יום חמישי, 1 במרץ 2012

פרשת תצווה-מה המיוחד בבגדי הכהונה?/מאמר מאת: אהובה קליין

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
פרשת תצווה/מה  המיוחד בבגדי הכהונה? [מאמר]
מאת: אהובה קליין.

פרשת תצווה  שונה בצורת פתיחתה לעומת  שאר הפרשיות בכך שאיננה מזכירה בפתיחתה את משה ואף לא בכל הפרשה כולה,אחת הסיבות לכך- לפי שמשה נפטר ב- ז' באדר החל בשבוע שקוראים פרשת תצווה.
אחד הנושאים המרכזיים בפרשה: בגדי הכהונה ובלשון התורה:  "ואתה הקרב אליך את אהרון אחיך ואת בניו אתו מתוך בני ישראל  לכהנו לי אהרון נדב ואביהוא, אלעזר ואיתמר בני אהרון ועשית בגדי קודש  לאהרון אחיך לכבוד ולתפארת" [שמות כ"ח  א-ב]
לפי הסבר חכמנו הקדמונים [זבחים פ"ח ע"ב] כל שמונת הבגדים השייכים לכהן הגדול תפקידם כל אחד בנפרד לכפר על חטאיהם של עם ישראל:
 הכותונת- תפקידה לכפר על שפיכות דמים [רצח במזיד]
המכנסיים – תפקידם לכפר על גילוי עריות [קלקול המידות בתחום חיי המשפחה]
המעיל- תפקידו לכפר על לשון הרע.
 המצנפת – תפקידה  לכפר על גסות רוח [כגון: גאווה , יהירות]
הציץ- מכפר על עזות מצח.
האבנט- תפקידו לכפר על חטא הרהור הלב.
האפוד - מכפר על עבודה זרה.
החושן- מכפר על קלקול הדין במשפט.
בנוסף להסברים על בגדי הכהונה, התורה דורשת ומדגישה שיש להקפיד על הידור בגדי  הכהונה ובלשונה:"לכבוד ולתפארת"
והדבר הכרחי כדי לתת לתפקיד עבודת ה' של הכוהנים עניין של כבוד, בגד שהוא מוכתם,או קרוע- אינו ראוי לשמש את הכהן, אם הכהן החסיר אחד מבגדיו, או הוסיף בגד נוסף על בגדיו- עבודתו פסולה ונתחייב במיתה בידי שמים [רמב"ם הלכות כלהמ"ק  י , ד'-ה]
עניין ההידור בבגדי כהונה נלמד מ:"זה אלי ואנווהו" ולפי חז"ל הכוונה:"התנאה לפניו במצוות" [שמות ט"ו, ב ,שבת קל"ג]
גם ביתר המצוות יש חיוב לקיימם ואף להדר בהם כגון: מצוות ארבעת המינים – בחג הסוכות, או סוכה נאה.
מעניין שע"פ שהתורה אסרה את לבוש השעטנז- אדם שלובש שעטנז בזמן תפילתו- תפילתו נדחית ע"י  הקב"ה  לארבעים יום ,למרבה  הפלא אנו מגלים שבגדי כהונה חייבים ללבוש שעטנז- הכהן ההדיוט
לובש אבנט –שהוא כלאיים, אצל הכהן הגדול ישנו  עניין כלאיים בחושן, מדוע?
על כך עונה הזוהר הקדוש: התורה אוסרת ללבוש כלאיים מהסיבה : קין הקריב פשתן והבל הקריב  את צמר בכורות צאנו , שורשו הרוחני של קין היה שלילי ואילו של הבל חיובי, ערבוב שני הכוחות יחדיו גרמו ליצירת כוח רוחני שלילי- רוח זו שורה על כל אדם הלובש שעטנז ולכן התיקון לאותו קורבן בא לידי ביטוי  בעבודת הקורבנות במקדש- הכהן הנושא  בבגדיו כלאים – הדבר גורם לתיקון אותו חטא.
עומדים אנו בפתח חג פורים בו נוהגים לשמוח ולהתחפש בתחפושות צבעוניות ועליזות, אחת מהן היא תחפושת הכוהן- המתבונן בה  מייד נזכר בבית המקדש והכוהנים.
יהי רצון ונזכה בקרוב ממש לגאולה שלמה ולבניין בית שלישי וישובו הכוהנים והלווים למלא את תפקידיהם כבימים ימימה.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הרב אבינר