יום חמישי, 15 באוגוסט 2013

ציורי תנ"ך/ מצוות שילוח הקן/ ציירה: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
"..שלח תשלח את האם ואת הבנים תיקח לך למען ייטב לך והארכת ימים"[דברים כ"ב,ז]

הטכניקה: שמן על בד.h6hbthzcc08qaucl2viy.jpg

*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת כי תצא- מצוות שילוח הקן-מהי?/מאת: אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
פרשת כי תצא-מצוות שילוח הקן-מהי?
מאמר מאת: אהובה קליין.
אחת מהמצוות המופיעה בפרשה: היא מצוות שילוח הקן:
"כי יקרא קן---ציפור לפניך בדרך בכל- עץ או על הארץ אפרוחים או ביצים והאם רובצת על—האפרוחים או על הביצים לא תיקח האם על—הבנים:שלח תשלח את—האם ואת הבנים תיקח- לך למען ייטב לך והארכת ימים"
[דברים כ"ב,ז]
השאלות הן:
א] מהי מהותה של מצוות שילוח הקן?
 ומה השכר על מצווה זו?
ב] מדוע המצווה נאמרה בכפל לשון:"שלח תשלח" ?
התשובה  לשאלה א]
ראשית, מצוות שילוח הקן נוהגת,אך ורק בציפור בר כשרה - בנקבה הדוגרת על הביצים,או נמצאת ליד הגוזלים ולא בזכר.
על פי ספר החינוך:משורשי מצווה זו -שידע האדם כי הקב"ה אשר ברא את ברואיו-מטרתו לשמור על קיומם ועל כן לא יכלה מין מכל יציר כפיו, ועל ידי שהאדם יבין את חשיבות השגחת הבורא על ברואיו לעד-מביצי כינים ועד ביצי ראמים,כך גם ידע האדם כי כל השומר את מצוות התורה והוא נקי כפיים ובר לבב באותה מידה-
ה' ישמור גם עליו –ייתן לו אריכות חיים בעולם הזה  ונפשו תתקיים לעד בעולם הבא.
ובמדרש  [דברים רבה] נאמר: כי האדם זוכה לבנים בעבור קיום מצווה זו-
השושלת שלו גם תמשיך להתקיים-כי הבנים הם ממשיכים את הדורות.
למסקנה זו הגיעו חז"ל מתוך הדקדוק בכתוב:"שלח  תשלח את האם ואת הבנים תיקח לך"
רש"י לומד קל וחומר ומפרש: אם מצווה כמו שילוח הקן שאין בה חסרון כיס
נאמר עליה:"למען ייטב לך"-קל וחומר  על מצוות אחרות שהן חמורות יותר-קבלת שכר בצידן.
התשובה לשאלה ב]
המצווה נאמרה בכפל לשון ,על כך כמה פירושים-על פי חז"ל:
א] שאם ארעה לך מצווה זו בעבר,אל תאמר:כבר קיימתי מצווה זו
ואין טעם שאקיימה  בשנית,אלא בכל פעם שאתה מזדמן למצווה זו על תחמצנה.
ב] אם קיימת בעבר מצוות שילוח הקן כראוי-אתה צפוי לעשירות-שיהיה לך עבד עברי ובשנה השביעית  תשלח אותו לחופשי.
ג] אם קיימת מצווה זו-אתה מקרב באופן זה את בואו של המשיח.
רעיון זה מבוסס על הפסוק:"משלחי רגל השור והחמור"[ישעיהו ל"ב,כ]
הכוונה לימות המשיח ולאחרית הימים.
kkh3wcqus1m5g9t5mc95.jpg
ציורי תנ"ך/ משיח בן דוד על רקע ירושלים/ ציירה: אהובה קליין (c)[שמן על בד]
ד] אם אדם מקיים מצווה זו -זוכה לקרב את בואו של אליהו הנביא:
כמו שנאמר:"הנה אנוכי שולח לכם את אליהו הנביא.."[מלאכי ג.כ"ג-כ"ד].
ה] אמר רבי אדא:כי יש מאתיים ארבעים ושמונה מצוות "עשה"
 בתורה- כמספר האיברים בגוף האדם.
שלוש מאות ושישים וחמש מצוות- "לא תעשה" כמניין ימות החמה-סה"כ שש מאות ושלוש עשרה מצוות.אך המצווה הקלה ביותר היא: מצוות שילוח הקן-כי אין בה חסרון כיס,ושכרה:"למען ייטב לך"
והוא מביא משל: מעשה במלך שהעסיק בשדהו פועלים למטרת נטיעת עצים.
לעת ערב כל אדם שנטע עץ קיבל  זהוב אחד.
התחילו פועלים אחרים, שנטעו יותר עצים לחשוב: אם המלך כה נדיב ומשלם זהוב אחד עבור נטיעת עץ אחד,מה ישלם לנו שנטענו יותר עצים?
לפיכך, אם מצוות שילוח הקן מזכה את מקיים מצווה זו בשכר כה רב,בודאי שמצוות אחרות שיש בהן חסרון כיס וטורח והחיית  נפשות-ברור שזוכים בשכר רב.
לכן אין התורה מציינת את השכר עבור כל מצווה ומצווה,כדי שהאנשים לא יתחילו לחשב איזו מצווה כדאי לקיים ואיזו לא,אלא יקיימו את המצוות מתוך רצון טוב ללא צפייה לקבל תמורה.
לסיכום,לאור האמור לעיל,מסתבר שמצוות שילוח הקן למרות היותה קלה- היא מצווה חשובה  ומובטח למקיים מצווה זו-  שכר של אריכות ימים וזכייה בהולדת בנים-להמשך קיום הדורות.
קל וחומר, כי ביתר המצוות זוכה אדם בשכר,אך למרות זאת עליו לקיים את מצוות התורה מתוך אהבה ושמחה ולא מתוך צפייה לקבל פרס.

