יום שני, 12 במרץ 2012

פרשת ויקהל-פקודי: מדוע משה מקהיל את העם?/מאמר מאת: אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
פרשת ויקהל – פקודי: מדוע משה מקהיל את העם?
מאת: אהובה קליין.
פרשת הקהל פותחת בפסוק:"ויקהל משה את כל- עדת בני ישראל ויאמר אליהם אלה הדברים אשר ציווה ה' לעשות אותם: ששת ימים תעשה מלאכה וביום השביעי יהיה לכם קודש שבת שבתון לה' כל העושה בו מלאכה יומת.."
השאלות הן:
א]  מדוע היה צורך להקהיל את העם?
ב] באיזה תאריך התרחש הדבר?
ג] באיזו מצווה משה פותח ומדוע?
התשובה לשאלה א]
לפי דברי חז"ל: כמה טעמים לדבר:
1] היה צורך לאסוף את כל עם ישראל-כדי להודיע להם על מגבית כללית למען המשכן אשר נועד להיות  להם מוקד רוחני –היות וכל העם היה  שותף בהקמתו.
2] הייתה כאן מטרה נוספת: להדריך את עם ישראל כיצד עליהם לארגן את  חייהם בצורה נכונה -למען  ייכון העם לנצח.
3] לאחד את כל העם כאיש אחד - כפי שהדבר מוזכר במסכת: יומא[ט,ע"א] הסיבה לחורבן בית המקדש השני הייתה שנאת חינם.
כדי למנוע בעתיד חורבן נוסף- היה צורך ללכד מחדש את העם על כך מרמז משה לעם: כי רק  על ידי אחדות בעם   ניתן לשרוד  ובכך מותנה גם קיום המשכן וזאת למרות שישראל מחולקים לשנים עשר שבטים- הם חייבים לראות עצמם כמכלול אחד של:
"עדת בני ישראל".
4] הסיבה הנוספת בצורך לאחד את כל העם- רק כאשר כל העם מאוחד כאיש אחד בלב אחד- הוא מסוגל לעמוד כנגד כל האויבים.
המלבי"ם  מסביר: כי בזמן מעמד הר  סיני כל העם היה מאוחד  והוא מסתמך על הפסוק:"ויחן שם ישראל נגד ההר" [שמות י"ט, ב]
ומדוע כתוב :"ויחן" בלשון יחיד ולא רבים? מלמד שכל העם היה מאוחד כאיש אחד בלב אחד,אך כאשר חטאו בעגל, השטן שהיה מקטרג -גרם למחלוקת ופירוד  בתוך שבטי ישראל.
לכן כאשר  משה מקהיל את העם-
הוא גורם לתיקון בעם ומאחד מחדש את כולם  בדומה ליום מתן תורה.
התשובה לשאלה ב]
על כך עונה רש"י:משה הקהיל את העם למחרת יום הכיפורים כאשר ירד עם הלוחות השניים[שמות ל"ד,כ"ט]
כדי למסור להם על ענייני המשכן,היות וכולם היו במצב של קדושה ומתוקף כך קל להם להזדרז במצוות.
מכאן שמשה ניצל את המצב הרוחני הגבוה שהיה לעם.
התשובה לשאלה ג]
משה פותח דווקא במצוות שמירת השבת.
לפי בעל חידושי- הרי"ם ז"ל:בפרשת כי תישא התורה הקדימה את צווי המשכן לשמירת שבת -כי לפני חטא העגל היו מלאכות החולין  בקדושה וששת ימי השבוע היו כעין הכנה לשבת,אך לאחר חטא העגל מלאכות החולין היו פשוטות וחומריות ורק באמצעות השבת היה אפשר לתקן אותן- מסיבה זו כאן בפרשת ויקהל- התורה הקדימה את עניין שמירת שבת למלאכת המשכן ,ובאופן זה מלאכות החולין עשויות להתרומם לדרגת הקדושה של מלאכת המשכן.
לפי דברי רש"י:התורה הקדימה את עניין השבת לנושא מלאכת המשכן - כדי להודיע שמלאכת המשכן אינה דוחה את השבת.
לפי שמות רבה: השבת שקולה כנגד כל המצוות שבתורה.
 הקב"ה אמר לעם ישראל :שאם יקפידו על שמירת השבת , ה' יחשיב זאת כאילו שמרו את כל המצוות שבתורה.
אך אם חס ושלום- יחללו את השבת ,ה' יחשיב זאת כאילו חיללו  את כל המצוות.
לאור האמור לעיל,המטרה המרכזית באיסוף העם, לאחד את כולם לעם אחד מאוחד- ממש כמו במתן תורה, להביא לפניהם את נושא מלאכת המשכן, אך להדגיש את חשיבות שמירת השבת שהיא שקולה כנגד כל מצוות התורה.
יהי רצון וגם בימינו עם ישראל יתלכד יחדיו וירבה באהבת חינם ויקפיד בשמירת השבת- למען נזכה בכלל ובפרט לגאולה במהרה.
אמן ואמן.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת ויקהל פקודי-מה המיוחד בכיור המשכן?/מאמר מאת: אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
פרשת : ויקהל פקודי- מה המיוחד בכיור המשכן ?
מאמר מאת:אהובה קליין.

