יום שלישי, 30 באוקטובר 2018

משה המנהיג- במה ייחודו?/ מאמר מאת: אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

משה  המנהיג - במה ייחודו ?

מאת: אהובה קליין.



העלאת תמונות
ציורי תנ"ך/ הציווי למשה לעלות להר ולהשקיף על הארץ/ ציירה: אהובה קליין (c)



ציורי תנ"ך/ משה משקיף על ארץ ישראל/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]


ציורי תנ"ך/ משה והלוחות/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]

 ישנם ימים מיוחדים הנקראים: "שובבי"ם"- עת  קוראים -אנו  בבתי הכנסיות בחומש שמות: "שובבי"ם"– הוא ביטוי המורכב מראשי התיבות של שש פרשיות השבוע הראשונות שבספר שמות: שמות, וארא, בא, בשלח, יתרו ומשפטים.


המינוח ".ימי השובבי"ם" מתייחס  לזמן  בו אנו קוראים בתורה את הפרשיות הללו. תקופה זו מתחילה כשבועיים אחרי חנוכה ומסתיימת לקראת ראש חודש אדר.

על פי תורת הקבלה: תקופת השובבי"ם מסוגלת מאוד לכפרת עוונות ולכל שבוע יכולת לתקן עוון מסוים.

כבר בתחילת פרשת שמות  אנו  זוכים להכיר את המנהיג הדגול של עם ישראל-   הידוע גם כנביא - הלוא הוא משה רבינו- הידוע כמושיען של ישראל.

למרבה הפלא, מי שמגלה אותו היא בת פרעה בכבודה ובעצמה- בת  מלך אכזר אשר מטיל גזרות קשות על עם ישראל- מפני הפחד שמא הם יתרבו מאד כפי שהכתוב מתאר:

"וַיָּקָם מֶלֶךְ-חָדָשׁ, עַל-מִצְרָיִם, אֲשֶׁר לֹא-יָדַע, אֶת-יוֹסֵף.  וַיֹּאמֶר, אֶל-עַמּוֹ:  הִנֵּה, עַם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל--רַב וְעָצוּם, מִמֶּנּוּ.  הָבָה נִתְחַכְּמָה, לוֹ:  פֶּן-יִרְבֶּה, וְהָיָה כִּי-תִקְרֶאנָה מִלְחָמָה וְנוֹסַף גַּם-הוּא עַל-שֹׂנְאֵינוּ, וְנִלְחַם-בָּנוּ, וְעָלָה מִן-הָאָרֶץ".

[שמות א, ח-י"א]

אנו מתוודעים אל משה כאשר אמו מסתירה אותו בתיבה –השטה על פני היאור וזאת מפאת הגזירה הקשה של פרעה - להשליך את הבנים ליאור,  אחותו-מרים משגיחה עליו מרחוק.

ולפתע הוא מתגלה על ידי בת פרעה שבסופו של דבר מגדלת ומחנכת אותו בבית אביה! הדבר תמוה מאד שמשה גדל ומתחנך דווקא על ברכי פרעה וביתו?

אברבנאל   משיב : משה  מבלה את שנותיו הראשונות בבית פרעה במטרה -להכינו נפשית לקראת האתגרים העומדים לפניו מתוקף היותו נביא, מושיע  ,גואל ישראל  וכל זה שתכונותיו יוכלו להתפתח לקראת הבאות, ללא חסימות מצד  הסביבה וללא חותם הגלות.

הרב סורוצקין ב:"אוזניים לתורה" מסביר כי התורה רוצה להוכיח כי: "רבּוֹת מַחֲשָׁבוֹת בְּלֶב אִישׁ וַעֲצַת יְהוָה הִיא תָקוּם". [משלי י"ט, כ"א]כלומר: לא תמיד האדם מבין לעומק את דרכי ה' ותוכניותיו  ופעמים רבות הדבר מתרחש לא לפי ראות האדם, אלה ראות אלוקים.

 כפי  שאמר ה' לשמואל הנביא בבואו לבחור מלך לישראל מתוך משפחת בן ישי:

"וַיֹּאמֶר ה' אֶל-שְׁמוּאֵל, אַל-תַּבֵּט אֶל-מַרְאֵהוּ וְאֶל-גְּבֹהַּ קוֹמָתוֹ - כִּי מְאַסְתִּיהוּ. כִּי לֹא אֲשֶׁר יִרְאֶה הָאָדָם - כִּי הָאָדָם יִרְאֶה לַעֵינַיִם וה' יִרְאֶה לַלֵּבָב".



מדרש יפה אומר: על המילים: " וַיִּגְדַּל משה"- במה הייתה גדולתו? לפי שיצא אל אחיו ולא הסתגר בארמון המלך פרעה - במטרה להקל את עול מלכות השעבוד.  על ידי התנהגות זו, משה מוכיח את יכולת מנהיגותו על ישראל .

הבטחת הארץ ניתנת למשה בהמשך להבטחה שניתנה לאבות ומכאן שזוהי הבטחה נצחית ועל פי הפרשנים משה הוא גדול הנביאים אשר זוכה לקבל מסרים ונבואות מפי ה' פנים אל פנים- בניגוד ליתר הנביאים  ויפים דברי חז"ל:

"ולא קם עוד נביא כמשה אשר ידעו השם פנים אל פנים"!
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הרב אבינר