מי ייתן, ועם ישראל יתמיד בקיום מצוות ובכך יזכה לקרב את הגאולה במהרה בימינו.אמן ואמן.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

משמעות הזמן והסדר בחיינו-בהשראת התנ"ך/ מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

משמעות הזמן והסדר בחיינו- בהשראת התנ"ך

מאת: אהובה קליין

מצויים אנו בימי שיא הקיץ,הילדים בחופשה וההורים מחויבים לדאוג לביטחונם ולהנאתם - וזאת במטרה לשוב לימי הלימודים כשהם  בריאים ורעננים.
כבר אמר החכם  מכל אדם-הלוא הוא שלמה המלך:
"לכל זמן ועת לכל חפץ תחת השמים"[קהלת ג,א]מכאן שכל דבר בעיתו ובזמנו.
המסקנה המתבקשת היא:כי גם בימי החופשה  יש לנהל את החיים על פי סדר יום,הדבר תורם רבות לאיזון הנפשי של האדם.תפקיד זה מוטל על ההורים, ללא הרף , עם אצבע על הדופק, במעקב אחר הילד וסדר יומו.
על מנת להבין את חשיבות ניצול הזמן על פי סדר,אל לנו להרחיק לכת,אלא להתבונן ביופי הבריאה.
בדומה לדוד המלך-  באומרו:"עשה ירח למועדים,שמש ידע מבואו,תשת-חושך ויהי לילה,בו תרמוש—כל חייתו—יער הכפירים שואגים לטרף,ולבקש מאל אוכלם:תזרח השמש  יאספו,ואל מעונתם ירבצון:יצא אדם לפועלו,ולעבודתו עדי ערב:מה רבו מעשיך ה' כולם בחכמה עשית.." [תהלים ק"ד,י"ט-כ"ה]
כמה בחוכמה ברא הקב"ה את העולם המתנהל בסדר מופתי.
בחשכה החיות יוצאות לחפש אחר הטרף,אך עם זריחת השמש שבות למעונן והאדם בבוקר- יוצא לעבודתו.