התורה מתארת את מלאכת הכיור במשכן:
 ויעש את הכיור נחושת ואת כנו נחושת במראות הצובאות אשר צבאו פתח אוהל מועד"[שמות ל"ח, ח]
מעניין שהתורה מציינת רק לגבי הכיור מאיזה  מקור הובא? ממראות של נשות המדבר, המראות היו עשויות נחושת, השאלה: מדוע התורה מזכירה דווקא את מקור חומר הגלם של הכיור בעוד שבשאר כלי המשכן אין  פירוט מעין זה, לדוגמא: לא מצוין מי תרם את הזהב עבור המנורה, או מקור התרומה של עצי השיטים.
רק לגבי הכיור  התורה מדגישה את מקור  התרומה , השאלה המתבקשת היא: מדוע?
על כך ישנם כמה תשובות:
א] רש"י אומר: בנות ישראל היו משתמשות במראות כשהן מתייפות ומקשטות עצמן לפני בעליהן,
משה היה מואס במראות לפי ששימשו את יצר הרע, אמר לו הקב"ה:כי עליו כן לקבל את המראות לתרומת הכיור- היות  והן חביבות עליו במיוחד לפי שעל ידי המראות הנשים העמידו צבאות במצרים, הן היו מתקשטות  לפני בעליהן, מתעברות ויולדות,לכן חשוב לציין את מקור הכיור היות והוא שימש שלום בן הבעל  לאישה.
ב] לפי דעתם של אונקלוס ואיבן עזרא, התורה מעוניינת לידע לדורות שהכיור נעשה מתרומתן של הנשים שהיו באות להתפלל פתח אוהל מועד,
ראוי לציין זאת - היות ואת הקדושה שלו שאב הכוהן מרחיצת ידיו ורגליו מתוך הכיור, אומנם לפני כן הוא היה טובל גופו במקווה וכך מוציא את הטומאה, אך הכיור שימש לו
להתקדש ולעבוד אחר כך במשכן, שורש קדושה זו נעוץ בתפילתן של הנשים, והיה זה  הדבר החשוב והמיוחד  במשכן.
ג]לעניות דעתי-  התורה רוצה להדגיש את מסירות הנפש והרצון הגדול של הנשים למען המשכן.
בזמן שהמקדש היה קיים למרות שהיו מקריבים קורבנות, עיקר הקדושה נבעה מהתפילה, מסיבה זו על כל קורבן שמקריבים, כדי לכפר על חטא- חייב המקריב גם להתוודות לפני ה', אפילו בקורבן שלמים שאין הוא משמש ככפרה על חטא-  מתפלל[לפי הרמב"ם] דברי שבח.
התפילה כה חשובה שהיא יסוד הקורבן .
לכן הייתה חשיבות כה גדולה לתרומת המראות- לפי שהיא נבעה  מכוח התפילה, הנשים התפללו, הגיעו להתרוממות רוח ואחר כך תרמו.
אך, יתכן שלפני התפילה הן לא היו מגיעות לדרגה כה  גבוהה של נתינה- התפילה שינתה את הלב.
ידוע שבזכות  נשים צדקניות  נגאלו עם ישראל. בע"ה גם בגאולה הקרובה נראה ניסים ונפלאות.
היום כאשר  מוקפים אנו אויבים מכל עבר- מזכירים אנו בתפילתנו את  נס גאולתנו  ממצרים.
 עלינו לבקש מבורא עולם שיגאלנו  שנית בקרוב מכל הייסורים העוברים עלינו בכלל ובפרט:"כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות" [מיכה ז, ט"ו] במהרה בימינו אמן ואמן.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

המנורה במשכן/שיר מאת: אהובה קליין.(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
המנורה במשכן  שיר מאת: אהובה קליין (c)

מנורה בעלת שבעה קנים
זהב טהור גביעים משוקדים
מקשה אחת כפתורים ופרחים
בן הערביים ידליקוה כוהנים.

