענן, על הארץ ונראתה הקשת בענן.....והייתה הקשת בענן וראיתיה לזכור ברית עולם בין אלוקים ובין כל נפש חיה......"
בתנ"ך מתוארים תיאורים מיוחדים והיסטוריים שהתרחשו בשמים.
לדוגמא,  בספר יהושע [פרק י' פסוק י"א ]  ישנו תאור מיוחד במינו של אבנים נופלות מן השמים על
אויבים: "ויהי בנוסם מפני ישראל הם במורד  בית חורון וה' השליך עליהם אבנים גדולות מן השמים וימותו רבים אשר מתו באבני הברד."
נעצום את עינינו לרגע קט ונדמיין את המראה המיוחד. אבני ברד ענקיות נופלות מהשמים האפורים.
כל אבן כזאת הייתה בגודל שונה  ובצורה שונה. האין זאת יצירת אמנות ניסית?
מתוארת התרחשות נוספת בספר יהושע  "שמש בגבעון דום וירח בעמק איילון וידום השמש וירח עמד עד יקום גוי אויביו הלא הוא כתוב על ספר הישר ויעמוד השמש בחצי השמים ולא אץ לבוא כיום תמים ולא היה כיום ההוא לפניו אחריו..."  [יהושע פרק י' פסוק י"ב- י"ד]  אכן זה היה מראה נדיר ביותר,שלעולם לא יחזור על עצמו שוב! ניתן לדמיוננו הפורה לתאר אילו צבעים ומראה אומנותי נראה ברקיע באותו
אירוע יוצא דופן.
אירוע  נוסף המתואר  בתנ"ך הוא מעמד הר סיני  [שמות פרק י"ט פס ט"ז] . "ויהי ביום השלישי בהיות הבוקר ויהי קולות וברקים וענן כבד על ההר...." ובהמשך כתוב [פסוק י"ח]  "והר סיני עשן כולו מפני אשר ירד עליו ה' באש ויעל עשנו כעשן הכבשן ויחרד כל ההר מאד."
נתאר לעצמנו שמים  המכוסים בענני עשן , שמים אדומים וכתומים בעלי גוון של אש והאור החזק בוקע מביניהם. יתכן שאף ברקע נראו אותיות ,שהרי כתוב:"וכל העם רואים את הקולות ואת הלפידים ואת קול השופר ואת ההר עשן."  [שמות פרק כ' פסוק ט"ו ]
מראה מיוחד יש לרקיע בחשכה, כאשר הכוכבים והירח מאירים. פעמים נתקלים אנו בתופעות מעניינות,
כאשר ענן כהה מכסה חלק מגרמי השמים , שולי הענן זורחים מסביב וקורנים באופן מיוחד.
אכן זהו מראה ציורי ונאה לעיניים. הנביא ישעיהו מתפעל מאד מצבא השמים באומרו " שאו מרום עינכם וראו  מי ברא אלה."  [ישעיהו פרק מ'  פסוק כ"ו ]
בחומש בראשית  מסופר שהקב"ה מוציא את אברהם לחשכה ואומר לו "הבט נא השמיימה וספור הכוכבים, אם תוכל לספור אותם...," נצייר לעצמנו את אברהם מתבונן בכוכבים וחלק מגופו מודגש לאורם, אך הוא עצמו ברובו מוצל ואינו ברור.
דוגמא נוספת הנחשבת  יצירת אמנות- יצירת כפיו של הבורא  - האדמה. אנו מבחינים בטקסטורות שונות של עפר אדמה חולית, אדמת מדבר, חמרה , אדמה בגוון אדמדם. אדמה שחורה סלעית.
בתחילת הבריאה מתואר בחומש בראשית  "והארץ הייתה תוהו ובוהו". על כך יש מפרשים הסוברים שזהו תאור של שממון ויש הסוברים שהייתה ערבוביה  של מים ואדמה,
כולנו מכירים את האדמה הבוצית - הטיט , כך היא מתוארת בבראשית  [ פרק ח' פסוק י"ב] "ויסר נח
את מכסה התיבה וירא והנה חרבו פני האדמה."
יש המפרשים שהאדמה הייתה כה רכה שכף רגלו של האדם לא הייתה מסוגלת לדרוך עליה.
ידוע לנו, שיש אנשים העושים שימוש בבוץ כחומר גלם לבניה  או לפיסול.
איזה מראה נפלא של נוף מתגלה לנגד עיננו, כאשר אנו עומדים במקום גבוה ומשקיפים למרחקים.
כמה יצירות אמנות ציירו אמנים  בתקופות העבר , גם בימנו, מתוך ראיה למרחקים מגובה רב. זהו מראה מיוחד וציורי המשרה על האמן השראה מיוחדת.
משה רבנו ראה  מראה מעין זה לפני מותו, כאשר השקיף על ארץ ישראל בעמדו על ההר, כפי שנתבקש
לעשות  על – ידי ה', כך מתואר בחומש דברים  [פרק ל"ד פסוק א' ]  "ויעל משה מערבות מואב אל הר נבו –  ראש הפסגה  אשר על פני יריחו ויראו ה' את כל הארץ ואת הגלעד עד  דן ואת כל נפתלי ואת ארץ אפרים.....ואת הנגב ואת הכיכר בקעת יריחו."  פעמים רבות אנו נתקלים במראות בלתי רגילים,
כגון: מערת הנטיפים באזור בית- שמש . האין זאת יצירת   אמנות  נפלאה שיוצרה הוא הבורא?
ידוע לנו, שישנו סלע מיוחד ומצויר עליו  באצבע אלוקים ציור הסנה, אם שוברים את האבן לרסיסים,אפילו קטנים,  מבחינים בכל צד בציור מדהים של שיח הסנה. זוהי יצירת אמנות ממש פלאי פלאים.זכיתי לראות זאת במו עיני.
דבר זה מוכיח את מה שמשה ראה בהביטו אל הסנה הבוער,מרוב התרגשות כיסה את פניו.
ההתרחשות הזאת מופיעה בחומש שמות  [פרק ג' פסוק ב']  "וירא מלאך ה' בלבת אש מתוך הסנה, וירא והנה הסנה בוער באש..."
תקצר היריעה מלתאר את כל פרטי הפרטים האין סופיים של יצירת -
האמנות האדירה והנצחית של האלוקים.
דוד המלך אומר:"מה גדלו מעשיך ה' מאד עמקו מחשבותיך, איש בער לא ידע וכסיל לא- יבין את זאת"
לסיכום: אם  נתבונן בטבע סביבנו עם קצת חשיבה נבין ,כי  כל מעשה  הבריאה
יצירת אומנות אדירה של הקב"ה בכבודו ובעצמו.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום שבת, 17 בדצמבר 2011