tbvczd2n3jrwmduk6gv2.jpgציורי תנ"ך/"שאו מרום עינכם"/ציירה: אהובה קליין(c)[שמן על  בד]

ישעיהו הנביא מתפעל באומרו:"שאו מרום עינכם וראו מי ברא אלה המוציא במספר צבאם.."[ישעיהו מ,כ"ו]
ללילה יש חשיבות גדולה  גם לבני אדם-למנוחה ולהרפיה,לחידוש כוחות,כמו שנאמר:"מתוקה שנת העובד"[קהלת ה,י"א]
ויש לכך גם השפעה על נפש האדם,עד כדי כך כי על פי דעתם של הפסיכולוגים,אדם שאינו ישן את כמות שעות השינה הנחוצות לגופו,הדבר משפיע לרעה על בריאותו הנפשית והפיזית.
טוב נעשה עם נתבונן בדרכיהם של אבותינו,הרי: מעשה אבות סימן לבנים.
על אברהם אבינו,בדרכו לעקוד את בנו,נאמר:"וישכם אברהם בבוקר".על כך אומר  רש"י:כי מכאן שאברהם תיקן תפילת שחרית.
על יצחק נאמר:"ויצא יצחק לשוח בשדה" ואין שיחה ,אלא תפילה-מכאן שיצחק תיקן תפילת מנחה.
על יעקב נאמר:"ויפגע במקום וילן שם"-יעקב תיקן תפילת ערבית.
קיים מושג של:"קדושת הזמן"-הכוונה לשבתות ומועדים בהם אנו נוהגים בשוני משאר הימים-החל מלבוש חגיגי ושמירת המצוות על פי התורה הקדושה.
לאור האמור לעיל,ניתן להסיק  כי גם בימי חופשה כאשר האדם שואף ליהנות מכל רגע ,עליו לנהל את חייו על פי ציר הזמן- בדומה  למלך מלכי המלכים-אשר אנו מצווים ללכת באורחותיו ולהידבק  במידותיו  ובתמורה על כך נזכה בע"ה  לשפר את איכות חיינו כראוי,ככתוב:

"ואתם הדבקים בה' אלוקיכם חיים כולכם היום"[דברים ד,ד]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום שני, 12 באוגוסט 2013

זמן וסדר/שיר מאת: אהובה קליין.(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
זמן וסדר/שיר מאת: אהובה קליין©

ציורי תנ"ך/ "בזיעת אפך,,,"ציירה: אהובה קליין(c)
7b6anbl5b1o69nif0vqw.jpg
חיי אדם סובבים כגלגל
כמי הים גל בצד גל
לילות כימים חולפים
לעד אינם חוזרים.

 באפלה לבנה וכוכבים
ביום חמה  וחיוכים
האדם בזיעתו עמל
בערב כציץ נובל.

שאו עינכם למרום
הטו אוזנכם לשעון
הביטו ביופי הבריאה

לאורך שעות והנאה.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום שלישי, 6 באוגוסט 2013

ציורי תנ"ך/ נביא אמת/ ציירה: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

"נביא מקרבך מאחיך כמוני יקים לך ה' אלוקיך אליו תשמעון"[דברים י"ח,ט"ו]

הטכניקה: שמן על בד.

ציורי תנ"ך/ נביא אמת נושא דברים לעם/ ציירה: אהובה קליין(c)

ldjpol0xgtyjzx1h3e55.jpg
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת שופטים-נביא אמת,או שקר,כיצד נבחין ביניהם?/מאמר מאת: אהובה קליין .

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת  שופטים-נביא אמת-או שקר,כיצד נבחין ביניהם?

