יום ראשון, 3 ביוני 2012

פרשת בהעלותך-מדוע הציווי:להעלות את הנרות ולא להדליקם?/מאמר מאת: אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
פרשת בהעלותך- מדוע הציווי להעלות את הנרות ולא להדליקם?
/ מאת: אהובה קליין.

הפרשה פותחת בתחילתה:  בציווי ה' אל משה להעלות את הנרות:
"וידבר ה' אל- משה לאמור: דבר אל אהרון ואמרת אליו בהעלותך את הנרות.."
השאלות הן:
1] מה  המשמעות של :" בהעלותך את הנרות" האם לא היה מן הראוי להגיד: בהדליקך..."?
2] מה ניתן ללמוד מאופן העלאת הנרות- מבחינה חינוכית- באין מקדש?
3] מה המסקנה לגבי  נושא זה בפרט ובכלל?
תשובה  לשאלה 1]
על כך כמה דעות של מפרשים:
לפי דברי רש"י שלוש  תשובות:
א] על שם שהלהבה עולה- יש כאן עניין של עליה.
ב]יש להדליק עד שהלהבה תעלה מאליה.
ג]לפי חז"ל הייתה מעלה- מדרגה  לפני המנורה שעליה היה עומד הכהן וכך מיטיב את הנרות.
רבי אריה ליב צינץ אומר בספרו:"מלוא העומר"
כי המנורה הייתה בגובה של שמונה עשר טפחים[כמטר וחצי] אדם בגובה בינוני היה יכול להדליק את המנורה והיה מסתדר על ידי  הרמת ידיו עד  לגובה הנרות, אך מדובר באהרון הכהן שהיה לבוש בשמונה בגדים כראוי לכהן גדול ועל ראשו היה ציץ זהב שעליו כתוב:"קודש לה' "
ולפי דברי חז"ל במסכת תמיד [ז,ב]: ישנו איסור על הכהן הגדול להרים ידיו מעל גובה הציץ הקדוש שעל ראשו, מסיבה זו היה צריך אהרון לעמוד על המעלה ליד המנורה.
תשובה לשאלה 2]
המורה חייב ללמד את תלמידו תורה באופן שייתן לו גם כלים לחשיבה עצמאית כך שהתלמיד יוכל לחדש דבר מתוך דבר ותהיה לו אפשרות גם   להעלות רעיונות משלו ואש התורה  תעלה ותבער מתוכו-
עד שתאיר גם לסביבה-
כמו שאמר שלמה המלך:
"תן לחכם- ויחכם עוד"
"ישמע חכם- ויוסף לקח"[משלי ט,ט: א,ה]
התשובה  לשאלה 3]
האדם באופן פרטי חייב לשאוף לעלות  מדרגה בהתמדה- על ידי לימוד תורה וגם הפצת רעיונות משלו
באופן שינצל את כישרונותיו – מתנת אלוקים בצורה הנכונה ביותר.
עליו "להעלות נר תמיד"
 ויש לזכור כי  כשם שהוא מסוגל   לעלות במעלות התורה שהיא מקור החכמה, הוא עלול  חס ושלום גם לרדת, כגון המתאוננים במדבר:"האספסוף אשר בקרבו התאוו תאווה"[במדבר י"א, ד]
גם לאחר שהם ראו כל כך הרבה ניסים במדבר, חלה אצלם נסיגה רוחנית  והם נפלו ברוחם והתלוננו.
בכך הם גרמו לאכזבה רבה בעיני משה.
דוגמא נוספת לירידה בעם: ראינו גם במעשה העגל, כאשר בני ישראל ראו כי משה בושש לבוא  אליהם מהר סיני בקשו מאהרון  ליצור תחליף- באומרם:"...קום עשה לנו אלוהים אשר ילכו לפנינו כי- זה משה האיש אשר העלנו מארץ מצרים לא ידענו מה היה לו" [שמות ל"ב,ב]
סופה של אותה ירידה- שבירת הלוחות, כמו שכתוב:"ויהי כאשר קרב אל- המחנה וירא את- העגל ומחולות וייחר-אף משה וישלך מידיו את- הלוחות וישבר אותם תחת ההר"[שם כ"ה,י"ט]
מכאן שירידה במוסר יכולה להביא לתוצאות קשות כולל הרס מוחלט.
על האדם לזכור:כל עוד הנר  דולק אפשר לתקן ולכן עליו להיות בתנועה מתמדת  ולנוע קדימה בדומה לאהרון הכהן כמו שנאמר עליו:"ויהי בנסוע אהרון"[שם י,ל"ה]
ובדומה לפרט גם המדינה  חייבת לנוע ,לדאוג לכך שתתעלה מבחינה רוחנית, ללכת בדרך התורה- התורה מלשון הוראה- היא מנחה את העם כיצד עליו לנהוג- ככל  שהמדינה היהודית תתעלה, תתרחק ממקור הרע והאלימות ,תדבק  בטוב ובקיום המצוות בין אדם לחברו,בין אדם למקום-אזי
תשמש אור לגויים ותגרום לכך שהאויבים יתרחקו מפניה תמיד.
 וטוב  תעשה ההנהגה אם תאמץ את רוחם של יהושע בן- נון וכלב בן-יפונה אשר הייתה להם:
"רוח אחרת" בניגוד לשאר המרגלים ששבו  מלתור את ארץ ישראל ודיברו בגנותה- הרי הם בטחו בה' , כמו שנאמר:"וייהס כלב את- העם אל משה ויאמר עלה נעלה וירשנו אותה כי יכול נוכל לה!"
[במדבר  י"ג,ל]
ולעומתם נאמר על יתר המרגלים:"והאנשים אשר עלו עימו אמרו לא נוכל לעלות אל- העם כי חזק הוא ממנו"[שם י"ג,ל"א]
תוך כדי התבוננות בפסוקים נראה שמשה רמז למרגלים לעלות ולהתעלות וזאת ניתן ללמוד מתוך דברי משה:"ויאמר אליהם עלו זה בנגב ועליתם את- ההר" [שם י"ג,י"ז]
על מצב עגום זה אמר דוד המלך:"יעלו שמים ירדו תהומות נפשם ברעה תתמוגג"[תהלים ק"ז,כ"ו]
יהי רצון ועם ישראל בארץ ישראל -ישכיל רק להתעלות ולהאיר באורו לכל תבל- ממש כמו שהמנורה האירה בזמן המקדש ,הדבר יגרום לכך שהשכינה תשרה בקרב העם תמיד, כמו שנאמר:
ונתתי משכני בתוככם ולא תגעל נפשי אתכם והתהלכתי בתוככם והייתי לכם לאלוקים ואתם תהיו לי לעם" [ויקרא  כ"ו,י"א- י"ב]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