ניצבת בענווה זקופה בהיכל
מאירה פנים אורה מהולל
יופייה הדרה מלאכת מחשבת
ידי אומן כליל תפארת.

מימין ומשמאל שלהבות
בשלהבת מרכזית מתבוננות
יש ומזילות דמעה
פעמים שוחקות קמעה.

עם ישראל כזו המנורה
יונק משורשיו מפיץ אורה
כשמן זית זך כתית
מתעלה מצמיח גוי  צדיק.

הערה: השיר בהשראת פרשת ויקהל[חומש שמות]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת ויקהל-מדוע נעשתה המנורה מקשה אחת,זהב טהור? /מאמר מאת: אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
פרשת ויקהל- מדוע נעשתה  המנורה  מקשה אחת ,זהב טהור?
מאת:  אהובה קליין.
יצירת המנורה מתוארת בפסוקים הבאים:"ויעש את המנורה זהב טהור מקשה עשה את המנורה ירכה וקנה גביעיה כפתוריה ופרחיה ממנה היו ושישה קנים יוצאים מצידיה ,שלושה קני מנורה מצידה האחד ושלושה קני מנורה מצידה השני, שלושה  גביעים משוקדים בקנה האחד כפתור ופרח ושלושה גביעים משוקדים בקנה אחד כפתור ופרח כן לששת הקנים היוצאים מן המנורה.
ובמנורה ארבעה גביעים משוקדים כפתוריה ופרחיה: וכפתור תחת שני הקנים ממנה וכפתור תחת שני הקנים ממנה וכפתור תחת שני הקנים ממנה – לששת הקנים היוצאים ממנה, כפתוריהם וקנותם ממנה היו כולה מקשה אחת זהב טהור ויעש את נרותיה שבעה ומלקחיה ומחתותיה זהב טהור כיכר זהב טהור עשה אותה ואת כל כליה"
[שמות ל"ז,י"ז-כ"ד]
תוך כדי התבוננות מעמיקה בפסוקים המתארים בפרטי  פרטים את המנורה, מתעוררות כמה שאלות:
א] היכן הייתה המנורה ממוקמת ומדוע היו לה שבעה קנים דווקא?
ב]מדוע הייתה עשויה זהב טהור - מקשה אחת?
ג] מי ייצר את המנורה?
ד] מה מסמלת המנורה?
התשובה לשאלה א]לפי תרגום יהונתן- המנורה הייתה ממוקמת בצד דרום- של המשכן - כי שם שבילי השמש והירח: "ומשם דרכי האורות ושם גנזי החוכמה המשולים לאורות, ותדליק את שבעת הנרות כנגד שבעת הכוכבים"- מכאן שיש הקבלה בין שבעת הנרות לבין שבילי שבעת כוכבי הלכת ברקיע ,שהרי השמש והירח מקיפים את כדור הארץ במסלולים קבועים - כשבעת הנרות.
בעוד שכוכבי  השמים זורחים אור גשמי- נרות המנורה  מאירים  אור רוחני.
התשובה לשאלה ב] המנורה הייתה עשויה מזהב טהור- על כך אומרים חז"ל[ במסכת מנחות כ"ח, ע"א]
"באה זהב באה כיכר, אינה באה זהב אינה באה כיכר וכו'- הכוונה כי משאר מתכות אין עושים  גביעים וכפתורים ופרחים.
הרמב"ן אומר: הזהב – מצווה לדורות והמטרה: לרומם את בית אלוקינו והמנורה נוצרת מגוש אחד של זהב שמשקלו- כיכר,למרות  שמשאר מתכות גם כן כשרה, אלא שאין בהם את התכונה:"לרומם"
רש"י מסביר: מקשה אחת- גוש אחד של זהב ובעזרת כלי שנקרא קורנס - הוא מכה בה עד שתראה מהודרת  עם כל הפרטים  שהתורה מתארת.
הרמב"ם אומר: [הלכות בית הבחירה פ"ג ,ה"ד]
כל המנורה- כולל הפרחים הכפתורים- חייבים לעשות ממקשה אחת.
מהסיבה: זה המראה שהראה ה' למשה-כפי שמתואר במדרש:
משה התקשה בעשיית המנורה- עד שה' הצביע על המנורה ואמר: "וזה מעשה המנורה"
התשובה לשאלה ג]כמה דעות:
לפי תנחומא: מסופר כי משה התקשה במעשה המנורה יותר משאר כלי המשכן – לכן ה' ציווה עליו להשליך את כיכר הזהב לאש  ומשאלתו של משה הייתה שתעשה המנורה לפי רצון ה'- מייד יצאה המנורה  כתיקונה.
לפי מדרש זה- המנורה נוצרה על- ידי הקב"ה בכבודו ובעצמו.
דעה נוספת:
"תניא ר' יוסי בר יהודה אומר:ארון של אש ושולחן של אש ומנורה של אש ירדו מהשמים, וראה משה ועשה כמותם, שנאמר:וראה ועשה בתבניתם אשר אתה מראה בהר"[מנחות כ"ט]
-        לפי דברים אלה- משה עשה  את המנורה.
-        יש דעה נוספת בתנחומא הישן: מסופר שבצלאל עשה בכבודו  ובעצמו את המנורה.
-        וכאשר ראה משה שבצלאל מצליח, אמר לו:"אני כמה פעמים הראה לי הקב"ה ונתקשתי לעשותה ואתה שלא ראית מדעתך, בצלאל- שמא בצל- אל- הייתה עומד כשהראה לי הקב"ה"
-        התשובה לשאלה ד]
-        יש דעה שאומרת : כי המנורה מסמלת את עם ישראל וכשם שהמנורה עשויה מקשה אחת - כך גם המצב האידיאלי אצל עם ישראל היותו מלוכד כאיש אחד- ממש כמו במעמד הר סיני כאיש אחד בלב אחד-כך  יש ביכולתו  ביתר קלות להתגונן בפני אויבים.
הנר המרכזי מסמל את הקב"ה והשלהבות משני הצדדים מסמלות את העם המתבונן בבורא עולם:"שיוויתי ה' לנגדי תמיד"- משום כך השלהבות נוטות משני הצדדים אל השלהבת המרכזית.
הזהב- מתכת יקרה בהשוואה למתכות אחרות- עם ישראל נבחר
לעומת יתר העמים.
מעניין כי המנורה משמשת כסמל המדינה יחד עם עלי הזית משני צידיה- שהרי את המנורה היו מדליקים בשמן זית זך.
הדבר מרומז בפסוק:" ראיתי והנה מנורת זהב כולה... ושבעה נרותיה עליה..ושניים זיתים עליה" [זכריה פרק ד,ב-ג]
יהי רצון שנזכה לבניין בית המקדש השלישי ובה מנורת הקנים
תשוב ותאיר אור רוחני על כל עם ישראל. אמן ואמן.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

לוחות ידי משה/ שיר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
לוחות ידי משה / שיר מאת: אהובה קליין (c)

שמים כחולים וחום מדברי
אינם מרתיעים מנהיג אמיתי
רוח מזרחית תסלסל בבגדיו
אבק פורח בריסי עיניו.

עבד נאמן ועניו
אזמל ופטיש בידיו
צוויי ה' יקיים
אומן בלב שלם.

לוחות שניים לעם נבחר
בארון עצי שיטים  נשמר.
רוח שכינה אותו תלווה
קדושה אלוקית אותו תרווה.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

ציורי תנ"ך/ משה יורד עם לוחות הברית/ציירה: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

"ויהי ברדת משה מהר סיני ושני לוחות העדות ביד משה ברדתו מן ההר ומשה לא-ידע כי קרן עור פניו בדברו איתו"
[שמות ל"ד,כ"ט]
הטכניקה: שמן על בד.

*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

ציורי תנ"ך/משה מפסל לוחות שניים/ציירה: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
"ויפסול שני-לוחות אבנים כראשונים.." [שמות ל"ד,ד]
הטכניקה: שמן על בד.dhqka3ltlpn6fk6eqnog.jpg
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

הרב אבינר