חלומות ופתרונם/ שיר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

חלומות ופתרונם/ שיר מאת: אהובה קליין

חלום חלמתי ואין פותר
נפשי נבוכה ליבי סוער
יש וחלומות שווא ידברו
או אירועים עתידיים יסתירו.

 נכספתי חלומותיי לשטוח
בפני יוסף צופנת פענח
במראות הלילה נרקמים
רזים בתוכם מגלגלים.

יוסף פתר חלומות במצרים
בגאונות יתרה  עזרה משמים
חלומותיו קרמו עור וגידים
כי  זו  הייתה תוכנית אלוקים.

הערה: השיר בהשראת פרשת וישב [חומש בראשית]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

ציורי תנ"ך/ יוסף מחפש את אחיו/ ציירה: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
"ויאמר את אחיי אנוכי מבקש" [בראשית ל"ז,ט"ז]
[הטכניקה: שמן על בד]
* כל הזכויות שמורות לאהובה קליין(c)
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יוסף חולם חלום/ שיר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יוסף חולם חלום/ שיר מאת: אהובה קליין.(c)

יוסף חולם חלומות
מחשבותיו כקטורת מתעלות
כאש בשדה קוצים
יבערו קנאת אחים.

בחלומו מרקיע שחקים
אל מחוזות  מרוחקים
לפתע אורות ניצתים
מעשה ידי אלוקים.

צבא השמים משתחווים
פה אחד מהללים
והוא רכון בכסא מלכותו
האושר כנהר יציף נפשו.

חלומות מלאכת מחשבת
פיסת היסטוריה רבת תפארת
בחדרי חדרים נרקמים
רזי עתידות מכילים.