אהרון והמנורה/שיר מאת: אהובה קליין(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
אהרון והמנורה/ שיר מאת: אהובה קליין (c)

אל מול פני המנורה
ניצב אהרון הדור אורה
נשמתו קטורת בשמים
ריח ניחוח גן שושנים.

ידיו יושיט להיטיב הנרות
איש חסדים אוהב הבריות
האש מתעלה נוסקת גבהים
מרקיעה שחקים למחוזות חדשים.

כהרף עין תפתח שערים
לאור גנוז הצפון לצדיקים
אור חדש על ציון יאיר
עם ישראל מתרדמתו יעיר.

הערה: השיר בהשראת פרשת בהעלותך חומש במדבר.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

ציורי תנ"ך/המנורה במשכן/ ציירה: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
"וידבר ה' אל-משה לאמור: דבר אל--אהרון ואמרת אליו בהעלותך את- הנרות אל-מול פני המנורה יאירו שבעת הנרות" [במדבר ח,א-ב][חומש במדבר]
הטכניקה: שמן על בד.ki9lbixpt8etx9sbyufq.jpg
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

המנורה/שיר מאת: אהובה קליין.(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
המנורה / שיר מאת אהובה קליין (c)

מנורה בעלת שבעת הקנים
במקדש מאירה פנים,
יצוקת זהב אחד
כעם ישראל מאוחד,
שלהבותיה עולות ומתעלות
כקטורת עם השכינה מתמזגות.

מיקומה בדרום ההיכל-
מייצגת תורה- חוכמת על:
"הפוך בה והפוך בה דכולא בה"
כולה יוקדת אהבה
להבותיה ענווה.