מאמר  מאת: אהובה קליין.
אחד הנושאים בתוך הפרשה הוא:נושא נביא האמת, בהשוואה לנביא השקר.
נביא האמת מתואר במילים אלה:"נביא מקרבך מאחיך כמוני יקים לך ה' אלוקיך אליו תשמעון..
נביא אקים להם מקרב אחיהם כמוך ונתתי דברי בפיו ודיבר אליהם את כל אשר אצוונו
[דברים י"ח,ט"ו-י"ט]
ובהמשך נאמר:והיה האיש אשר לא –ישמע אל- דברי אשר ידבר בשמי אנוכי אדרוש מעימו
אך הנביא אשר יזיד לדבר דבר בשמי את אשר לא ציוויתיו לדבר ואשר ידבר בשם אלוקים אחרים ומת הנביא ההוא,וכי תאמר בלבבך איכה נדע את –הדבר אשר לא דיברו ה':אשר ידבר הנביא בשם ה' ולא יהיה הדבר ולא יבוא הוא הדבר אשר ה' בזדון  דיברו הנביא לא תגור ממנו:"[שםי"ח,כ-כ"ב]
השאלות הן:
א] מיהו נביא אמת?
ב]מיהו נביא שקר ומה דינו?
התשובה לשאלה א]
לפי הרמב"ן: אחד הסימנים בנביא אמת,שאין הוא מנבא  מחוץ לגבולות ארץ ישראל-
וזו הכוונה:"מקרבך"
הרמב"ן מביא הוכחות לדבריו:"משא גיא חיזיון"-לפי דברי ישעיהו[כ"ב,א]
ומהמילה:"מאחיך"- לומדים- כי הנבואה שורה רק  מתוך אחיך- היינו מקרב עם ישראל בלבד- וזוהי מעלה לעומת שאר העמים.[מכילתא ריש בא]
מהמילה:"כמוני" לומדים כי  נבואת אמת -היא כדוגמת דברי משה.
סימן לנביא אמת: שדבריו מתקיימים בפועל.
לפי רש"י:נבואת אמת תעבור מנביא לנביא,כל נביא שיסיים את תפקידו יקום תחתיו
נביא אחר שימשיך את  השושלת.
הרמב"ן מביא גם את דברי רבי אברהם: לפיו:"כמוני" הכוונה: נביא השם,לא מנחש ולא  קוסם-אלא-אמיתי  בדומה למשה.
"מקרבך"-אפשר לסמוך עליו היות והוא מקרב אחי בית ישראל.
"כמוני"- שיהיה דומה למשה בכך שהוא נאמן לה'.
רבינו בחיי מביא דוגמא:את יהושע בן-נון,אשר נאמר עליו:
"אליו תשמעון" והוא  ראוי לתיאור:"מקרבך מאחיך כמוני"
וההוכחה היא כפי שהכתוב מתאר:"וישמעו אליו בני ישראל"[יהושע כ"ב]
המילה:"כמוני" תפקידה גם להדגיש:שלא יחשב לנביא אמת אחד הבא מקרב-
בני ישמעאל,או עשיו.אלא הכוונה,אך ורק מתוך בני יעקב.
רבינו בחיי מדגיש כי: בארבעה דברים זכו עם ישראל-לעומת אומות אחרות:
א] נבואה
ב]התורה
ג]ארץ ישראל.
ד] תחיית המתים.
על המילה :"כמוני" מוסיף רבינו בחיי פירוש שני:
נביא אמת:הוא אחד שהולך בדרכי משה ואינו מוסיף ואינו גורע ואינו עוקר שום מצווה
 ממצות התורה.
הוכחה נוספת לנביא אמת: כאשר אנחנו שמענו בעצמנו את הדיבור מפי הגבורה ובכך אנו עדים לדבר שהוא אמיתי,כמו שנאמר:"הנה אנוכי בא אליך בעב הענן בעבור ישמע העם
בדברי עימך וגם בך יאמינו לעולם"[שמות י"ט]

d3k8afgngocd4qushrrx.jpg

ציורי תנ"ך/ הנביא ירמיהו ומקל  השקד/ ציירה: אהובה קליין (c)