הערה: השיר בהשראת פרשת וישב [חומש בראשית]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום רביעי, 14 בדצמבר 2011

פרשת וישב-האם חלומות שווא ידברו?

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
בפרשתנו מגולל יוסף לאחיו את שני חלומותיו כפי שנאמר בכתובים:
"ויחלום יוסף חלום ויגד לאחיו ויוסיפו עוד שנוא אותו: ויאמר אליהם שמעו- נא החלום הזה אשר חלמתי: והנה אנחנו מאלמים אלומים בתוך השדה והנה קמה אלומתי וגם ניצבה והנה תסובינה אלומותיכם ותשתחווינה לאלומתי. ויאמרו לו אחיו: המלוך תמלוך עלינו אם משול תמשול בנו? ויוסיפו עוד שנוא אותו על חלומותיו ועל-דבריו ויחלום עוד חלום אחר ויספר אותו לאחיו ויאמר: הנה חלמתי חלום עוד והנה השמש והירח ואחד עשר כוכבים משתחווים לי ויספר אל-אביו ואל אחיו ויגער- בו אביו ויאמר לו מה החלום הזה אשר חלמת הבוא נבוא אני ואימך ואחיך להשתחוות לך ארצה? ויקנאו בו אחיו ואביו שמר את הדבר" [בראשית ל"ז.ה-י"ב]
השאלות הן:
א] מה תפקידו של החלום בחיי האדם בכלל?
ב] האם חלומות שווא ידברו?
ג] מדוע האחים התייחסו לחלומותיו של יוסף באופן כה רציני?
ד] כיצד התייחס יעקב לחלומות יוסף?
התשובה לשאלה א]
ידוע לנו כי אין בן אנוש אשר אינו חולם חלומות,הפסיכולוגיה טוענת:כי אין אדם יכול להישאר שפוי בנפשו ללא חלומות,אלא שלא תמיד ניתן לזכור את אשר חלם בלילה,פעמים רבות הדבר נשכח,אלא אם כן , החלום מיוחד לטוב או לרע,או חלום על אדם שאינו בין החיים אשר מופיע עם מסר מסוים -במראות הלילה.
החלום הוא חיוני למוח האדם ותורם לבריאותו הנפשית.
מעניינים גם דברי חז"ל על החלומות:
הזוהר הקדוש אומר:
*כי כאשר האדם עולה על מיטתו לישון אזי נפשו עולה למעלה, צדדים רעים נדבקים בו ומודיעים לו חלק דברי אמת וחלק כזבים.
*כל מי שעוסק כראוי בתורה במשך היום, בזמן שהוא בתרדמה נשמתו עולה למעלה ושם מלמדים אותו עמקי תורה ואותם דברי תורה שגורים בפיו במשך היום.
*חז"ל אומרים:"כל מי שהוא רעב ואכל קמעא- שנתו מתנדנדת ממנו,אכל הרבה שנתו מתוקה.[אין הכוונה שאכל יותר מידי]
*"ג’ צריכים רחמים: מלך טוב,שינה טובה וחלום טוב"
*"חלום שלא נפתר,הריהו כאיגרת שלא קראו אותה."
התשובה לשאלה ב]
מסתבר שלא תמיד החלומות שווא ידברו,אלא יש מקרים שהחלום מופיע לחולם בצורת נבואה לגבי העתיד,גם אם יש בו פרטים לא אמיתיים.רעיון זה ניתן ללמוד בפרשתנו כאשר יוסף משתף גם את אביו בחלומותיו וזוכה לתגובה: "מה החלום הזה אשר חלמת הבוא נבוא אני ואימך ואחיך להשתחוות לך ארצה?"
רש"י מפרש: כי אין חלום ללא דברים בטלים והוא מבסס את דבריו על דברי הגמרא:
"אמר רבי יוחנן משום רשב"י: כשם שאי אפשר לבר בלא תבן כך אי אפשר לחלום בלא דברים בטלים.
אמר רב ברכיה : חלום-אע"פ שמקצתו מתקיים כולו אינו מתקיים,מנא לן?
מיוסף,דכתיב:" והנה השמש והירח.."
[ברכות נ"ה]
כאשר האחים מחליטים להשליך את יוסף לבור הם אומרים:
"ועתה לכו ונהרגהו ונשליכהו באחד הבורות ואמרנו חיה רעה אכלתהו ונראה מה יהיו חלומותיו"?
גם כאן רש"י מאיר את עיננו בדבריו: מתוך דברי תנחומא:"אמר רב יצחק:המקרא אומר לך דרשני,מי אמר:"ונראה"?אלא שהאחים אמרו:"לכו ונהרגהו ורוח הקודש אומרת: ונראה אותם" הם אמרו:"לכו ונהרגהו" והוא אמר:"והנה תסובינה אלומותיכם" ונראה של מי עומד שלכם או שלי? [י"ג]
מכאן שחלומות יוסף מכילים דברי נבואה המתקיימים בהמשך- לפי רוח הקודש וזאת בניגוד לרצון האחים. מסיבה זו- מטרתם להורגו כדי לשים קץ לתוכניות,אך ידוע שאין בשר ודם מסוגל לסכל תוכנית אלוקית.
התשובה לשאלה ג]
האחים התייחסו לחלומות יוסף כמשהו המאיים עליהם ותוכניותיהם .שורש העניין היה טמון בקנאה החזקה ביוסף אחיהם- בן הזקונים- אשר זכה גם לבגד מיוחד- כותונת פסים מאביו ומתוך הפסוקים ניתן ללמוד על יחסם לדבר:
"ויראו אחיו כי אותו אהב אביהם מכל אחיו וישנאו אותו ולא יכלו דברו לשלום" [שם ל"ז,ד]
על יחסם זה של האחים כלפי יוסף – אומר רש"י כי מכאן שהאחים היו ישרים-לא אחד בפה ואחד בלב,הם אמרו את מה שחשבו באמת.
וקנאתם בולטת במיוחד בתגובותיהם לחלומות:"..המלוך תמלוך עלינו אם משול תמשול בנו? ויוסיפו עוד שנוא אותו על חלומותיו ועל- דבריו"[שם ל"ז,ח]
האחים חוששים,לעניות דעתי-כי אכן החלומות מבשרים את אשר יתרחש בעתיד,הדבר מגביר את שנאתם וקנאתם אליו.
על עניין הקנאה נאמר במסכת אבות:
"הקנאה , והתאווה והכבוד מוצאין את האדם מן העולם"
[אבות ד.משנה כ"א]
מכאן ניתן להבין שכל אכזריותם של האחים נבעה מהקנאה העזה שהייתה בהם.
התשובה לשאלה ד]
אביו-יעקב כעס מאד על יוסף:"ויגער בו-אביו ויאמר לו:"מה החלום הזה אשר חלמת הבוא נבוא אני ואימך ואחיך להשתחוות לך ארצה?"[שם ל"ז,י"א]
יעקב הבין שסיפור החלומות מגביר את השנאה והקנאה מצד האחים כלפי יוסף ורצונו היה להוציא את הדבר מלב בניו.[דעת רש"י]
רש"י מוסיף ואומר:יעקב ידע כי חלומות בנו עתידים להתגשם לכן נאמר עליו:"..ואביו שמר את הדבר"[שם ל"ז,י"א]
כלומר יעקב המתין וציפה להתגשמות החלום- רש"י מבסס את דבריו על פי הנאמר בספר ישעיה[ כ"ו,ב]:"שומר אמונים"-עם ישראל שומר ומצפה לדברי ה’ הנאמנים שיקיים הבטחתו לגאול אותם בעתיד.
לסיכום, ניתן להסיק כי החלום אצל האדם הוא חיוני לבריאותו הנפשית,פעמים יש חלומות שאין להם קשר למציאות,אבל יש גם חלומות המכילים דברי נבואה ולמרות שמעורבים בפרטים לא אמיתיים -עתידים להתגשם בעתיד כמו שיוסף קיבל מסרים אלוקיים בחלומותיו ולמרות שאחיו שאפו לעצור את הדבר וניסו לסכל את התוכניות- לא עלה בידיהם לעשות כן.
ולסיום מעניין במיוחד לעיין במדרש תנחומא ולפיו עצה טובה:"ראה אדם בחלומו חרב שלופה ונתונה בצווארו וקוטע ירכו,משכים והולך לבית הכנסת מפחד שראה בחלומו,ורואה כוהנים נושאין את כפיהן- החלום הרע מתבטל ממנו."
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

הרב אבינר