זוהרה מלווה ישראל לדורות
מניס אפלה בגלויות,
מופיע: בחגים ושבתות,
ימי זיכרון ושמחות.
לעתיד- יעלה ויגבר
כעם הנצח אינו נשבר,
יקרין כחמה למרחקים:
"אור חדש על ציון תאיר"

הערה: השיר נכתב בהשראת פרשת בהעלותך – חומש  במדבר.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת בהעלותך-המנורה כסמל החינוך.מאמר מאת: אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
פרשת בהעלותך- המנורה כסמל החינוך
מאמר מאת:
 אהובה קליין

הפרשה פותחת בנושא: המנורה- "וידבר ה' אל משה לאמור דבר אל אהרון ואמרת אליו בהעלותך את הנרות אל מול פני המנורה יאירו שבעת הנרות"
השאלה הנשאלת כאן היא: מדוע נאמר:"בהעלותך את הנרות ולא נאמר:"בהדליקך את הנרות"?
בנושא זה ישנם הרבה פירושים, ישנו פירוש האומר:  שהכהן יעסוק בהדלקת הנרות עד שיהיה להם הכוח לדלוק בכוחות עצמם:"שתהא שלהבת עולה מאליה" - כלומר שהאש תמשוך את כוחה מהשמן.
ישנה תשובה נוספת, לפיה שלושה כלי הקודש העומדים בהיכל:  המנורה, מזבח הקטורת ושולחן לחם הפנים- מסמלים את שלושת היסודות  שהעולם נשען עליהם: "על שלושה דברים העולם עומד, על התורה, על העבודה ועל גמילות חסדים" [מסכת אבות, א, ב]
המנורה רומזת על התורה שהיא סמל החכמה שהרי המנורה הייתה תמיד בצד הדרומי במקדש  ועל זה נאמר:"הרוצה להחכים- ידרים"
מזבח הקטורת מרמז על – העבודה = עבודת ה' בימנו- הכוונה לתפילה, בזמן המקדש הכוונה-
גם להקרבת קורבנות, על כך אומר דוד המלך בספר תהילים:"תיכון תפילתי קטורת לפניך" [ תהילים קמ"א, ב]
שלחן לחם הפנים- מסמל את מצוות גמילות חסדים- במקרה זה הכוונה  למצוות הכנסת אורחים.
השורש לשלושה יסודות אלה שהעולם עומד עליהם- נמצא בארון הברית שמקומו בקודש הקודשים- שהרי ארון הברית מסמל את האמונה והאמונה מאחדת בתוכה את שלושת היסודות הנ"ל.
המנורה מהווה סמל לחינוך- תהליך ההוראה של המורה אל התלמיד: התורה מדריכה כיצד להדליק את המנורה שתידלק אחר כך מאליה- הנמשל לכך- כיצד ידליק המורה את הנר- שהוא התלמיד באופן שהתלמיד במשך הזמן יהיה ללומד עצמאי ואף יוכל בעצמו לתת חידושי תורה ולא רק יסתפק בזכירת הפירושים או החומר הנלמד מהמורה,
המורה ייתן לו את הכלים ואת הדרכים השונות וסברות שונות של חכמים וכך יהיה בידי התלמיד כלים ללמוד עצמאי ועל ידי כך נוצר מצב שהתלמיד בעתיד ייהפך גם כן למורה ויהיה אדם עצמאי- המצב צריך להגיע ל:"ישמע חכם ויוסף לקח" [משלי ט,ט]
גם שהמורה כבר אינו ליד תלמידו הרי האש שסיפק לו , היינו הכלים שסיפק לו- באמצעותם ימשיך התלמיד בכוחות עצמו, בסייעתא דשמיא ,גם  ללמד אחרים, כמו שאנו אומרים יום, יום:"ותן בליבנו בינה להבין ולהשכיל לשמוע ללמוד וללמד..."
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת בהעלותך-במה זכה אהרון?/מאמר מאת:אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום שישי, 1 ביוני 2012

שמשון ודלילה/ שיר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
שמשון ודלילה/ שיר מאת: אהובה קליין (c)

החמה כבשה פניה בערפילים
יצא שמשון גיבור בגיבורים
לשוח בשביל עטור יבולים
נוטפים אגלי טל כפנינים.

מחלפות ראשו תלתלי גבורה
מתנת אלוקים הגדול והנורא
בעקבותיו שובל ניצחונות
מאבקי רוח באנשים וחיות.

שריריו כארזים
עצמותיו כמגדלים
עיניו ככוכבים
נאבק ביצרים.

אוי ליום מר ונמהר
שמשון מעד ליבו נשבר
התאהב בדלילה אשת הפיתויים
הסגירה סודו היישר לפלשתים.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

הרב אבינר