התשובה לשאלה ב]
לפי הרמב"ן: אחד הסימנים לנביא שקר: שאומר לעבוד עבודה זרה,אפילו ידבר בשם-
ה' הוא נסקל באבנים.
סימן נוסף:שנתנבא על דבר מסוים-ולא התקיימה הנבואה כלל.
רש"י מביא את דברי הגמרא:ישנם שלושה סוגי נביאי שקר שמיתתם-
 בידי שמים ושלושה שמיתתם- בידי אדם:
1] המתנבא על דבר שלא שמע.
2]מתנבא על דבר שלא נאמר לו כלל.
3] מתנבא בשם עבודת כוכבים.
אלה  מיתתם על ידי בני אדם.
1] הכובש את נבואתו
2] מוותר על דברי הנביא,כלומר:עובר  על דבריו.
3]נביא שעבר על דברי עצמו.
- הללו מיתתם בידי שמים.
לפי דברי הרמב"ן,רבינו בחיי ורבי סעדיה גאון: קיימת גם תופעה של אדם הקם-
מתוך בני ישראל והוא  מביא אותות ומופתים-אשר למרבה הפלא-מתקיימים,אדם
זה בעל כישרון מיוחד לחזות את העתיד והוא מנצל זאת להשפעה שלילית על עם ישראל-בשכנוע לעבודת כוכבים.
אותו אדם נקרא בשם :"נביא" אך ורק  מתוך  לעג וזלזול.הרמב"ן מכנה אנשים
אלה בשם:  "כהין"[כיום הם נקראים:"מדיום"]
תופעה זו נועדה על ידי ה' לנסות את בני ישראל.כפי שנאמר:"כי מנסה ה'  אתכם"
במצב נתון זה- אפשר לגלות את  זיקתם של עם ישראל לבורא עולם.
מטרת ניסיון זה היא:להרבות שכרם של ישראל.
לסיכום, לאור האמור לעיל, ניתן  להבחין בהבדלים בולטים בין נבאי האמת לשקר.
נביאי האמת- מנבאים,אך ורק מדברי בורא עולם,דוגמת:
משה איש האלוקים,ירמיהו ,הנביא יחזקאל, ישעיהו,אליהו.שמואל,יונה....
ואילו נביאי  שקר דוגמת :חנניה בן עזור,צדקיהו בן כנענה,שמעיה הנחלמי-
אין בפיהם  דברי נבואה אמיתיים כלל.
כאז כן עתה,יש לנהוג במשנה זהירות מפני דברי קוסמים למיניהם,אשר מנסים להפיל
ברשת בני אדם תמימים על ידי נבואות שקר.
אנו מצווים לנהוג בדרך:"תמים תהיה עם ה' אלוקיך"-וכדברי רש"י : עלינו לנהוג בתמימות ואמונה שלמה בקב"ה ואל לנו לחקור אחרי עתידות,אלא כל מה שבא על האדם-
יקבל זאת בתמימות מלאה.
יהי רצון ועם ישראל ילך על פי התורה  בלבד ולא יסור ממנה ימין ושמאל.
ויבורך בברכת שמים עד בלי די.אמן ואמן.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום שני, 5 באוגוסט 2013

מעשר/שיר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
מעשר/ שיר מאת: אהובה קליין ©

הוא זכה לברכת שמים
שדות יבוליו רבו כמים
בזיעת אפו עמל
חרש זרע קצר.

כאם  החומלת על בניה
נוסכת בהם דאגותיה
כן בליבו נחשול  מסירות
ללוי ולשאר  ייתן מעשרות.

ביום שטוף חמה
אוסף אלומות קמה
אל שער שדהו יגיע
את הנזקקים יפתיע.


 הערה: השיר בהשראת פרשת ראה,חומש דברים.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

הרב אבינר